Yhdysvallat

21.7.2018
matka-alkaa-kohti-bakersfieldia

San Francisco – Bakersfield 477 km

Kalifornian road trip alkoi San Franciscosta, jossa vietimme aluksi kaksi päivää. Totuttelimme aikaeroon ja tutustuimme kaupunkiin. Autoa emme ensimmäisinä päivinä tarvinneet, koska San Franciscossa pärjää ilmankin ja parkkipaikat ovat kiven alla sekä todella kalliita. Haimme auton torstaiaamuna hotelli Sheratonin yhteydessä olevasta Dollarin autovuokraamosta. Sheraton oli lähellä hotelliamme, joten kävelimme sinne matkalaukkuja perässä rullaten.

Olin varautunut siihen, että vuokraamossa meille yritetään myydä väenväkisin kaikenmaailman lisävakuutuksia. Yllätykseni oli suuri, kun myyjä ei hiiskunut sanaakaan lisävakuutuksista. Olin myös kuullut, että Dollarilla on halvimpien hintojen lisäksi autovuokraamojen vanhin autokanta. Näin jo silmissäni vuoden -87 Mitsubishi Galantin, joka olisi joka puolelta lommoilla ja sen kuluneissa penkeissä olisi vieno tupakantuoksu. Tämäkin pelko oli turha, koska saimme uudenkarhean Ford Fusion hybridin, jonka valkoiset kyljet kiilsivät eikä niissä näkynyt lommon lommoa. Toivoin, ettei niitä olisi myöskään autoa palautettaessa..ford_fusion

bay_bridge_autolla

SF_Bakersfield_mapDiiliin kuului kaksi kuskia, mutta mies hoiti ajamisen koko reissun ajan. Hän ei halunnut istua apukuskin paikalla ja minä joudun arkisin ajamaan paljon, joten mielelläni istuin vaan kyydissä. Aamulla teimme karttaa tutkiessa viimeisen reittisuunnitelman ja suuntasimme ensin kohti Fresnoa ja sieltä Bakersfieldiin. Haaveeni Yosemiten kansallispuistosta ja Death Valleysta piti haudata, koska emme olisi mitenkään ehtineet Las Vegasiin seuraavaksi päiväksi, jos olisimme ajaneet niiden kautta. Yosemitessa olisimme todennäköisesti juuttuneet ruuhkiin, joten senkään takia emme uskaltaneet edes lähteä yrittämään sitä reittiä.

Nuhjuinen majoitus Bakersfieldissä

Maatalous on yksi Kalifornian suurimmista elinkeinoista ja sen kyllä huomasi isoista karjatiloista sekä suurviljelmistä teiden varsilla. Muuta nähtävää reittimme varrella ei juuri ollutkaan. Bakersfield oli suurin piirtein puolessa välissä Las Vegasia ja sinne päätimme jäädä yöksi. Olimme perillä jo kolmen jälkeen ja koska seuraavaksi yöksi ei ollut etukäteen varattu yöpymistä päädyimme tien varressa olevaan Best Economy Inn and Suites -motelliin. Huoneen hinta oli vain 55 dollaria ja tämän reissun edullisin. Huone oli elämää nähnyt ja hieman nuhjuinen. Päiväpeitossa oli tupakalla poltettu reikä ja kokolattiamatto ei houkutellut kävelemään paljain jaloin. Huoneessa oli myös voimakas pesuaineen tai desifiointiaineen tuoksu. Mies jo epäili, että siellä on ollut ruumis, jonka hajuja sillä yritetään peitellä. Ehkei nyt sentään! Kun pesuaineen tuoksu hälveni iltaa kohden, tilalle tuli tupakanhaju. Huoneessa oli siis poltettu, vaikka pöydällä olevan kyltin mukaan kyse oli savuttomasta huoneesta.

bakersfield_majoitus

Huoneessa oli kaksi isoa parisänkyä, vaikka yksikin olisi riittänyt. Olisin vaihtanut toisen sänkyistä mielummin toimivaan wifiin tai telkkariin

Kun laukut oli saatu huoneeseen, lähdimme kaupungille etsimään rahanvaihtopistettä. Lentokentällä vaihdetut dollarit olivat huvenneet ja mukana olevat eurot pitäisi saada vaihdettua. Muita rahanvaihtopisteitä ei löytynyt kuin pankit. Kävimme kolmessa eri pankissa eikä niistä yksikään suostunut vaihtamaan rahaa, koska meillä ei ollut ko. pankissa tiliä. Virkailijat olivat kovin ystävällisiä ja pahoillaan kun eivät voineet meitä auttaa. Viimeisessä paikassa kaksi virkailijaa alkoi todenteolla pohtia mikä avuksi. Lähin rahanvaihtopiste kun kuulemma oli lentokentällä, emmekä sinne olleet menossa. Totesimme lopulta, että haemme dollareita ATM-automaateista tai käytämme luottokortteja. Minulle oli yllätys, että rahanvaihtaminen oli Kaliforniassa näin nihkeää.

Lähdimme viimeisestä pankista turhautuneina. Kadun toisella puolella näkyi Liquer Store ja totesimme, että tilanne vaatii nyt viiniä. Suurimmassa osassa pulloista oli luonnonkorkki eikä meillä ollut viinipullonavaajaa mukana. Mies oli kuitenkin varma, että motellista löytyy. Arvaatte varmaan, ettei löytynyt sen enempää huoneesta kuin respastakaan. Kysyimme myös pihassa muutamalta motellin asukkaalta, mutta ei heilläkään ollut. Yhdeltä saimme hurjannäköisen veitsen lainaksi, jos sillä saisimme painettua korkin pullon sisään. Hieman kauhistutti, kun kaveri käveli sellainen veitsi taskussa. Kieltämättä muutkaan näkemämme motellin asukkaat eivät muistuttaneet pyhäkoululaisia.

Bakersfield – kun mikään ei toimi

Wifi toimi huoneessa todella huonosti. Minun puhelimessa se ei toiminut olleenkaan ja miehellä myös heikosti. Kävin valittamassa siitä respaan pari kertaa, mutta eipä se auttanut. Seuraava ajanviete illalla olisi ollut televisio, mutta siitä ei aluksi näkynyt kuvaa ollenkaan. Mies sai lopulta yhden kanavan näkyviin ja se olikin ainoa kanava, joka näkyi. Arvatteeko mikä? Disney Channel tietysti. En enää tiennyt, olisiko pitänyt itkeä vai nauraa. Jos meillä olisi ollut pieniä lapsia mukana, kanavavalinta olisi ollut täydellinen, mutta kaksi keski-ikäistä aikuista olisi halunnut katsoa mielummin vaikka uutisia. Illan kruunasi migreeni, joka ajoi minut peiton alle ja aikaisille yöunille.

Aamulla olimme hereillä jo neljän jälkeen. Mies kysyi, että mitäs jos lähdetään tien päälle. Hän ei halunnut viettää siinä murjussa enää sekuntiakaan. Laitoimme tavarat kasaan ja kun raahasimme laukkuja alakertaan, huomasimme ettemme olleet ainoat hereilläolijat. Portaissa istui epämääräisen näköistä sakkia, jotka eivät olleet kai nukkuneet ollenkaan. Kohteliaasti kuitenkin antoivat tietä ja toivottivat huomenia. Yläkerran kaiteeseen nojaili nuori mies tupakka suussa ja puhui puhelimeen. Kun auto kaarsi pois motellin pihasta kohti Las Vegasia, totesimme olevamme sen verran kermapyllyjä, että tuollaiset yöpaikat unohdetaan jatkossa tällä reissulla.

Mari
    22.7.2018 at 12:32

Mukavaa päästä seuraamaan matkaanne. Noita ”motelleja” taitaa siinä maassa riittää!

27.7.2018 at 18:57

Kiitos Mari! 🙂 Motelleja on tien varret täynnä aina kun lähestytään isompaa asutuskeskusta. Tasoissa on paljon eroja. Halvemmat ovat tuollaisia kun meille sattui, mutta kun laittaa rahaa lisää niin löytää jo ihan kivoja yöpaikkoja.

Stacy Siivonen
    22.7.2018 at 13:49

Joo no, jos minä olisin saanut suositella, niin en ainakaan tuota reittiä enkä Bakersfieldiä. Fresno ja Bakersfield ovat aika hämärien paikkojen maineessa. Itse asiassa, en suosittele koko Keskuslaaksoa, mistä nyt saitte yliannoksen. Olisi kannattanut mennä sinne Yosemiteen, tai ihan minne tahansa muualle.
    Minä olin kerran niin kyllästynyt Keskuslaaksoon, että ajoin vuorten yli ja itäkautta Kaliforniaa alas. Se oli pitkä päivä se, mutta antoisa.

27.7.2018 at 19:02

Kiitos Stacy! Muistelenkin, että sinulta tuli aiemmin vinkkiä ettei missään nimessä tuolle suunnalle. Yosemite olisi ollut hienoa nähdä mutta ruuhkien pelossa ei uskallettu sitä kautta lähteä. Parhaassa tapauksessa oltais ehditty Vegasiin hyvin seuraavaksi päiväksi. Huonoimmassa oltais jumitettu ruuhkissa. Nyt ainakin osataan nuo tienoot kiertää kaukaa 🙂

Maiju
    22.7.2018 at 17:02

Ai että, mielenkiintoinen reissu teillä! Olen itsekin joskus yöpynyt jenkeissä jossain surkeassa hätävaramotellissa jossa ”lukitun” oven saa potkaisemalla auki ja respaa ei välttämättä ihan erityisen paljoa kiinnosta.. no mikään.

Nykyään enää majoituksen edullisuus ei ole tärkein kriteeri, heh.

27.7.2018 at 19:06

Kiitos Maiju! Äh, ei kuulosta kivalta. Mekin päätettiin tuon yhden yön kokemuksella, että halvat motellit oli nyt tässä. 🙂 Hway 1 varrelta löydettiin tosi kivoja majoituksia, joissa hintataso tietysti ihan muuta kuin Bakersfieldissa. Niistä myöhemmin lisää.

Sonja | FIFTYFIFTY
    26.7.2018 at 16:59

Voi ei, harmi ettette ehtineet Yosemiteen! Mutta tiedän kyllä tuskan, meidän piti ajaa yhdessä päivässä Yosemitesta Las Vegasiin ja ajettiin tätä samaa reittiä kuin te. Hirveitä ruuhkia oli sillä matkalla ja muutenkin koko reissun tylsimmät maisemat. Vähän kuten Stacy tuossa sanoi. 🙂 Mutta onneksi selvisitte Bakersfieldistä kunnialla, vaikka epäilyttävää porukkaa siellä olikin. Me ollaan muuten vallan alettu siihen, että ei enää vaihdeta rahaa vaan otetaan aina suoraan automaatista. En ole ihan varma, tuleeko halvemmaksi, mutta on ainakin superkätevää. 🙂

27.7.2018 at 19:11

Kiitos Sonja! Harmitti kun Yosemite piti jättää välistä, mutta onpahan hyvä syy mennä joskus takaisin. Jenkkeihin ei tosiaan kannata eurotukun kanssa lähteä, kun ei niitä saa vaihdettua. Automaatteja näytti olevan lähes joka paikassa ja me maksettiin paljon kortilla.

Katariina/Maisemajahdissa
    26.7.2018 at 18:03

Heh, heh, välillä se vaan on tuollaista! Meillä on kanssa kokemuksista kaikenlaisista motelleista Jenkeistä vuosien varrelta. Ihmeellistä porukkaa ja aika kammottavia huoneita on tullut koettua, kun on haluttu halvalla mennä. Nyt kun oli lapset tämän kesän reissulla mukana, niin koitettiin ottaa tällaiset pitkiä ajorupeamia keskeyttävätkin majoitukset vähän fiksummista paikoista ja maksettiinkin sitten kyllä aina vähintään 100 dollaria per yö. Olen muuten joskus vuosia sitten ajanut tuon samaisen reitin toisin päin Las Vegasista San Franciscoon yhdessä päivässä ja muistan vieläkin, että siinä oli istumista kyllikseen!

28.7.2018 at 13:23

Kiitos Katariina! Juu, kaikenlaista majoitusta sinne mahtuu 🙂 Me mietittiin jälkeenpäin, että olisi kannattanut ajaa yhdessä päivässä Friscosta Vegasiin. Olisihan siinä istumista ollut, mutta olisi saanut Vegasiin tai Losiin yhden päivän lisää.

Sanna I Seven Seas
    27.7.2018 at 00:05

Kiva päästä mukaan roadtripille, joissa aina yleensä sattuu ja tapahtuu ja jälkeen päin on hyviä muistoja, mille naureskella 🙂 Pakko heti alkuun kysyä, kun en muista, että ajoitteko lainkaan Pacific Coast Highwayta pitkin, siis esim LA:sta takaisin Friscoon? Jos ette, niin se olisi kyllä ollut huikean kaunis reitti, vaikka sillekin matkalle riittää kyllä monta motellia matkalle 😉

28.7.2018 at 13:26

Kiitos Sanna, kiva että olet matkassa mukana 😉 Me ajettiin LA:sta Friscoon rantareittiä. Tie oli harmittavasti vielä poikki viime syksyisen mutavyöryn takia, mutta nähtiin suurin osa niistä hienoimmista paikoista. Oli kyllä kaunein maisemareitti minkä olen nähnyt.

Paula - Viinilaakson viemää
    28.7.2018 at 08:49

No Bakersfield ei kyllä tuo mieleen mitään positiivisia asioita… vankilakin siellä taitaa olla. En olisi ehkä uskaltanut halpaa tienvarsi motellia sieltä varata. Harmi kun en tullut teille vinkanneeksi niitä ketjuhotelleja joita kannattaa käyttää. Me yövyimme viimeksi Barstowssa eikä sielläkään ollut kovin kaksinen hotellivalikoima. Paikka oli kuitenkin jokseenkin siisti vaikka kaikkia luvattuja asoita ei siellä ollutkaan. Toivottavasti Las Vegasissa teillä oli parempi kokemus.

28.7.2018 at 13:47

Kiitos Paula ja no worries, hyvin me tuolla selvittiin, vaikka melko epämääräinen paikka olikin 🙂 Nyt kun näitä kommentteja lukee Bakersfieldistä niin olisi tosiaan kannattanut painaa kaasua sen kohdalla. No, eipä tullut mieleen lukea kaupungista etukäteen arvioita ja varsinkaan noista tienvarsi motelleista. Kaikki muut reissun hotellit oli tosi kivoja. Vegasin hotellista erityisesti tykättiin tosi paljon.

Virpi/Hätälasku matkablogi
    12.8.2018 at 17:46

Mielenkiintoinen seikkailu teillä varmasti ollut. Hiukan hymyilytti tätä lukiessa, Disney-kanava ja epäily että huoneessa olisi ruumis ollut! 😀 Eihän tälläiset välttämättä sillä hetkellä huvita ollenkaan, mutta pitkässä juoksussa varmasti mieleenpainuvia, hauskojakin hetkiä. En minäkään silti ehkä moiseen yöpymispaikkaan hevillä lähtisi. 😀

13.8.2018 at 15:55

Kiitos Virpi! 🙂 Disney-kanavalle me naurettiin jo paikan päällä. Alkoi olla sen verran koomista. Kun kaikki menee pieleen, niin menee sitten kunnolla.

Martta / Martan Matkassa
    12.8.2018 at 21:00

Lisää poppareita! Tämähän hauska postaus, täytyypä seurata miten roadtrip etenee! Itselläni kanssa haavena joku kerta ja pistän heti muistiin että poistan navigaattorista tuon Bakersfieldin!

13.8.2018 at 15:57

Kiitos Martta! 🙂 Joo, älä vaan laita naviin Bakersfieldia. Sen kohdalla voi painaa vaan kaasua.

Suunnaton
    12.8.2018 at 21:21

Voi ei, tuo Disney Channel olisi varmasti jo naurattanut. Niin käsittämätön kasauma kaikkea ikävää, että tuollainen kirsikka kakun päällä alkaa olla jo hyvin huonoa huumoria 😀
    Mullakin on vähän huonoja kokemuksia jenkkien motelleista, joten katson aika tarkkaan millaisen paikan siellä varaan – tai yövyn sitten teltassa. Road tripeillä ei vaan aina suunnitelmat ihan pidä, jolloin yöpaikkakin on otettava sieltä, mistä sellaisen saa.

16.8.2018 at 20:07

Osattiin onneksi nauraa näille jo paikan päällä. Odotettiin vaan, että mitäköhän seuraavaksi tapahtuu. Etukäteen jänskätti myös se, miten motelleissa on tilaa, kun oli kuitenkin sesonki päällä. Motelleja oli kuitenkin tien varret täynnä, joten ei ollut pelkoa että olisi joutunut autossa yöpymään 🙂

sari/ matkalla lähelletai kauas
    12.8.2018 at 22:23

No eipä ole ollut miellyttävä kokemus. Ja kuinka ollakaan sitten alkaa muutakin ei kivaa tapahtumaan. Hyvä että kerrot meille, osaamme ottaa opiksi.

16.8.2018 at 20:09

Joo, täytyy kertoa myös näistä ei-niin-mukavista kokemuksista ja toivoa, että muut osaavat ne sitten välttää. Eihän tässäkään loppujen lopuksi mistään kovin kamalasta asiasta ollut kyse. Katto saatiin kuitenkin pään päälle ja alkeellisimpiakin majoituksia on. Tai sitten aika kultaa muistot 🙂