Singapore

Sentosan saari – singaporelaisten huvikeskus

19.11.2017

Singaporen matkan jälkeen olen saanut kohteeseen liittyviä kysymyksiä ja osa niistä on koskenut rantoja. Niitähän Singaporessa ei juuri ole ja se tuntuu olevan monelle yllätys. Ehkä kun ajattelee Singaporen sijaitsevan Aasiassa, siihen yhdistää samantien rantaelämän.  Yhdellä rannalla me kuitenkin kävimme ja se löytyi Sentosan saarelta.

Sentosa on paikallisten huvisaari. Sieltä löytyy kaikkea mahdollista aina golfkentistä Madame Tussauds vahakabinettiin ja Universal Studiosta isoon akvaarioon. Saarella voi myös yöpyä ja rannan tuntumassa on hienoja hotelleja esimerkiksi Shangri-La. Sentosan saarelle ei ole pääsymaksua, mutta kaikki aktiviteetit ovat maksullisia. Myynnissä on erilaisia viihdepaketteja, joihin voi valita esimerkiksi rajoittamattoman määrän köysiratahissillä ajelua sekä muutaman aktiviteetin. Universal Studiolle päivälipun hinta on noin 50 €/aikuinen ja 35 € / lapsi. Sentosan saarella saisi helposti kulumaan koko päivän, jos toisenkin. Me kiertelimme siellä yhden päivän, mutta moni paikka jäi meiltäkin näkemättä.

Sentosan saarelle pääsee monella eri tavalla. Sinne voi kävellä Sentosa Boardwalk -kävelysiltaa pitkin, ajaa autolla tai taksilla, Sentosa Expressin junalla Harbour Frontin -metroasemalta tai köysiratahissillä (cable car), jonka me valitsimme. Köysiratavaunut lähtevät Harbour Front Tower 2:sta ja se maksoi 22 SGD (n. 14 €). Hinta sisälsi menopaluun Harbour Frontista Sentosan saarelle sekä saaren sisällä edestakaisen vaunuajelun Sentosa Linella. Köysiradan vaunusta oli hienot näköalat koko alueelle sekä satamaan.

sentosa_cable_car

Edessä Universal Studion rakennuksia

Horisontissa satamaan jonottavat rahtilaivat.

sentosa_line

Saaren keskellä kulkevan Sentosa Linen kyydissä

sentosa

Sentosan saaren edustalle tehty pieni saari yläilmoista kuvattuna

Meidän Sentosa-päivälle sattui pilvinen sää. Rannalla ei meidän lisäksi montaa ihmistä ollut. Yli kolmen kilometrin pituinen hiekkaranta, jonka hiekka on tuotu Hawajilta asti, oli kieltämättä houkuttelevan näköinen rantaelämän viettoon. Uiminen ei sen sijaan houkutellut, koska vesi ei näyttänyt puhtaalta. Ulapalla näkyi sellainen määrä rahtilaivoja, että meni jo laskuissa sekaisin. Singaporessa on yksi maailman vilkkaimmista satamista, joten rahtilaivoja oli siellä jonossa päivittäin. Rantaelämää emme varsinaisesti tulleet Sentosalle viettämään, vaan kävelimme rantaviivan tuntumassa ja istahdimme hetkeksi isojen kivien päälle katselemaan maisemia. Kun kävelimme Palawan Beachia kohti, alkoi auringonottajia näkyä enemmän. Aurinko ei tosin paistanut, mutta se ei tuntunut uima-asuisia tyttöjä haittaavan.

siloso_beach

Saarella kulkee ilmaisbusseja, joilla pääsee sukkuloimaan eri kohteiden välillä. Halutessaan voi osallistua opastetulle bussikierrokselle, jossa kuljetaan ilmaistoidulla bussilla saaren ympäri. Bussikierros on maksullinen; aikuisilta 15 SGD (n. 9,50 €) ja lapsilta 12 SGD. Me emme hyödyntäneet busseja, vaan menimme ensin köysiradalla saaren keskiosaan ja kävelimme sieltä rannalle. Lounasta nautimme rantabaarissa ja sieltä jatkoimme matkaa kohti isoa Merlion-patsasta. 37-metrisen Merlion-patsaan päälle ja kitaan pääsee katsomaan myös näköaloja. Emme halunneet siitä maksaa, koska köysiradan vaunuista oli jo nähty maisemia riittämiin. Patsaan ympärillä oleva puisto oli kiva, ja siellä kiertelimme aikamme.

merlion_park

sentosa

sentosa_merlion

Sentosa kuuluu Singaporen TOP 10-nähtävyyksien joukkoon. Saari on niin poikkeuksellinen muuhun Singaporeen verrattuna, että se täytyy nähdä. Palmupuiden reunustamat valkohiekkaiset uimarannat antavat vaikutelman, että olisit jollain paratiisisaarella. Silti olet vain muutaman kilometrin päässä Singaporen kiivaasti sykkivästä keskustasta.

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä:

Minkälainen matkakohde on Singapore?
Singaporen upeat nähtävyydet – Marina Bay Sands ja superpuut
Singaporen etniset kaupunginosat: Chinatown ja Little India
Singapore Slingiä ja intialaista seuraa maailmanpyörässä
Clarke Quay – Singaporen trendikäs illanviettopaikka
Singapore Zoo – maailman paras eläintarha

Ota blogi seurantaan myös Facebookissa, Instagramissa ja Blogit.fi:ssä.

Jenni / Unelmatrippi
    19.11.2017 at 14:54

Täällä todennäköisesti piipahdetaan tammikuun matkalla Singaporeen ja Malesiaan! Nuo ilmaisbussit olikin hyvä vinkki, täytyy laittaa korvan taakse. 🙂

13.12.2017 at 16:01

Käykää ihmeessä, siellä riittää paljon nähtävää vaikka koko päiväksi. Hieman harmitti, että Universal Studiot jäi nyt näkemättä, mutta ehkäpä ensi kerralla. Ihanaa reissua teille!

Suunnaton
    19.11.2017 at 15:09

Juuri eilen bongasin joltain nettisivulta tai blogista maininnan Sentosasta. Mainiosti ajoitettu tämä sun tarkempi kuvauksesi paikasta 🙂
    Onkohan tuossa mosaiikkisuihkulähteessä haettu gaudimaista tyyliä..? Näyttää vähän samankaltaiselta kuin Parc Güellissa ym. olevat Gaudin rakennelmat.

13.12.2017 at 16:03

Haha, olipa mainio sattuma 🙂 Mietin kuule ihan samaa, että muistutti tosi paljon Gaudin rakennelmia. Voi olla, että vaikutteita on haettu sieltä.

Aron / Ja sitten matkaan...
    19.11.2017 at 17:27

Sentosa on kyllä hauskaa vaihtelua Singaporen kaupunkimaisemille. Tuo köysirata tuntui kivalta ajatukselta, mutta kyydissä mieli muuttui. Korkeanpaikankammoiselle etenkin paluumatka tuntui aika häijyltä. Me kävimme Palawanin viereisellä Siloso Beachilla, jossa saimme seurata ilmaista lentonäytöstä rantabaarin pöydässä istuskellen. Singaporen itsenäisyyden 50-vuotisjuhla oli ihan lähiaikoina tulossa, ilmeisesti kyseessä oli juhlallisuuksiin kuuluvan lentonäytöksen harjoitus. 🙂

13.12.2017 at 16:06

Korkeanpaikankammoiselle köysirata ajelu saattaa olla turhan hevi kokemus. Minä taas tykkäsin siitä todella paljon ja olin tyytyväinen, että valitsimme sen kulkutavaksi. Kävipä teillä hyvä tuuri lentonäytöksen suhteen 🙂

Meri / Syö Matkusta Rakasta
    24.11.2017 at 21:55

Mä olen aina miettinyt, että tykkäisinkö Sentosasta. Se on kuitenkin niin keinotekoinen paikka, että tulisiko siellä jotenkin outo olo… Ehkä ei? Luulenpa, että me Sentosallakin käväisemme, kun seuraavan kerran menemme Singaporeen. Kerran olen Singaporessa käynyt, ja silloin Sentosa jäi näkemättä.

13.12.2017 at 16:13

Käykää ihmeessä! Lapsiperheille siellä on tarjolla vaikka mitä, mutta meille ilman lapsia reissaaville siellä riitti myös nähtävää. Se hieman harmitti, että joka paikkaan oli erikseen pääsymaksu. Itse saarelle pääsee ilmaiseksi, mutta kaikki aktiviteetit ja Universal Studiot ym. tottakai maksavat.

Johanna / Fin Nomads
    25.11.2017 at 06:22

Tuolla oli ihan kiva pyörähtää, mutta meille siellä ei ollut oikein mitään kiinnostavaa. Taitaa olla enimmäkseen lapsiperheille sopiva paikka, ja lasten kanssa saa varmasti kulumaan koko päivän 🙂 Meidän reppureissuvudjetille kaikki huvitukset oli vähän turhan kalliita.

13.12.2017 at 16:18

Totta, ettei Sentosa oikein ole reppureissaajan paikka. Saarelle pääsee ilmaiseksi, mutta kaikki tekeminen maksaa. Me maksoimme köysirata-ajelusta, mutta muihin maksullisiin huvituksiin emme menneet. Jos vielä joskus tuonne menen, niin sitten satsaan Universal Studioihin. Nyt ei viitsitty mennä, kun liput olivat aika kalliit ja ollaan Jenkeissä käyty US:lla. Lapsille tuo on unelmakohde, vanhemmat varmasti kauhistelevat pääsymaksujen kanssa.

Kaisa
    26.11.2017 at 01:03

Olkoonkin keinotekoinen, mutta minulla on ihania muistoja Sentosasta! Olin 10 vuotta sitten reppureissulla Thaimaan ja Malesian kautta Singaporeen, mistä oli paluulento. Vikana päivänä halusimme vain ottaa rennosti ja nautiskella, joten suuntasimme Sentosan biitsille. Fiilistelimme siellä kahden reissukaverini kanssa matkaa emmekä olisi halunneet vielä lähteä kotiin. Sentosa on todellakin hyvää vastapainoa Singaporen vilinälle 🙂

13.12.2017 at 16:19

Ihania muistoja sinulla 🙂 Kyllä minäkin tykkäsin Sentosasta kaikesta keinotekoisuudesta huolimatta.