PR-matka: Visit Kotka-Hamina
Osallistuin viime syksynä Visit Kotka-Haminan järjestämälle PR-matkalle, jossa tutustuimme Suomen itärannikon kauniisiin helmiin. Kun sain kutsun tulla tutustumaan itärannikon historiallisiin kohteisiin, ei tarvinnut kauaa miettiä, vaan naputtelin saman tien vastauksen ”kiitos, täältä tullaan”.
Hamina – pyöreä linnoituskaupunki
Ensimmäinen kohteemme oli Hamina. Kaupunki oli tuttu, koska ystävämme asuvat siellä ja heidän kanssaan on tullut kierreltyä nähtävyyksiä kyläreissujen aikana. Ihan kaikkea minäkään en ollut nähnyt ja innolla hyppäsin pikkubussista valmiina tutustumaan uusiin kohteisiin.
Hamina on tunnettu ympyränmuotoisesta asemakaavasta. Ympyrän keskellä on Raatihuone, josta lähtee säteittäin kahdeksan katua ja ne yhdistyvät kahteen ympyräkatuun. Haminan historia ulottuu aina 1600-luvun puolivälin paikkeille, jolloin Pietari Brahe perusti Weckelax Nystad -nimisen kaupungin. Suuressa Pohjan sodassa se tuhoutui ja ruotsalaiset aloittivat uudelleenrakentamisen 1720-luvulla. Kaupunki sai nimeksi Fredrikshamn Ruotsin kuninkaan Fredrik I:n mukaan. Nimi kääntyi pian Haminaksi.
Linnoituksen esikuvana toimi italialainen, tähdenmuotoinen renessanssiajan linnoitus. Työt olivat vielä kesken, kun venäläiset marssivat kaupunkiin 1740-luvulla. He jatkoivat rakentamista ja Haminassa alkoi jälleen uusi aikakausi.
Tutustuimme Haminan kiehtovaan historiaan opastetulla kierroksella kaupunginmuseossa. Samalla paikalla serkukset Venäjän keisarinna Katariina II Suuri ja Ruotsin kuningas Kustaa III tapasivat kesällä 1783. Neuvotteluiden tarkoituksena oli parantaa maiden välisiä suhteita. Neuvotteluiden lisäksi hallitsijat nauttivat Haminassa juhlapäivällisistä, vastaanotoista ja mielenkiintoisista keskusteluista. Tänä vuonna tapaamisesta tulee kuluneeksi 240 vuotta ja sen kunniaksi yksi tila on sisustettu tapaamisen muistolle.
Museokierroksen jälkeen jatkoimme tutustumista Haminaan kävellen. Näimme muun muassa reserviupseerikoulun, Hamina Bastionin ja useita kauniita puutaloja. Piipahdimme lopuksi sinisessä Johanneksen kirkossa. Hamina Bastionissa järjestetään pitkin kesää ja syksyä erilaisia tapahtumia, joista lisätietoa löytyy täältä.
Illallista nautimme Raatihuoneentorille muuttaneessa Mon ami -ravintolassa. Ruoka oli herkullista ja erityismaininta minit-nimisille alkupaloille.
Majoituimme kaupungin ytimessä, SpaHotel Haminassa. Seuraava aamu alkoi jo ennen seitsemää virkistävällä uinnilla. Allasosasto toimii myös Haminan kaupungin uimahallina ja allasvalikoimasta löytyy varmasti jokaiselle mieleinen vaihtoehto. Innokkaita uimareita oli useita aamuvarhaisella pulikoimassa ja siirryin meidän ryhmän aamuvirkkujen kanssa ulkoaltaisiin. Ensin hetki poreissa ja saunan kautta kokeilemaan pitkää allasta. Uinti toimi hyvänä piristysruiskeena päivään ja aamiainen maistui sen jälkeen erityisen hyvältä.
Salpalinja – itärajan tärkeä puolustuslinja
Salpalinja rakennettiin talvisodan jälkeen itärajan läheisyyteen puolustuslinjaksi. Rakentaminen aloitettiin marsalkka Mannerheimin käskystä. Lähes 1200 kilometriä pitkä Salpalinja alkaa Virolahdelta ja ulottuu aina Jäämerelle saakka. Salpalinja rakennettiin, koska sodan uhka leijui Suomen ja koko Euroopan yllä. Vaikka Neuvostoliiton kanssa oli solmittu rauha, sodan vaara oli olemassa ja Suomen itäraja haluttiin turvata.
Salpalinjan pitävyyttä ei koskaan testattu käytännössä, koska suomalaiset pysäyttivät Neuvostoliiton hyökkäyksen heinäkuussa 1944 ennen linjaa. Salpalinjan merkitys oli kuitenkin suuri. Pelkästään tieto sen olemassaolosta saattoi vähentää Neuvostoliiton pyrkimyksiä Suomen miehittämiseen.
Tutustuimme Salpalinjaan Miehikkälän Salpalinja-museon ja Virolahden Bunkkerimuseon kautta. Miehikkälässä laskeuduimme alas kylmänkosteisiin korsuihin ja yritimme kuvitella minkälaista elämä siellä oli ollut 40-luvulla. Virolahdella tutustuimme museon näyttelyyn, joka kertoi Salpalinjan rakentamisesta. Sinne oli myös sisustettu huoneita, jotka esittivät lottakanttiinia ja työmaaparakkia. Molempien museoiden ympäristössä on luontopolkuja patikoitavaksi ja osa niistä soveltuu myös maastopyöräilyyn.
Myllylammen ulkoilu- ja virkistysalue
Salpalinjaan tutustumisen jälkeen kävelimme pienen pätkän ”Totta vai tarua” -luontopolkua. Sen kokonaispituus on neljä kilometriä, mutta meidän patikointi oli ehkä noin kilometrin verran Sihkarinkallion kodalle. Polun varrella oli pitkospuita, kosteikkoja ja jonkun verran myös korkeuseroja.
Myllylammella sijaitsevaa kotaa voi vuokrata ja sinne mahtuu neljä yöpyjää. Sihkarinkalliolta löytyy myös laavu, vessa, näkötorni ja juomavesipiste. Uintipaikka on vieressä virkistävää pulahdusta varten. Me nautimme kodassa kahvia, teetä ja herkullista nokkospiirakkaa.
Hauhian Mylly
Hauhian Myllyn maalaismaisema oli ihastuttava ja kiertelimme alueella kuvia napsien ennen lounaalle siirtymistä. Kesäaikaan siellä toimii kahvila ja alueelle saa tulla kiertelemään ja katselemaan milloin vaan, kunhan isäntäväki on paikalla. Vanhan myllyn ympärillä kiertelyn jälkeen siirryimme sisätiloihin maukkaalle lounalle, josta vastasi keittiömestari Teemu Suomalainen Tee Mulle Cateringista.
Myllyn alueella olevat lukuisat savi- ja betonipatsaat herättivät kiinnostuksen ja kyselimme mistä ne ovat peräisin. Omistajan äiti, Sylvi Hauhia, oli tehnyt niitä vuosien varrella omaksi ilokseen. Patsaat eivät olleet myynnissä, mutta niitä sai ihastella pihapiirissä sekä sisätiloihin tehdyssä galleriassa. Yksi omista suosikeistani oli ”Juhannustanssit”, joihin oli muovailtu Anita Hirvonen mikrofonin varteen.
Myllyn alueella voi yöpyä maisema-aitassa, josta löytyy majoitusta kahdelle hengelle. Aitta oli houkuttelevan näköinen ja isosta ikkunasta avautuva maalaismaisema oli ihastuttava.
Pyterlahden louhos
Ranskalaissyntyisellä arkkitehti Montferrandilla oli tehtävä. Hänen suunnittelupöydällä oli ei enempää eikä vähempää kuin Pietarin Iisakinkirkko sekä Aleksanteri I:n muistomerkki. Montferrand vieraili usein Pyterlahden louhoksella ja sieltä hän löysi kalliosta kolmekymmentä metriä pitkän virheettömän kohdan. Hän ehdotti tsaari Nikola I:lle muistomerkiksi jättikokoista monoliittia, suunnitelma hyväksyttiin ja louhintatyöt alkoivat.
Työntekijöitä oli parhaimmillaan 2000 ja louhoksen ympärille syntyi pieni kylä. Kun miettiin valtavan kokoisia kivilohkareita ja sen aikaisia työkaluja, ei voi olla ihmettelemättä, miten paljon aikaa louhimiseen on mennyt. Helpoiten kivet halkesivat rautakiiloilla, mutta vaativimmat kivenmurikat vaativat porausta. Miehet työskentelivät kolmen ryhmissä; yksi piti käsiporaa, toiset kaksi löivät poraa vuorotellen moukarilla. Huh huh!
Monoliitti kuljetettiin Pietariin proomulla. Laivaus oli päättyä katastrofiin, kun proomuun siirtämisessä apuna käytettävät palkit murtuivat. Proomu ei kaatunut, koska vesi oli matalalla ja monoliitti jäi makaamaan kallistuneen aluksen laidalle. Haminan varuskunnasta hälytettiin apua ja 600 sotilasta auttoivat saamaan pylvään proomun keskelle. Matka Pietariin kesti neljä päivää ja se saapui onnistuneesti Talvipalatsin rantaan.
Pyterlahden louhokseen voi tutustua omin päin. Sitä kiertävä reitti on noin 700 metrin pituinen. Reitillä on infotauluja ja siihen liittyvän mobiilisovelluksen voi myös ladata ennen kierrosta.
***
Historiallinen kierros Itärannikolla muistutti suomaisesta sisusta ja rohkeudesta, jota ei pitäisi unohtaa tämän päivän maailman tilanteessa. Varsinkin Salpalinja teki minuun suuren vaikutuksen. Mikä määrä periksiantamattomuutta sen rakentamiseen on tarvittu, sitä tarvitaan myös tänä päivänä.
14 Comments
Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
28.5.2023 at 20:18Itseäni on aina ihmetyttänyt tuo termi ”itärannikko”, mistäköhän termi on peräisin? Hienoja paikkoja nämä ovat, ei ihme, ettei tarvinnut kutsun saatuaan miettiä. Salpalinjaan kiinnostaisi minuakin tutustua paremmin, tähän mennessä vain Raatteentie on tuttu.
Merja / Merjan matkassa
29.5.2023 at 15:31Kiitos Mikko! Itärannikko nimitys taitaa tulla Itäisen Suomenlahden mukaan. Tämä on nyt ihan oma arvaus enkä tiedä onko mitään toden perää. Muutenhan tuo alue on ilmansuuntien mukaan kaakkoa ja kaakonkulmaa käytetään myös kun puhutaan noista kohteista.
Pirkko / Meriharakka
28.5.2023 at 20:25Osa kohteista tuttuja, osa ei. Erityisesti pysähdyin kohdassa Haminan hotelli ja ulkouima-allas! Jos vielä tuolle suunnalle vaikka tänä kesänä päätyisimme, niin mielelläni kävisin sen testaamassa!
Merja / Merjan matkassa
29.5.2023 at 15:33Kiitos Pirkko! Suosittelen Spahotel Haminaa, viihtyisät huoneet ja hotellin asukkaat pääsevät sisäkautta yhdyskäytävää pitkin uimahalliin. Ulkoallas oli oikein kiva ja varsinkin kun sää lämpenee, siellä on mukava viettää aikaa. 🙂
Paula - Gone with the Gastons
29.5.2023 at 05:02Kivan kuuloinen reissu teillä ollut. Minä Mikon tavoin kanssa ihmettelen tuota itärannikko termiä. Eihän se oikeasti sellainen kyllä ole. Tuo Salpalinja kiinnostaisi kyllä nähdä. Viime kesänä pysähdyttiin yhdelle korsulle ja käveltiin juoksuhautoja pitkin. Kyllä se aika hiljaiseksi vetää, kun omakin pappa on sotaan jäänyt.
Merja / Merjan matkassa
29.5.2023 at 15:38Kiitos Paula! Mikolle tuota itärannikko asiaa jo kommentoin ja annoin siitä oman näkemyksen. 🙂 Salpalinja oli pysähdyttävä ja hiljaiseksi se vetää. <3
Tanja / Tädin ja tytön matkablogi
30.5.2023 at 20:29Miten paljon kiinnostavia juttuja! Itsekin tykkään Haminasta ja Kotkasta. Ensimmäisenä korona-kesänä vuokrasimme Haminasta viikoksi mökin ja silloin kävimme läpi myös noita Vironlahden kohteita, ja tietysti pyörimme Haminassa.
Merja / Merjan matkassa
8.6.2023 at 18:45Kiitos Tanja! Viikon aikana ehtii jo hyvin tutustua Haminaan ja sen lähiympäristöön. Oli kyllä mielenkiintoinen reissu ja paljon uutta nähtävää. 🙂
Eveliina / Reissukuume
31.5.2023 at 09:34Teillä on kyllä ollut todella mielenkiintoinen PR-matka ja nuo kohteet ovat ihanan monipuolisia! 🙂 Kotkan ja Haminan seutu on itselleni melko vierasta – sitä yhtä epäonnista mökkireissua lukuun ottamattta!
Merja / Merjan matkassa
8.6.2023 at 18:46Kiitos Eveliina! Ai niin, se teidän horror-mökkireissu oli tuolla päin.
Terhi
2.6.2023 at 16:08Kuulostaa mielenkiintoiselta matkalta. Erikoisesti ihastelin tuota maisema-aittaa, kyllä kelpais yöpyä siinä. Hamina on jäänyt minulle aika vieraaksi, Salpalinjaan olisi kyllä ihan aiheellistakin tutustua.
Merja / Merjan matkassa
8.6.2023 at 18:48Kiitos Terhi! Maisema-aitta oli ihana ja olisi tehnyt mieli jäädä sinne yöksi. 🙂 Voin vain kuvitella, miten upeaa siellä olisi pötkötellä ja katsella kaunista kesäyötä.
Elina / elinanmatkalaukussa
3.6.2023 at 19:15Kävin tuolla suunnalla ensimmäistä kertaa myös tänä vuonna ja yllätyin kuinka mielenkiintoisia kaupunkeja / kohteita siellä on. Sinne pitää ehdottomasti palata uudestaan uudemman kerran! Kesäkaupungit ja meri vieressä ja nähtävää riittää paljon. Tuo salpalinja on varmasti ollut todella mielenkiintoinen!
Merja / Merjan matkassa
8.6.2023 at 18:49Kiitos Elina! Salpalinja oli pysäyttävä kohde ja siellä kyllä pitäisi kaikkien vierailla.