Osallistuin viime perjantaina Pernod Ricard Finlandin järjestämään The Tall Ships Races – kesäpäivään Turussa. Matka- ja ruokabloggaajille järjestetty tapahtuma alkoi Pernod Ricard Finlandin tehdasvierailulla Pansiossa. Tehtaalla oli hiljaista, koska henkilökunta vietti vapaapäivää. Vaikka emme nähneet laitteita käynnissä tai trukkeja käytävillä, kierros antoi kuitenkin hyvän kuvan yrityksen toiminnasta.
Mikä on Pernod Ricard Finland?
Pernod Ricard Finland ei ehkä nimenä sano monellekaan mitään, mutta tuotemerkit varmasti kuulostavat tutummilta. Olette todennäköisesti kuulleet Santa Helena -viineistä tai Helmeilevästä Omenaviinistä – kenties jopa maistaneet niitä. Santa Helena Varietal -viinit ovat olleet viime aikoina hyvin esillä, koska ne ovat The Talls Ships Races -tapahtuman viralliset viinit. Mekin pääsimme niitä päivän aikana maistelemaan ja varsinkin Cabernet Sauvignonin pehmeys miellytti ainakin minua suuresti.
Pernod Ricard Finland on toki paljon muutakin. Se on Suomen toiseksi suurin alkoholiyhtiö ja osa ranskalaista Pernod Ricard -emoyhtiötä. Yritys valmistaa Pansion tehtaalla muun muassa marjaisia viinejä sekä vahvaa Minttu-viinaa. Lisäksi se maahantuo viinejä sekä vahvempia alkoholeja hoitaen niiden markkinoinnin ja jakelun. Valikoima kattaa yhteensä noin 400 kotimaista ja kansainvälistä alkoholituotetta.
Pansion tehtaalla on pitkät perinteet juomanvalmistuksessa. Vuonna 1867 Anders Bernhard Nordfors sai Venäjän tsaarilta luvan valmistaa juomia suomalaisesta alkoholista ja sokerista. Nykyisin Pernod Ricard Finlandin lisäksi samassa kiinteistössä toimii myös mehutalo Eckes-Granini Finland Oy Ab. Yritykset ovat alueella merkittäviä työllistäjiä.
Tehdaskierroksen jälkeen maistelimme kotimaista Valkia -kuohuviiniä, joka on satavuotiaan Suomen maljajuoma. Kauniin sinivalkoisessa pullossa oleva juoma on valmistettu kotimaisista valkoherukoista ja mustikoista. Juoma oli todella raikas ja juhlien lisäksi voisin kuvitella nauttivani sitä vaikka kesämökin terassilla kauniina kesäpäivänä.

Näissä säiliöissä Minttua. Suurimmat säiliöt vetävät 60 000 litraa.
Forum Marinum – merellisen tiedon kehto
Tehtaalta siirryimme Turun sataman kupeeseen Forum Marinumiin, jossa nautimme lounaan. Ravintola Göranissa voi lounaan lomassa ihastella Göran Schildtin Daphne- purjevenettä. Schildt toimi aluksen kapteenina lähes 40 vuotta. Lounaan jälkeen tutustuimme Forum Marinum -näyttelyyn oppaan johdolla.
Ravintola Göran oli entuudestaan tuttu paikka, mutta näyttelyissä en ollut aikaisemmin käynyt. Tarjolla on sekä pysyviä että vaihtuvia näyttelyitä ja niihin voi tutustua omin päin tai opastetulla kierroksella. Jälkimmäisesta saa toki enemmän irti, kun kuulee historiaa sekä tarinoita vanhoista aluksista. Kuulimme hauskan tarinan muun muassa kieltolain aikaan käytetystä pirtutorpedosta. Torpedo oli valmistettu raudasta ja sitä hinattiin veneen perässä. Jos merivartiosto pääsi yllättämään, hinausköysi irrotettiin ja torpedo meni pohjaan. Ennen köyden katkaisemista torpedoon oli kiinnitetty liimakorkki. Kun se oli ollut vedessä muutaman tunnin, se irtautui liimauksesta ja nousi pintaan narun kanssa. Sen avulla salakuljettajat löysivät kanisterit. Ihmiset ovat aina olleet kekseliäitä, ei voi muuta sanoa.

Thalatta moottorivene vuodelta 1937

Moottoritorpedovene Taisto 3, joka on yksi harvoja jäljellä olevia Suomen sodanaikaisia aluksia.

Oppaamme kertomassa pirtutorpedosta, joka on kuvan oikeassa alareunassa.
Näyttelystä siirryimme viinitastingiin, jonka meille piti Janne Laiho. Maistelimme Santa Helena -viinejä, Castillo de Molinaa sekä 1865 Single Vineyard Cabernet Sauvignonia. Kuulimme tastingissa, ettei chileläisissä viineissä juurikaan ole vuosikertavaihteluita, vaan ne ovat melko tasalaatuisia. Hinta-laatusuhde on myös hyvä. Esimerkiksi Santa Helena Varietal viinit maksavat Alkossa alle 10 euroa ja kuten jo edellä kehuin ihastuin varsinkin punaviinin pehmeyteen. Tiedättekö muuten mistä Santa Helena on saanut nimensä? Vanhalla viinitarhalla meni huonosti eikä satoa tullut, kun kaikki viiniköynnökset olivat kuivuneet. Kun viinitarhurin tytär Helena meni ja kosketti niitä, ne puhkesivat jälleen viheriöimään ja satoa tuottamaan. Tästä nimi Santa Helena.

The Tall Ships Racesiin valitut Santa Helena Varietal viinit
Viininmaistelun jälkeen piipahdimme Suomen Joutsenella ja sieltä siirryimme Aurajoen toiselle puolelle kuuntelemaan Chisua sekä syömään illallista. Aurajoen varressa pääsimme vihdoin ihailemaan myös upeita purjelaivoja.
The Tall Ships Races Turussa viidettä kertaa
Turulla oli ilo ja kunnia toimia tapahtuman isäntäsatamana jo viidettä kertaa. Mikään muu kaupunki ei aikaisemmin ole yltänyt tähän. Turkuun odotettiin tapahtuman aikana 500 000 kävijää ja eilen kun kuuntelin radiosta tapahtumanjärjestäjän haastattelua, hän oli toiveikas että tuohon päästään. Tapahtuma oli maksuton ja useisiin laivoihin pääsi vierailemaan maksutta. Me emme valitettavasti ehtineet aluksiin, mutta ihastelimme ja kuvailimme niitä Aurajoen molemmilta puolilta.
Aluksia oli mukana 21 eri maasta ja yhteensä niitä oli 96. Suurin aluksista oli 122,3 metriä pitkä venäläinen Sedov. Sedovin lisäksi parhaiten jäi mieleen Brasilian laivaston täystakiloit Cisne Branco (88 m) sekä portugalilainen kahvelikuunari Santa Maria Manuela (68 m).

Venäläinen Sedov, joka oli suurin mukana olleista aluksista

Brasilian Cisne Branco
Tänään alukset lähtivät Turusta ja laivojen paraati eli Parade of Sails on nähtävissä Airistolla aina kuuteen saakka. Sieltä alukset suuntaavat kohti Utötä ja huomenna puolenpäivän aikaan alkaa kilpailu kohti Liettuan Klaipedaa.
Minulle tämä oli ensimmäinen kerta The Tall Ships Races´ssa, mutta ei varmasti viimeinen. Tapahtumassa oli oma kiva tunnelmansa ja se oli saanut sankoin joukoin turkulaisia sekä kaupunkiin tulleita turisteja liikkeelle. Viikonlopun sää oli viileä, mutta onneksi suurimmaksi osaksi poutainen/puolipilvinen.
Matkan Turkuun tarjosi Pernod Ricard Finland.
Seuraathan blogiani myös Facebookissa, Instagramissa ja Blogit.fi:ssä.
6 Comments
Johanna @ Out of Office
26.7.2017 at 10:37Tuo Turun Tall Ships Race oli kyllä todella hieno! Menimme Turkuun torstaina hotelliin yöksi ihan sen takia. Laivoja katseltiin torstaina illalla, perjantaina aamupäivällä – ja innostuimme vielä sunnuntaina ajamaan Ruissaloon katsomaan laivojen lähtöä – purjeiden paraatia. Elämyksellinen viikonloppu! 🙂
Merja / Merjan matkassa
1.8.2017 at 20:17Kiitos kommentista Johanna 🙂 Tall Ships Race oli kyllä hieno kokemus. Vierailitteko laivoissa? Meillä ei valitettavasti ollut aikaa, mutta olisi ollut kiva käydä tutustumassa niihin lähemmin. Purjeiden paraati oli varmasti upea.
Stacy Siivonen
26.7.2017 at 13:30Minä olen ollut niin monta kertaa Tall Ships Racessa, etten edes välittänyt mennä ulos, kun se tuli Hankoon. Ehkä olen ollut myös pikkaisen sairas tänä kesänä.
Merja / Merjan matkassa
1.8.2017 at 20:24Kiitos kommentista Stacy 🙂 Lucky you, kun olet päässyt TSR:iin monta kertaa. Minä näin purjelaivat livenä vasta nyt ensimmäistä kertaa. Ikävä kuulla, että olet ollut sairaana. Toivottavasti olet nyt paremmassa kunnossa.
Teija / Lähdetään Taas
7.8.2017 at 14:41Kiitos vielä seurasta ja mukavasta päivästä! Tosi kauniita kuvia olet ottanut päivästä!
Merja / Merjan matkassa
8.8.2017 at 20:58Kiitos Teija! Oli todella hauska päivä hyvässä seurassa 🙂