Hollanti

Minilomalla Amsterdamissa

25.2.2022
amsterdam-pyora-kanaalin-varrella

Vietimme lokakuussa pitkän viikonlopun Amsterdamissa. Oli ihanaa päästä pitkästä aikaa matkalle. Kotimaassa ja Virossa oli tullut kesän ja alkusyksyn aikana reissattua, mutta nyt hyppäsimme lentokoneeseen, joka vei meidät syksyisten värien kuorruttamaan kanavien kaupunkiin.

Amsterdamin matka oli tarkoitus tehdä jo pääsiäisenä 2020. Sinne olisi houkutellut silloin värikkäät tulppaanipellot. Reissu arvatenkin peruuntui koronapandemian vuoksi. Sain KLM:ltä voucherin, joka alunperin olisi ollut voimassa vuoden, mutta onneksi siihen sai lisäaikaa vuoden 2021 loppuun saakka. Tulppaanipeltoja emme nyt päässeet näkemään, mutta syksyinen Amsterdam tarjosi riittävästi tekemistä ja näkemistä. Olin alunperin varannut reissun Ebookersin kautta, mutta koska heihin ei saanut pandemian alkukuukausina yhteyttä, otin ohjat omiin käsiin. Hotellin kanssa sovin, että voisin käyttää ”credit feen” kahden vuoden aikana. Kun olimme päättäneet matkan uuden ajankohdan, otin heihin yhteyttä vain kuullakseni, etteivät he olleet saaneet Ebookersilta maksusuoritusta ja pyysivät kääntymään matkatoimiston puoleen. Sen jälkeen kävin useamman viikon ajan kirjeenvaihtoa Ebookersin eri asiakaspalvelijoiden kanssa ennenkuin rahat lopulta tulivat tilille.

Minulle tämä oli toinen kerta Amsterdamissa ja miehelleni ensimmäinen. Minun matkastani oli ehtinyt kulua jo yli 20 vuotta ja odotin silloin kuopustamme. Joitakin satunnaisia kuvia Amsterdamista oli jäänyt mieleen, kuten vesisade ja pitkät jonot Anne Frankin talolle.

Majoitus The Muse Amsterdam -hotellissa

Majoituimme museokorttelissa sijaitsevaan The Muse Amsterdam -hotelliin. Se oli viihtyisä ja huoneet olivat siistejä. Hotellissa oli tehty iso remontti vuonna 2016. Sivukadun sijainti varmisti, ettei liikenteen melu kuulunut huoneeseen ja hiljaista siellä oli muutenkin. Henkilökunta oli ystävällistä ja antoi mielellään vinkkejä mitä meidän kannattaisi loman aikana nähdä. Aamiaistarjoilua hotellissa ei koronan vuoksi ollut, mutta pienen kävelymatkan päästä löytyi aamupalaa tarjoavia kahviloita.

the-muse-amsterdam
amsterdam-the-muse-hotel
amsterdam-merja-hotellin-parvekkeella

Huoneessa oli pieni minibaari, johon täydennettiin joka päivä virvokkeita ja suklaata. Minibaarin tuotteet kuuluivat huoneen hintaan. Ensimmäisenä iltana en onnistunut löytämään koko minibaaria ja ihmettelin minne se oli piilotettu, koska muistin sellaisen kuuluvan huoneeseen. Yöllä heräsin ääneen, joka kuulosti jääkaapin käymisääneltä. Aamulla tutkimme ikkunan vieressä olevan korkean kaapin uudestaan ja sen sivulta löytyi minibaarin ovi.

Pientä miinusta tuli vessan sijainnista, jonne käynti oli sängyn vierestä. Tarkemmin sanottuna ”minun puoleltani”. Tämä nyt ei sinällään ollut mikään iso juttu, mutta minusta wc-tilat voisivat mielummin olla eteisen yhteydessä. TV ei toiminut, ja kun siitä valitimme, meille ehdotettiin siirtoa toiseen huoneeseen. Hotelli oli kuitenkin täynnä, joten saimme uuden huoneen vasta viimeiseksi yöksi. Se oli täysin samanlainen kuin ensimmäinen huone. Siellä telkkari kuitenkin toimi eikä tarvinnut tihrustaa uutisia kännykän pieneltä ruudulta.

Amsterdamin nähtävyyksiä: Anne Frankin talo

Kanavien lisäksi Amsterdam tunnetaan Anne Frankin talosta. Olin ostanut sinne liput jo vuonna 2020 ja niille luvattiin myös kahden vuoden käyttöaika. Pari päivää ennen lähtöä tuli mieleen laittaa museoon sähköpostia ja kysyä miten lippujen kanssa toimitaan. Vanhoissa lipuissa oli tietty päivä ja kellonaika milloin taloon sai mennä tutustumaan. Sain melko nopeasti vastauksen, jossa kysyttiin milloin haluaisimme mennä. Vastasin, että mikä tahansa aika käy tulevan viikonlopun aikana. En ehdinyt saada vastausta ennen matkalle lähtöä ja ensimmäisenä aamuna mietimme onnistuuko talossa käynti vai ei.

blond-amsterdam
amsterdam-pyora-kukat
amsterdam-anne-frankin-talo
Anne Frankin talon edusta
amsterdam-anne-frankin-patsas
Anne Frankin patsas

Suuntasimme aamulla ensimmäisenä Anne Frankin talolle. Olin jo netistä katsonut, että viikonlopulle ei löytynyt enää vapaita paikkoja. Päätettiin kuitenkin kysyä onko mitään tehtävissä. Talon edessä oli kaksi naista tarkastamassa lippuja ja kerroin toiselle heistä tilanteen. Hän kertoi pahoitellen, että viikonloppu oli jo täynnä ja ehdotti, että varaisimme ajan jollekin toiselle viikonlopulle. Kerroin meidän tulevan Suomesta eikä muuta vaihtoehtoa nyt ollut. Hän mietti hetken, kävi sisällä tarkistamassa jotain, palasi takaisin pienen lapun kanssa ja pyysi meitä antamaan sen sisällä lipuntarkastajalle. Jihuu, pääsimme sisään!

Anne Frankin talo oli tunteita herättävä paikka. Se oli myös isompi kuin mitä mielikuvissani olin luullut. Ihmisiä ei onneksi ollut ruuhkaksi asti rajoitusten vuoksi ja saimme rauhassa tutustua kuviin, päivänkirjan otteisiin ja filmeihin. Huoneita kierrellessä tuli pohdittua minkälaista elämää Anne ja hänen perheensä olivat piilossa viettäneet. Päivisin ei voinut liikkua, koska lattialankut natisivat ja piilopaikka olisi saattanut paljastua. Ikkunoita ei saanut avata eikä niistä uskaltanut katsella ulos. Vettä ei voinut ottaa hanasta ja ruoasta oli myös pulaa.

hollanti-amsterdam-talot-kanaalin-varrella
amsterdam-kirkko
amsterdam-kanaali-kukat
amsterdam-kukkapyora

Anne Frankin taloon tutustumisen jälkeen kävelimme Joordanin kaupunginosassa ja kävimme muun muassa Noordermarktin torilla. Pyöräilijöitä sai väistellä ja ihmisiäkin oli enemmän liikkeellä kuin aamulla. Kävimme myös Westerparkin liepeillä, mutta emme jaksaneet tutustua puistoon sen tarkemmin. Jalat alkoivat olla jo muussia kävelemisestä. Piipahdimme lounaalla ja sieltä päädyimme päärautatieasemalle, jonka takaa menimme ilmaisella lautalla kaupungin pohjoispuolelle. Vastaan tuli kioski, jossa myytiin oliebolleneita eli hollantilaisia munkkeja. Pitihän niitä ostaa ja maistaa.

amsterdam-lautta
amsterdam-adam-lookout

Amsterdamin nähtävyyksiä: A’DAM Lookout

Pariisissa on Eiffel-torni, Lontoossa London Eye, Amsterdamin vastine on A´DAM Lookout. Korkean rakennuksen katolla on Euroopan korkein keinu, 360 asteen näkymillä varustettu kattoterassi, ravintoloita, matkamuistomyymälä ja paljon muuta. Kävelimme rakennuksen ulkopuolella sen jälkeen kun munkkien sokerit olivat karisseet suupielistä. Katselimme hurjapäiden keinumista yläilmoissa mutta emme jaksaneet mennä tutustumaan paikkaan, koska olo oli jo hieman väsähtänyt kilometrien kävelystä ja kylmä tuuli teki sään viileäksi.

amsterdam-paarautatieasema
Päärautatieasema, jonka takaa lähtee lautta pohjoispuolelle
amsterdam-maisema-adam-lookout
amsterdam-adam-lookout-maisema
amsterdam-adam-lookout-kattoterassi
amsterdam-adam-lookout-swing
amsterdam-adam-lookout-maisema-merelle
amsterdam-adam-lookout-ride

Seuraavana päivänä oli aurinkoista, tuulikin oli tyyntynyt ja lähdimme uudestaan A´DAM Lookout´iin. Sinne on erilaisia lippuvaihtoehtoja ja me päädyimme komboon, johon kuului sisäänpääsyn lisäksi kaksi vapaavalintaista juomaa. Liput maksoivat yhteensä 23,50 € (lokakuu 2021). Jos liput olisi ostanut etukäteen netistä, niihin olisi saanut pienen alennuksen. Keinulippu olisi maksanut vielä vähän lisää, mutta päätimme jättää sen väliin. Hissimatka korkeuksiin kesti 22 sekuntia ja sitä väritti hieno musiikki- ja valoshow. Maisemat Amsterdamin ylle olivat hienot. Haimme lipukkeilla lasit valkoviiniä ja nautiskelimme maisemien lisäksi auringosta.

Amsterdamin nähtävyyksiä: Punaisten lyhtyjen alue ja kanavaristeily

Punaisten lyhtyjen alue on uteliaalle matkailijalle yksi must-see kohde Amsterdamissa. Alue muistutti jo nähtyjä kadunkulmia, mutta eron huomasi, kun kiinnitti huomiota yksityiskohtiin. Seksiä myyvät kyltit ja paljaan pinnan vilahdukset verhojen välistä muistuttivat missä ollaan. Kun käännyimme kapealle kujalle ja otin kameran esiin, kuului erään ikkunan takaa koputusta ja nuori nainen heristi minulle sormeaan. Olin toki huomannut kyltit, ettei siellä saa kuvata, mutta tarkoitus ei ollutkaan kuvata naisia tai ikkunoita vaan pelkkää ympäristöä. Laitoin kameran kuitenkin kiltisti takaisin laukkuun.

amsterdam-punaiset-lyhdyt-kuja
amsterdam-punaisten-lyhtyjen-kanaali
amsterdam-kanaali

Alue herätti ristiriitaisia ajatuksia. Elämme 2020-lukua ja vieläkin naiset napottavat ikkunoissa vähissä vaatteissa. Toisaalta myös näkemäni kyltti, jossa kehotettiin vaimoja antamaan miehille lupa mennä seksiostoksille, koska tuolla se olisi turvallista, antoi ajattelemisen aihetta.

Amsterdamissa on toistasataa kanavaa ja yksi haaveeni oli päästä kanavaristeilylle. Punaisten lyhtyjen alueelta kävelimme rautatieaseman suuntaan ja menimme kysymään eräästä kojusta milloin seuraava risteily lähtee ja mitä se maksaa. Seuraava lähtö oli jo viiden minuutin kuluttua, joten ostimme nopeasti 15 euron hintaiset liput ja juoksimme veneeseen. Ilo vaihtui nopeasti pieneksi pettymykseksi, koska kaikki parhaat paikat eli ikkunapaikat olivat jo varattu.

amsterdam-canal-cruises
amsterdam-kanavaristeily

Tunnin aikana näimme Amsterdamia eri perspektiivistä. Yleensä pidän risteilyistä, mutta huonojen paikkojen vuoksi tämä kokemus jäi vaisuksi. Täytyy muistaa jatkossa, ettei kannata rynnätä juuri lähtevään laivaan, koska hyvistä istumapaikoista on silloin turha haaveilla.

Kanavien ja kauniiden vanhojen rakennusten Amsterdam oli hyvä valinta viikonloppulomalle. Vielä jäi paljon myös näkemättä, esimerkiksi kaupungin maailmankuulut taidemuseot. Myös Amsterdamin lähellä olisi kivoja päiväretkikohteita, joten kaupungissa viihtyisi varmasti pidempäänkin.

Marika / Matkalla Missä Milloinkin
    25.2.2022 at 22:46

Kävin nuorena Amsterdamissa ja tätä lukiessa tunsin kuinka kuljin uudelleen kaupungin katuja pitkin. Muistan sen hämmennyksen punaisten lyhtyjen alueella ja kuinka mietteliääksi Anne Frankin talo minut sai. Mahtavaa, että pääsitte lopulta sisään museoon! Kanaaliristeily on kokematta ja se olisi kiva kokea seuraavalla käynnillä. Hyvä vinkki, että aikataulujen salliessa ei välttämättä kannata sännätä juuri lähdössä olevaan veneeseen.

28.2.2022 at 18:31

Kiitos Marika! Olin helpottunut, että pääsimme Anne Frankin taloon, vaikka aluksi näytti huonolle. Sätin tietysti itseäni, etten ollut hoksannut aikaisemmin ottaa museoon yhteyttä ja selvittää milloin siellä olisi vapaata. Onneksi lipuntarkastajalla oli pelisilmää ja päästi meidät sisälle.

MARI / Kodinvaihtaja
    27.2.2022 at 15:43

Olipa monia käänteitä matkassa, mielenkiintoinen tuo Ebookers episodi.. Mullakin on vielä bussiliput Pietariin ja yhden yön majoitus Ruotsissa odottamassa ja voucheri Bukarestin lennoille – muut jutut aikoinaan hain visayhtiön kautta

28.2.2022 at 18:37

Kiitos Mari! Hermot meinasi mennä Ebookersin kanssa. Koko tapauksesta olisi voinut kirjoittaa vaikka oman postauksen. Aluksi mulle sanottiin, etten saa hotelliyöstä mitään korvausta, kun pyysin selvitystä miksen, seuraavassa viestissä pahoiteltiin, että olin saanut virheellistä tietoa ja tietenkin se korvataan. Aluksi kaikki oli kunnossa ja hetken päästä heidän piti saada keskustella kanssani, koska maksun palautuksessa olikin jotain hämminkiä. Tätä jatkui parisen viikkoa ja joka kerta yhteyttä otti joku uusi heppu. Olin yhteydessä myös Master Cardiin, mutta sieltä kehotettiin selvittämään asia ensin Ebookersin kanssa. Lopulta rahat tuli tilille, mutta eipä kiinnosta enää heidän kautta matkoja varata.

Ne Tammelat
    28.2.2022 at 18:50

Hyvin olette ehtineet kierrellä pitkän viikonlopun aikana! Minun ja ystäväni reissu taisi myös ajoittua lokakuulle muutamia vuosia sitten ja oli ihan mukavaa kierrellä Amsterdamin nähtävyyksiä. Kävimme keinumassa tuolla yläilmoissa ja kuvista päätellen sinne on tullut myös joku uusi aktiviteetti. Punaisten lyhtyjen katu oli kyllä fiiliksiä herättävä alue kaikin puolin.

1.3.2022 at 17:10

Kiitos kommentista Tammelat! Oliko se keinu hurja? Me ei siihen menty, kun sinne oli jonoa eikä ollut muutenkaan sellaista fiilistä. Se kyllä näytti hauskalle 🙂

Ne Tammelat
        4.3.2022 at 14:25

No oli se kieltämättä vähän hurja, kun istuinalusta oli vähän liukas, eikä ihan kauhean syvä. Piti pidellä hyvin kiinni 🙂

Pirkko / Meriharakka
    1.3.2022 at 12:37

Hienoa, että vierailu Anne Frankin talossa onnistui kaikesta huolimatta! Viimeksi tuolla käydessämme mekin kävimme siellä, mutta silloin elettiin normaaleja aikoja ja olimme onnistuneet varaamaan liput sopivaan ajankohtaan netistä etukäteen.

1.3.2022 at 17:11

Kiitos Pirkko! Olisi harmittanut todella paljon, jos Anne Frankin talo olisi jäänyt välistä. Itseään siitä olisi saanut syyttää, kun en tajunnut ajoissa laittaa museoon sähköpostia. Onneksi heillä oli pelisilmää ja pääsimme sisälle.

Sari / matkalla lähelle tai kauas
    2.3.2022 at 21:46

Hienoa, että joustoa koronan vuoksi löytyy, jopa Anne Frankin lipuista. Kauniilta näyttää Amsterdam ja tuskinpa turistejakaan on ollut niin paljon kuin normaalisti?

11.3.2022 at 17:21

Kiitos Sari! Minäkin kiittelin, että heillä oli pelisilmää. Turisteja näkyi jonkin verran, mutta luulen ettei ollut lähelläkään sitä määrää mitä esimerkiksi ennen koronaa.

Elina
    3.3.2022 at 22:21

Voi ku hyvä, ku pääsitte sittenkin museoon! Näköjään kannattaa aina kysyä, eihän siinä ainakaan mitään menetä. Huh, tuo museokäynti jotenkin toi tämän päivän sodan mieleen, ihan hurjaa kyllä. Ja aika hurja ajatus tuokin, että puolisoja kehotetaan käydä tuolla vieraissa, huh 😀 ”Meneppäs sinä sinne, minä odotan tässä ulkopuolella”. Kyllä se ajatuksia herättää! Pidennetyt viikonloput kaupunkilomilla on kyllä kivoja! 🙂

11.3.2022 at 17:24

Kiitos Elina! Punaisten lyhtyjen alueella oleva teksti hieman hätkähdytti, mutta sen tarkoituksena oli viestittää, että siellä se olisi turvallista, toisin kuin vaikka jostain baarista iskeminen 🙂

Teija | Lähdetään taas
    5.3.2022 at 16:14

On varmasti ollut ihanaa lähteä minilomalle! Onneksi myös museovierailu onnistui.
    Toivottavasti maailman tilanne sallii kaikin puolin minilomat jatkossakin.

Martta / Martan matkassa
    6.3.2022 at 01:45

Voi Amsterdam!
    Harmi että tulppaanit peruuntui, niiden näkeminen on ihan parasta! Paljon ehditte kuitenkin näkemään. Amsterdam on siitä kiva paikka, että siellä voi käydä useasti, se on sopivan kokoinen ja aina riittää tekemitsä, eikä talojen ja kanavien ihasteluun kyllästy ikinä. Vaikutuin aikanaan tuosta Anne Franin museosta, tykkäsin siitä kovasti, Annesta kertova elokuvaa odottaa katseluvuoroa, pitää saada siihen sopiva hetki. Viimeksi Amsterdamissa menin ”ilmaiselle kävelykierrokselle” se kesti aika pitkään, mutta kuulemani tarinat olivat ihan mahtavia.

11.3.2022 at 17:27

Kiitos Martta! Minuakin harmitti, että tulppaanit jäivät näkemättä, koska se oli koko reissun tarkoitus silloin kun tuo alunperin varattiin. Mutta olet oikeassa, että pääseehän tuonne muulloinkin eikä Amsterdam tosiaan ole onneksi kovin kaukana. Kävelykierros kuulosti kivalle, niissä varmasti kuuleekin hyviä tarinoita 🙂

Eveliina / Reissukuume
    6.3.2022 at 11:40

Mun piti mennä Amsterdamiin, mutta sitten k*rona sotki kaiken… Tämäkin kaupunki on siis vielä kokematta! Oli kuitenkin kiva päästä tämän postauksen kautta nojatuolimatkalle. Paljon tässä oli paikkoja, joista lueskelin silloin etukäteen ja jonne olin suunnitellut meneväni 🙂

11.3.2022 at 17:29

Kiitos Eveliina! Voi harmi, sinulle kävi samalla tavalla 🙁 Amsterdam on onneksi aika lähellä, joten sinne on helppo järjestää viikonloppureissu lyhyelläkin varoitusajalla.