Espanja

Autoillen pitkin Mallorcaa

16.8.2017

Heti alkuun täytyy tunnustaa, että auton vuokrauksen suhteen olen aika noviisi. En muista, että olisimme koskaan aikaisemmin vuokranneet autoa matkoillamme. Yleensä olemme kulkeneet kohteessa ja lähiympäristössä kävellen, julkisilla tai retkibussilla. Jenkkimatkalla, joka tehtiin vuonna miekka ja kirves, meillä oli auto käytössä, mutta olimme vuokranneet sen ystäviltä, joiden talossa asuimme. Kyproksen matkalla vuokrasimme skootterin ja kai sekin vuokrausprosessi meni samoja latuja autonvuokrauksen kanssa, mutta silti voin sanoa, ettei meillä juuri kokemusta ollut.

Mallorcan matkan lähestyessä tuumailimme kuitenkin, että voisimme vuokrata auton ainakin päiväksi ja tutkia saarta omin päin. Moni oli kehunut autonvuokrauksen olevan helppoa ja Mallorcan teiden hyväkuntoisia. Kyllähän siinä myös näkisi enemmän ja pääsisimme niihin kohteisiin, jotka muuten olisivat tavoittelemattomissa.

Autonvuokraus Mallorcalla

Autonvuokraus on tehty helpoksi, koska vuokraamoja on lähes joka kadunkulmassa. Vuokraus olisi onnistunut myös matkatoimiston kautta, mutta päädyimme kuitenkin hotellin vieressä olevaan paikalliseen Salesca -vuokraamoon. Päivävuokra oli myös edullisempi kun vertasimme sitä matkatoimiston hintaan. Päätöksen kruunasi heidän pihassaan ollut Volkswagen New Beetle Cabriolet. Mikäs sopisikaan paremmin hellesäähän kuin avoauto.

Autoa ei välttämättä tarvitse varata etukäteen, jos vuokraat vain päiväksi etkä halua juuri jotain tiettyä automallia. Koska halusimme nimenomaan Beetlen Cabriolet version, varasimme sen paria päivää aikaisemmin. Päivävuokra oli 80 €, johon kuului kaikenkattava vakuutus ilman omavastuuta ja rajoittamattomat kilometrit. Auton tankkaamisesta sovimme, että laitamme tankkiin sen verran bensaa mitä käytämme. Koko vuokrausprosessi sujui todella mutkattomasti.

Cap de Formentor

Haimme auton heti kun vuokraamo avasi ovensa eli puoli yhdeksän maissa aamulla. Ensimmäinen etappi oli Mallorcan pohjoisin kolkka, Cap de Formentor. Olimme saaneet lukuisia vinkkejä, että sinne pitää mennä heti aamusta, jotta välttää pahimmat ruuhkat. Suuntasimme avoauton keulan kohti pohjoista ja lähdimme ajelemaan lämpimän tuulen pörröttäessä hiuksia. Olin pelännyt, ettei meidän lähtöaika ole riittävän aikainen, mutta kun serpentiinitiellä ei näkynyt muita kuin pyöräilijöitä ja muutama hassu auto, niin totesimme olevamme juuri oikeaan aikaan liikenteessä.

pohjois_mallorcan_kartta

mallorca

cap_de_formentor

Reitti oli todella kaunis. Meri ja jylhät kalliot tulivat mutkien takaa aina esiin. Kuski ei voinut kuitenkaan ajaessaan maisemia ihastella, koska tie oli mutkaista ja paikoin jyrkkää. Monet jäävät ihailemaan maisemia Mirador des Colomer -näköalapaikalle. Moni turistibussikaan ei aja sen pidemmälle, koska tie muuttuu entistä mutkaisemmaksi ja jyrkemmäksi kun niemen päätyä lähestytään. Me ajoimme näköalapaikan ohi ja päätimme pysähtyä siellä paluumatkalla.

Kun vihdoin pääsimme Cap de Formentorin niemen päädyssä olevalle majakalle, totesimme maisemien olevien ajomatkan arvoisia. Majakkakahvilasta olisi ollut kiva ostaa kahvit ja jäätelöt, mutta olimme sen verran aikaisin liikkeellä, ettei se vielä ollut auki. Pihassa oleva parkkipaikka oli pieni ja mietimme miten kaikki autot ruuhka-aikana sinne mahtuvat. Vai siitäkö se ruuhka syntyykin, kun ne eivät mahdu ja ihmiset joutuvat odottelemaan. Muutama pyöräilijä hieroi kipeitä jalkojaan majakan edustalla ja en voinut olla kysymättä, kuinka kauan heiltä oli mennyt pyörälenkkiin. Mies kertoi heidän lähteneen Alcudiasta 1,5 tuntia sitten. Hän vaikutti hyväkuntoiselta ja kertoikin käyvänsä Mallorcalla vuosittain pyöräilemässä.

volkswagen_beetle_cabriolet

Tällä söpöliinillä ajeltiin koko päivä

cap_de_formentor

Paluumatkalla pysähdyimme Mirador des Colomer -näköalapaikalle ottamaan lisää kuvia ja sitten jatkoimme matkaa takaisin Alcudiaan. Autoja alkoi tulla vastaan sitä vauhtia, että tie varmaankin ruuhkautui lähituntien aikana. Alcudiasta ajoimme kohti koillisrannikkoa ja Cala Ratjadaa.

mirador_des_colomer

Cala Ratjada ja Cala Millor

Cala Ratjada vaikutti pieneltä ja uneliaalta pikkukaupungilta. Paikka on saksalaisten turistien suosima lomakohde. Päätimme etsiä sieltä ruokapaikan ja pysähtyä lounaalle. Jännitimme hieman parkkipaikan löytymistä, mutta ilmainen kadunvarsipaikka löytyikin aika nopeasti ja siitä kävelimme läheiseen ravintolaan.

Matka jatkui lounaan jälken rantaa pitkin kohti Cala Milloria, joka on itärannikon suurin lomakohde. Ajatuksena oli löytää kiva ranta, jonne voisimme pysähtyä hetkeksi uimaan. Cala Millorista löytyikin upea ranta, mutta se oli siihen aikaan jo täynnä ihmisiä eikä vapaita aurinkotuoleja tai varjoja ollut enää tarjolla. Lämpötila oli kohonnut jo lähemmäs 40 asteeseen, joten ilman varjoa emme halunneet rannalle mennä. Tytöt kävivät nopeasti uimassa, meidän tyytyessä katselemaan rantaelämää.

cala_miller

cala_millor

Seuraavaksi laitoimme auton keulan kohti Portocristoa. Emme kuitenkaan tutustuneet siihen sen tarkemmin vaan suuntasimme kohti sisämaata. Lämpötila nousi nousemistaan ja parhaimmillaan lämmintä oli +42 astetta. Kukaan meistä ei oikein jaksanut enää innostua autoilusta tai uusista paikoista, joten suuntasimme Manacorin ja Petran kautta kohti Alcudiaa. Matkalla pysähdyimme vielä isossa marketissa ostamassa juomia sekä pientä purtavaa. Hotellilla ehdimme pulahtaa vielä altaaseen vilvoittelemaan ennen valmistautumista illalliselle.

mallorca_kartta

Tässä meidän päivän reitti

Yhteenveto Mallorcalla autoilusta

Mallorcan tiet ovat hyväkuntoisia ja niitä pitkin oli mukava ajella. Ajokulttuuri vastasi paljolti suomalaista. Ainoa ero, jonka huomasin oli jalankulkijoiden kunnioitus. Suojatien eteen pysähtyivät kaikki autoilijat sakkojen pelossa. Alcudiassa piti myös varoa hevoskärryjä, koska ne liikkuivat autojen seassa. Hevosparat!

Liikenneympyrät ovat vallanneet myös Mallorcan. Niitä oli jokaisessa mahdollisessa kolkassa. Päivä oli oikein mukava ja tuli käytyä sellaisissa paikoissa, jonne emme olisi muuten päässeet. Auton vuokraamista harkitsemme varmasti tulevillakin reissuilla.

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä:

Monipuolista lomailua Mallorcan Alcudiassa
Patikointia S´Albufera Park -kansallispuistossa Mallorcalla
Päiväretki Palma de Mallorcaan
Viinitilaretki Mallorcalla

Seuraathan blogiani myös Facebookissa, Instagramissa ja Blogit.fi:ssä.

Suunnaton
    20.8.2017 at 22:45

Mallorca on niin kaunis! Meillä meinasi Mallorcalla käydä vuokra-auton kanssa hassusti. Opin silloim kantapään kautta, että vuoristoon ei kannata valita kaikkein tehottominta autoa. Ylämäissä jäimme reippaasti rekoistakin jälkeen ja saimme tehdä ihan kunnolla töitä, että pieni Chevrolet pääsi mäet ylös. Onneksi kaikista kohdista selvittiin, vaikka välillä meinasikin alkaa tuskastuttaa.

27.8.2017 at 19:52

Voi ei, vuoristoteillä tehoton auto ei kuulosta hyvältä. Täytyy kyllä myöntää, etten itsekään tuollaista osannut ajatella, mutta hyvin meillä ollut auto selvisi jyrkistäkin ylämäistä. Onneksi Cap Formentorin tieosuudella ei siihen aikaan ollut juuri muita autoilijoita, niin saatiin rauhassa mennä. Kunhan varottiin pyöräilijöitä, joita oli sankoin joukoin liikenteessä.

Hanneli/ duunireissaaja
    24.8.2017 at 22:02

Me taas vuokrataan melkein aina reissussa auto, ja tykätään olla liikkeessä. Euroopassa ajelu on helppoa, ja me haetaan jännitystä ohjeistamalla navigaattoria välttämään moottoriteitä ja tunneleita. Sillä keinoin päätyy takuuvarmasti eksymään umpimaaseudulle. Ja se on ihan parasta!

27.8.2017 at 19:54

Haha, olette varsinaisia seikkailijoita 🙂 Eiköhän mekin tämän kokemuksen jälkeen olla reippaampia auton vuokrauksen suhteen.

Katja / Lähtöselvitetty
    24.8.2017 at 23:42

Mekin ollaan vasta viime aikoina ryhdytty vuokraamaan autoja. Meillä suurin este ovat olleet pahoinvoivat lapset, jotka vihaavat autoilua. Ei siis ole viitsitty kiusata heitä enempää. Nyt, kun autoilu alkaa sujumaan vähän helpommin, on rohkaistuttu myös vuokrauspuuhiin, ja sillä tavalla saa kyllä ihan erilaisen näkökulman paikkaan. Ja vuokra-autossa on se ihanuus, että jos se jää tien poskeen, voi soittaa vuokraamon tuomaan uuden auton tilalle. Omalla autolla liikkuessa on itse vastuussa kaikesta.

27.8.2017 at 19:57

Pidempi road trip houkuttaisi, nyt kun ollaan saatu päätä auki. Tosiaan autolla pääsee tutustumaan sellaisiin paikkoihin, joihin ei välttämättä esim. julkisilla pääse. Ja hyvä pointti myös, että vuokra-auton jäädessä tien päälle, avun saa helpommin kuin omalla autolla. Hyvä, että teilläkin lasten pahoinvointi autossa helpottanut.

Pirkko / Meriharakka
    25.8.2017 at 12:51

Mekin päädyimme Mallorcalla vuokraamaan auton hotellin läheltä päiväksi sen kummemmin sitä etukäteen varaamatta. Reittimme suuntautui Sollerin suuntaan, jossa erityisesti tuolla saaren luoteiskulmassa oli aika tiukkoja vuoristoteitäkin, mutta ei nyt niin, että silti väittäisin Mallorcaa vaikeaksi autoilukohteeksi.
    Vakuutuksissa on kyllä hyvä olla tarkkana, monessa paikassa kun riski sille, että joku kolhii vaikka paikoitettua autoa vähän on aika suuri ja ikävä sitä olisi sitten edes omavastuun verran maksella.

27.8.2017 at 20:00

Soller jäi meiltä kokonaan väliin ja ihan sen vuoksi olisi kiva päästä joskus Mallorcalle uudestaan. Sitä on kehuttu niin paljon. Vakuutusten kanssa täytyy tosiaan olla tarkkana, ettei tule ikäviä yllätyksiä.

sarrrri | La Vida Loca 2.0 Matkablogi
    26.8.2017 at 11:37

Myös meillä on hyviä kokemuksia auton vuokraamisesta Mallorcalla. 🙂 Tiet todella hyvässä kunnossa ja välimatkat todella siedettäviä, vaikka ajaisi saaren yhdeltä laidalta toiselle! Auto oli korvaamaton myös silloin, kun sairastuimme molemmat kauheaan ruokamyrkytykseen, ja oli pakko käydä kaupassa – olisin luultavasti kuollut matkalle, jos olisi täytynyt lähteä suhaamaan julkisilla. 😀

27.8.2017 at 20:03

Apua, saitteko ruokamyrkytyksen siis Mallorcalla? Oh no! Mallorca oli kyllä ihanteellinen autoilua ajatellen. Mekin oltaisi ehditty tekemään pidempi kierros, mutta paahtava helle vei voimat eikä sitten jaksettu lähteä suhaamaan saaren länsipuolelle. Kun oltiin kerran avoauto vuokrattu niin sittenhän sitä ajettiin katto alhaalla 🙂

Terhi | VAGABONDA
    26.8.2017 at 11:55

Me vuokrataan melkein aina auto, sillä onhan se niin, että autolla liikkuminen on paljon vapaampaa ja näkee enemmän kun voi mennä minne vain. Porto Criston upeat tippukiviluolat taisi jäädä teiltä näkemättä? Manacorissa monet käyvät kuuluisien Majorica-helmien myymälässä ja katsomassa, että millainen on Rafael Nadalin kotikylä 🙂

27.8.2017 at 20:06

Porto Criston tippukiviluolat jäi väliin ja paljon muuta. Manacorin läpi ajettaessa nähtiin helmimyymälöitä, mutta ei jaksettu pysähtyä. Yli 40 asteen helle ei houkuttanut ajelemaan pidemmälle, vaan mieli alkoi tehdä uimaan. Mutta juuri näistä(kin) syistä Mallorcalle pitää päästä uudestaan.