Turkki

Rentoa lomailua Turkin Sidessä

25.8.2017

Jos kaipaat lomaltasi aurinkoa, hyvää ruokaa ja rentoa oleskelua perheen ja ystävien kanssa, on Turkin etelärannikolla sijaitseva Side hyvä valinta. Noin 14 000 asukkaan pikkukaupunki sijaitsee Antalyan ja Alanyan välissä ja on tunnettu upeista hiekkarannoista sekä hyvistä ostosmahdollisuuksista. Jos kaipaa nähtävyyksiä, niitäkin löytyy. Rooman ja Bysantin ajan rauniot sekä Turkin suurin amfiteatteri kannattaa käydä katsomassa pahimpaan nähtävyysnälkään. Lyhyen ajomatkan päässä on myös Manavgat-joen vesiputous, joka on kuuluisa jadenvärisestä vedestä.

Me vietimme kaksi vuotta sitten hauskan lomaviikon Sidessa kahden ystäväperheen kanssa. Matkan tarkoituksena oli rennon lomailun lisäksi juhlia myös ystävämme 50-vuotissyntymäpäiviä. Siihen Side tarjosi hienot puitteet. Hotelliksi valikoitui Barut Arum Resort & Spa, joka näyttää olevan Tjäreborgin valikoimissa edelleen. Enkä ihmettele, hotelli oli upea ja olimme siihen todella tyytyväisiä. Hotellin lähellä oli paikallinen keskusta, josta löytyi muutama ravintola sekä kauppoja. Siden varsinainen keskusta oli muutaman kilometrin päässä.

barut_arum_side

Huoneen keittiönurkkaus, joka jäi vähälle käytölle

Barut Arum -hotelli rannalta päin katsottuna

Harvoin valitsemme Välimeren kohteissa puolihoitoa tai All Inclusivea. Aamiainen riittää eikä sekään ole aina välttämätön. Kivoja aamiaispaikkoja on kuitenkin aina kohtuullisen matkan päässä. Tällä reissulla päädyimme kuitenkin puolihoitoon. Hotellissa oli buffetravintola ja kolme à la carte -ravintolaa; turkkilainen, kiinalainen sekä välimerellinen, joka oli meidän mielestämme näistä kolmesta paras. Se oli fine dining paikka ja ruoka oli erinomaista. Jopa ruoan kanssa nautittu turkkilainen punaviini meni nappiin.

Turkkilainen  à la carte ravintola ei sen sijaan vakuuttanut. Jokaisessa à la carte -ravintolassa sai käydä kerran viikon aikana, muina iltoina söimme buffetista. Vaikka en ole buffetravintoloiden ylin ystävä, oli Barut Arum hotellin buffet niin monipuolinen, että silmät selällään hämmästelimme sitä ruoan määrää. Koska en silloin vielä blogannut, en myöskään ottanut ravintolasta valokuvia.

barut_arum_side

Hotellialue oli viihtyisä ja siisti. Edesspäin allasalue ja oikealla puolella meri

Alkukesä vuonna 2015 oli ollut kylmä, joten Turkin aurinko oli todella tervetullut. Nautimme lähes joka päivä rantaelämästä hotellin omalla rannalla. Iltaisin kävimme Siden keskustassa kävelemässä, ostoksilla ja toisinaan nautimme drinkit.

Ensimmäisenä iltana kävelimme drinkkibaarista satamaan katselemaan veneitä. Silmiin osui ”vuokrattavana” kyltti eräästä veneestä ja kävimme kysymässä hintaa. Sehän olisi tulevia syntymäpäiviä ajatellen kiva ohjelmanumero. Hinta oli 250 euroa/4 tuntia eli ei todellakaan paha. Teimme veneestä varauksen ja sovimme veneen omistajan kanssa tapaamisen sunnuntaiaamuksi.

siden_keskusta

Siden keskusta by night

Päivä merellä

Sunnuntaiaamu valkeni aurinkoisena ja aamupalan jälkeen otimme taksin Sideen. Hotellista satamaan oli muutama kilometri. Kävimme ostamassa pientä evästä sekä juomia veneeseen. Veneen omistaja meitä jo odottikin toisen kaverin kanssa ja pian päästiin matkaan. Annoimme syntymäpäiväsankarille lahjat sekä joimme lasit kuohuviiniä. Sitten uikkarit päälle ja nauttimaan auringosta veneen kannelle. Osa porukasta istui katetulla yläkannella, joka oli myös hyvä idea paahtavan auringon takia. Välillä pysähdyttiin uimaan ja tiirailtiin merikilpikonnia, joita ei kyllä näkynyt.

Hyvää syntymäpäivää!

Merirosvolaiva lähestyy..

Temppelirauniot mereltä päin katsottuna

Kuuntelimme päivän aikana myös muutaman kerran ”Happy Birthday” -laulun turkinkielisen version. Se oli niin hulvaton, ettei sille voinut kuin nauraa. Päivä oli todella hauska ja olimme kaikki vakuuttuneita, että veneen vuokraaminen oli ehdottomasti reissun paras idea. Kävimme Manavgatissa ja kun sieltä saavuimme kolmen maissa takaisin Siden satamaan, harmitti että ihana venematka oli jo ohi. Syntymäpäiväjuhlat jatkuivat vielä myöhään yöhön, mutta veneretki oli varmasti kaikille ikimuistoinen.

manavgat

Manavgatin huivit

turkki_side

Näiden kuskien matkassa venereissu taittui hauskoissa merkeissä

Siden temppelialue

Siden historia ulottuu yli 2000 vuoden taakse ja kaupungissa on mahdollisuus tutustua antiikinaikaiseen historiaan. Roomalaiset rakensivat Sideen teattereita, kylpylöitä ja temppeleitä. Osa niiden raunioista on vieläkin pystyssä. Kaupunkia ympäröi aikoinaan muuri, joka suojasi sen asukkaita. Vielä tänäkin päivänä kaupungista löytyy jäänteitä pylväistä ja seinistä. Niemen kärjessä, joka on kaupungin vanhin osa, löytyy minun mielestäni Siden hienoimmat nähtävyydet; Athenan ja Apollon temppelit. Kun maisemaan lisää meren ja palmut, voisi luulla olevansa Kreikassa eikä Turkissa.

apollon_temppeli

Apollon temppeli

apollon_temppeli_side

merja_temppelialue_side

Kukkulan kuningatar 🙂

side_turkki

Oletko sinä käynyt Sidessä?

Saattaisit olla kiinnostunut myös:

Vinkkejä Istanbuliin
Päiväretki Aasian puoleiseen Istanbuliin
Topkapin palatsi – sulttaaniperheen valtakunta

Onhan blogi seurannassa jo FacebookissaInstagramissa ja Blogit.fi:ssä

Sandra / Terveiset päiväntasaajalta
    29.8.2017 at 20:19

Kiva oli lukea Turkki juttuja, kun sinne taas jäi osa sydäntä viime viikolla 🙂 nyt on vasta käytynä Istanbul ja Kappadokia ja kuume sen kuin kasvaa 😀 rannikolla tämä voisi olla kiva vaihtoehto, vaikkei nuo aurinkotuolikohteet ihan mun juttu olekkaan 🙂

9.9.2017 at 18:41

Sun Kappadokia jutut ovat aivan mielettömiä. Sinne olisi niin huippua päästä joskus käymään. Voin vain kuvitella aamupalan terassilla ja taustalla kymmeniä kuumailmapalloja. Parhautta 🙂

Katja / Lähtöselvitetty
    1.9.2017 at 23:02

Kiva nähdä, että Sidessä on myös historiaa ja kulttuuria tarjolla. Mulla on jotenkin aina ollut vähän huono mielikuva paikasta, mikä johtunee sen sijainnista Alanyan vieressä. Itse lomailin kolmisen vuotta sitten Marmariksen vieressä Datcassa, ja turkoosi vesi oli kyllä maagista. Hyvä, että pääsitte veneretkelle: se antaa alueelle ihan uudenlaisen perspektiivin kuin vain maista käsin.

9.9.2017 at 18:44

Side on pieni paikka, mutta historiaa sieltä löytyy. Enemmän se mielestäni on suunnattu auringosta nautiskelijoille. Varsinaiset nähtävyydet on päivässä koluttu läpi. Veneretki oli upea juttu. Onneksi uskaltauduttiin kysymään veneen vuokraamista. Ajateltiin nimittäin, että se on hurjan kallista, mutta eipä se onneksi sitten ollutkaan. Varsinkin kun meitä oli niin monta maksajaa.

Virpi/Täynnä tie on tarinoita
    2.9.2017 at 10:33

En ole käynyt Sidessä enkä Turkissa ollenkaan, mutta ehkäpä sekin vielä ajankohtaiseksi tulee.
    Minä puolestani olen buffetien ystävä ja aamupala on vakio jokaisella reissulla ollut tähän asti. Hotellien illallisbuffetit voivat tosiaan toisinaan saada suun loksahtamaan auki runsaudellaan, näin on meillekin käynyt että ollaan vain ihmetelty sitä ruuan määrää.

9.9.2017 at 18:46

Turkin matkat ovat tällä hetkellä monella pannassa maan epävakaan tilanteen johdosta. Suurimmat turistilaumat ovat maasta kadonneet, mutta ne jotka sinne uskaltautuvat saavat nauttia edullisimmista hinnoista sekä hyvästä palvelusta. Tämän mielikuvan olen saanut kun olen kuunnellut kavereita, jotka siellä ovat lomailleet. Hotellin illallisbuffet oli ihan mieletön. En ollut osannut odottaa mitään vastaavaa. Ruoka oli hyvää ja se oli kauniisti laitettu esille.

Anna | Tämä matka -blogi
    3.9.2017 at 07:52

Side on jäänyt välistä, mutta muuten Turkkia on tullut koluttua aikanaan paljonkin. Nykyinen poliittinen tilanne on saanut aikaan mieleen tietynlaisen boikotin. En nyt suoraan kieltäydy matkustamasta Turkkiin, mutta niin kauan kun on joku toinen vaihtoehto olemassa, suuntaan mielummin sinne. Sinällään sääli Turkille turismin romahtaminen, sillä maahan on ihanteellinen kombo kulttuuria, maisemia, rantoja, ruokaa jne.

9.9.2017 at 18:51

Totta, on sääli että Turkin matkailu on romahtanut maan epävakaan tilanteen johdosta. Siellä on niin paljon mielenkiintoista nähtävää, hyvää ruokaa ym., mutta ymmärrän toki heitä jotka eivät sinne tällä hetkellä halua matkustaa. Jokainen tekee sen valinnan itse. Epävakaudesta huolimatta olen parin viikon päästä lähdössä Istanbuliin. En halua antaa pelolle valtaa.

Pirjo
    20.4.2018 at 18:06

Hei!
    Oli kiva lukea matkakertomuksesi! Sidessa olen kahdesti lomaillut viikon ja Avsallarin viikollakin siellä piti käväistä; olen menettänyt osan sydäntäni sille rauhalliselle pikkukaupungille, sen kujille ja merelle, varsinkin itäiselle rannalle, jossa on näin keväällä sekä syyskesästä tosi väljää. Viikon päästä olen taas viikoksi menossa auringosta ja merestä nauttimaan! =)

21.4.2018 at 18:18

Kiitos kommentistasi Pirjo 🙂 Side oli mukavan rauhallinen rantalomakohde ja uskon että tähän aikaan vuodesta siellä ei turistimassoihin törmää. Ihanaa lomaa sinulle! Aurinko ja meri kyllä kelpaisi 😉

Henna
    22.7.2019 at 14:44

Ihania kuvia ja kiva postaus! Mekin yritimme käydä täällä raunioilla mutta jouduttiin huijauksen kohteeksi kun kadulta ostettiin retki .. 😦 Että harmitti kun tajuttiin aamulla että kyyti ei tulekkaan ja numeromme on estetty, paikanpäällä kun käytiin valittamassa niin kukaan ei muka tunnistanut meitä vaikka ollaan 4 henkinen perhe.. 😦 Kyllä tuli tytölle siinä vaiheessa itku ja meinasi minullekkin! Tänään varattiin retket tuttumme suosittelemalta nettisivulta ja huomenna katsotaan päästäänkö sinne retkelle vai ei! Kehuja kyllä olemme kuulleet mutta toivotaan parasta, sillä tänne pääsyä olen haaveillut jo pitkään!

22.7.2019 at 15:41

Kiitos kommentista Henna! Kiva kuulla, että tykkäsit 🙂 Voi harmi, että jouduitte huijauksen kohteeksi. Tuo on todella ikävää. Me kävimme raunioilla omatoimisesti, mutta kadulta ollaan usein ostettu retkiä eri maista ja aina ovat toimineet (paitsi kerran Thaimaassa ”eksyimme” väärälle retkelle, mutta silloinkin pääsimme sentäs jonnekin). Toivottavasti pääsette huomenna matkaan. Mukavaa loman jatkoa Turkin auringon alle! 🙂