Vietnam

Vietnam – Ho Chi Minh City ja retki Mekong-joelle

11.8.2024
nainen-soutaa-mekongjoella

Balilta matkamme jatkui Vietnamiin. Kiinalainen uudenvuoden juhlakuukausi oli meneillään ja lentokentällä oli hienoja lohikäärme esityksiä, joita jäimme katsomaan ennen lennon lähtöä. VietJetAirin lento lähti iltapäivällä kohti Ho Chi Minh Citya eli Saigonia. Koneen ensimmäisillä penkeillä, BOSS-luokassa, oli tilaa ja lentoemännät kysyivät haluaisimme siirtyä sinne istumaan. Siitä olisi pitänyt maksaa 16 dollaria/hlö. Koska hintaa ei kuulunut muuta kuin paikka, jossa enemmän jalkatilaa, ei viitsitty maksaa. VietJetAir oli perus halpalentoyhtiön lento, jossa ei saanut maksutta edes vettä.

Noin neljän tunnin lennon jälkeen laskeuduimme Ho Chi Minh Cityyn, joka on Vietnamin suurin kaupunki. Maahantulomuodollisuudet menivät todella hitaasti, ja laukut olivat odottamassa hihnojen vieressä, kun vihdoin pääsimme sinne asti. Nostimme automaatista pari miljoonaa dồngia ja kerta heitolla meistä tuli miljonäärejä, haha!

Otimme taksin hotellille. Oli ruuhka-aika ja liikenne oli ihan hullua. Olimme Balilla jo tottuneet mopojen viuhumiseen kaduilla, mutta Vietnamissa meno oli ihan omaa luokkaansa. 50 minuutin kuluttua olimme vihdoin perillä. Kyyti maksoi 350 000 dồngia (n. 13 €).

Majoituimme A25-hotellissa, joka oli parhaat päivänsä nähnyt. Sijainti oli kuitenkin hyvä ja hintaan kuului yllättävän hyvä aamupala. Tai ehkä Nusa Duan huonon aamiaisen jälkeen mikä tahansa olisi tuntunut hyvälle. Hinta oli edullinen; kolme yötä maksoi 100 €.

Hotellissa oli samaan aikaan ryhmä intialaisia nuoria miehiä, jotka hoippuivat joka yö baarista ja jäivät kovaäänisesti juttelemaan käytävälle. Herättiin ensimmäisenä yönä klo 3.30. pulinaan. Aikamme kuunneltuamme mies kävi sanomassa heille ja onneksi tajusivat häipyä nukkumaan. Tämä toistui joka yö. Yhtenä yönä piti soittaa respaan, kun kaverit kuuntelivat musiikkia keskellä yötä. Lisäksi yksi heistä puhui käytävällä puhelua kaiutin päällä. Respan puhuttelu onneksi hiljensi tyypit. Todella rasittavaa!

Retki Mekong-joelle

Olimme varanneet retken Mekong-joelle heti ensimmäiseksi päiväksi. Lähtö sinne oli jo klo 7. Olimme hieman epävarmoja pitikö meidän mennä tapaamispaikalle vai odottaa kyytiä hotellilla. Ohjeistus oli ollut hieman epäselvä ja koska klo 7 ei kyytiä näkynyt, lähdimme kävelemään viestissä mainitulle tapaamispaikalle. Matkalla heräsi kuitenkin epäilys olisiko pitänyt jäädä hotellille, ja lopulta soitin retkijärjestäjälle. Sieltä vaan huikattiin nopeasti, että heillä on nyt kiire, voitko laittaa what´s up -viestin. Koska emme olleet ehtineet kävellä kovin pitkälle, käännyimme takaisin ja laitoin hotellilta heille viestin. Pian tulikin vastaus, että meitä tullaan hakemaan noin 7.40-8.00.

Kahdeksalta oranssipaitainen Tim tuli hakemaan meitä respasta. Kyydissä oli jo kaksi pariskuntaa Kanadasta ja haimme vielä kuuden unkarilaisnaisen ryhmän kyytiin. Tällä porukalla lähdimme kohti Mekong-jokea. Matka kesti pari tuntia. Ruuhkat olivat taas hirmuiset ja tuntui, ettei eteenpäin päästä ollenkaan.

mekong-map

Mekong on yksi maailman suurimmista joista. Joki alkaa Kiinasta, josta se kulkee Tiibetin, Myanmarin, Thaimaan, Laosin, Kambodžan ja Vietnamin kautta Etelä-Kiinan mereen. Ajomatkan jälkeen saavuimme Mỹ Thoniin, jossa hyppäsimme veneen kyytiin ja otimme suunnan joen toiselle puolelle kohti Unicorn Islandia. Siellä nautimme teetä ja keksejä sekä myöhemmin toisessa paikassa eksoottisia hedelmiä ja kuuntelimme paikallisten naisten lauluesityksiä

mekong-joella
Veneitä Mekong-joella
vietnam-hedelmia

Sieltä siirryimme puuveneisiin, ja saimme perinteiset kartionmalliset hatut päähämme. Meidän hatut oli päällystetty kankaalla, ja ne muistuttivat lähinnä lampun varjostimia.

Siinä hiljakseen menimme eteenpäin pitkin Mekongia. Vesi oli likaisenruskeaa ja toivoin veneen pysyvän pystyssä. Siinä vedessä en olisi halunnut uida. Liikenne joella oli vilkasta ja veneitä tuli vastaan yhtenä jonona

nainen-soutaa-mekongjoella
Puuveneissä pitkin Mekong.jokea
mekong-joki
Mekong-joella, Vietnamissa

Hyppäsimme veneen kyydistä pois siirtyäksemme isomman veneen kyytiin. Sillä matkasimme Coconut Islandille. Tutustuimme kookosmakeisten valmistukseen ja saimme maistiaisia. Vaikka en ole kookoksen suuri ystävä, karkit olivat hyviä.

Seuraavaksi ohjelmassa oli lounas, jonne kuljimme parin kilometrin matkan hevoskärryjen kyydissä. Jos matka olisi ollut lyhyempi, olisin mieluummin kävellyt. Säälin hevosia, jotka laitettiin laukkaamaan asfaltilla kärryt perässä. Meidän kärryjen ohjastajalla oli onneksi järkeä päässä ja etenimme hidasta ravia.

Lounaspaikka oli täynnä ja jouduimme hetken odottamaan pöytiin pääsyä. Ravintolan pihassa oli alue, jossa oli krokotiileja, käärmeitä ja lampi kaloille. Katselimme niitä odotellessa. Kun pääsimme pöytiin, sinne alettiin kantaa ruokia. Kevätrullat ja kala maistuivat oikein hyviltä.

vietnam-laiva-mekong-joella

Lounaan jälkeen hyppäsimme ties monennenko kerran veneeseen, jolla ajoimme satamaan. Siellä nousimme isompaan laivaan, jolla palasimme joen toiselle puolelle.

Upea Vinh Trang Pagoda -temppeli

Kotimatkalla pysähdyimme kauniilla buddhalaistemppelilla, Vinh Trang Pagodalla. Se on yksi alueen tunnetuimmista ja historiallisesti merkittävimmistä temppeleistä, joka vetää puoleensa sekä uskonnollisia pyhiinvaeltajia että turisteja.

vinh-trang-pagoda

Vinh Trang Pagodan rakennustyöt aloitettiin 1800-luvun alkupuolella, ja se valmistui vuonna 1850. Temppeli on saanut vaikutteita sekä vietnamilaisesta, kiinalaisesta, khmeriläisestä että eurooppalaisesta arkkitehtuurista.

Temppelin pihalla on kolme Buddha-patsasta, joista jokaisella on oma merkityksensä:

  • Istuva Buddha (Amitabha Buddha) kuvastaa rauhaa ja meditaatiota.
  • Seisova Buddha armoa ja myötätuntoa
  • Makaava Buddha (Parinirvana Buddha) kuvaa Buddhan siirtymistä nirvanaan.
istuva-buddha
Istuva Buddha
seisova-buddha
Seisova Buddha
makaava-buddha
Makaava Buddha

Vinh Trang Pagoda -temppeliä ympäröi kauniisti hoidettu puutarha, jossa on pieniä lampia, bonsai-puita ja kukkivia kasveja.

Ho Chi Minh nähtävyydet

Vietnamissa on paljon sotaan liittyviä nähtävyyksiä. Kävimme War Remnants Museum -sotamuseossa. Sisäänpääsy maksoi 40 000 dongia, eli noin 1,50 euroa. Museon pihassa on lentokoneita, helikoptereita, tankkeja ja muuta sotakalustoa. Museon näyttelyyn on koottu valokuvia ja tarinoita Vietnamin sodan ajalta. Osa kuvista oli todella järkyttäviä, joten en pieniä lapsia sinne veisi. Museo oli vaikuttava ja ehdottomasti käymisen arvoinen.

war-remnatns-museum
Sotamuseon sisäänkäynti
Museon pihassa olevaa sotakalustoa
Näyttelyssä oli kuva suomalaisesta mielenosoituksesta sotaa vastaan

Museosta kävelimme postitalolle, joka on kaunis ranskalaistyylinen rakennus. Postitalolla oli todella paljon ihmisiä. Piipahdimme rakennuksen sisällä ja olisimme halunneet katsella myynnissä olevia matkamuistoja, mutta ihmispaljouden vuoksi siitä ei tullut mitään. Postitalon vieressä oleva paikallinen ”Notre-Dame” oli remontissa ja se jäi nyt näkemättä.

Postitalo
ho-chi-minh-city-itsenaisyyden-palatsi
Itsenäisyyden palatsi

Kuulimme läheiseltä kadulta rumpujen pauketta ja kävelimme katsomaan mitä siellä tapahtuu. Lentokentällä näkemiämme punaisia lohikäärme hahmoja heilui musiikin tahdissa ja esitti erilaisia temppuja. Jäimme hetkeksi seuraamaan ohjelmaa. Kadun toisella puolella oli argentiinalainen pihviravintola. Kävimme nauttimassa siellä oluet hintaan 90 000 dongia (3,30 €).

Vietnamilaisten uusi vuosi eli Tết perustuu kiinalaiseen kalenteriin ja sitä juhlitaan samaan aikaan kiinalaisen uuden vuoden kanssa. Tếtin aikaan kauppoja, ravintoloita ja kahviloita saattaa olla kiinni, koska se on paikallisten loma-aikaa. Osa ravintoloista oli lisännyt hintoihinsa ylimääräisen Tết-maksun, joka vaihteli 10-25 %.

Kävelimme Saigon-joelle ajatuksena mennä jonnekin katsomaan näköaloja. Olin kuullut, että Bitexco Financial Towerin ravintolaan pääsisi samassa rakennuksessa olevan ostoskeskuksen kautta maksutta. Nyt tuo reitti oli suljettu ja olisi pitänyt ostaa 10 euron hintaiset liput. Ei viitsitty, vaan lähdettiin etsimään lounasta.

ho-chi-minh-pilvenpiirtajat

Selasin myöhemmin hotellilla Sky Baareja, mutta lähes jokaiseen olisi ollut pukukoodi (eli miehillä pitäisi olla pitkät housut) eikä puoliso suostunut yli +30 asteen helteessä laittamaan farkkuja. Ymmärsin täysin, koska hiki virtasi saman tien kun hotellista astui kadulle.

Ho Chi Minh – miten ylitetään katu?

Luimme ennen Vietnamiin menoa ohjeita miten siellä pitäisi oikeaoppisesti ylittää katu jäämättä skootterin, auton tai muun kulkuneuvon alle. Ho Chi Minhissa ei juuri julkista liikennettä näkynyt, mutta kävellen pääsi suht helposti paikasta toiseen. Pidemmille matkoille tilasimme kyydin Grabin kautta.

Mutta takaisin kadun ylittämiseen. Miten se pitää tehdä? Skoottereita, mopoja ja autoja vilisee joka suuntaan ja pitäisi päästä kadun toiselle puolelle. On turha jäädä odottamaan, että muut pysähtyisivät ja antaisivat sinulle tietä. Kun päätät mennä toiselle puolelle, just go! Kävele hitaasti suoraan tasaista vauhtia. Älä pyrähdä yhtäkkiä juoksuun, vaikka mieli tekisi. Autot ja skootterit kyllä hidastavat ja väistävät, vaikka saattavat tulla aika lähelle.

Pari kertaa kävi niin, että skootterin kaasukahva hipaisi, mutta hiljaisessa vauhdissa ei onneksi sattunut. Näistä ohjeista huolimatta en voinut pitää katsetta menosuunnassa, vaan katsoin sinne mistä mopot ym. tulivat ja tarvittaessa nostin käden ”stop”-asentoon merkiksi, että älkää tulko päälle. Aika nopeasti liikenteeseen tottui ja oppi näkemään paikat mistä kannattaa katu ylittää. Ho Chi Minh Cityssä oli myös liikennevaloja, jolloin kadun ylitys on helpompaa.

Oletko sinä käynyt Vietnamissa?

  • Reply
    Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
    11.8.2024 at 18:09

    Ikävä juttu tuo intialaisten porukka. Yleensä en ärsyynny kovin helposti, mutta olisin itsekin ärsyyntynyt. En muuten ylipäätään ymmärrä (edes päivällä) miksi esimerkiksi Aasiassa tuo kaiuttimeen puhuminen on niin yleistä…

    En ole Vietnamissa käynyt. 1,5 vuotta sittne se oli aika pitkälle harkinnassa, mutta ei oikein saatu järkeviä lentoja pääkohteeseemme Hokkaidoon, niin muutettiin sitten suunnitelmaa. Joskus olisi mukavaa kyllä Vietnamissakin käydä ja itse asiassa matkustaa koko maan läpi.

    Oliko tuo retki Mekong-joelle mieluisa? Siitä olen kuullut vähän ristiriitaisia näkemyksiä ja itsekään en oikein ollut päättänyt, että toteutetaanko se vai ei…

    • Reply
      Merja / Merjan matkassa
      11.8.2024 at 18:46

      Kiitos Mikko! Intialaisiin olen hermostunut aiemminkin maailmalla. He ovat niin kovaäänistä porukkaa eivätkä tunnu sitä itse ymmärtävän. Nuo meidän hotellissa asuneet tyypit olivat ihan omaa luokkaansa. Olisi luullut, että olisivat ottaneet opiksi ekasta kerrasta, kun heille huomautettiin, ettei tarvitse käytävälle jäädä kovaan ääneen keskustelemaan keskellä yötä, mutta ei! Minä tykkäsin Mekong-joen retkestä. Nähtiin paljon ja saatiin matkustaa monenlaisten eri veneiden kyydeissä. Meillä oli kiva pieni ryhmä, joiden kanssa oli hauska rupatella ja vaihtaa reissukuulumisia. Ainoa mistä en tykännyt oli jutussa mainitsemani hevoskärryajelu. Vietnamissa ei kai hevosia kovin paljon arvosteta. Oli suorastaan julmaa juoksuttaa niitä kovaa vauhtia asfaltilla.

    • Reply
      Mari / Maailma kotina
      11.8.2024 at 21:59

      Me ei erityisesti Mekong joen retkestä tykätty. Meillä se kuului Chu Chi tunneli retkeen ja se osa retkestä oli huippu. Kaikenkaikkiaan meilläkin kyllä päivästä liian pitkä aika sujui ruuhkissa. No sitä ei voi välttää.

  • Reply
    Eila/Metkaamatkustelua
    12.8.2024 at 10:29

    Onpa tutun tuntuista vaikka omasta Vietnamin matkastani on jo 18 vuotta. Mekong-joen retken ohjelmakin oli hyvin samanlainen, hinta silloin 15,- USD, entä nykyään? Elefantinkorvakalaakin syötiin käärien sitä riisipaperinyytteihin vihannesten kanssa.

    • Reply
      Sari / matkalla lähelle tai kauas
      13.8.2024 at 20:14

      Vietnamin reissusta on jo aikaa. Muistan myös kuinka ennen reissua katsoimme videoita siitä, miten ylittää katu. Onneksi emme joutuneet sen tekemään kuin kerran ruuhkaisella kadulla. Mutta oli kyllä ruuhkaista. Ei voi muuta sanoa!

    • Reply
      Merja / Merjan matkassa
      18.8.2024 at 14:42

      Kiitos Eila! Retki maksoi noin 33 € / henkilö. Elefantinkorvakala kuulostaa eksoottiselta. 🙂

      • Reply
        Eila/Metkaamatkustelua
        18.8.2024 at 15:11

        Hei Merja, retkellä nauttimanne kala näytti samalta kuin meille tarjottu elefantinkorvakala ja googlekin näyttää samanlaisia kuvia 🙂 .

  • Reply
    Eveliina / Reissukuume
    12.8.2024 at 11:48

    Hahhah, kadun ylittäminen kuulostaa melkoiselta selviytymistarinalta 😀 Mä oon sellainen poukkoilija, että jäisin varmaan ensimmäiseksi mopon alle… 😀

    • Reply
      Merja / Merjan matkassa
      18.8.2024 at 14:46

      Kiitos Eve! Se oli selviytymistä 🙂 Onneksi löytyi myös liikennevaloristeyksiä, joissa oli jonkinlainen tolkku.

  • Reply
    Elina / elinanmatkalaukussa
    15.8.2024 at 21:43

    ”Nostimme automaatista pari miljoonaa” (dongia) 😀 haha, aika kiva olla hetken paikallinen miljonääri. Jännä minkä takia joissakin maissa nuo rahat on noin hullun isoja! Mutta huhh, Vietnam on kiinnostanut vuosia mutta en oo vielä kertaakaan vakavasti harkinnut sitä. Vähän nuo ruuhkat ja ihmispaljoudet hirvittää, ei hirveästi houkuttele vaikka kulttuurina ja maisemana maa olisi varmasti tosi mielenkiintoinen!

    • Reply
      Merja / Merjan matkassa
      18.8.2024 at 14:48

      Kiitos Elina! Vietnamissa ja Balilla saimme kokea olevamme miljonäärejä. Rahaa oli iso tukku, ja euroissa se oli vain jotain kymppejä.

  • Reply
    Pirkko / Meriharakka
    16.8.2024 at 16:25

    Tuo Vietnamin liikenne, etenkin kaksipyöräisten osalta, on tosiaan jäänyt mieleen. Hotellimme oli vilkkaan kadun varrella, joka piti useimmiten ylittää, jos jonnekin jalan mieli. Ensimmäisinä kertoina emme oikein tienneet miten olisimme päässeet kadun yli, mutta vähitellen aloimme ymmärtää, että lyöttäytyminen jonkun paikallisen vanaveteen oli ihan kelvollinen tapa selviytyä.
    Mekong-joen äärellä olen jonkun todella kauniin auringonlaskun kokenut.

    • Reply
      Merja / Merjan matkassa
      18.8.2024 at 14:50

      Kiitos Pirkko! Kadun ylitys paikallisen vanavedessä oli hyvä selviytymiskeino. Aina ei toki lähellä ollut muita kun piti kadun yli mennä, joten sitten vaan tiukka tuijotus lähestyviin mopoihin ja tarvittaessa nostin käden pystyyn merkiksi, että kaveri voisi hiljentää vauhtia. 🙂

  • Reply
    Raija / Kohti avaraa maailmaa
    16.8.2024 at 22:42

    En ole käynyt Vietnamissa. Se jäi nytkin pois ajan puutteen vuoksi tammikuun lopussa, kun ensin oli tarkoitus lentää sinne ja sitten Kambodzaan. Sotamuseoon en olisi mennyt missään tapauksessa. Omat ”kauhut” riittää valvottamaan. Liikenne kuulostaa hurjalta, mutta en tietenkään pysty arvioimaan onko pahempi kuin Mumbaissa. Siellä ohje oli juuri vain laittaa käsi eteen ja sanoa STOP 😆 Aika nopeasti kuitenkin tottuu menemään paikallisen vanavedessä, ja kohta itsekseenkin. Haluaisin kyllä vielä käydä Vietnamissakin!

    • Reply
      Merja / Merjan matkassa
      18.8.2024 at 14:52

      Meillä Kambodza jäi välistä. Aika olisi periaatteessa riittänyt, mutta reissuväsy iski.

  • Reply
    Matkalla kaikkialle / Sarianne
    16.8.2024 at 22:48

    Ho Chi Minh:n liikenne oli kyllä aikamoista, mutta ihmeellisesti tien yli kuitenkin aina pääsi! 😀 Kävin myös samantyyppisellä Mekong-joen tourilla ja oppaamme kertoi meille matkalla, että touriin kuuluu jokaiselle ilmainen hartiahieronta. Paikan päällä selvisi, että hierojana toimisi iso 12kg python käärme 😀 Kuulin myöhemmin tutuilta, että he olivat todistaneet aivan saman vitsin vuosia aiemmalla reissullaan.

    • Reply
      Merja / Merjan matkassa
      18.8.2024 at 14:54

      Kiitos Sarianne! Oho, aikamoinen hartiahieronta! 🙂 Meidän opas ei tuota vitsiä kertonut, mutta jossain meidän pysähdyspaikoissa oli iso käärme, jonka olisi saanut niskaansa ottaa. Olen tehnyt sen kerran Thaimaassa, joten ohitin paikan nopeasti.

  • Reply
    Anmarien
    23.8.2024 at 12:37

    Kadun ylittämisen prosessi kuulostaa siltä, että tulee jännitystä elämään kun ei ole ihan varma selviääkö vammoitta kadun ylityksestä… Toki varmasti paikalliset ovat tottuneet liikenteeseen ja pyrkivät varomaan jalankulkijoita.

    Jäi kiinnostamaan se, että mitä piditte kohteesta ylipäätään? Menisittekö uudestaan itse ja kenelle suosittelisitte?

  • Reply
    Timo Tropiikista
    16.11.2024 at 03:14

    Terveisiä Vietnamista! Anoppila on tuolla päin ja olen sielläkin asunut muutaman vuoden. Vähän liian kuumaa ja kosteaa pidemmän päälle. Nyt asumme paikallisenv aimon ja kaksikielisen pojan kanssa muutaman sadan kilometrin päässä tuolta vuoristoalueella, jossa on viileämpää, myös mäntymetsiä.

    Kadun ylittäminen todellakin on tiatolaji. Vaatii välillä aikamoista rohkeutta. Pääasia on, ettei ryntäile vaan liikuu ennustettavasti. Käsien heiluttelu ja keppi/kävelysauva myös auttavat.

Leave a Reply