Sri Lanka

Mirissa – rantapäiviä Sri Lankassa

24.5.2026
mirissa beach

Yalan kansallispuiston jälkeen vuorossa oli Mirissa, mikä on yksi Sri Lankan etelärannikon tunnetuimmista kohteista. Maan pääkaupunkiin, Colomboon, sieltä on matkaa moottoritietä pitkin noin 2,5–3 tuntia. Yalasta ajomatkaa sen sijaan kertyi noin pari tuntia, joista suurimman osan vietin silmät kiinni. Aikainen aamuherätys painoi silmäluomia.

Olimme jo aika lähellä Mirissaa, kun kuski veti tien sivuun ja vei meidät maistelemaan Sri Lankan kuuluisaa jälkiruokaa nimeltä Curd and Treacle. Se koostui paksusta buffalon maidosta tehdystä jogurtin tapaisesta hyytelöstä, ja sen päälle laitettiin kookoshunajaa. Se oli ihan maittavaa.

Yhden jälkeen iltapäivällä olimme perillä Thi Thi Palace -hotellissa. Meille varatussa huoneessa oli vielä edelliset asukkaat. Ihmettelimme sitä kovasti, koska kello oli kuitenkin jo sen verran, että huone olisi pitänyt luovuttaa siivottavaksi. Meille tarjottiin toista huonetta, joka olisi jo vapaana. Ei tykätty siitä, vaikka eihän me siinä vaiheessa tiedetty minkälainen se meille varattu huone oli. Jätimme sinne kuitenkin laukut, ja kävelimme vähän matkan päähän kevyelle lounaalle.

Kun palasimme hotellille, meidän huonetta oltiin juuri siivoamassa. Odotimme hetken ja vihdoin se oli valmis. Huone oli paljon valoisampi ja muutenkin kivempi kuin meille ensin vaihtoehdoksi tarjottu. Myöhemmin kävimme kävelyllä merenrannassa, ja katselimme mitä muuta hotellin läheltä löytyy.

Illallispaikkaa katseltiin netistä ja päädyttiin Zephyr Ceylon -ravintolaan. Sinne oli matkaa noin kilometri, mutta otettiin tuk-tuk. Jos joku ihmettelee miksei kävelty noin lyhyttä matkaa, ei yksinkertaisesti jaksettu. Alkuillasta oli vielä kuuma ja aikainen aamu painoi.

Ravintola oli tosi kiva, pöydät oli rannalla ja siellä kirjaimellisesti varpaat hiekassa nautimme hyvästä ruoasta ja livemusiikista. Ruoan jälkeen oli pirteämpi olo, eikä sää enää niin tukahduttavan kuuma, joten kävelimme takaisin.

Päivä Secret Beachilla

Seuraavana päivänä otimme tuk-tukin Secret Beachille. Hinnaksi sovittiin 1700 rup (noin 4,5 euroa). Hintaneuvottelussa meni vähän aikaa, koska kuski yritti saada mahdollisimman korkean hinnan, koska rannalle mennessä pitäisi nousta jyrkkä ylämäki. Hän kuitenkin suostui tuohon hintaan, vaikkei se hänen mielestään ihan riittävästi ollutkaan.

mirissa-secret-beach

Secret Beach ei nimestään huolimatta ollut kovin salainen. Aurinkotuolit sai ilmaiseksi, kunhan tilaisi jotain baarista. Kaikki tuolit olivat varattuja, ja valloitimme ensin yhden pöytäryhmän. Hetken kuluttua huomattiin, että joku porukka oli lähdössä rannan tuntumasta ja saatiin heiltä tuolit. Oli ihanaa vaan chillata, uida ja lukea kirjaa. Myöhemmin syötiin lounasta.

Emme saaneet maksettua tuk-tuk kuskille, koska meillä ei ollut tasarahaa eikä hänellä ollut antaa vaihtorahaa. Hän antoi numeronsa ja sovimme, että hän tulisi hakemaan meitä, kun haluaisimme palata hotellille. Laitoimme hänelle what´s upin kautta viestiä. Hän tuli hakemaan, ja saimme maksettua myös aamupäivän kyydin.

mirissa-thithipalace-pool
Hotellin uima-altaalla oli rauhallista

Hotellilla ennätti vielä nauttia allaselämästä ennen illalliselle lähtöä. Menimme Mirissa Beachille ja sieltä löytyi kiva ravintola Lava Mirissa. Ihmisiä oli paljon liikkeellä, joten oli hyvä että lähdimme sinne ajoissa. Ehdimme saada pöydän ravintolasta ennen suurinta ruuhkaa. Lava Mirissa oli tunnelmaltaan edellispäivän ravintolan kaltainen, rento ja aivan rannan läheisyydessä.

Epäselvyyksiä seuraavan hotellin kanssa

Illan aikana joku yritti kovasti tavoittaa miestä puhelimella. Numerosta päätellen soittaja oli Sri Lankasta ja ajattelimme aluksi, että se on tuttu tuk-tuk kuski, joka tarjoaisi meille kyytiä. Ei viitsitty aluksi vastata, mutta kun puhelin vain jatkoi pirisemistä, lopulta vastasin siihen. Puhelu tuli meidän seuraavan päivän hotellista. En saanut kunnolla selvää mistä oli kyse, koska ravintolassa oli meteliä. Sanoin soittajalle, että palaisimme asiaan hetken päästä hotellilla, missä olisi mahdollisuus puhua rauhassa.

mirissa beach sunset

Kun myöhemmin soitimme takaisin, meille kerrottiin, että varaamamme huoneen kylpyhuoneessa oli jotain hämminkiä. Jotain siellä kai oli rikki, ei ihan saatu selvää mikä. Hotellissa ei uskallettu luvata, että vika saataisiin korjattua seuraavaan päivään mennessä. Rivien välistä kuulosti siltä, että he yrittivät saada meidät perumaan varauksen ja etsimään toisen majoituksen. Koska seuraava päivä oli uudenvuodenaatto, tiesimme, ettei mistään olisi enää helppoa löytää mukavaa huonetta merinäköalalla. Juuri sellainen meitä olisi Dalawella Beachilla odottamassa. Onneksi mies oli tiukkana ja sanoi puhelimen toiseen päähän napakasti, että he saavat hoitaa kylppärin kuntoon tai antaa meille toisen vastaavan huoneen. Me tulisimme huomenna, ja huone pitäisi löytyä.

Hotellista luvattiin palata asiaan viimeistään seuraavana aamuna. Lopulta ei mennyt kuin noin viisi minuuttia, kun he jo soittivat takaisin ja kertoivat, että kaikki oli kunnossa — tervetuloa vaan! Ihmeteltiin loppuilta tätä episodia, ja jännityksellä mietimme mikä meitä seuraavana päivänä odottaisi.

  • Reply
    Eveliina / Reissukuume
    24.5.2026 at 16:30

    Hämmentävä tuo hotelliepisodi! Mutta onneksi kaikki meni lopulta hyvin, ja saitte huoneen 🙂

    • Reply
      Merja / Merjan matkassa
      29.5.2026 at 16:55

      No äläpä, oli kaiken kaikkiaan todella outo juttu. Mutta onneksi saatiin huone ja vielä sellainen mikä oltiin varattu. 🙂

  • Reply
    Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
    25.5.2026 at 07:18

    Tosiaan erikoinen juttu hotellin kanssa, Meille jäi Mirissa positiivisena mieleen. Erityiseti siellä tekemämme valasretki, jolla onnistuimme näkemään useamman sinivalaan!

    • Reply
      Merja / Merjan matkassa
      29.5.2026 at 16:57

      Mirissassa mainostettiin paljon valasretkiä, mutta ei sitten tullut lähdettyä, vaikka niitä hetki harkittiin. Upeaa, että näitte siellä sinivalaan.

  • Reply
    Martina
    25.5.2026 at 08:58

    Kuulostaapa kerrassaan ihanan leppoisalta lomapäivältä – paitsi tuon hotellisäädön osalta. Ihme meininkiä, mutta eihän se olisi reissu eikä mikään, jos kaikki menisi aina täydellisesti putkeen. 🙂

    • Reply
      Merja / Merjan matkassa
      29.5.2026 at 16:57

      Näinhän se on, että reissuilla aina sattuu ja tapahtuu. Nyt tuostakin jutusta voi hymyssä suin jo kertoa, mutta silloin ei paljon naurattanut. 🙂

  • Reply
    Taina
    25.5.2026 at 14:41

    Hei,
    Minkä toimiston kautta lähditte Sri Lankaan vai tilasitteko itse? Mietin matkaa joululle. Mitä luulet, pärjääkö 69-vuotias paljon matkustanut nainen hyvin Sri Lankassa? Kiehtoo…

    • Reply
      Merja / Merjan matkassa
      15.6.2026 at 15:08

      Kiitos kommentista Taina. Meillä oli omatoimimatka. Sri Lanka oli mielestäni aika helppo kohde, joten jos on paljon reissannut, niin varmasi pärjäät. 🙂

  • Reply
    Pirkko / Meriharakka
    26.5.2026 at 06:47

    Me kävimme Mirissassa vaan päiväseltään ja erityisesti sieltä jäi mieleen se Parrot Rock hatarine portaineen, mutta kaipa ne sikäläiset turvallisuusstandardit täyttivät – enkä minäkään niiltä pudonnut 🙂 Nuo viime hetken hotellisekoilut ovat stressaavia.

    • Reply
      Merja / Merjan matkassa
      29.5.2026 at 17:01

      Me ei Parrot Rockille edes yritetty kiivetä, katseltiin vaan kauempaa 🙂 Hotellisäätö oli rasittavaa, mutta onneksi kaikki meni lopulta hyvin.

  • Reply
    Sari /matkalla
    26.5.2026 at 18:29

    Olipa outo hotelliepisodi. Saitteko huoneen ja sen, minkä olitte varanneet?
    Onneksi itselle ei ole vastaavaa sattunut. Onko tuo tyypillistä Sri Lankassa?

    • Reply
      Merja / Merjan matkassa
      29.5.2026 at 17:02

      Kyllä me lopulta saatiin se huone mikä oltiin varattu. En osaa sanoa onko tuo Sri Lankassa tyypillistä. Asuttiin parin viikon aikana useassa eri paikassa eikä muualla ollut tuollaista ongelmaa.

  • Reply
    Raija / Kohti avaraa maailmaa
    27.5.2026 at 20:39

    Välillä tulee noita vedätyksiä tai ihme koukeroita hotelleilta ja muilta palvelujen tarjoajilta, riippumatta siitä, missä maassa ollaan. Mirissassa emme käyneetkään kahdella Sri Lankan reissulla. En tiedä olisiko pitänyt 😄

    • Reply
      Merja / Merjan matkassa
      29.5.2026 at 17:06

      En usko, että menetitte mitään, vaikka Mirissa jäi näkemättä. 🙂 Ei sillä, kiva paikka se oli, mutta aika samanlainen kuin muutkin rannikon kohteet.

  • Reply
    Cilla Maria Travel
    29.5.2026 at 09:20

    Onneksi huoneselkkaus selvisi ajoissa. Liekö yrittivät saada parempaa hintaa, jos huone olisi vapautunut.

    • Reply
      Merja / Merjan matkassa
      29.5.2026 at 17:07

      Se kävi mielessä, että jotain vedätystä siinä oli. Onneksi mies osaa olla tuollaisissa tilanteissa tiukkana. 🙂

  • Reply
    Pauliina — Minne tie vie
    30.5.2026 at 21:39

    Mirissa oli kiva ja ihanalta näyttää edelleen! Kävin täällä päiväreissulla Hukkaduwasta aikoinaan. Käytiin valassasafarilla ja sitten vaan chillattiin rannalla. Outo tuo hotellijuttu tosiaan!

  • Reply
    Kohteena maailma / Rami
    31.5.2026 at 09:47

    Olipahan siinä rantapäivälle hotelliepisodeineen tapahtumia kerrakseen. Hauska tuo tuktuk-maksu, että onnnistui näinkin.Itse en ole Sri Lankassa reissannut, vaikka monesti on ollut mielessä. Sopivat nopeat lennot järkevään hintaan olisi toiveissa, niin voisi lähteä sinne mielellään pariksi viikoksi rantalomailemaan ja tutustumaan kulttuurikohteisiin.

  • Reply
    Krista/Kristallinhohtoa
    31.5.2026 at 13:06

    Olipas harmi tuo huonejuttu. Ehkä yrittivät myydä sen kalliimmalla jollekin vielä

  • Reply
    Virpi / Virpin Maailma
    7.6.2026 at 13:41

    Sri Lanka olisi kiinnostava kohde. Jännä että huoneessanne oli vielä edelliset asukkaat. Olivatko maksaneet hyvät extrat että saivat pitää juuri sen huoneen hiukan pidempään. 🙂

Leave a Reply