Venäjä

Allegrolla Pietariin

14.4.2017

Ennen kuin jatkan Jordanian matkan kuulumisia, käydään välillä Pietarissa. Vietimme siellä viikonlopun maaliskuun alussa mieheni ja ystäväpariskunnan kanssa. Pietarin reissusta oli ollut puhetta niin kauan kuin muistan, mutta aina ne suunnitelmat olivat jääneet puheen asteelle. Uutena vuotena vihdoin päätimme lyödä ajankohdan lukkoon ja sitten vaan junalippuja sekä hotellia varaamaan. Vinkiksi muuten junalippujen varaukseen: ota passi lähelle. Kaikkien matkalle lähtevien passitiedot ilmoitetaan varauksen yhteydessä.

Venäjän viisumin hankinta

Lahdesta Pietariin on todella kätevä matkustaa Allegro-junalla. Matka kestää vain alle 3 tuntia ja liput olivat n. 60 €/hlö/suunta. Lippuja voi saada halvemmallakin. Hintaan vaikuttaa matka-ajankohta sekä mitä aikaisemmin ostat,  sen edullisemmin ne saat.

Ainoa asia, joka Pietariin matkustamista hidastaa on viisumi. Muutenhan siellä voisi käydä miten usein tahansa,  mutta viisumin hankkimiseen pitää varata aikaa eikä se myöskään ihan halpaa lystiä ole. Viisumin voi hankkia joko Venäjän viisumipalvelukeskuksen kautta tai matkatoimistosta. Suosittelen matkatoimistoa, vaikka se on hieman kalliimpaa, mutta myös helpompaa.

Me hankimme viisumit Lähialuematkojen kautta, mutta Googlen kautta löytyy muitakin hyviä vaihtoehtoja. Lähialuematkoilla viisumi maksaa 84 €. Me saimme viisumit hieman edullisemmin, kun hyödynsimme Matkamessuilla ollutta tarjousta. Vinkkejä Venäjän viisumin hankintaan löytyy myös matkablogeista ja aiheesta ovat kirjoittaneet muun muassa Pöndekengissä -blogin Mira ja Travellover -blogin Annika.

Pietarin matka alkoi mukavasti Lahdesta

Perjantaina vähän ennen neljää odottelimme Allegroa Lahden rautatieasemalla. Juna saapui aikataulussa ja kun pääsimme omille paikoillemme, päätimme täyttää maahantulo- ja maastapoistumislomakkeet saman tien. Kun paperityöt oli hoidettu, siirryimme ravintolavaunuun. Matkan kunniaksi otimme pienet pullot kuohuvaa. Ravintolavaunussa oli tarjolla juomien lisäksi ruoka-annoksia sekä pientä makeaa ja suolaista. Rajanylityksen ajaksi ravintola suljettiin, mutta jos lasissa oli vielä juomaa, tarjoilija toi muovimukin ja sen sai ottaa mukaan omalle paikalle. Junassa olisi ollut mahdollista myös vaihtaa valuuttaa. Me päätimme tehdä sen vasta Pietarissa.

Kuva: iltalehti.fi

Olimme Pietarissa vähän ennen seitsemää illalla ja ennen metroon siirtymistä, kävimme vaihtamassa rahaa aseman lähellä olevassa rahanvaihtopisteessä. Ystäväperheen mies on tehnyt Pietariin lukuisia työmatkoja ja hän toimi meille oppaana koko viikonlopun ajan. Kyllä siinä muuten olisi sormi mennyt suuhun monta kertaa matkan aikana. Kun ruplat oli vaihdettu suuntasimme metroon ja parilla vaihdolla hurautimme keskustaan. Olimme varanneet huoneet Nevskin lähellä olevasta Golden Triangle -hotellista. Se oli todella nappivalinta.

Pietarin katukuvaa maaliskuisena perjantai-iltana

Singerin talo

Golden Trianglen huone näytti oikein viihtyisältä

Pietarissa voi törmätä tuttuihin

Veimme tavarat huoneeseen ja kiljuvan nälän saattelemina suuntasimme hotellin lähellä olevaan georgialaiseen ravintolaan syömään. Kun saavuimme ravintolan edustalle, ystäväperheen mies huikkasi jollekin tervehdyksen. Pietarissa asuva tuttavahan se siinä oli tupakalla.  Me ihmettelimme, että olipas aikamoinen sattuma noin viiden miljoonan asukkaan kaupungissa törmätä tuttuihin. Jälkikäteen selvisi, että kaverin työpaikka oli hotellimme lähellä ja hän kävi usein georgialaisessa syömässä.

Koska venäjän kieli ei ole hallussa, mietin jo etukäteen, miten selviämme ruokalistojen kanssa. Viikonlopun aikana helpotukseksi huomasin, että useimmista paikoista menu löytyi englanniksi, niin myös tästä georgialaisesta. Heidän ruokalistassa oli jopa kuvat helpottamassa annoksen valintaa. Ystävällinen tarjoilija oli myös kovin avulias ja esitti omia suosituksiaan ruokalistalta.

Ravintolassa näkyi punaisia sydänkoristeita ja mietimme mitä siellä oli mahdettu juhlia. Sitten välähti, että pari päivää aikaisemmin oli ollut Kansainvälinen naistenpäivä ja sitä juhlitaan Venäjällä näyttävämmin kuin Suomessa. Siellä se on jopa kansallinen vapaapäivä. Ruoka oli hyvää ja ainoa asia, mikä ravintolassa harmitti oli livemusiikki. Kaveri lauloi tunteella ja kovaa venäjänkielisiä lauluja. Livemusiikki on joskus ihan paikallaan, mutta silloin kun haluat keskittyä syömiseen ja seurusteluun, se alkaa ärsyttää.

Kanaa ja kasviksia lautasella

Pietarissa voi ratsastaa kadulla vaikka yöllä.

Illallisen jälkeen kävelimme takaisin hotellin suuntaan. Yhtäkkiä jostain kuului kavioiden kopsetta. Mietin mielessäni, että kylläpä ne myöhään ajavat hevosilla, kun pääkadulta pyyhkäisi kaksi ratsastajatyttöä ohi. Jäimme suut auki katsomaan, että mistähän tämä parivaljakko ilmestyi. Salaperäiset yöratsastajat jäivät arvoitukseksi.

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä:

Eremitaasi – tsaarien ajan loistoa Pietarissa
Koristeellinen verikirkko Pietarissa
Vaikuttava Iisakinkirkko Pietarissa

Onhan blogi seurannassa jo FacebookissaInstagramissa ja Blogit.fi:ssä

Stacy Siivonen
    16.4.2017 at 16:36

Onneksi et kuollut tai haavoittunut pommi-iskussa. Itse olen seikkaillut tietysti juuri siellä, minne pommi iski.
    En ole käynyt Pietarissa Allegrolla, mutta muuten olen siellä tykännyt käydä. Vähän liian helpoksi se on muuttunut, kun ruokalistat ovat englanniksi. Gruusialaissafkat on kyllä hyviä, onneksi Hesassakin niitä nykyisin saa.

23.4.2017 at 21:37

Pommi-isku sattui meidän reissun jälkeen. Todella järkyttävää! Olin tyytyväinen kun menut oli myös englanniksi (ei toki joka paikassa), koska venäjä ei hallussa ja haluan etukäteen tietää mitä syön 🙂

Paula - Viinilaakson viemää
    18.4.2017 at 04:42

Me käytiin Pietarissa muutama vuosi sitten ja menisin mielelläni takaisinkin. Sen verran paljon siellä oli nähtävää. Meillä oli kuitenkin viisumiton risteily jolloin ei tarvinut miettiä niin paljoa paperiasioita, varsinkin kun amerikkalaisen mieheni oli vaikeampi saada viisumia.

23.4.2017 at 21:40

Viisumiton risteily on hyvä vaihtoehto. Meidän oli vaan niin näppärä hypätä täältä Allegron kyytiin. Toki se vaati viisumien aiheuttamat paperityöt.

Kati / Lähinnä Kauempana
    18.4.2017 at 23:33

Pietari on <3 Olen tosin käynyt siellä vain kaksi kertaa, kerran talvella muutaman yön verran ja kerran kesäristeilyllä vain päiväretkellä. Risteilyllä oli vauva mukana, joten päiväretki oli melko päämäärätön haahuilu. Mutta silti, Pietari on ihana.

Risteily oli siitä näppärä, ettei sinne tarvinnut viisumia. Se kuitenkin aina on ylimääräinen säätö ja kustannus. Voi, kun se poistuisi!

23.4.2017 at 21:48

Viisumin poistumista minäkin toivon. Pietarissa voisi käydä useamminkin ilman sitä säätöä. Pietari olisi ihana nähdä myös kesällä ja haluaisin käydä mm. Kesäpalatsissa.

Terhi / Muru Mou
    19.4.2017 at 15:11

Olen monesti miettinyt, että Pietarissa pitäisi päästä käymään, etenkin kun nuo Allegron liput eivät ole turhan kalliit. Mutta se viisumi! Voiko turhempaa maksua olla? 🙁

23.4.2017 at 21:51

Sanos muuta! Se on niin turha maksu kuin olla voi. Ilman sitä Pietarissa voisi tosiaan käydä useammin.

Heidi / Seikkailujen helmiä
    19.4.2017 at 23:15

Milloinkohan mie saan aikaseksi käydä Pietarissa! Se on ollu tosi tosi pitkään listalla. Sinne on vaan täältä Lapista niin vaikea lähteä..

23.4.2017 at 21:59

Totta, että sellaiset kohteet joihin on hankalat siirtymät, jäävät tekemättä tai siirtyvät hamaan tulevaisuuteem. Toivottavasti saat vielä mahdollisuuden Pietariin.

Reissaaja1
    20.4.2017 at 19:28

Tämä on juuri niitä reissuja, joita pitäisi lähteä, mutta kun tuo viisumia ei nappaa. Juuri äsken VR mainosti menomatkoja Pietariin 19 eurolla, mutta siihen kun lätkäistään tuo yli 80 € päälle niin halut on tiessään. Sekin raha tulee käytettyä Euroopan lentoihin, joka toisaalta on sääli. Hyvän matkatietopaketin olit tehnyt. Tästä on hyötyä, jos ja kun sinne Itään sittenkin lähdetään.

23.4.2017 at 22:04

Kiitos 🙂 Totta, että viisumin takia moni jättää Pietarin väliin. Sen vuoksi meidänkin reissu vaan siirtyi ja siirtyi. Mutta hyvää kannatti odottaa. Pietari oli paljon hienompi kuin olin osannut odottaa.

Kaisa
    21.4.2017 at 22:56

Pietarissa rahalla saa ja hevosella pääsee 😀
    Mutta Pietarin matka Allegrolla on kyllä tosi kätevä kun rajamuodollisuudetkin tapahtuu liikkuvassa junassa eikä niihin mene aikaa. Pietarissa on tosi paljon nähtävää, mun kestosuosikki 🙂

23.4.2017 at 22:09

Juuri näin 🙂 Allegro on tosi näppärä tapa matkustaa Pietariin. Jos menen sinne uudestaan, niin ehdottomasti Allegrolla.

Lotta | Watia.fi
    22.4.2017 at 12:35

Toi viisumi tosiaan hidastaa reissua Pietariin, vaikka se Allegrolla niin kätevää olisikin. Meillä oli ajatuksissa lähteä kesäkuussa Pietariin, mutta ei nyt kuitenkaan ehditä saada viisumeita, kun ne passit pitäis jättää pitkäksikin aikaa ja toinen reissu ois välissä. Harmi. Mutta pitää nyt kuitenkin yrittää saada toiseen ajankohtaan sovittua. Kerran olen käynyt päivän reissulla risteilyllä, jolloin sitä viisumia ei tarvinnut, mutta olisihan tuolla ihana ainakin muutama yö viettää.

23.4.2017 at 22:12

Niinpä! Paljonkohan menettävät turismista saatavaa rahaa viisumin takia? Mekin kävisimme siellä useammin, mutta viisumin takia hankalaa tai sitten pitäisi hankkia monikertaviisumi.

Kohteena maailma / Rami
    22.4.2017 at 22:59

Pietari, Allegro ja yöratsastajat olisi tässä haaveena. En ole
    Pietarissa käynyt, ja turhan harva suomalaisistakaan. Moskovaan rakastuin ensisilmäyksellä, joten uskon vanhan Leningradin olevan yhtä mielenkiintoinen ja upea!

23.4.2017 at 22:15

Kannattaa ehdottomasti mennä! Minä en ole käynyt Moskovassa, mutta se voisi olla mielenkiintoinen kohde.

Pia / Lyhyenä hetkenä
    23.4.2017 at 00:19

Minäkään en ole Pietarissa käynyt. Pitäisi kyllä, ihan vaan historiankin kannalta.

23.4.2017 at 22:16

Suosittelen! Se oli upeampi kohde kuin osasin odottaa.

MaaritPäivikki
    19.5.2017 at 10:54

Hei kaikille! Lähialuematkailu on ekoteko ja Pietari on upea kaupunki, johon ehdottomasti kannattaa tutustua! Myös wanha kunnon Viipuri on iloinen yllätys, ja Moskovaan ihastuu se joka on esim. New Yorkin tykästynyt…
    Viisumin hankinta on ehkä henkisesti suurempi kynnys kuin sen hankinta lopulta onkaan. Vuosiviisumi kannattaa hankkia jos käy kolme kertaa vuoden aikana Venäjällä (Lähialuematkoista vuosiviisumi alk. 179 eur, kertaviisumi 84 eur tai 72 eur jos Lähialuematkat hankkii sinulle viisumin matkapaketin oston yhteydessä.) Kun passi ja tarvittavat dokumentit on viisumivälittäjälle toimitettu, hankki tämä kutsun ja hoitaa viisumin valmiiksi. Ja sitten matkaan!

Merja / Merjan matkassa
      20.5.2017 at 21:40

Kiitos Maaritpäivikki kommentista! Niinhän se taitaa olla, että viisumin hankinta lannistaa henkisesti enemmän. Kun kaikki tarvittavat dokumentit olivat koossa, ei se sen jälkeen ollut kuin viisumin odottelua ja maksamista vaille valmis. Toki kun niin moneen kohteeseen pääsee ilman viisumia, ne valikoituvat matkakohteeksi mielummin helppoutensa takia.