Kiina

Vaellus Kiinan muurilla alkaa – upea Ancient Badaling

30.5.2019

Kiinan matkamme alkoi kahden päivän kaupunkilomalla Pekingissä, jonka aikana tutustuimme kaupungin tunnetuimpiin nähtävyyksiin. Sen jälkeen oli vuorossa kolmen päivän vaellusosuus. Sunnuntaiaamuna jätimme hotellimme muutamaksi päiväksi ja hyppäsimme bussin kyytiin, joka vei meidät Kiinan muurille.

Kiinan muurin historiaa

Kiinan muuri oli Keisari Qin Shihuangdin kunnianhimoinen hanke, jonka tarkoituksena oli estää pohjoisen paimentolaisheimojen hyökkäykset keisarikuntaan. Tuohon aikaan muuri oli tyypillinen puolustusrakennelma Kiinassa ja niitä oli lähes kaikkien kaupunkien ympärillä. Iso hanke vaati paljon työvoimaa ja kaikki kynnelle kykenevät orjat ja talonpojat värvättiin rakennustöihin. Jopa vankeja siirrettiin lisätyövoimaksi. Työ oli raskasta, koska kunnollisia välineitä ei ollut ja työmiehet saivat vain pienet kipot riisiä ruoaksi päivittäin. Kiinan muurin rakentaminen vaati arviolta miljoona henkeä. Kun keisari äkillisesti kuoli, työt jäivät kesken ja vasta sadan vuoden kuluttua Han-dynastian aikaan niitä jatkettiin. Työväkeä haalittiin kokoon pakolla tälläkin kertaa, mutta työolosuhteet olivat jo hieman paremmat.

Kun Han-dynastia kukistui sisällissodassa vuonna 220, myös muuri unohtui vuosikausiksi, kunnes Kiinassa alkoi vuonna 1368 Ming-dynastia. Keisari Hongwu Ming määräsi 40 000 miestä rakentamaan muuria, jolla haluttiin tällä kertaa estää mongolien hyökkäykset. Vanha muuri oli jo niin rappeutunutta, että sen tilalle jouduttiin rakentamaan uusi. Kun aiemmin rakentamiseen oli käytetty maata, nyt muuri rakennettiin kivestä. Työvälineet olivat parantuneet ja rakentamisessa hyödynnettiin alan ammattilaisia.

Kiinan muuri myötäilee maastoa ja monin paikoin se on erittäin jyrkkä, minkä saimmekin vaelluksen aikana todeta. Muurin yhtäjaksoinen pituus on yli 6000 kilometriä. Kun kaikki sen osat lasketaan yhteen, saadaan yhteismitaksi yli 20 000 kilometriä.

Kiinan muurivaellus alkaa

Bussimatka, noin 75 kilometrin päähän Pekingistä, kesti puolitoista tuntia. Ensimmäinen vaellusetappimme oli Ancient Badaling, jota myös kutsutaan nimellä Badaling Remnant. Kyseessä on vanhan Badaling osuuden muuri. Se on vähäisessä käytössä ja saimmekin vaeltaa siellä ihan keskenämme. Muita ihmisiä ei näkynyt.

kiinan muuri badaling

Kuva: China tour advisors

kiinan muurivaellus

Liput on haettu ja vaellus voi alkaa

kiinan muuri vaellus badaling ancient

Saimme eväspussukat matkaan ja lähdimme nousemaan jyrkkiä rappusia ylös. Löysät pois heti alkuun. Jokainen kulki omaa tahtiaan ja pian porukkamme venyikin pitkäksi letkaksi. Maisemat olivat niin upeita, että niitä piti pysähtyä vähän väliä kuvaamaan ja ihailemaan. Emme halunneet muutenkaan hosua, vaan nauttia. Kiinalainen paikallisoppaamme Leo kulki kärjessä ja suomalainen oppaamme Pekka tuli viimeisenä. Reitti oli suurimmaksi osaksi nousua. Kun kahden tunnin kuluttua saavuimme muuriosuuden korkeimmalle kohdalle, pidimme siellä evästauon. Porukan nopeimmat keräilivät jo siinä vaiheessa reppujaan ja jatkoivat matkaa. Joku tiesi kertoa, että olimme ohittaneet matkalla jo viisitoista vartiotornia.

badaling ancient

china badaling ancient

Koska reitti oli tähän asti ollut suurimmaksi osaksi nousua, oli seuraavaksi loogisesti vuorossa alamäki kohti laaksoa. Mäki oli paikoin niin jyrkkää, että piti miettiä millä tyylillä tullaan alas. Yksi hyvä tapa säästää jalkoja oli mennä ”laidasta laitaan” samalla tavalla kuin laskettelurinteessä. Opas antoi myös vinkin mennä portaita takaperin. Toki se oli hitaampaa, mutta jaloille paljon ystävällisempää. Kaverini kokeili sitä ja myönsi, etteivät jalat menneet sillä tyylillä niin jumiin.

Tuolta me tultiin..

Portaita, portaita..

china badaling ancient

Aurinko porotti siniseltä taivaalta, mutta kova tuuli piti huolen, ettei ilma tuntunut paahtavalta. Hellehattu ei pysynyt kuitenkaan päässä, joten otin sen pois, ettei se olisi lennähtänyt muurien toiselle puolelle. Kun pääsimme alas, kävelimme noin 15 minuutin matkan bussille. Siitä jatkoimme matkaa Kiinan muurin suosituimmalle osuudelle eli Badalingille. Tämä osa muurista on täysin remontoitu ja sieltä löytyy palveluita aina kaupoista kahviloihin. Ihmismäärä oli myös valtava verrattuna siihen osuuteen, jonka aiemmin päivällä kävelimme. Täältä on myös otettu ne Kiinan muurin kuvat, joita yleensä matkaesitteissä ja verkkosivuilla näkee. Onhan ne henkeäsalpaavat, ei voi muuta sanoa.

Meillä oli jalat jo niin hapoilla aiemmasta vaellusosuudesta, joten emme jaksaneet Badalingilla pitkää kierrosta tehdä. Katselimme lähinnä hämmästyneinä, kun kiinattaret yrittivät sipsutella siellä korkokengillä. Eihän siitä mitään tullut ja useimmat joutuivat kävelemään loppuosuuden paljain jaloin tai sukkasillaan.

Badaling the great wall

badaling

camels badaling

Kamelitkin ovat löytäneet tiensä Badalingille

Badalingilta ajoimme puolen tunnin matkan muurin kupeessa olevaan hotelliin. Se oli rakennettu vuorten keskelle ja ikkunoista oli kivat näköalat muurille. Olimme hotellin ainoat asukkaat ja tuntui siltä kuin olisimme olleet piilossa muulta maailmalta. Illallisen jälkeen ihailimme hotellin pihalla niskat kenossa tähtitaivasta. Ympäriltä kuului vain ihastuneita huokauksia.

Saattaisit olla kiinnostunut myös:

Peking: Taivaan temppelistä rakkausmarkkinoille
Peking: Taivaallisen rauhan aukio, Kielletty kaupunki ja Kesäpalatsi

Seuraa blogia myös Facebookissa, Instagramissa ja Blogit.fi:ssä.

Suunnaton
    1.6.2019 at 12:14

Huh, mua alkoi sattua jalkoihin jo kun katsoinkin noita kuvia 🙂 On varmasti aika rankkaa vaeltaa muurilla, kun koko ajan mennään joko ylös- tai alaspäin ja alustakin on kovaa kiveä. Mutta onpa kiva, että saitte ensimmäisen päivän vaeltaa omassa rauhassa!

6.6.2019 at 16:27

Kiitos Suunnaton! Sinäkin pärjäisit tuolla hienosti, kun tykkäät vaeltamisesta 🙂 Oli kyllä kivaa, ettei siellä ollut muita ja saatiin mennä ihan omalla porukalla. Kun siirryimme Badalingille niin siellä oli ihan eri meno.

Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
    2.6.2019 at 20:29

Kiinan muurille olisi hienoa joskus mennä käymään. Täytyy pistää ylös tuo Badaling Remnant -osuus muurista, kun siellä näyttää pääsevän nauttimaan muurista ilman suuria ihmismassoja. Jos olen käsittänyt oikein, ovat jotkin osuudet muurista todella ruuhkaisia.

6.6.2019 at 16:30

Kiitos Mikko! Kiinan muuri on kyllä suositeltava kohde, varsinkin jos menee Pekingiiin. Sieltä tehdään retkiä muurille eikä matka ole niin pitkä. Olet oikeassa, tietyt osuudet ovat ruuhkaisia ja eteneminen hidasta. Paikallisopas näytti meille kuvaa Badalingilta, joka oli otettu vappuna. Muuri oli aivan täpösen täynnä ihmisiä. En tiedä miten he pääsivät siellä edes liikkumaan eteenpäin. Badaling Remnant on suositeltava osuus, koska siellä oli hiljaista.

Iida In Translation
    3.6.2019 at 05:06

Vau, tuonne on ehdottomasti vielä joskus päästävä! 🙂 Mahtavaa kuulla, että olitte löytäneet muurinpätkän, joka ei ollut täysin turistien valtaama – olen ajatellut ettei siellä juuri mahdu liikkumaan. Toisaalta ihan loogista se on, kun muuria on kerran noin hervottomat määrät rakennettu 😀

6.6.2019 at 16:33

Kiitos Iida! Näimme kolmen päivän sekä ruuhkaisia osuuksia että hiljaisia. Suurin osa oli hiljaisia. Badaling oli kaikista ruuhkaisin, mutta siellä emme kovin pitkälle edes menneet, kun jalat olivat niin hapoilla Ancient-osuudesta. Suosittelen, upeita maisemia 🙂

Anna
    3.6.2019 at 19:23

En jotenkin ollut tajunnut, että muuri on noin pitkä… Kyllähän siellä sitten riittääkin myös autioita ja rauhallisia paikkoja. Tuollaiselle vaellukselle olisi mahtava päästä, ehkäpä sitten kun lapset ovat isompia ja pääsen lähtemään reissulle ilman heitä tai vaihtoehtoisesti jaksavat varmasti menossa mukana. 🙂 Se on kyllä vaikea valita, että kumpi on pahempi: ylämäki vai alamäki. Alamäki tuntuu loogisesti ajatellen paremmalta, mutta kyllä siinä vaan on etureidet tosi kovalla koetuksella. Varsinkin kuumalla tuntuu, että jalat menevät tosi helposti ihan hapoille. 🙂

6.6.2019 at 16:35

Kiitos Anna! Minä tykkään enemmän ylämäestä, vaikka alamäki kuulostaisi helpommalta. Alamäessä reidet menee todella hapoille, kun ei uskalla rennosti laukkailla niitä alas 🙂

Anna | TÄMÄ MATKA
    4.6.2019 at 08:38

Joo. Kiinan muuri on aika jyrkkä 😀 Itse en siis siellä kävelyt sen pidempää pätkään, kunhan nyt muutaman tunnin ihmettelin. Tuo on niin totta, eli ylös kyllä aina pääsee, mutta alaspäin tulo on hankalaa.

Tuosta väärinpäin tai siis takaperin portaita alas tuleminen vois olla kokeilemisen arvoinen tapa muuallakin. Italiassa viimeksi piti ensin kiivetä 900 porrasta ylös yhteen linnaan ja sitten tietenkin laskeutua ne samat portaat alas. Alas tullessa reidet rupesi tärisemään jo, mutta tuo tapa olisi varmaan auttanut.

Sandra /Terveiset päiväntasaajalta
      5.6.2019 at 09:59

Kiinanmuuri olisi kyllä ihana joskus katsahtaa. Vielä ei ole ollut suunnitelmia sinne suuntaan, mutta varmasti joskus kyllä. 🙂 tuo väärinpäin tuleminen on hauska idea ja testasinkin sitä Färsaarilla nurmikko mäessä, mutta siinä se ei toiminut 😅

6.6.2019 at 16:41

Kiitos Sandra! Nurmikkoisessa mäessä takaperin askeltaminen ei taida onnistua samalla tavalla kuin portaissa 🙂 Färsaaret kuulostaa myös ihanalle kohteelle.

6.6.2019 at 16:39

Kiitos Anna! Kiinan muuri on todella jyrkkä 🙂 En ollut itsekään ennen tuota matkaa jotenkin tajunnut sitä jyrkkyysastetta. Valokuvista ei aina saa todenmukaista kuvaa. Alaspäin meno takaperin kuulemma säästi jalkoja huomattavasti. Itse en sitä kokeillut, mutta kaverit kokeilivat ja antoivat sille ison peukun.

Marttiina | Onioni.fi
    5.6.2019 at 17:12

Tuttuja upeita maisemia.😍 Kiva, kun ootte päässeet menemään rauhallisempia pätkiä. Me olimme muurilla lokakuun alussa, ja silloinkin oli vielö yllättävän lämmin – ilman takkia pärjäsi.

6.6.2019 at 16:43

Kiitos Marttiina! Missäpäin muuria te kävitte? Suurin osa meidän kulkemista osuuksista oli rauhallisia. Badaling oli kaikista ruuhkaisin, joten siellä emme kauaa viihtyneet ja jalat olivat muutenkin jo hapoilla aamupäivän osuudesta.

Maisemaonnellinen Johanna
    5.6.2019 at 20:15

Mielenkiintoinen reissu ja ihanalta näyttää tuo puolityhjä muuri! Oliko tuo jonkun matkanjärjestäjän matka?

6.6.2019 at 16:45

Kiitos Johanna! 🙂 Tämä oli Lomalinjan järjestämä matka. Pari päivää ensin Pekingissä, sitten kolme päivää muurivaellusta ja sen jälkeen palasimme vielä Pekingiin pariksi päiväksi. Oli tosi kiva reissu ja kaikki järjestelyt toimivat hyvin.

Pirkko / Meriharakka
    7.6.2019 at 09:47

Kävin tuolla joskus työmatkalla Pekingissä sikäläisen tiimini vetäjän kanssa, vaan siis autolla Badalingiin ja pieni kierros siellä. Hissillä mentiin jostain kohdasta ylös ja ”hulluimmat” tulivat alas sellaisella huvipuistokelkkasysteemillä. Me sentään kävelimme alas. Ruuhkaista oli, joten ehkä tuo vaellus mahdollistaa Kiinan muurin näkemisen myös joltain vähemmän ruuhkaisilta osuuksilta!

13.6.2019 at 20:02

Kiitos Pirkko! Badaling on Kiinan muurin osuuksista kaikista ruuhkaisin. Siellä käveleminen on tehty helpoksi, kun voi nousta hissillä ja sielä pääsee jo ihailemaan maisemia. Me onneksi vaelsimme niillä osuuksilla joilla ei juuri muita ollut. Lähivuosina myös Jinshanlingin kävijämäärät tulevat kasvamaan, koska siellä on rakenteilla samanlaiset hissimahdollisuudet kuin Badalingillakin.

Virpi/Hätälasku matkablogi
    7.6.2019 at 17:09

Wau, varmasti on upea vaellus, vaikkakin aika haastavan näköisiä portaita. Itse tykkään enempi ylämäestä, koska alamäki maastossa on hankalampi, mutta tuolla olisi ehkä ollut kuitenkin alamäki se kivempi vaihtoehto.

13.6.2019 at 20:04

Kiitos Virpi! Minä tykkään myös enemmän ylämäistä, vaikka eivät nekään helppoja osuuksia ole. Alamäissä saa etureidet nopeasti hapoille, varsinkin jos on jyrkästä mäestä kyse 🙂

Anni | Rajatapaukset
    7.6.2019 at 20:13

On kyllä hienoja maisemia! Vaikuttaa kiinnostavalta retkeltä, saa oikein kunnon porrastreenin 😆

Anna-Katri / Adalmina's Adventures
    8.6.2019 at 17:32

No nyt on matkatarina ja maisemat! Varmasti rankkaa nuo ylösnousut vaelluksella, mutta vastapainoksi takuulla upeita näkymiä sieltä huipulta. Kiinanmuurilla en ole käynyt, joten pakko päästä joskus!

13.6.2019 at 20:07

Kiitos Anna-Katri! Kiva kuulla, että tykkäsit 🙂 Suosittelen vaellusta sinullekin, pitäisit varmasti.

Outi / Maa Quzuu
    8.6.2019 at 20:06

Minua alkoi sattumaan polviin pelkkä ajatuskin tuosta alastulosta. Ylös meneminen varmasti luonnistuisi paremmin. Onpa kyllä hienoja maisemia! Ja kiva tuollainen tahti, että vaikka mennään ryhmässä niin pystyy menemään omaa tahtiaan. Jotenkaan en yllättynyt kiinalaisista korkokenkävaeltajista 😀

13.6.2019 at 20:10

Oli hyvä, että saatiin mennä omaa tahtia. Meidän ryhmässä oli niin monen tasoista menijää, että kärkiryhmällä olisi ollut tylsää, jos heidän olisi pitänyt sovittaa askeleet hitaampien mukaan. Ja hitaammille nautiskelijoille olisi tullut paineita kovempaa menijöistä. Tämä oli oikein hyvä ratkaisu. Korkkarivaeltajat saivat osakseen pään pyöritystä. Heillä taisi olla mielessä vain upeat selfiet 🙂 Kiva kun kommentoit Outi!

Hanna / Parastamatkalla.fi
    12.6.2019 at 12:41

Upean näköistä! Kiinan muuri olisi kyllä kiva nähdä joskus ihan omin silmin. Monissa kohteissa sitä aina ihmettelee, että miten paikalliset sipsuttelevat korkkareissa/sandaaleissa ja mekoissaan, kun vaelluskamppeet tai vähintään lenkkarit olisivat se järkevin varuste😂.

13.6.2019 at 20:12

Kiitos Hanna! Tuo on muuten totta, että noita sandaalityyppejä ja korkkarisipsuttelijoita näkee aina mitä ihmeellisimmässä paikoissa. Joissakin kohteissa sandaalit ymmärrän silloin, jos niiden käyttäjällä ei muuhun varaa, mutta nämä korkkarityypit.. huh huh 🙂

Sini
    14.6.2019 at 22:24

Tuolla ei näytä olevan ruuhkaa toisin kuin suosituimmissa Kiinan muurin pätkissä. Ihana varmasti vaellella, kun ei tarvi väistellä muita. Ja maisemat ovat kyllä upeat.

15.6.2019 at 21:39

Kiitos Sini! Tuolla ei ollut ruuhkaa, kun siellä ei meidän lisäksi ollut ketään muita 🙂 Ainoastaan Badalingin osuudella oli paljon porukkaa sekä myös Mutinyuassa mutta ei sielläkään häiritsevästi.