Kahden Dushanbessa vietetyn päivän jälkeen oli aika lähteä tutustumaan Tadžikistanin länsi- ja eteläosiin. Koska suurimmaksi osaksi kuljimme huonokuntoisia pikkuteitä pitkin, iso bussi jäi Dushanbeen ja meidät jaettiin pikkubusseihin, joihin mahtui kuskin lisäksi neljä henkilöä + matkatavaroita.
Alkumatka oli asfaltilla päällystettyä tietä. Kuski laittoi soimaan paikallista musiikkia, ja tien varrella käyskenteli lehmiä. Katselimme uteliaina ikkunasta maiseman muutosta Dushanbeen jäädessä taakse. Pikkuhiljaa tien kunto muuttui, ja hiekkatie kapeni kapenemistaan.
Mikä on Pamir Highway?
Pamir Highway eli M41-tie on yksi maailman korkeimmista vuoristoteistä. Se kulkee Keski-Aasiassa, pääasiassa Tadžikistanin ja Kirgisian alueilla, ja yhdistää Dushanben Oshiin, joka on Kirgisian toiseksi suurin kaupunki. Tien kokonaispituus on noin 1200 kilometriä, ja se ylittää korkeimmillaan yli 4600 metrin korkeuden.
Pamir Highway on osa historiallista Silkkitietä, mikä on ollut strategisesti tärkeä reitti jo vuosisatojen ajan. Tietä rakennettiin ja parannettiin neuvostoaikana 1930-luvulla, ja sen varrella on edelleen jälkiä siltä ajalta.
Meidän ensimmäisen ajopäivän reitti kulki Dusanbesta Kalai-Khumbiin. Google Mapsin mukaan 350 kilometrin matkaa menee reilut 8 tuntia. Meillä meni tuohon matkaan taukoineen yhteensä 12 tuntia.
Lampaita, lampaita ja vielä kerran lampaita
Maisemat muuttuivat karuimmiksi ja vähän väliä jouduimme pysähtymään isojen lammaslaumojen tieltä. Jos olin Uudessa-Seelannissa luullut näkeväni paljon lampaita, ei se ollut mitään tähän verrattuna. Lampaita vaan vyöryi mutkan takaa ja ne tukkivat koko maantien, niin ettei yksikään auto päässyt liikkumaan. Lammaspaimenet joko kävelivät tai kulkivat ratsain. Mukana seurasi lammaskoiria ja aaseja, joiden selkään oli laitettu isot kantamukset. Olihan tätä kulkuetta aluksi ihan viihdyttävää seurata. Mutta kun päivän kymmenes lammaslauma tuli näkyviin, ”olisi itkettänyt jos ei olisi naurattanut”.
Ensimmäinen pidempi jalottelutauko meillä oli Karateginin laaksossa lähellä Garmin kaupunkia. Tuntui hyvältä päästä oikomaan jalkoja pitkän istumisen jälkeen, ja oli totta kai kiva katsella maisemia muutenkin kuin auton ikkunan läpi. Olimme saaneet jo tuntumaa miltä kuoppainen vuoristotie tuntui, mutta pahempaa oli luvassa. Sisuskalut heittivät volttia, kun etenimme perunapeltoa muistuttavaa tietä.
Tauon jälkeen matka jatkui ja maisemiat oli huikeat. Ne vaihtelivat jyrkistä vuoristomaisemista karuun, kiviseen aavikkomaastoon. Pamir Highwayn varrella on useita pieniä kyliä ja kaupunkeja, kuten Kalai-Khumb, jonne olimme menossa. Alue on erittäin harvaan asuttua, ja rajallisen infran vuoksi on hyvä selvittää etukäteen reitti ja ottaa mieluummin kokenut kuski rattiin, kun lähteä itse suhaamaan vuoristoteille.
Pysähdyimme myöhäiselle lounaalle ravintolaan, jonka asiakaskunta näytti koostuvan paikallisista poliiseista ja virkamiehistä. Nautimme keittoa ja pilahvia. Sen jälkeen matka jatkui kiharaista vuoristotietä pitkin.
Hitaammillaan etenimme noin 20 kilometriä tunnissa. Pompotuksen olisi vielä kestänyt, mutta kauhukerrointa nostatti jyrkät pudotukset hiekkatien reunalla. Auton renkaat tuntuivat olevan vain senttien päässä. Yksikin virheliike ratissa ja syöksyisimme tieltä. Meillä oli onneksi kokeneet kuskit ratissa, mutta silti pelotti, että hiekkatien reuna murenee painavan auton alla ja humpsahdamme alas. Kun alhaalla kiemurteli joki, lohdutimme itseämme, ettei sinne putoaminen satu niin paljon.
Kapean ja mutkaisen tien lisäksi saimme todistaaa älyttömiä ohituksia ja läheltä piti -tilanteita. Onneksi istuin takapenkillä enkä nähnyt kaikista hurjempia tapauksia. Vaikka päivä oli aikamoista pompotusta, oli se kuitenkin yksi hauskimmista koko reissulla. Porukalla riitti hauskoja tarinoita ja vitsejä kerrottavaksi ja kun pahimpaan pelkoon sai viskihörpyn, nimesin päivän ”Vitsejä ja viskiä”.
Majoituimme Kalai-Khumbissa Karon Palace -hotelliin. Se sijaitsee noin 1200 metrin korkeudessa keskellä henkeäsalpaavan kauniita Pamir-vuoristoja. Olin odottanut jotain todella vaatimatonta majoitusta, mutta yllätykseksi vastassa olikin moderni ja todella siisti hotelli. Ennen majoittumista söimme illallisen hotellin lähellä olevassa ravintolassa.
Afganistanin rajaa pitkin kohti Bokhtaria
Seuraavana aamuna matka jatkui kohti Bokhtaria, joka sijaitsee Vakhsh-joen varrella. Se on yksi Tadžikistanin merkittävimmistä kaupungeista, vaikka onkin pienempi kuin pääkaupunki Dushanbe. Bokhtar tunnettiin aiemmin nimellä Qurgonteppa, mutta vuonna 2018 sen nimi muutettiin virallisesti Bokhtariksi.
Teiden kunto olisi kuulemma parempi kuin edellisenä päivänä, ja sitä se onneksi olikin. Alkumatkasta ajoimme joen viertä pitkin ja sen toisella puolella oli Afganistan. Maisemat näyttivät samanlaisilta eikä maan rajan vaihtumista erottanut mitenkään ellei sitä olisi tiennyt.
Pysähdyimme lounaalle Kulobin kaupunkiin. Ruoka nautittiin mahtipontisessa kristallikruunuilla koristellussa kabinetissa. Alkuruoaksi saimme perinteisesti keittoa ja sen jälkeen lounas jatkui lihapainotteisesti kanalla ja lampaalla.
Lounaan jälkeen pysähdyimme Khulbukin palatsin (Khulbuk palace of the governor) luona, mutta sisälle emme päässeet kunnostustöiden vuoksi. Ohjelmassa luki myös Ajina Tepe, mikä on buddhalainen luostari noin 12 kilometrin päässä Bokhtarista. Sieltä on löytynyt aikoinaan nukkuvan Buddhan patsas. Emme kuitenkaan menneet katsomaan luostaria, koska tie oli kuulemma huonossa kunnossa ja matkaan olisi mennyt yhteensä 1,5 tuntia. Olisimme muutenkin aika myöhään perillä, joten jatkoimme matkaa kohti Bokhtaria.
Kun vihdoin saavuimme Bokhtariin ja Bokhtariyon-hotellin pihaan, oli jo ilta. Huone oli iso, mutta todella askeettinen, ja sänky oli kova kuin kivi.
Illallista nautimme hotellin viereisessä ravintolassa. Myöhemmin täytin Afganistanin viisumihakemusta. Tuntui uskomattomalle, että seuraavana päivänä pääsisin vihdoin Afganistaniin. Enpä uskonut tämän päivän koskaan koittavan.
18 Comments
Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
10.11.2024 at 19:05Pamir highway kiinnostaisi kyllä todella paljon. Kuvat tien varrelta näyttävät kerta kaikkiaan upeilta. Tämä on kyllä yksi niistä paikoista, joihin joskus toivon pääseväni.
Merja / Merjan matkassa
15.11.2024 at 16:09Kiitos Mikko! Maisemat olivat hienot. 🙂
Mari /Maailma kotina
10.11.2024 at 19:08Teidän reissuporukka kuulostaa aivan huipulta. Vaikka päivä kuulostaa osin kärsimykseltä, niin kivalta sellaiselta. Mistä löysit matkanjärjestäjän ja missä hintaluokassa kokonaisuus oli?
Merja / Merjan matkassa
15.11.2024 at 16:13Kiitos Mari! Traveller oli mulle tuttu matkatoimisto entuudestaan. Tämä oli kylläkin ensimmäinen heidän järjestämänsä matka, mutta olin reissuja katsellut jo pidempään. Matkan hinta oli noin 3600 €.
Aila ja Juha
11.11.2024 at 17:25Aika hurjalta kuulostavat nuo tiet, mutta maisemien kokemus näyttää niin upealta, että ehkäpä pomppiminen ja tien vaarojen tunnelma jopa unohtuu. Eläimetkin palkitsevat matkalla aina, ne kun ovat elämää, luontoa. Aila
Merja / Merjan matkassa
15.11.2024 at 16:15Kiitos Aila! Ensimmäisiä lammaslaumoja oli kiva katsella ja vielä toisia ja kolmansia, mutta sitten tuli jo tunne, että nyt saisi riittää. Hidastivat aika paljon menoa, kun tulivat niin isoina laumoina ettei mahduttu yhtäaikaa tielle.
Anmarien
12.11.2024 at 20:05Tiekuvauksesi laittoi hieman hirvittämään ihan vain lukiessa. Itsellä jo hyväkuntoiset vuoristotiet tuntuvat välillä hieman ahdistavilta, saati sitten pienet hiekkatiet pudotuksella. Mielenkiintoinen reitti silti varmasti!
Merja / Merjan matkassa
15.11.2024 at 16:16Kiitos Anmarien! Huokaisimme kaikki helpotuksesta, kun matka takaisin Dushanbeen kulki toista reittiä. 🙂
Hannele/ Hipaisuja Maapallolla
14.11.2024 at 08:20Karua ja kaunista. Joskus kiinnostaisi kyllä lähteä tuollaiselle reissulla. Aika hurjan kuuloista pomputtelua, mutta siinähän ei auta kuin luottaa ammattilaisiin, jotka tuntevat oletetusti mutkat kuin omat taskunsa. Hyvässä porukassa pienet epämukavuudet vaan naurattaa ja matka taittuu mukavasti.
Merja / Merjan matkassa
15.11.2024 at 16:17Kiitos Hannele! Meillä oli onneksi kokeneet kuskit, jotka olivat tuosta menneet aikaisemminkin. Ensikertalaisen kyytiin en olisi välttämättä halunnut.
Krista / Kristallinhohtoa
15.11.2024 at 10:48Hui, itse aina pelkään tuollaisia teitä, mutta onneksi teillä meni kaikki hyvin. Kiva kuullakin sitten tuosta seuraavasta kohteesta. Itse en tiedä uskaltaisinko mennä näin naisena
Merja / Merjan matkassa
15.11.2024 at 16:18Kiitos Krista! Mekin huokaisimme, kun selvisimme illalla perille. 🙂 Mutta hauska päivä oli tien kunnosta riippumatta.
Cilla Maria Travel
15.11.2024 at 15:34Mua pelottaa eniten matkoilla just liikenne ja huonot vuoristotiet. Mutta tuskin tuonne olis fiksua lähtee omin päinkään ajelemaan, vaikka oman reissuseuran ajotaitoihin luottaiskin enemmän.
Merja / Merjan matkassa
15.11.2024 at 16:20Kiitos Cilla! Aika paljon pitäisi tehdä selvitystyötä, jos tuonne omin päin uskaltautuisi. Jos esim. autoon tulisi joku vika tms. niin apua ei ihan heti saisi paikalle.
Matkalla kaikkialle / Sarianne
15.11.2024 at 19:26Huh, olen joiltain Instagramista nähnyt videoita tuosta Pamir highwaysta ja ollut jo niiden perusteella kauhuissani 😀 Jos Euroopassa välillä tuntunut, että on kapeat ja kiemurtelevat tiet ja liian pieni väli pudotukseen, niin voin vaan kuvitella millainen se tuolla on. Täytyisi itse ehkä reissata muuta reittiä 🙂
Tiia/ReiseReise
15.11.2024 at 21:25Onpa eksoottinen kohde! Onneksi oli hyvät kuskit apuna. Mielenkiintoista lukea tulevia kertomuksia Afganistanista.
Paula - Gone with the Gastons
16.11.2024 at 07:18Hui millaisia teitä siellä on ollut. Itse olen nähnyt näitä teiden sortumia täällä Kaliforniassa ja niitä todellakin tapahtuu, niin olisin varmaan ollut ihan tulisilla hiilillä koko matkan. Mutta teidän reissu kyllä kuulostaa ihan uskomattomalle seikkailulle ja sellaiselle jota tulee muisteltua vielä vuosienkin päästä.
Jenni / Unelmatrippi
23.11.2024 at 19:32Tuo tie kulkee tosiaan paikoin hurjan korkealla. Tuliko teidän porukassa tuolla reissulla vuoristotautioireita?
Kieltämättä soratien sortuminen kävisi itselläkin aika äkkiä mielessä, jos tuolla tulisi oltua auton kyydissä, vaikka todella monenlaisia teitä on tullut jo koettua. Välillä jotain vuoristotievideoita katsellessa olen miettinyt, että autot vaikuttavat pysyvän tiellä suunnilleen pyhän hengen eli puhtaan tuurin varassa.