Suomi

Tyttöjen viikonloppu Levillä

10.4.2018

Kun Etelä-Suomessa jo odotetaan lumien sulamista ja ensimmäisiä kunnon kevätpäiviä, me hyppäsimme ystävieni kanssa lentokoneeseen ja otimme suunnan kohti Leviä. Meillä oli ollut pitkään haaveena lähteä viikonlopuksi Lappiin. Yleensä näimme pääkaupunkiseudulla tai sen välittömässä läheisyydessä. Koska kaikki asumme tätä nykyä eri paikkakunnilla, oli Helsinki osoittautunut hyväksi tapaamispaikaksi. Nyt halusimme hetkeksi pois Etelä-Suomesta ja mikäpä näin keväällä olisi parempi paikka kuin Lappi.  Harmiksemme yksi ystäväporukan jäsenistä ei päässyt mukaan, mutta kolmen naisen voimin suuntaisimme pohjoiseen.

Aamulento oli pari tuntia myöhässä, mutta emme antaneet sen vaikuttaa matkatunnelmaan. Aika kului lentokentällä yllättävän nopeasti. Emme olleet nähneet sitten viime syksyn, joten juttua riitti kahvikupin (ja myöhemmin kuohuviinilasin) äärellä.

Majoitus Sirkantähdessä

Majoituimme Levin keskustassa Sirkantähden lomahuoneistossa. Huone oli jo parhaat päivänsä nähnyt, mutta koska kävimme siellä vain nukkumassa ja vaatteita vaihtamassa, emme viitsineet panostaa parempaan. Mökistä haaveilimme ja se olisi ollut ihana, mutta kolmelle hengelle ne olivat joko liian isoja tai liian kalliita.

Tärkeintä oli hyvä sijainti ja Sirkantähdestä pääsi kävellen joka paikkaan, niin kauppaan, rinteisiin kuin ravintoloihinkin. Sijainnista siis täydet viisi pistettä.

Sirkantähden huoneistossa oli kaksi kerrosta ja nukkumatilat löytyivät parvelta. Sinne oli todella jyrkät portaat, joten niissä piti kulkea kieli keskellä suuta. Alakerrasta löytyi myös yksi petipaikka, keittiönurkkaus, pesutilat ja sauna, josta olimme erityisen ilahtuneita.

levi

Levin keskusta on kuin pieni alppikylä

levi_immeljarvi1

levi_poro

Reissun ainoat porot nähtiin ensimmäisenä päivänä

Reippaillen Riihi-kahvilaan

Perjantain sää oli tasaisen harmaa ja lunta sateli. Koska kaikki olivat aikaisesta herätyksestä ja matkustamisesta väsyneitä, päätimme jättää talviurheilut seuraavalle päivälle ja suuntasimme kohti Immeljärven jäätä. Ajatuksena oli käydä kahvilla Riihi-kahvilassa.

Jäällä ei meidän lisäksemme näkynyt kuin muutama moottorikelkkailija ja hiihtäjä. Tuuli puhalsi kunnolla selän takaa ja ajatus paluumatkasta ei tuntunut houkuttelevalta. Puolessa välissä aloimme epäröimään olisiko kahvila enää edes auki, koska jäällä ei näkynyt muita. Päätimme tarkistaa asian, koska harmittaisi kävellä kahvilalle asti, jos se olisikin jo kiinni. Ystäväni soitti kahvilaan ja se oli onneksemme vielä auki.

Riihi-kahvila oli tunnelmallinen paikka ja emännän suosituksesta otimme lämmikkeeksi Riihitotit. Kahvilan yhteydessä on ravintola, joka tarjoaa lappilaisia herkkuja. Paikka on ymmärtääkseni kovin suosittu ja kun ruokalistaa katsoi, niin siellä oli muun muassa poroa eri muodoissa sekä karhua.

Pihapiirissä on myös sauna, jota voi vuokrata sekä mikä parhainta – palju. Se höyrysi houkuttelevasti saunan edustalla. Kun mukit oli tyhjennetty kynttilän valossa, lähdimme tarpomaan takaisinpäin. Paluumatkalla alkoi aurinko pilkistellä pilvien raosta ja lupaili seuraavalle päivälle hienoa säätä. Kävelylenkin jälkeen oli mukava mennä saunan lämpöön ja sieltä kohti Levin yöelämää.

levi_immeljarvi

Harmaata oli Immeljärven jäällä

levi_riihikahvila

levi_riihikartano

levi_riihitotit

Riihitotit

Laskettelua ja monotansseja

Lauantaina oli upea sää. Aurinko paistoi ja ilmassa oli kevään tuntua. Tuollainen päivä täytyi ehdottomasti viettää ulkona. Niinpä suuntasimme aamiaisen jälkeen suksivuokraamoon ja muutamien hikisten hetkien jälkeen kaikille löytyi lasketteluvälineet.

Sitten vaan kohti hissejä ja nauttimaan Levin rinteistä. Välillä poikkesimme juomaan limpparit ja jälleen matka jatkui rinteitä viiletellen. Juuri kun olimme iltapäivällä laskemassa kohti Tuikkua ja perinteisiä monotansseja, minulta lähti käännöksessä suksi jalasta ja mätkähdin maahan. Oikean käden peukalossa tuntui kipua. Toinen ystävistäni lasketteli takanani ja hän tuli auttamaan minut ylös. Peukussa ei näkynyt mitään pahempaa vammaa, joten kun suksi oli taas jalassa, matka jatkui kohti tansseja. Peukaloon tuli myöhemmin turvotusta ja särkyä. Kävin reissun jälkeen näyttämässä sitä lääkärille, mutta onneksi sormeen oli tullut vain kova tälli eikä luita tai jänteitä ollut mennyt poikki.

Tuikun monotanssit ovat varsinainen legenda ja koska meistä ei kukaan ollut niitä kokenut, pitihän sinne nyt mennä. Baari oli jo lähes täynnä, mutta lisää ihmisiä virtasi ovesta. Tunnelma oli kirjaimellisesti katossa, kun Aallon rytmiorkesteri aloitti soittamisen ja kaikilla näytti olevan hauskaa. Tuikkuun voi tulla myös autolla, joten väkijoukossa näkyi kypäräpäisten  laskettelijoiden lisäksi muitakin.  Seikkailunnälkäisille tiedoksi, että myös helikopterilla pääsee. Sightseeing-lento maksaa 60€/hlö. Se oli minusta yllättävän edullinen.

Me viihdyimme Tuikun täpötäydessä tunnelmassa lähes loppuun saakka. Kun orkesteri päätti soittamisen solistin tekemään vaakaan baaritiskillä, painoimme kypärät taas päähän ja laskimme viimeiset mäet. After-skit jatkuivat rinteiden juurella Vinkkarissa. Ne jouduimme jättämään väliin, vaikka meno näyttikin hulvattoman hauskalta. Suihku ja ruoka houkutteli enemmän. Kun hiet olivat pois pinnasta ja vatsat täynnä ruokaa, meidänkin tie vei takaisin tanssiparketeille.

levi_laskettelu

Suksivuokraamoon mars ja sitten rinteeseen!

levi_rinne

Suomen Lappi on niin kaunis ja kevätsäällä Levillä on mitä parhaimmat ulkoilumahdollisuudet. Innostuimme tyttöjen kanssa niin, että päätimme tehdä tästä jokavuotisen perinteen. Toivottavasti saamme myös jäsen K:n ensi kerralla mukaan.

Sinua saattaisi kiinnostaa myös:

Huskysafarilla Levin tunturimaisemissa
Talviloma Levillä
Patikointia Kätkätunturilla
Hiihtolomalla nostalgisen Pallastunturin maisemissa

Blogiani voi seurata myös Facebookissa, Instagramissa ja Blogit.fi:ssä.

Pia / Lyhyenä hetkenä
    17.4.2018 at 18:20

Keväinen Lappi, parempaa paikkaa ei ole koko maailmassa! Yöelämä ja monotanssit toisaalta jäävät minulta väliin, siksi välttelen suurimpia hiihtokeskuksia ja etsiydyn hiljaisemmille rinteille Sallaan tai Pyhälle. Lapista löytyy onneksi paikka jokaiselle, oli sitten bilehile tai rauhaa rakastava. 🙂

21.4.2018 at 18:40

Täytyy myöntää, että olin jo unohtanut miten ihana Lappi onkaan. Aurinkoisella kevätsäällä se tarjoaa parastaan ja mehän nähtiin myös se toinen ääripää; lumisade ja kova tuuli. Levi on bilehileiden varma kohde, mutta rauhallisemmasta menosta pitäville löytyy myös omat kohteet. Ne eivät myöskään ole yhtään hassumpia 🙂

Rosa
    21.4.2018 at 21:28

Huomasin Levin Facebook-sivulla mainoksen tuosta helikopterimatkasta. Hinta tuntui yllättävän huokealta ollakseen helikopterimatka Lapissa. Mietinkin, että se voisi olla kiinnostava kokemus seuraavalla Levin reissulla.

23.4.2018 at 21:40

Minäkin yllätyin tuosta hinnasta, koska luulin sen maksavan ainakin tuplat. Mutta kiva, ettei kaikkeen ole laitettu Lappi-lisää.

Jenna / Enemmän kuin äiti
    22.4.2018 at 17:39

Lappi on kyllä näin suomalaisenkin näkökulmasta eksoottinen paikka. Oon itse käynyt vain Sallassa, sen pohjoisemmaksi en ole vielä päässyt. Ja silloin kyllä tuntui ihan ulkomaanmatkalta, jotenkin se fiilis on erilainen!
    Tyttöjen reissut on parhautta 🙂

23.4.2018 at 21:43

Lapissa tulee muuten tunne kun olisi jossain muualla kuin Suomessa. Onko se sitä Lapin taikaa? Suurimmaksi osaksi olen Lapissa lomia viettänyt perheen kanssa, mutta pieni irtiotto arjesta tyttöporukalla oli kyllä huisin hauska 😉

matkalla
    16.5.2018 at 19:31

Kyllä Suomen lappi talvella on ihan pro! Monotanssit. Ihan varmasti mielenkiintoinen kokemus. Meidän Levin matkasta on aikaa. Silloinkin yllätyimme siitä kuinka hyvin varusteltu tuo kylä olikaan. Ihan huipputuristipaikka.

21.5.2018 at 19:54

Oli tosi hauskaa päästä pitkästä aikaa Lapin kevättä katsomaan. Monotanssit oli meille kaikille eka kerta ja hyvä meno siellä oli päällä. Omaa menoni hieman rajoitti juuri ennen tansseja sattunut kaatuminen. Peukkua särki ikävästi, mutta onneksi särkylääkkeillä sai pahimmat jomotukset kuriin.

Pirkko / Meriharakka
    18.5.2018 at 20:33

Kivan aurinkoiset kelit sitten lopulta! Pitkästä aikaa kävimme tänä vuonna Lapissa, Saariselällä, mutta tammikuussa valo oli vielä aika lailla kortilla. Keväthanget voisivatkin olla harkinnan arvoinen vaihtoehto joskus.

21.5.2018 at 19:57

Tammikuussa ei montaa valoisaa tuntia pohjoisessa ole. Olen houkutellut miestä, että mentäisiin jouluna Lappiin, mutta hänen mukaansa siellä on silloin kylmää ja pimeää. Niinhän se taitaa olla, mutta saisi ainakin kunnon joulutunnelman päälle. Kevät on parasta aikaa pohjoisen lomille.

Noora Kurkela
    19.5.2018 at 04:12

Suomen lappi on kyllä niin kaunis!! Kävin itse muutaman kaverin (kanadalainen, ja britti) lapissa joulukuussa ja hekin olivat sitä mieltä että Suomen lappi on maailman kaunein paikka. Mikään ei oo parempaa ku ystävien kans lähtä mökkeilemään lappiin. Mukava että teillä oli hauska ja onnistunu reissu:)

21.5.2018 at 20:08

Kiitos, meillä oli tosi kiva reissu 🙂 Näin se on, että Lappi on todella kaunis ja ulkomaalaisille varmasti tosi eksoottinen paikka.

Teija / Lähdetään taas
    20.5.2018 at 06:50

Tuo Sirkantähden sijainti on niiiin täydellinen! Me makoituttiin uudemmalla puolella vuosi sitten, mutta niissä huoneissa ei ollut keittiötä. Vanhempani olivat noissa huoneistoissa, eikä kuluminen kyllä meitä haitannut. Edullinen hinta, loistosijainti ja oma keittiö, sauna ja kuivauskaappi sekä vielä hotellin aamiainen riitti täysiin pisteisiin meiltä 🙂

21.5.2018 at 20:17

Sirkantähden sijainti on kyllä hyvä, siitä täydet pisteet. Viime vuosien aikana on vaatimustaso majoitusten suhteen kasvanut ja sillä huoneiston kuluneet pinnat pisti silmään. Mutta kun ei siellä paljon aikaa ehditty viettää, niin ei sen niin väliä. Sauna oli kyllä must ja aamiainen myös hyvä.