Yhdysvallat

Oahu, toivottavasti kohtaamme vielä

9.9.2018

Kun ensimmäisenä päivänä Havaijilla kiertelimme Pearl Harborissa, maistui toisena päivänä jo rantaelämä. Suuntasimme heti aamusta hotellilta kohti kuuluisaa Waikiki Beachin rantaa. Matkaa oli onneksi vain muutama sata metriä. Rannalla oli jo heti aamusta väkeä kuin pipoa ja saimme hetken odotella, että reippaanoloinen surffarinainen ennätti antamaan meille aurinkovarjon ja tuolit. Ilmaisia ne eivät tietenkään olleet (se mihin en ihastunut Havaijilla oli hintataso) vaan neljän tunnin vuokrasta piti pulittaa 35 dollaria (noin 30 €). Aurinko lymyili pilvien takana, mutta siitäkin huolimatta ilma tuntui tukahduttavan kuumalta. Kun aurinko vihdoin astui kunnolla esiin, oli pakko syöksyä Tyynenmeren aaltoihin vilvoittelemaan.

havaiji_palmut

duke_kahanamoku

Duke Kahanamokun patsas. Häntä kutsutaan lainelautailun isäksi.

makua_kila

Rannasta löytyi useita patsaita. Tässä ovat Makua ja Kila; surffaripoika ja hylje

waikiki_beach_surffikuja

Waikiki Beach on surffareiden paratiisi. Aallot ovat pitkiä ja matalia ja siellä on helppo opetella surffauksen saloja. Surffilautoja on vuokrattavana monessa eri pisteessä. Hinta oli 20 dollaria ensimmäiseltä tunnilta ja 10 dollaria sitä seuraavilta. Päivävuokra laudalle oli 70 dollaria. Ellet olet vielä konkari surffaaja, ei hätää, opetusta on saatavilla joko ryhmässä tai yksityisesti. Lähes joka toinen käveli rannalla surffilautaa kantaen. Näkyipä joukossa niitäkin, jotka halusivat vain poseerata kameralle laudan kanssa ja sen jälkeen marssivat takaisin aurinkovarjon alle. Surffareita oli hauska katsella. Osa ratsasti hienosti aaltojen päällä ja osa vasta testaili aaltojen nappaamista. Katse kiinnittyi melko pian pariskuntaan, jotka menivät samalla laudalla. Mies nosti naisen olkapäilleen aallon harjalla ja sitten menoksi. Se oli hieno näky.

waikiki_surffari

waikiki_surffitytto

waikiki_surffipariskunta

waikikibeach_surffilaudat

waikiki_beach_oahu

Hotellimme ylimmäisen kerroksen (37) ikkunasta sai hyvät maisemakuvat

Rantapäivän jälkeen maistuivat Hula Dogit. Ne olivat niin hyviä, että kävimme reissun aikana toisenkin kerran syömässä samalla kioskilla. Hula Dogit ovat havaijilainen versio hot dogeista. Hula dogiin saa itse valita mieleisensä kastikkeen tulisuuden mukaan sekä troppisen relishin. Makuvaihtoehdot olivat ananas, papaija tai mango. Omaani valitsin ananaksen. Anthony Bourdain oli myös käynyt ohjelmassaan hula dogit nauttimassa tällä samaisella kioskilla ja sitä mainostettiin erilaisilla kylteillä.

oahu_hula_dog

hula_dog

Snorklausta Hanauma Bay´lla

Yksi asia mitä halusin Havaijilla tehdä oli snorklaus. Oahun saarelta löytyy hienoja snorklaus- ja sukelluspaikkoja, joten niihin pitäisi päästä.  Kaupungilla kävellessä nappasin kadulla olevasta telineestä mukaan pienen kirjasen, joka oli täynnä mainoksia ja alennuskuponkeja. Sieltä löysin Seabirdtoursin mainoksen snorklausretkestä Hanauma Bay´lle. Koska hinta ei päätä huimannut (n. 15 €/hlö) soitin mainoksessa olevaan numeroon ja varasin meille retken seuraavaksi päiväksi. Hintaan kuului kuljetukset sekä snorklausvälineet.

Hanauma Bay on syntynyt tulivuoren kraaterin luhistumisesta kymmeniä tuhansia vuosia sitten. Ranta on luonnonsuojelualuetta ja siitä maksetaan vielä erillinen sisäänpääsymaksu 7,50 dollaria (n. 6,50 €). Ennenkuin pääsimme kävelemään alas rantaan piti katsoa noin 10 minuuttia kestävä video. Mukana oli historiaa, joka oli mielenkiintoista mutta suurimmaksi osaksi ohjeita mitä saa tehdä ja mitä ei. Videon jälkeen pääsimme vihdoin kävelemään kohti rantaa. Vaikka olimme hyvissä ajoin paikalla, emme suinkaan olleet ainoat. Ihmisiä oli jo paljon liikkeellä ja vedessä näkyi myös snorklaajien ”meri”. Hanauma Bay´lla vierailee päivittäin 3000 ihmistä ja se on yksi Oahun suosituimmista nähtävyyksistä. Sen kyllä huomasi turistivirrasta.

Rannalla ei myydä mitään, joten sinne pitää ottaa omat eväät mukaan. Vierailukeskuksessa on kioski, josta voi ostaa juotavaa sekä pientä syötävää,  mutta me ohitimme sen nopeasti tullessamme emmekä jaksaneet lähteä enää kiipeämään takaisin ylös. Rannalta vierailukeskukseen piti kiivetä jyrkkä mäki eikä sitä viitsinyt huvikseen kävellä edestakaisin lähes +30 asteen helteessä. Me olimme siis aika huonosti varustautuneet eikä meillä ollut mukana kuin vettä. Snorklauksien välissä olisi maistunut pieni suolainen purtava, mutta sinnittelimme veden voimalla.

Ensimmäisellä snorklausretkellä emme nähneet kuin muutaman kalan ja olin jo todella pettynyt, että tässäkö tämä oli. Huilasimme välillä rannalla ja menimme uudestaan mutta tällä kertaa vähän sivummalle. Sieltähän niitä kaloja alkoi löytymään. Parhaimmillaan tuntui kun olisi kalasopassa uinut. Näimme kaikenkokoisia kaloja, ja myös todella isoja. Hanauma Bayn vesissä asustelee yli 400 eri kalalajia, joten kokoa ja näköä niissä riittää. Hyvällä tuurilla siellä voi nähdä myös merikilpikonnia. Meillä ei niin hyvää tuuria ollut, mutta jälkimmäinen snorklausreissu oli ehdottomasti paras.

Loikoiltiin auringon alla snorklausreissujen jälkeen ja puolen päivän jälkeen kerättiin tavarat kassiin ja lähdettiin etsimään kuljetusta takaisin hotellille. Emme jaksaneet kävellä ylös vierailukeskukseen vaan maksoimme kyydistä reilun dollarin. Jos suunnittelet retkeä Hanauma Bay´lle, se on auki muina päivinä paitsi tiistaisin. Silloin annetaan kalojen ja korallien levätä turistisuman jäljiltä.

Haluatko lisätietoja Hanauma Bay´sta? Klikkaa tästä.

Auringonlaskupurjehdus

Kun päivän vietimme snorklaamassa, lähdimme illalla vielä auringonlaskupurjehdukselle. Olimme varanneet sen edellisenä päivänä rannalta suoraan laivan kipparilta. Tarjontaa riittää ja erilaisia purjehduksia tehdään päivän mittaan useita. Pakettien sisällöt vaihtelevat. Parhaimmillaan pääset nauttimaan hienosta buffetpöydästä auringonlaskua ihaillen. Hinta kipuaa silloin lähemmäksi 100 dollaria. Meidän purjehdus maksoi 30 dollaria ja siihen sisältyi kolme drinkkikuponkia.

Menimme hyvissä ajoin rantaan ja ehdimme läheiseen rantabaariin oluelle ennen veneeseen nousua. Rantabaarissa oli bileet käynnissä. Siellä oli livemusiikkia, ihmiset tanssivat ja jokaikinen pöytä oli täynnä. Ängimme itsemme kuitenkin hetkeksi yhteen pöytään ja siinä istuva mies kertoi meille illan miesesiintyjästä, joka heitti keikkaa kuulemma todella harvoin. Mies oli ilmeisesti joku menneen ajan kuuluisuus. Me emme häntä tunnistaneet, mutta osa porukasta oli todella fiiliksissä.

manu_kai

Katamariini valmiina lähtöön

waikiki_beach

Mutta käydääs rantabaarin bileissä ennen lähtöä

dukes_waikiki

Jos joku tietää kyseisen herran, niin kertokaa mullekin kuka hän on 🙂

Viiden maissa pääsimme katamariiniin ja jokainen sai drinkkilippunsa. Veneeseen mahtui noin 40 ihmistä ja se oli tietysti myyty ihan täyteen. Auringonlaskupurjehdukset olivat kaikista suosituimpia. Päiväpurjehduksille olisi mahtunut mukaan ilman varaustakin. Meidän viereemme tuli istumaan iloinen kaveriseurue noin 25-vuotiaita nuoria. He olivat kotoisin Washingtonista ja olivat tulleet Oahulle kesätöihin. He kehuivat kovasti Dolen ananasplantaasia, joka sijaitsee aikalailla Oahun saaren keskikohdassa. Meiltä jäi se väliin, koska emme sitä pitäneet niin kiinnostavana. Nuorten antamien kehujen jälkeen alkoi hieman harmittaa, ettemme sinne menneet. Me sen sijaan suosittelimme heille Hanauma Bay´ta. Nuorilla oli töitä vielä joitakin viikkoja jäljellä ja Hanauma olikin heillä listalla.

Sinne jää Waikiki Beach taakse, kun suuntaamme merelle

sunsetsailing

sunsetsailing_hawaii

Kun lähdimme satamasta meille tarjoiltiin tervetulodrinkki, vodka passionmehulla. Drinkkiaineksia oli veneessä sen verran riittävästi, että sitä tarjoiltiin myöhemmin lisää. Juomaa tuntui riittävän kaikille, vaikka olisi omat kupongit ehtinyt jo tuhlata.  Mikä parasta, me oikeasti purjehdimme emmekä vaan ajelleet koneella. Aikamoista vauhtia mentiinkin aallokossa. Purjehdus kesti 1,5 tuntia. Menimme rannikkoa pitkin Diamond Hillille ja siitä vielä vähän matkaa eteenpäin ennenkuin käännyimme takaisin. Loppumatkan lilluimme hitaasti kohti satamaa, jotta ehdimme nähdä auringonlaskun mereltä käsin.

diamond_hill

Diamond Hill tulivuori näyttää hienolta myös mereltä käsin

sunset_sailing

hawaii_sunsetsailing

sunsetsailing

Auringonlaskupurjehdus sinetöi viimeisen iltamme Oahun saarella. Seuraavana aamuna ehdimme vielä kävellä rannalla ja nauttia aamupalaa jo tutuksi käyneessä aamiaisravintolassa ennen koneen lähtöä kohti San Franciscoa. Oahun saarelle jäi vielä näkemistä. Vaikka se kaukana onkin, en pidä mahdottomana, etteikö sinne voisi vielä joskus palata.

Seuraathan blogia jo Facebookissa, Instagramissa ja Blogit.fi:ssä.

Suvi / Suvin matkassa
    9.9.2018 at 17:06

Voihan Havaiji, näyttää niin ihanalle!! Kuten moni muukin kohde, on tämä yksi ehdoton paikka minne pitää päästä käymään!!

17.9.2018 at 18:57

Kiitos Suvi! 🙂 Havaiji oli ihana ja sinne voisin mennä uudestaankin. Matka on pitkä ja aikaero julmat -13 tuntia, mutta kyllä sen kestää..

Soile/Aidan Takana
    9.9.2018 at 18:55

Ihania kuvia! Havaiji on kohde mun tulevalla maailmanympärimatkalla, ja varmaan se kaikkein kallein kohde…

17.9.2018 at 19:00

Kiitos Soile! 🙂 Hintataso oli Havaijin huonoin puoli. Huomasimme, että monet hakivat noutoruokaa hotelliin. Siinä säästi varmasti sievoisen summan verrattuna ravintoloiden hintoihin. Meidänkin piti viimeisenä iltana hakea pizzat, mutta emme jaksaneet lopulta etsiä pizzeriaa vaan menimme syömään hampurilaiset. Mille Havaijin saarelle aiot maailmanympärimatkalla mennä?

Helena
    9.9.2018 at 19:21

Ihania kuvia, haluun Havaijille! Matkakuume nousee!

Sandra / Terveiset päiväntasaajalta
    14.9.2018 at 12:21

Mulle tulee jostain syystä aina uudestaan yllärinä nuo pilvenpiirtäjät. ? miellän havaijin ajatuksissäni aina vain paratiisiksi, eikä nuo isot kaupungit sovi siihen mielikuvaan ollenkaan ? joskus olisi kyllä huippua käydä!

17.9.2018 at 19:02

Kiitos Sandra! 🙂 Lähes kaikki hotellit olivat yhtä korkeita kuin pilvenpiirtäjät. Meidän hotellissa oli yli 30 kerrosta. Liikerakennuksia toki suurin osa. Honolulu on iso kaupunki ja pilvenpiirtäjät kuuluvat maisemaan. Muilla Havaijin saarilla niitä ei ehkä noin paljon olekaan. Hmm, pitäisipä tutkia asiaa..

Anna-Katri / Adalmina's Adventures
    15.9.2018 at 10:18

Vaikka Havaiji taitaa olla aika täynnä turisteja, näyttää nuo maisemat siellä niin kauniilta että kyllä siellä varmasti kelpaisi lomailla. Ihan jo noiden surffiaaltojen perässä voisin sinne matkata. 🙂

17.9.2018 at 19:05

Kiitos Anna-Katri! 🙂 Turisteja oli todella paljon. Suurin osa Aasiasta tai Australiasta ja joukossa toki paljon amerikkalaisia. Eurooppalaisia näkyi aika vähän. Meidän hotellissa ei edes vaihdettu euroja, vaan piti mennä läheiseen kauppakeskukseen, josta löytyi rahanvaihtopiste. Tuolla olisi sulle täydellisiä surffiaaltoja 🙂

Emilia/Matkan varrella
    16.9.2018 at 10:56

Voi että miten ihanan kuuloista! Surffaus Havaijilla on sellainen bucket-list juttu, joka on pakko joskus päästä kokemaan! 🙂

17.9.2018 at 19:07

Kiitos Emilia! 🙂 Me ei surffaamista kokeiltu ja nyt jälkeenpäin se hieman harmittaa. En ole sitä koskaan kokeillut, joten ehkä siitä ei olisi mitään tullut mutta olisihan se varmasti ollut ihan hauskaa. Miehellä kokemusta purjelautailusta ja häntä usutin useampaan kertaan vuokraamaan lautaa, mutta ei innostunut.

Sisko / Hieman_vino
    27.9.2018 at 10:30

Teillä on kyllä ollut ihana matka! On mahtunut jos vaikka mitä puuhaa noihin päiviin. Yhtään en ihmettele, että toivot pääseväsi tuonne takaisin. 🙂

27.9.2018 at 17:02

Kiitos Sisko! Oli oikein onnistunut reissu ja voisin lähteä uudestaan milloin vaan 🙂

sari/matkalla lähelle tai kauas
    27.9.2018 at 15:15

Havaji ja Waikiki beach ovat sellaisia paikkoja, joista vaan kuulee kuiskailtavan mutta en kyllä kuvista kovin syty, koska todella paljon ihmisiä siellä näyttää olevan ja melkoinen kaupunkiviidakko on jo rantojen ympärillä. Ei ehkä se paratiisi, joksi Havajia mielletään vai olenko väärässä? Toki ne kaikki tulivuoret ym luonto varmaan olisi näkemisen arvoista.

27.9.2018 at 17:12

Kiitos kommentista Sari! Vaikka Honolulu on suurkaupunki, en sitä kaupunkiviidakoksi kutsuisi. Siellä on myös paljon puistoja ja muita vehreitä alueita. Waikiki beachilla oli paljon turisteja, sitä ei käy kieltäminen. Ranta kuitenkin on kaunis, varsinkin auringonlaskun aikaan. Jos kaipaa rauhallisempaa menoa, kannattaa suunnata Mauille. Se ei ole niin vilkas saari kuin Oahu ja siellä on enemmän paratiisirantoja.

Pirkko / Meriharakka
    28.9.2018 at 10:01

Kivasti olitte löytäneet Oahullakin tekemistä! Meidän lyhyt vierailu saarella rajoittui pitkälti Pearl Harboriin ja muutamaan hyvään ravintolaan. En silti taida toivoa, että toivottavasti kohtaamme vielä – ei siksi, ettenkö voisi kuvitella viettäväni aikaa Oahulla, mutta se on vaan niin kaukana, että luultavasti yksi vierailu Havaijilla jää kyllä ainoaksemme.

4.10.2018 at 16:12

Totta, että Havaiji on kaukana ja pitkät lentomatkat ovat rasittavia. Yhdistettynä johonkin Kalifornian kaupungeista se ei tuntunut niin pahalta. Oahun saarelle jäi vielä näkemistä, kun otettiin kuitenkin nuo muutama päivä aika rennosti. Jos se olisi ollut reissumme ensimmäinen kohde, olisimme kierrelleet saarta enemmän. Nyt alkoi olla reissuväsyä ilmassa ja ei jaksettu jokaisen nähtävyyden perässä juosta. Muutkin Havaijin saaret kiinnostaisi. Teidän tekemä risteily voisi joskus olla kiva tapa nähdä muutkin saaret.

Martta / Martan Matkassa
    29.9.2018 at 09:32

Havaiji on kyllä kummitellut pitkään mielessä, mutta vähän kuten Sandra tuolla aikaisemmin sanoi, niin olin myös hieman yllättynyt noista pilvenpiirtäjistä! Minullakin oli visio paratiisisaarista ja resorteista, tulee mieleen Meksiko, jossa oli paljon (Jenkki) turisteja ja alkuperäinen hinta ei ollut koskaan se lopullinen hinta. Tuo Pearl Harbour kiinnostaa kyllä niin paljon, että voisin hyvin saarelle eksyä!

4.10.2018 at 16:18

Havaijin muista saarista en tiedä pilvenpiirtäjien osalta, mutta tuolla niitä tosiaan oli. Jostain syystä en itse niitä osannut ihmetellä. Olin kai etukäteen nähnyt niitä kuvista 🙂 Muut Havaijin saaret ovat ymmärtääkseni enemmän paratiisimaisia kuin Oahu. Toki Waikiki Beach on legendaarinen, mutta isolla joukolla turisteja kyllästetty. Pearl Harbor oli mielenkiintoinen, joten siellä kannattaa vierailla jos Oahulla käy. Mutta ei kannata mennä sinne ”paikallisbussilla” ellei halua kuluttaa montaa tuntia bussissa..

Maija Kileke
    17.10.2018 at 22:18

Hei Merja
    Kiitos kuvista. Vietin 50v synttärini Dukes ravintolassa Hawaiilla. Sitä ennen kävin tietty pearl hourbourissa, joka teki vaikutuksen. Päiväretkellä kävin sealife parkissa, jossa pääsee vaikka uimaan delfiinien kanssa, itse huonona uimarina menin vain altaaseen ohjaajien kanssa ja pääsin silittämään delffiineitä voih kuinka ihana kokemus❤️ Kailualle tuli kans tehtyä retki. Shoppailukaan ei unohtunut Macys, Hard Rock Cafe yms. Halvin shoppailupaikka on ehdottomassi Ross sinne tulee joka pv muotivaatteita, jotka ovat mukamas jo menossa vähän ohi?ei pidä paikkaansa. Katamaraani risteilylle, huikkas yksi tyyppi rannalla, kun katsoin niitä kiva pyrähdys merellä n.1 h maksoi vain 25$ Olin Oauhulla 11pv, joskus toivottavasti pääsen takaisin.

18.10.2018 at 17:57

Kiitos Maija kommentista! 🙂 Kiva kuulla, että myös sinulla oli oikein onnistunut loma Oahun saarella. Se onkin loistava paikka viettää syntymäpäiviä. Tekemistä siellä riittää vaikka millä mitalla. Me olimme jo hieman väsähtäneitä Kalifornian road trippailusta, niin Havaijilla tuli enimmäkseen otettua rennosti. Katamaraani risteily oli tosi kiva ja kun oli vielä suht edullinen, niin sillä mekin siitä innostuttiin.