Australia

Rento Brisbane – mitä ehdimme nähdä viikossa?

24.3.2024
brisbane

Brisbane oli alkuvuoden reissumme toinen Australian kohde. Lensimme sinne Perthistä Australian halki. Brisbanessa majoituimme mieheni entisen työkaverin ja hänen perheensä luona. Meitä oltiin lentokentällä vastassa ja ensimmäinen ilta meni kuulumisia vaihdellen.

Brisbane on Australian kolmanneksi suurin kaupunki ja siellä on asukkaita pari miljoonaa. Me aloitimme kaupunkiin tutustumisen kaupunkia halkovalta Brisbane-joelta. Saimme tuttavaperheeltä Go Cardit lainaan ja ajelimme CityCat-lautalla jokea ristiin ja rastiin. Siinä vierähti lounastauon kanssa lähes koko päivä. Illalla kävimme paikallisen purjehdusseuran ravintolassa syömässä ja piipahdimme myös läheisessä irkkupubissa.

brisbane-citycat
City Cat vauhdissa
brisbane-joelta
Brisbane joelta käsin

Pidimme South Bankin alueesta niin paljon, että halusimme tutustua siihen paremmin. Vietimme siellä vierailumme aikana toisenkin päivän. South Bank levittäytyy Brisbane-joen varrelle ja siellä on paljon ravintoloita, baareja, kauppoja sekä kulttuurinnälkäisille gallerioita ja museoita. Turistien suosiossa ovat myös Brisbane-kirjaimet sekä The Wheel of Brisbane -maailmanpyörä. Sää ei suosinut samalla tavalla kuin ensimmäisenä päivänä, vaan välillä piti vetäytyä katoksen alle tai sisätiloihin pitelemään sadetta.

brisbane-southbank
South Bankin hieno kukkasilta

Kävelimme aluksi rantaa pitkin maailmanpyörän suuntaan ja pysähdyimme hetkeksi keinotekoisen ranta- ja uima-alueen luo. Siellä oli lapsiperheitä viettämässä aikaa ja erään vanhemman miehen kanssa vaihdoimme muutaman sanan. Hän oli lapsenlapsensa kanssa uimassa. Ihmetteli kovasti miten olemme kaukaisesta Suomesta Brisbaneen eksyneet, ja naureskeli meidän ”talvea paossa” selityksellemme.

Uimapaikka keskellä kaupunkia
brisbane-southbank-uimapaikka
Toisena päivänä sama uima-allas auringossa
brisbane-southbank-pagoda

Brisbane-kirjainten luona pidimme valokuvaushetken. Siellä oli paljon innokkaita kuvaajia ja hetken saimme odottaa omaa vuoroa. Tumma pilvi lähestyi uhkaavasti ja päätimme mennä sadetta pakoon GOMA:iin (Gallery of Modern Art). Galleriaan oli maksuton sisäänpääsy, mutta osa näyttelyistä oli maksullisia. Kiersimme vain ilmaiset näyttelyt.

brisbane-kirjaimet
Brisbane-kirjainten luona kävi sutina
australia-art

Taiteen parista siirryimme vieressä olevaan Queensland museoon, jossa oli dinosaurus näyttely. Se oli innoittanut paikalle valtavasti lapsiperheitä. Me puikkelehdimme nopeasti näyttelyn läpi lastenvaunuja väistellen. Sade jatkui vielä ja pitelimme sitä hetken katoksen alla. Kun taivas alkoi kirkastumaan ostimme ruokakojusta lounasta ja sen jälkeen kävelimme siltaa pitkin joen toiselle puolelle.

Joen toiselta puolelta löytyi shoppailijan taivas. Kauppoja oli vieri vieressä ja niiden välissä ravintoloita. Vaikka emme himoshoppailijoita olekaan, halusin pistäytyä muutamassa kaupassa mitä Suomesta ei löydy. Valikoimista löytyi kiva kesämekko sekä tuliaisia kotiin. Tämän kierroksen jälkeen teki mieli takaisin talolle ja altaaseen uimaan.

Brisbane | Gold Coast – päiväretki ei mennyt ihan putkeen

Brisbanen läheltä löytyy kaksi kuuluisaa rantakaupunkia. Gold Coast ja Sunshine Coast ovat kohtuullisen ajomatkan päässä. Halusimme nähdä molemmat ja ensin suunnistimme Gold Coastille. Saimme auton lainaksi ja lähdimme matkaan heti aamusta. Olimme saaneet hyviä vinkkejä missä kannattaisi käydä, mutta olisi pitänyt laittaa paikkojen tarkat osoitteet ylös ennen lähtöä. Harhailimme päivän aikana milloin missäkin, mutta onneksi löysimme edes pari kohdetta mistä meille oli vinkattu.

Surfers Paradise tunnetaan yhtenä Australian tunnetuimpana rantalomakohteena. Nimensä mukaisesti se on surffareiden suosiossa hyvien aaltojen vuoksi. Parkkipaikkaa ei ollut helppo löytää, mutta lähialueen haravoinnin jälkeen löysimme onneksemme maksuttoman paikan. Halusin käydä uimassa ja tyhmänä menin veteen aurinkolasit päässä. Iso aalto vei ne mennessään ja sinne hukkui lempparilasini. Harmitti älyttömästi, mutta eipä sille mitään voinut. Onneksi oli toiset lasit mukana.

Welcome to Surfers Paradise!
gold-coast-surfers-paradise
Surfers Paradise ranta
gold-coast-beach

Uintireissun ja lounaan jälkeen otimme suunnaksi Mount Tamborinen. Alue on todella laaja, emmekä aluksi oikein tienneet minne olisi pitänyt ajaa. Tarjolla oli luonnonpuistoja vaelluspolkuineen, golfkenttä, vesiputouksia, panimo ja vaikka mitä. Pysähdyimme näköalapaikalle ja päätimme pistäytyä kahvilla. Lähikahvila oli suljettu, mutta löysimme tien varrelta toisen vielä viehättävämmän paikan missä kahvi tarjoiltiin ruusukupeista ja mustikka-mantelipiirakka oli herkullista. Huomasimme Curtis Falls -kyltin ja päätimme poiketa putouksella, mutta myrskyvahinkojen vuoksi se oli suljettu. Alkoi tuntua siltä, että universumi on meidän reissua vastaan, kun mikään ei tuntunut onnistuvan.

Maisema vuorelta

Lopulta päädyimme Tamborine Rainforest Skywalkiin, joka alkoi puiden latvojen korkeudelta laskeutuen alas sademetsään. Saimme kävellä suurimmaksi osaksi kahdestaan, paikka oli yllättävän hiljainen. Mount Tamborinella saisi aikaa kulumaan vaikka monta päivää, mutta se pitäisi suunnitella paremmin. Nyt aikaa meni siihen kun emme oikein tienneet mistä olisi pitänyt aloittaa ja mistä löytyi mitäkin.

tamborine-mountain
Skywalkia pitkin sademetsän siimekseen
tamborine-sky-walk-metsa
Sky Walkin jälkeen leveää kävelytietä pitkin eteenpäin
tamborine-sky-walk-kurkistus-alas

Sunshine Coast ja upea Noosa

Brisbanen pohjoispuolella noin parin tunnin ajomatkan päässä Sunshine Coastilla sijaitsee upeista rannoistaan kuuluisa Noosa. Nyt olimme varustautuneet retkeen paremmin ja laittaneet kaikki tarvittavat osoitteet ylös. Lähdimme matkaan aikaisin perjantaiaamuna, koska Noosa on todella suosittu ja varsinkin viikonloppuisin sieltä voi olla haastavaa löytää parkkipaikkaa. Olimme perillä yhdeksän maissa ja onneksemme löysimme neljän tunnin ilmaisen pysäköinnin. Maksullisia paikkoja oli vielä siihen aikaan jäljellä, joten sekin olisi kelvannut, ellei tuota onnenkantamoista olisi tullut vastaan. Kun iltapäivällä lähdimme Noosasta, pitkä letka autoja kierteli parkkipaikkaa etsien.

noosa-beach
Noosa Main Beach
noosa-aallot

Noosa on iso alue, josta me ehdimme päivän aikana tutustumaan Main Beachin lisäksi rannan vieressä Noosa Headsiin ja pääkatu Hastings Streetin tarjontaan. Noosa vetää puoleensa surffareita ja rannan tuntumassa lähes joka toisella oli lauta kainalossa. Noosassa on myös kansallispuisto, joka tarjoilee erilaisia vaellusreittejä. Ne olisivat kiinnostaneet, mutta päivä oli niin kuuma, ettei kovin pitkiä matkoja jaksanut kävellä.

Tästä surffauskoodit haltuun

Me kävelimme ensin rannan myötäistä kävelytietä Tee Tree Bay´hin asti. Pysähtelimme vähän väliä katsomaan surffareiden yrityksiä päästä kallioilta mereen ja sieltä laudan päälle. Maisemat olivat myös todella kauniit.

noosa-surffaajapoika
Noosa on surffareiden suosiossa
noosa-maisema
Pysähdyimme vähän väliä ihailemaan kauniita maisemia
noosa

Kävin uimassa rauhallisessa poukamassa. Main Beach alkoi täyttyä kovaa vauhtia auringonpalvojista ja uimareista. Kävelytien varrella oli kuitenkin pienempiä uimapaikkoja, joissa oli vielä aamupäivällä hiljaista.

Matkalla tuli kekokana vastaan

Uintireissun jälkeen kävimme kahvilla Hastings Streetillä. Kadun varrella oli suloisia kauppoja ja melkein harmitti, että oltiin siellä vain päiväretkellä. Noosassa olisi viihtynyt pidempäänkin. Kahvittelun jälkeen kävelimme toiseen suuntaan jokialueelle. Siellä olisi päässyt pienen jokilaivan kyytiin, mutta se jäi nyt välistä.

noosa-joki

Iltapäivällä palasimme autolle ja jätimme Noosan taakse. Kotimatkalla pysähdyimme hetken mielijohteesta Aussie Worldissa, joka on iso huvipuisto. Meillä ei ollut tarkoituskaan mennä sinne sen pidemmäksi aikaa pyörimään, mutta ajateltiin kurkata minkälainen paikka se olisi. Paljon siellä oli erilaisia laitteita ja viihtyisän näköinen iso ravintola sekä muutama kauppa. Huvipuistoalueelle ei päässyt ilman lippua, mutta ravintoloihin ja kauppoihin toki sai mennä.

Seuraavana aamuna sanoimme kiitokset ja heipat isäntäväelle. Meillä oli aikainen lento Uuden-Seelannin pohjoissaarelle Aucklandiin, josta enemmän seuraavassa postauksessa.

Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
    24.3.2024 at 14:37

Brisbane on ehkä itselleni se suosikki Australian suurkaupungeista. Keskustan laguuni on tosi kiva, ja ylipäätään välimatkat isolle valliriutalle ja muihin kiinnostaviin luontokohteisiin ovat kohtuulliset.

29.3.2024 at 14:50

Kiitos Mikko! Brisbane jätti kivan vaikutelman ja kaupungin sijainti on myös hyvä. Toki Australiassa välimatkat ovat kaikesta huolimatta pitkiä. Minua olisi houkutellut Airlie Beach, mutta sinne olisi kertynyt matkaa yli 1000 km, vaikka kartalla näytti olevan ”melkein vieressä”.

Cilla Maria Travel
    24.3.2024 at 16:25

Meillä asuu äidin puolen sukulaisia Australiassa, mutta ei ole vielä toistaiseksi koskaan tullut siellä käytyä. Brisbanekin on vain nimenä tuttu. Olin muuten luullut, että tuo Gold Coast on joku yleisnimi tietylle rannikolle, vähän kuin Espanjan Aurinkorannikko. Aina oppii näköjään jotain uutta!

29.3.2024 at 14:53

Kiitos Cilla! Kun teillä asuu sukulaisia Australiassa, menkää ihmeessä moikkaamaan! Äitiäni on jäänyt harmittamaan, kun ei koskaan matkustanut Kanadaan sukulaistätiä katsomaan. Siellä olisi ollut yöpaikka ja paikallisopas valmiina. Me olisimme menneet Brisbaneen joka tapauksessa, mutta oli kiva bonus, kun saimme yöpyä mieheni entisen työkaverin perheen luona. Olihan se vaihtelua hotellielämään. 🙂

Kati | Täydellisen Kreikan saaren metsästys
    24.3.2024 at 18:00

Brisbanehan näyttää suurkaupungiksi ihan lähestyttävältä, ja kiva kun noin lähellä on mukavia luontokohteita. Kauniit rannat ja sky walk olisvat ainakin minun makuun.

29.3.2024 at 14:55

Kiitos Kati! Brisbanen lähellä oli paljon kiinnostavia luontokohteita. Harmikseni mies ei ole niistä niin innostunut kuin minä ja sen vuoksi niiden koluaminen jäi aika vähälle.

Eveliina / Reissukuume
    24.3.2024 at 19:55

Sulla on kyllä taito saada kaikista reissukuvista tosi seesteisiä! Jos ei tietäisi, tätäkin kaupunkia voisi hyvin pitää kuvien perusteella hiljaisena ja rauhallisena 😀 Brisbane (kuten muukin Australia) on tuttu lähinnä sarjojen kautta, joten kiva päästä lukemaan myös tuttujen ajatuksia!

29.3.2024 at 14:57

Kiitos Eve! Haha, kuvia rajaamalla saa jo paljon aikaiseksi, mutta aina sekään ei onnistu. Viime syksynä Ateenassa Akropoliksella oli melkeinpä mahdottomuus saada kuvia ilman, että niissä oli kasa turisteja. 🙂

Eila / Metkaamatkustelua
    25.3.2024 at 22:52

Kylläpä ehditte nähdä ja tehdä monenlaista melko lyhyessä ajassa. Australia ja siellä Iso valliriutta oli vuosikausia itselleni haavematkakohde, mutta nyt olen todennut, että taitaakin jäädä haaveeksi ja nautin muiden matkakertomuksista ja kuvista.

29.3.2024 at 15:00

Kiitos Eila! Me ollaan aika nopeita liikkeeissämme ja halusimme nähdä mahdollisimman paljon. Australia on vaan niin iso maa (ja manner), että siellä voisi vuosikaupalla koluta paikkoja eikä siltikään olisi nähnyt kaikkea. Mutta ehkä ihan kaikkea ei tarvitsekaan nähdä. 🙂

Anna | Tämä matka -blogi
    29.3.2024 at 14:13

Tuo uimaranta keskellä kaupunkia on kyllä mielenkiintoinen konsepti. Itse asiassa Intian Mumbaissa on tehty vastaava. Paljon ehditte nähdä kohtuu lyhyessä ajassa.

29.3.2024 at 15:03

Kiitos Anna! Hauska kuulla, että Intiassa on vastaava. Luulin jo, että se on joku australialainen juttu, koska vastaava nähtiin Cairnissa vuoden 2020 reissulla.

Pirkko / Meriharakka
    29.3.2024 at 17:31

Brisbane osui meidänkin ensimmäiselle Australian reissumme reitille, mutta lyhyellä, olisiko ollut vain pari päivää, vierailulla kaupungista taisi jäädä hyvin vähän mieleen, kun tätä kuvakavalkadiasi sieltä katsoo. Melkeinpä tekisi mieli palata tuonne – tai noihin kaupungista kohtuuetäisyydellä oleviin rantakohteisiin!

30.3.2024 at 18:40

Kiitos Pirkko! Brisbanen sijainti on hyvä, koska sen lähellä on paljon mielenkiintoisia kohteita. Toki Brisbanessa itsessäänkin riittää nähtävää. Mekin raapaisimme vain pintaa.

Hannamari Henrika / Kohdemaa numero 28
    30.3.2024 at 21:13

Brisbane on jäänyt Australian kaupungeista vähemmän tutuksi, joten tässä kirjoituksessa tuli reilusti uutta tietoa kaupungista. 🙂 En siis ole käynyt Australiassa (toivottavasti joskus), mutta toki jonkun verran olen tutustunut maahan sinne matkustamisesta haaveillessani. Tuo uimapaikka keskellä kaupunkia näyttää juuri sellaiselta, missä haluaisin käydä – kivan näköinen allas ja takana kohoavat korkeat rakennukset ovat mieleeni! Pisimmän korren Australiassa kuitenkin vetää varmasti aina upea luonto!

1.4.2024 at 15:18

Keskellä kaupunkia oleva uimapaikka oli viihtyisä ja samanlaisen olen nähnyt maan koillisosassa, Cairnsissa. Siellä käytiin vuonna 2020 ja siellä myös uitiin. Brisbanessa tuli uitua vain ystäviemme uima-altaassa. 🙂 Kiitos kun kommentoit!

Aila ja Juha
    31.3.2024 at 13:04

Kiitos mukavasta nojatuolimatkasta toiselle puolelle palloa. Sääoloille ei voi mitään, mekin jouduimme muuttamaa suunnitelmiamme pääsiäisajalle. Olimme varanneet Rio Gordon kärsimysnäytelmään liput ja käyneet kaksi kertaa Benalmadenassa katsomassa, olisiko siellä menossa vastaava. Pääsiäiskulkueet Aurinkorannikon eri kaupungeissa ovat olleet lähes kaikki peruutettuja.
    Miniämme in spe on viettänyt aikaa Australiassa ja hehkuttanut sen ihanuutta. Täytynee uskoa muitten puheita ja kuvia sitten…
    Juha

1.4.2024 at 15:44

Kiitos Juha! Harmillista kuulla, että sää on ollut nyt kehno Aurinkorannikolla. Australia on upea paikka, mutta harmillisen kaukana.