Yhteistyössä Gummerus
Kati Kelolan uutuuskirja on ajan hermolla. Maata pitkin matkustaminen oli nosteessa jo ennen koronapandemiaa mutta sen suosio jatkaa kasvamistaan. Korona on edesauttanut tilannetta, koska pääosin lomat vietetään kotimaassa ja matkustamisessa suositaan omaa autoa tai julkisia kulkuvälineitä. Moni ei ole astunut lentokoneeseen yli vuoteen.
Suosio maata pitkin matkustamiseen on kasvanut, kun ihmisten tietoisuus ilmastokriisistä on noussut. Vaikka ilmastonmuutos ei uusi asia olekaan, se pääsi helposti unohtumaan, kun sähköpostiin napsahti houkuttelevan halpoja lentotarjouksia. Kukapa olisi voinut vastustaa vielä pari vuotta sitten kiusausta pienestä arjen irtiotosta ja lennähtää vaikkapa Pariisiin viikonlopuksi?
Vaikka kirjassa kerrotaan mikä on paras tapa hyvittää lentopäästöjä, ei siinä syyllistetä tai osoiteta sormella lentomatkustajia. Kirjassa ei lentämistä muutenkaan laiteta pannaan, koska osa matkaideoista toteutetaan lentämällä kohteeseen ja sielta matka jatkuu maata pitkin.
”Tekisin kaikki matkani mieluiten junalla. En tiedä mitään ihanampaa kuin istua mukavasti penkissä ja katsella vaihtuvia maisemia.” -Kati Kelola
Maata pitkin matkustamiselle on muitakin syitä kuin huoli maapallon tulevaisuudesta. Kelola puhuu hitaan matkanteon nautinnosta. Tärkeintä ei ole päämäärä vaan itse matka.
Tutki kirjaa eri osioiden kautta
Kirja on jaettu neljään eri osioon: kulttuurimatkat, luontomatkat, kaupungit ja kylät sekä junareitit. Näiden osioiden alta löytyy identtiset alaotsikot, joihin on annettu kirjan alussa lukuohjeet. Myönnän, että ensi selailulla kirja tuntui hieman sekavalta. Oli junareittejä Alpeilla, kansallispuistoja Suomessa ja parhaita hiihtokeskuksia. Lukuohjeet kannattaa siis vilkaista ennen kirjaan tarttumista. Näin pääsee valitsemaan ideoita omien kiinnostuksen kohteiden mukaan.
”Matkalla ollaan jo matkaa tehdessä, ei vasta perillä.” -Kati Kelola
Ideoita matkojen suunnitteluun
Kirjan tarkoituksena on nimenomaan antaa ideoita matkojen suunnitteluun, jotka tehdään kokonaan tai osittain maata pitkin. Matkakohteet sijoittuvat kartalla ymmärrettävistä syistä lähialueelle ja pisimmillä olevat kohteetkin ovat Euroopassa. Ilahduttavan paljon vinkkejä löytyy myös kotimaan matkailijoille.
Kohteet on valittu huomioimalla työssä käyvien lomamahdollisuudet. Aika harva pystyy käyttämään matkan tekemiseen pitkiä aikoja, vaikka halua olisikin. Vaikka hidas matkustaminen olisi ihanaa, ei se käytännön syistä ole ainakaan minulle mahdollista.
Kelolan lisäksi kirjassa ääneen pääsevät myös muut reissaajat, joiden matkakertomuksista ja vinkkilistoista saa ideoita omien matkojen suunnitteluun. Uusia maata pitkin -haaveita onkin nyt hyvä laittaa hautumaan ja odottamaan koronapandemian hellittämistä.
Eri reittimatkoista oli kiva lukea ja tarinan lopussa kirjoittaja kertoi myös mitä tekisi toisin, jos lähtisi uudestaan matkalle. Reittimatkoihin olisin kaivannut kunnon karttoja. Esimerkiksi pyörämatka Saksan, Ranskan ja Belgian läpi oli kuvitettu Euroopan kartalla, jossa nämä kolme maata oli väritetty vihreäksi. Tarkka reitti oli kerrottu kuvan alapuolella, mutta koska en tunnistanut kaikkia matkan varrella olevia kaupunkeja enkä osannut laittaa niitä kartalle, jäi reitin hahmottaminen ohueksi.
Miten matkustetaan tulevaisuudessa?
Kirjan lopussa katsotaan tulevaisuuteen ja pohditaan miten matkustamme vuonna 2050. Mielenkiintoiselta kuulosti näkemys ultranopeasta lentokoneesta, jolla matka Helsingistä Sydneyyn taittuisi kahdessa tunnissa. Tämän mahdollistaisi lentäminen korkeammalla kuin nykyiset koneet, missä ilmanvastus on pienempi.
Hyperloop-yhteys, missä matkustaja istuisi kapselissa ja kiitäisi alipaineistetussa putkessa vaikuttaa nyt utopistiselle, mutta ehkä se on todellisuutta kymmenien vuosien päästä.
Kirja toimii mielestäni parhaiten ideapankkina. Kun kaipaa uusia vinkkejä matkustamiseen, voi kirjasta napata omia mieltymyksiä vastaavat ideat. Minä innostuin valtavasti Euroopan hienoimmista vaellusreiteistä ja junareiteistä.
Itä-Viron vanhat puutalot jäivät myös mieleen kummittelemaan ja se olisikin täysin toteutettavissa oleva reissu, kunhan rajat Viroon taas avautuvat. Muitakin Viron kohteita kirjasta löytyi ja ne ovat hyviä vaihtoehtoja jo niin tutulle Tallinnalle. Matkakirjavinkit juttujen lopussa ilahduttivat myös – kirjavinkkejä ei koskaan saa liikaa.
Sydäntä lämmitti myös maininta Puulasta melontaa koskevassa osiossa. Puulan rannat ovat tuttuja lapsuudesta. Siellä olen opetellut uimaan ja saanut ensikosketukseni veneilyyn. Ja Puulan muikuthan ovat vertaansa vailla.
*Kirja on saatu arvostelukappaleeksi kustantajalta*
Saattaisit olla kiinnostunut myös:
Kansallispuistojen kutsu – lahjavinkki luonnossa liikkujalle
Matkabloggaajan syksyn kirjavinkit
Matkabloggaajan lukuvinkit kesälle
Onhan blogi seurannassa jo Facebookissa, Instagramissa ja Blogit.fi:ssä
20 Comments
Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
20.3.2021 at 16:54Mukavalta kuulostava kirja. Aika utopistiselta kylläkin kuulostaa, että Helsinki-Sydney-väli olisi mahdollista taittaa kahdessa tunnissa vuonna 2050, koska alalla ei kuitenkaan mielestäni ole tapahtunut mitään erityisen mullistavaa kymmeniin vuosiin. Mutta eihän sitä koskaan tiedä, kyllähän tekniikka tietysti saattaa kehittyä hurjastikin…
Merja / Merjan matkassa
22.3.2021 at 16:28Kiitos Mikko! Hurjalta tuo kuulostaa, mutta mielenkiintoista nähdä miten ala kehittyy. Jos nyt miettii aikaa 30 vuotta taaksepäin, ei lentoliikenteessä ole kovin suuria mullistuksia tapahtunut.
Taina / Seikkailupyöräilijä
21.3.2021 at 13:43Tämä kuulostaa kiinnostavalta kirjalta! Itsellenikin maata pitkin matkailu on tätä nykyä se pääasiallisin juttu, useimmiten tosin pyörällä. Hienoa, että löytyy ohjeita myös junamatkan suunnitteluun. Olisi mahtavaa, jos vaikkapa eurooppalaiset rautatieyhtiöt lisäisivät yhteistyötä entisestään ja junamatkustus saisi tukea niin, että se näkyisi lippujen hinnoissa. Hintapolitiikka olisi varmasti yksi tehokkaimmista tavoista tukea maata pitkin matkustamista. Kirja kuulostaa tosiaan ennen kaikkea mainiolta ideapankilta, josta saisi varmasti paljon reissuinspiraatiota.
Merja / Merjan matkassa
24.3.2021 at 16:28Kiitos Taina! Kirjan lopussa oli hyvä lista verkkosivuista, joista saa lisätietoa esimerkiksi junalipuista. Aikuisten reilaaminen oli jossain vaiheessa pop, mutta sekin toki tällä hetkellä katkolla. Euroopassa junamatkailu on suht helppoa ja maasta toiseen pääsee liikkumaan vaivattomasti. Kunhan koronatilanne joskus hellittää, olisi kiva tehdä Euroopassa pidempi junamatka.
Paratiisireportteri
22.3.2021 at 07:59Siinä vaiheessa kun Helsingistä voi lentää Sydneyhin kahdessa tunnissa, niin voi jo lopettaa matkustamisen 🙂 Jos ei ole enää etäisyyksiä, niin ei taida olla enää mitään koettavaakaan. Kaikki muuttuu yhdeksi ja samaksi. Mieluummin näkisi toisen suuntaista kehitystä, että lentäminen muuttuisi taas hieman harvinaisemmaksi herkuksi ja matkaelämykset sitä kautta ainutlaatuisemmiksi. Hyvä, että nostit kirjan esiin, on ollut tarkoitus tottua siihen, mutta on päässyt unohtumaan.
Merja / Merjan matkassa
24.3.2021 at 16:30Kiitos kommentista! Kuten Mikolle jo yllä vastasin, en usko että lentomatkustaminen noin hurjasti muuttuu tulevan 30 vuoden aikana. Tai sitten olen totaalisen väärässä 🙂
Pirkko / Meriharakka
25.3.2021 at 09:01Kelolan kirja on saanut mukavasti mediajulkisuutta, jopa siinä määrin, että melkein olen harkinnut, että pitäisikö sitä ainakin selailla joskus 🙂 Jotenkin en vaan kyllä vieläkään lämpene pitkille junamatkoille tms. – yksi 36 tuntia junassa Pekingistä Ulan Batoriin riitti kyllä muutamaksi vuodeksi. Tosin tuo ajatus, että ”olet jo perillä” on minulle tuttu purjehdusvuosilta, mutta silloin tilanne on vähän eri: veneeseen on jo ennen lähtöä ”muutettu”, tavarat aseteltu paikoilleen ja vaikka matka taittuisi hitaasti kevyellä tuulella, niin olet ”kotona”. Junassa olet kuitenkin välitilassa ja huolehdit matkatavaroista ja odotat perille pääsyä.
Merja / Merjan matkassa
31.3.2021 at 16:05Kiitos Pirkko! Minulla ei pitkästä junamatkasta ole kokemusta mutta sitä olisi hauska testata. Voihan se olla, että sen jälkeen olen samaa mieltä kanssasi 🙂 Purjehdusretket ovat minullekin tutumpia, niitä on tullut tehtyä vuosien varrella useita, mutta niissä tosiaan hieman eri tilanne. Venettä voisi melkein verrata asuntoautoon; sieltä löytyy kaikki omat tavarat ja kuljet sillä paikasta toiseen.
Laura
25.3.2021 at 09:33Kiitos vinkistä pitääpä tutustua
Merja / Merjan matkassa
31.3.2021 at 16:06Ole hyvä, toivottavasti tykkäät 🙂
Heidi - Maailman äärellä
26.3.2021 at 13:42Vaikuttaa kiinnostavalta kirjalta. Pitääpä katsoa, joko meidän kirjastossa se olisi saatavilla. Erityisesti mainitsemasi Euroopan hienoimmat vaellusreitit ja junareitit Alpeilla kuulostaa kiinnostavalta.
Toivottavasti tämän maata pitkin -buumin innoittamana Suomessakin ruvettaisiin panostamaan enemmän junamatkailuun. Mikä mieletön potentiaali täällä olisi. Kaipaisin erityisesti jotain rovos railin -tyyppistä luksusideaa. Jossa juuri se junamatka ja sen ohessa olevat aktiviteetit olisi se juttu. Reitti Saimaalta pohjoiseen olisi tällaiseen aivan täydellinen. Välillä käytäisiin bongailemassa norppia ja patikoimassa tuntureilla.
Merja / Merjan matkassa
31.3.2021 at 16:07Kiitos Heidi! Hyvä idea tuo kotimaan ”rovos rail”. Olen sitä alkuperäistä joskus katsellut, mutta hintalappu on ollut niin kova, että on jäänyt pelkän katselun tasolle 🙂
Sini matkakuumeessa
27.3.2021 at 16:08Junailu on kyllä kivaa. Yhtenä haaveena olisi idän pikajuna Istanbulista ylös päin niin että pysähtyisin eri Euroopan maiden pääkaupungeissa. 😊
Merja / Merjan matkassa
2.4.2021 at 19:36Kiitos Sini! Kuulostaa kivalle 🙂 Minullakin haaveena joku pidempi junamatka. En vaan osaa päättää mikä se voisi olla, mutta alppimaisemat kiinnostelisi.
Maisemaonnellinen Johanna
27.3.2021 at 22:14Tykkään kirjoista, etenkin luonto- ja matkakirjoista. Tämäkin löytänee tiensä hyllyyni. Kukapa meistä ei haluaisi vinkkejä vastuullisempaan matkailuun?
Tavallaan tosiaan toivon Paratiisireportterin tavoin, että lentämisen loisto palaisi. Että lentäisimme vähemmän ja harvemmin, mutta sitten paremmin ja kauemmaksi aikaa. Toivon todella, että pikamatkailukulttuuri, jossa etsitään halpoja lentoja vain halpojen lentojen vuoksi, jotta pääsisi reissuun jonnekin, katoaisi eikä koskaan enää palaisi.
Merja / Merjan matkassa
2.4.2021 at 19:41Kiitos Johanna! Uskon vastuullisemman matkailun kasvattavan vielä suosiotaan. Se miten matkailu muuttuu, kun koronapandemia hellittää, on täysi arvoitus. Jossain vaiheessa arveltiin, että lentojen hinnat nousevat niin paljon, että matkustamisesta tulee vain harvojen ja valittujen yksinoikeutta. Nyt olen kuullut toisenlaisia arvioita, joissa kaikki palautuu muutaman vuoden kuluttua takaisin siihen missä olimme ennen koronaa. Tiedä sitten, mikä oikeasti pitää paikkaansa.
Otto Lilja
29.3.2021 at 12:04Kiitos kirjavinkistä! 🙂 Komppaan täysillä hitaan matkanteon nautintoa. Oon aina nauttinut junalla- autolla- ja bussilla matkustamisesta, mutta erityisesti näin koronavuonna juuri hitaasta lähimatkailusta on tullut omassa elämässä varsinainen trendi. Parasta! Tämä näyttääkin löytyvän myös äänikirjana, eli kuunteluun menee!
Merja / Merjan matkassa
2.4.2021 at 19:45Kiitos Otto! Pitkiä automatkoja tuli aikoinaan tehtyä Lappiin ja ne olivat aika puuduttavia 🙂 Siitä huolimatta haaveilen pohjoisen road trpista ensi kesälle. Erona aiempiin, ettei koko reissua ajeta putkeen, vaan välillä pysähdytään nauttimaan maisemista ja paikkakunnista reitin varrella.
Anne/ Matkahetket
30.3.2021 at 12:10Matkakirjavinkit ovat aina tervetulleita, etenkin tähän maailman aikaan. Kiitos siis! Ja varmasti on nouseva trendi juna-, auto- ja muu hitaampi matkustaminen.
Merja / Merjan matkassa
2.4.2021 at 19:46Kiitos Anne! Toivottavasti pidät kirjasta. Löytyy myös äänikirjana ja varmaan myös kirjastoista, ellei halua omaan hyllyyn ostaa.