Yhdysvallat

Hot Springs oli yllätyksiä täynnä

26.11.2022
hot-springs

New Orleansissa vietetyn viikonlopun jälkeen ajoimme pohjoiseen Mississippin osavaltioon ja vietimme yön pienessä Greenvillen kylässä. Oli sunnuntai ja kylän ”raitilla” ei liikkunut ketään. Oli rauhallinen ilta ja pienen autoajelun jälkeen kävimme syömässä ja loppuilta kului hotellilla.

Seuraavana päivänä matka jatkui uuteen osavaltioon. Kohteena oli Arkansissa sijaitseva Hot Springs. Mitä lähemmäksi kaupunkia pääsimme, sitä harmaammaksi sää kävi. Pysäköimme auton pääkadulle ja samaan aikaan alkoi sataa vettä. Kipaisimme nopeasti tien toiselle puolelle vierailukeskukseen. Haimme sieltä kartan ja tuumailimme mitä seuraavaksi tekisimme, koska hotellihuoneen saisimme vasta iltapäivällä.

hot-springs-kartta
hot-springs-bathhouse

Pizzaa ja maisemien katselua

Sade taukosi hetkeksi ja kävelimme keskustan katuja ristiin rastiin ympäristöön tutustuen. Erään sivukadun päässä, pienen ylämäen huipulla näkyi pizzeria, jonne päätimme mennä lounaalle. Ravintola oli pieni ja siellä oli muutama asiakas meidän lisäksemme. Sisustus henki vaeltamista ja ulkoilmaelämää. Seinillä oli kuvia retkeilijöistä ja hienoista maisemista. Hot Springsiin moni tulee nimenomaan patikoimaan, koska samaa nimeä kantavassa kansallispuistossa reittejä riittää. Valitsin listalta pizzan, jossa oli kanaa, punasipulia, ananasta ja barbeque-kastiketta. En yleensä pidä bbq-kastikkeesta ja tilauksen jälkeen mietin miksi tilasin moisen, mutta riski kannatti. Pizza oli mielettömän hyvää.

Lounaan jälkeen ajoimme Mountain Towerille. Sisäänpääsy tornin huipulle oli 12 dollaria. Mies ei halunnut tulla mukaan, joten hurautin hissillä yksin katsomaan maisemia. Hulppeat näköalat sieltä avautuikin. Sieltä jatkoimme matkaa West Mountain Summitille. Siellä vastassa oli näköalapaikka, jossa sai ihailla näkymiä kaupungin suuntaan.

hot-springs-mountain-tower
hot-springs-views-from-mountain-tower
hot-springs-maisema
hot-springs-west-mountain
hot-springs-sunset-trail

Hot Springsin salaperäinen kummitustalo

Palasimme takaisin keskustaan ja kävimme välillä kahvilla. Katselimme myös ruokapaikkoja sillä silmällä iltaa varten. Miehellä oli syntymäpäivät ja halusimme löytää kivan ravintolan. Ennen majapaikkaan menoa ajelimme vielä ympäriinsä ja löysimme majoituksemme läheltä kummitustalon. Sen pihassa oli erilaisia istuinryhmiä, koriste-esineitä ja ruukkuja. Ketään siellä ei kuitenkaan näkynyt, kun kävelin pihassa ja otin valokuvia. Vain yläkerran ikkunan kummitukset tuijottivat meitä. Tuli sellainen olo, etten pimeällä sinne haluaisi mennä, ainakaan yksin.

hot-springs-kylpylatalo
hot-springs-pubi
Pubissa kahvilla
hot-springs-ghost-house

Majoitus matkabloggaajan unelmassa

Majoituimme Dame Fortune Cottage Courtissa. Paikka näytti ulospäin hieman ankealta, mutta huone oli todella kiva, todellinen matkabloggaajan unelma. Se oli sisustettu kivasti matka-aiheisilla tauluilla ja sisustusesineillä. Paikan omistaja mitä ilmeisimmin rakasti matkustamista.

Kun hain avaimia huoneeseemme, kysyin mitä kaupungissa kannattaisi nähdä eli mitkä olisivat ns. ”must-see” kohteet. Respassa työskentelevä mies sanoi hyväntuulisesti, että näin lyhyellä vierailulla riitti, kun kävi katsomassa vanhoja kylpylärakennuksia (bath houses). Ennen vanhaan ihmiset tulivat Hot Springsiin nimenomaan kylpylähoitojen vuoksi. Tänäkin päivänä niitä on saatavilla, mutta osa vanhoista kylpylätaloista on jo muussa käytössä.

hot-springs-dame-fortune-cottage-court

Hyvää ruokaa ja hylättyjä rakennuksia

Illalla kävelimme reilun kilometrin keskustaan ja menimme syömään Brick House Grilliin. Sitä kehuttiin Hot Springin parhaaksi pihvipaikaksi. Hyvä ruoka siellä olikin. Päivällä ruokapaikkoja etsiessä, huomasimme että moni paikka oli laittanut lapun luukulle, ilmeisesti koronan takia. Löysimme lisää suljettuja paikkoja, kun illallisen jälkeen kävelimme takaisin majoituspaikkaan. Tien vieressä oli iso hotelli, joka oli parhaat päivänsä nähnyt. Joskus se oli varmasti ollut seudun hienoin hotelli, mutta nyt se näytti hyljätyltä ja likaiselta. Yritin illalla löytää lisätietoa tuosta vanhasta hotellista, mutta aika heikosti löytyi mitään. Törmäsin kuitenkin artikkeliin, jossa kerrotiin että Hot Springissä oli paljon hylättyjä rakennuksia.

hot-springs-keskusta
hot-springs-bath-house

Hot Springs oli erilainen paikka kuin etukäteen luulin. Olin kuvitellut sinne nimen mukaisesti kuumia lähteitä mutta sellaisia emme löytäneet. Sen sijaan yllätyksiä sieltä löytyi kuten muraaleja, kummitustalo ja outo hylätty iso hotelli. Kaiken yllä leijui menneen ajan tunnelma.

Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
    27.11.2022 at 09:29

Käsittääkseni niitä kuumia lähteitä pitäisi olla ainakin kansallispuiston alueella, jonka mukaan se kai on nimettykin. Siitä hieman yllätyin, että minikokoisessa kansallispuistossa on paljon patikointireittejä, ajattelin ettei niitä juuri ole. Hylätyt rakennukset kuulostavat aina kiinnostavilta, sellaisiin ei kovin usein tulekaan törmättyä.

11.12.2022 at 12:00

Kiitos Mikko! Juu, kansallispuiston alueella kuumia lähteitä olisi ollut, mutta ei jaksettu sinne mennä. Olin luullut, että niitä olisi ollut muuallakin.

Mari/Kodinvaihtaja LASSILA
    27.11.2022 at 14:44

Hyvän valinnan pizzan suhteen teit, aina on hyvä kyseenalaistaa omia uskomuksiaan. Usein mennään ihan vaan tottumuksemme mukaisesti😉

27.11.2022 at 22:53

Tunnelmaltaan paikka kuulosti siltä, kuin kaupungin ylle olis laskeutunut joki pöly/hämäkin seitti (vaikea kuvailla). Vähän sellainen spooky ja just ajan pysähtämää. Vitsit kun tuo kummitusnäyttikin pelottavalta, olisin itsekin vilkuillut sinne hieman varovaisesti matkaseuralaisen selän takaa. Aikoinaan on tullut katottua liikaa kauhuelokuvia ja jouduin myöhemmin lopettamaan niiden katselemisen kuin seinään, kun en enää kestänyt liian jännittäviä kohtauksia 😀 Mielenkiintoisen näköinen paikka joka tapauksessa ja etenkin tuo kansallispuisto olisi kokemisena mielenkiintoinen (ja myös tuo kummitustalo). Olipa kiva tuo hotellihuonekin!

27.11.2022 at 22:53

*jokin eikä joki 😀

27.11.2022 at 22:54

Voi apua, siis kummitustalo … En ainakaan vielä minäkään nähnyt ikkunassa kummitusta.

11.12.2022 at 12:03

Kiitos Elina! Hot Springissa oli sellaista menneen maailman meininkiä. Aikoinaan se on ollut varmasti todella hieno paikka, kun kaikki nyt hylättyinä olevat hotellit sun muut ovat olleet toiminnassa. Kummitustalo oli aika spooky, mutta jäi epäselväksi mikä sen tarkoitus oli. Yritin etsiä netistä lisätietoja niitä kuitenkaan löytämättä.

Kati | Täydellisen Kreikan saaren metsästys
    27.11.2022 at 23:02

Kieltämättä vähän hylätty tunnelma koko kaupungissa. 😬

Täällä hei toinen, joka ei oikein bbq-kastikkeesta piittaa. 🙋 Savun maku tökkii. (Lämmin)savukalassa se on ok, mutta kaikki kylmäsavustetut on ei kiitos.

11.12.2022 at 12:06

Kiitos Kati! Mietin pizzatilauksen jälkeen, että miksi ihmeessä tilasin jotain tuollaista mistä en välttämättä tykkää, mutta riski kannatti. Tarjoilija myös kehui valintaa ja kertoi sen olevan hänen oma suosikkipizza. 🙂

Eveliina / Reissukuume
    27.11.2022 at 23:55

Oi, vaikuttaapa mielenkiintoiselta ja toden totta hieman aavemaiselta kohteelta! 🙂 Harmi, ettei teidän kohdalle osunut kuumia lähteitä 🙁

11.12.2022 at 12:07

Kiitos Eveliina! 🙂 Oli haaveillut jo kuumassa lähteessä loikoilusta, joten oli pieni pettymys ettei niitä siinä lähellä ollut. Kansallispuistoon olisi ollut vähän matkaa eikä jaksettu sinne lähteä, koska sää oli harmaudesta huolimatta helteinen.

Terhi
    28.11.2022 at 19:19

Kuulostaa jokseenkin hylätyltä paikalta, sade tietysti vielä lisäsi ankeata tunnelmaa. Mitä nähtävyyksiä oletitte Hot Springsistä löytyvän?

11.12.2022 at 12:10

Kiitos Terhi! Kuumat lähteet oli mielessä ja ajattelin, että joku lyhyt vaellus olisi ollut kiva tehdä. Mies ei kuitenkaan halunnut lähteä patikoimaan, koska oli aika lämmin keli enkä sitten yksin viitsinyt mennä, varsinkaan kun oli miehen syntymäpäivä. Kansallispuistoon olisi pitänyt mennä autolla, koska se ei ihan siinä vieressä ollut. Olin jotenkin kuvitellut, että poluille olisi päässyt lähempää. Kotiläksyt jäi tekemättä ja mutulla mentiin.

Pirkko / Meriharakka
    30.11.2022 at 12:22

Pienemmissä kaupungeissa esimerkiksi sunnuntai voi usein olla sellainen ajankohta, että kaupungissa mikään ei ole auki. Sade vielä siihen päälle, niin siinä voi hetken matkailijan huumori olla hukassa 🙂

11.12.2022 at 12:12

Kiitos Pirkko! Totta, että varsinkin pikkukaupungeissa sunnuntaisin ei mikään paikka ole auki eikä ketään näy missään. Muistan aikoinaan Saksassa ihmetelleeni sitä, kun kaupat oli sunnuntaina kiinni. Me ollaan Suomessa totutettu liian hyvään, kun täällä kaupat on aina auki.

Sari /matkalla lähelle tai kauas
    4.12.2022 at 13:00

Olipa paikka. Oliko ihan oikeasti jossain kerrottu niin, että kummitukset seuraavat menoa ikkunoista? Olisi kyllä luullut, että siellä jossain joku lähdekin olisi ollut.

11.12.2022 at 12:15

Kiitos Sari! Sellaista ei missään lukenut, vaan kummitustalon yläkerran ikkunassa oli ”leikkikummituksia”, jotka katselivat pihalle. Ne näkyvät kuvassa vähän huonosti, mutta jos sitä zoomailee niin näkyy paremmin. 🙂