Itävalta

Wien – nyt onnistuit hurmaamaan

9.4.2023
wien-kaupunkinakyma

Olen käynyt Wienissä kolme kertaa ja suhteeni kaupunkiin on muuttunut joka reissulla. Kahdella ensimmäisellä kerralla Wien jätti minut kylmäksi, mutta en osannut sanoa mistä se johtui. Ehkä Wien oli liian pömpöösi omaan makuuni. Seurasta se ei ainakaan jäänyt kiinni. Mietin oliko vuodenajalla jotain vaikutusta, mutta olin käynyt siellä sekä talvella että keväällä lämpimään aikaan. Helmikuun lopulla tehty Wienin matka muutti suhdettani kaupunkiin ja nyt voin sanoa jopa pitäväni siitä. Mitä sitten tapahtui? Ei oikeastaan mitään erityistä. Ehkä se oli jotain Wienin keisarillista taikaa tai sitten Wien on niitä kaupunkeja, jotka vaativat useamman käynnin.

Bratislavan kautta Wieniin

Matkamme alkoi Bratislavasta, jonne sukkuloimme bussilla heti Wienin lentokentältä. Yhden yön jälkeen otimme junan takaisin Wieniin. Majoituimme hotelli Domizilissa, josta oli vain kivenheitto Stephansplatzille. Koska olimme Wienissä jo aamupäivällä, huoneemme ei ollut vielä valmis. Jätimme laukut hotellille ja menimme tutustumaan kaupunkiin. Kävelimme pitkin ja poikin keskustan katuja. Wienin kauniista arkkitehtuurista olen aina pitänyt ja nytkin oli ihana katsella upeita vanhoja rakennuksia. Poikkesimme pienessä suklaapuodissa ostamassa tuliaisia ja paikallisessa Billa-ruokakaupassa katselemassa valikoimia ja hakemassa huoneeseen pientä purtavaa. Katukojusta tarttui mukaan hodari ja olutbaarissa maistui kylmät juomat. Iltapäivällä palasimme hotelliin ja saimme avaimet huoneeseen. Lyhyt jalkojen lepuutustauko ja matka jatkui taas kaupungin vilinään.

hotel-domizil-wien
Hotelli Domizilissa oli loistava hinta-laatusuhde
wien-stephansdom-sisalta
Stephansdom eli Pyhän Tapanin tuomiokirkko

Sacher-kakkua, totta kai!

Wienin matkan ohjelmassa oli syödä herkullista sacherkakkua jossain kaupungin viihtyisistä kahviloista. Wienin tunnetuimpaan kahvilaan, Café Sacheriin, oli pitkä jono. Vaikka meillä ei ollut kiire minnekään, emme halunneet jäädä jonottamaan. Wien on täynnä kahviloita, joten jatkoimme eteenpäin. Piipahdimme Sacherin lähellä olevassa Gerstnerissa, mutta senkin yläkertaan kiemurteli pitkä jono. Kahvi- ja leivoshammasta kolotti näköjään muillakin samaan aikaan. Mietimme pitäisikö kakun syönti siirtää toiseen päivään, mutta kun kävelimme Café Mozartin ohi ja sinne ei ollut jonoa, marssimme sisään onnitellen itseämme hyvästä tuurista. Melko täyttä sielläkin oli, mutta saimme pienen kahden hengen pöydän. Kahvi ja pala sacherkakkua maistuivat hyviltä. Ja myönnän, että pidän näistä vanhanajan kahviloista, joissa on pöytiin tarjoilu. Kun lähdimme kahvilasta, oli sinnekin ulos asti kiemurteleva jono.

hotel-sacher-wien
Kuuluisa Hotel Sacher
cafe-mozart

Wienissä on paljon kahviloita, joten jos ensimmäiseen suosikkipaikkaan on jonoa, kannattaa siirtyä seuraavaan. En ainakaan itse jaksaisi jäädä jonottamaan, koska sacheria ja muita herkullisia leivoksia on saatavilla lähes kaikista kahviloista.

Peterskirche ja klassinen iltakonsertti

Illalla kävelin lyhyen matkan hotellilta Peterskirchelle eli suomalaisittan Pyhän Pietarin kirkkoon. Olin varannut lipun klassisen musiikin konserttiin, jotka ovat Wienissä kovin suosittuja. Mies ei halunnut lähteä mukaan, joten menin yksin. Konsertti oli loppuunmyyty ja kirkonpenkkien viereen tuotiin tuoleja, jotta kaikki pääsivät istumaan.

wien-peterskirche
Konsertin alkua odotellessa Peterskirchessa

Illan ohjelmisto koostui muun muassa Mozartin, Vivaldin, Schubertin ja Bachin sävellyksistä. Suurin osa oli minulle tuntemattomia, mutta Vivaldin ”Neljä vuodenaikaa -kevät” toi kylmät väreet. Konsertti kesti tunnin ja se oli ainakin minulle sopiva aika. Tarjolla olisi ollut pidempiäkin konsertteja, mutta kirkon penkissä alkoi takapuoli puutumaan pehmustetyynystä huolimatta.

Turistibussilla ympäri Wieniä

Seuraavana päivänä ostimme liput turistibussiin. Reittivaihtoehtoja oli kaksi; sininen ja punainen. Kiersimme molemmat reitit ja aloitimme punaisesta.

wien-kartta

wien-votiivikirkko
Goottilaishenkinen Votiivikirkko

Wiener Riesenrad-maailmanpyörä

Prater-huvipuiston kohdalla hyppäsimme bussin kyydistä pois. Miehelle tämä oli ensimmäinen kerta Wienissä enkä minäkään ollut koskaan käynyt Praterissa, joten halusimme ajaa kierroksen kuuluisassa Wiener Riesenrad-maailmanpyörässä. Huvipuistoon pääsee ilmaiseksi, mutta kierros maailmanpyörässä maksoi 13,50 €/hlö (02/2023). Maanantain aamupäivä oli hiljainen eikä maailmanpyörään ollut jonoa. Saimme ison vaunun kokonaan itsellemme.

wien-prater
Wiener Riesenrad -maailmanpyörä
wien-huvipuisto-prater
Praterin huvipuisto
wien-riesenrad-lippu
Lippu maailmanpyörään
wien-prater-huvipuisto
Näkymä huvipuistoon maailmanpyörästä

Prater-huvipuisto on yksi maailman vanhimmista huvipuistoista. Se avautui vuonna 1895 ja paria vuotta myöhemmin valmistui maailmanpyörä Wiener Riesenrad. Se sai kantaa maailman korkeimman maailmanpyörän titteliä aina 1980-luvulle saakka. Huvipuistosta löytyvät kaikki mahdolliset kieputtimet ja kesällä suosituimpiin laitteisiin voi joutua jonottamaan pitkäänkin.

Belvereden palatsi

Huvipuistosta jatkoimme matkaa turistibussin kyydissä kierroksen loppuun saakka ja siirryimme siniselle reitille. Seuraava pysähdys oli Upper Belvederen pysäkillä. Ennenkuin menimme tutustumaan Belvederessä olevaan taiteeseen, pistäydyimme pysäkin lähellä olevassa kreikkalaisessa ravintolassa syömässä. Herkullinen saganaki vei ajatukset Kreetan aurinkoon.

wien-belvedere
Palatsin pihalla
wien-belvedere-puisto
Palatsin kaunis puutarha
wien-belvedere-puisto-patsas

Barokkipalatsi Belvedere on rakennettu 1700-luvun alkupuolella. Sen rakennutti prinssi Eugen. Alueella on ylempi ja alempi linna sekä niiden väliin jäävä kaunis puutarha. Prinssi Eugen kuoli vuonna 1736. Myöhemmin keisarinna Maria Teresiasta tuli Belvederen omistaja.

Belvederen barokkipalatsi puutarhoineen oli kaunista katseltavaa ulkopuoleltakin, mutta halusin nähdä sisätiloissa olevat taidekokoelmat, joihin kuuluu 1300-luvulta alkaen monien itävaltalaisten taidemaalareiden töitä, sekä myös ranskalaisia impressionisteja. Museon tunnetuin maalaus on Gustav Klimtin ”Suudelma”. Palatsi on todella kaunis ja viehätyin muun muassa upeasta valkoisesta portaikosta sekä kristallikruunujen valaisemista kattomaalauksista.

Belvederestä kävelimme noin kahden kilometrin matkan hotellille. Emme jaksaneet jäädä odottamaan bussia, jonka seuraava vuoro olisi tullut vasta 20 minuutin kuluttua.

wien-belvedere-maria
Palatsin taideaarteita
wien-belvedere-portaikko
Upea portaikko
wien-belvedere-palatsi
Palatsin huoneet olivat toinen toistaan kauniimpia
wien-belvedere-taulu
Itävaltalaisen Johann Georg Platzerin maalaus ”Samson’s revenge”
wien-belvedere-veistoksia
Veistoksia
wien-belvedere-linnut

Illalla menimme Pürstneriin syömään perinteiset wieninleikkeet. Lautasen kokoiset leikkeet hupenivat nopeasti nälkäisiin suihin. Leike oli niin ohueksi nuijittu, ettei sen isosta koosta huolimatta tullut ähkyä. Pürstneriin kannattaa tehdä pöytävaraus. Olisimme menneet sinne jo edellisenä iltana, mutta se oli täynnä. Teimme samantien varauksen ja nyt ei tarvinnut jäädä näppejä nuolemaan.

Aila ja Juha
    9.4.2023 at 15:34

Olet nähnyt hyviä ja tärkeitä paikkoja Wienissä. Hienoa, että haluat käydä uudelleenkin, siellä on niin paljon nähtävää. Ja useita hienoja konserttipaikkoja. Me kävimme viimeksi jälleen Musikvereinin konserttisalissa, josta televisioidaan se kuuluista uudenvuoden konsertti ja Schönbrunnin linnassa myös, se oli vielä populistisempi konsertti, vielä enemmän Mozartia ja Schubertia. Ja Wienin keskustasta kannattaa lähteä pitemmällekin, esimerkiksi hautausmaat muistomerkkeineen ovat hienot. Aila

10.4.2023 at 12:00

Kiitos Aila! Musikvereinin konserttisali on listalla seuraavalle käynnille. Schönbrunnin linnan pihalla kävin edellisellä reissulla. Silloin ei sisälle haluttu mennä, vaan nautittiin aurinkoisesta talvipäivästä ulkona. Wienin keskustan ulkopuolelta löytyy varmasti myös hienoja käyntikohteita. Nyt ei ollut oikein aikaa kuin pyöriä keskustassa. Miehelle tämä oli ensimmäinen kerta Wienissä ja halusin näyttää keskustan kohteita.

Cilla Maria Travel
    9.4.2023 at 15:35

Mielenkiintoista. Pitäisköhän minunkin antaa Wienille vielä uusi mahdollisuus. En nimittäin todellakaan viihtynyt siellä yhtään kun kävin vuonna 2019. Silloin yritin ettiä myös tuota alkuperäistä sacher-kakun tarjoilupaikkaa, mutta en löytänyt sisäänkäyntiä jostain syystä. Päädyin syömään kakkupalasen sitten johonkin aseman kahvilaan ennen lähtöä.

10.4.2023 at 12:03

Kiitos Cilla! Minulle Wien ”avautui” vasta kolmannella kerralla. Vaikea sanoa mikä siihen nyt johti, mutta tuli tunne, että sinne olisi kiva palata uudestaan. Vaikka olen käynyt kolme kertaa, edelleen on paljon kaikenlaista näkemättä.

Mari/Kodinvaihtaja LASSILA
    9.4.2023 at 16:07

Nimenomaan keisarillinen kuvaa Wieniä hyvin. Pidin juuri siitä syystä. Plus jostain syystä kapeilla korkeiden kivitslojen välisillä kaduilla oli niin hiljaista (tslot imivät liikenteen melun tms).

10.4.2023 at 12:07

Kiitos Mari! Wienin keskustassa on rajoitettu autojen ja moottoripyörien käyttöä, joten tietyillä kaduilla on rauhallista. Minä nautin kauniista rakennuksista, joita tupsahteli eteen lähes joka kadunkulmasta.

Laura
    9.4.2023 at 16:27

Sacher kakkua ja Wien ❤️

Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
    9.4.2023 at 18:42

Pari kertaa Winessa ollaan käyty. Me kyllä tykästyimme kaupunkiin jo ensimmäisellä kerralla. Ihan heti ei sinne nyt kyllä tule lähdettyä, koska maan vuoret kiinnostavat vielä enemmän. Wienin museoissa ei kuitenkaan olla vielä oikein käyty, ja ne kyllä toisaalta kiinnostaisivat myös.

10.4.2023 at 12:12

Kiitos Mikko! Itävallan alppimaisemat olisi hienoa nähdä omin silmin ja vaellukselle olisi myös kiva päästä. Minua on alkanut iän myötä museot kiinnostamaan ja kiva käydä edes jossan, jos aikataulut antaa myöten. Olisin halunnut käydä kirjallisuusmuseossa, mutta se oli maanantaina kiinni.

Anne/ Matkahetket
    10.4.2023 at 09:00

Olen käynyt Itävallassa, mutten Wienissä kuitenkaan. Tuo kirkko näyttää aivan upealta ja konserttiin olisin mieluusti itsekin halunnut. Ja leivonnaiset on Itävallassa hyviä.

10.4.2023 at 12:15

Kiitos Anne! Wienin kirkot oli upeita, niitä vaan katseli niska kenossa ja ihmetteli miten tällaisiä on joskus maailmassa rakennettu. Konsertti oli hieno kokemus varsinkin kun sitä kuunteli upeassa ympäristössä.

Helena
    10.4.2023 at 10:34

Kerran elämässä voi turistirysäkahviloihin jonottaa, mutta menettää paljon, jos ei käy muissa hiukan sivummalla olevissa kahviloissa. Omat suosikkini ovat
    https://oberlaa-wien.at/ Ja
    Jesuiittakirkko on käymisen arvoinen ja jos yksi museo sopii ohjlemaan, niin luonnontieteellinen museo on upea, sekä näyttely että palatsi.

10.4.2023 at 12:19

Luonnontieteellinen museo olisi kiinnostanut, mutta se jää nyt toiseen kertaan. Rakennus oli ulkopuoleltakin todella kaunis. Kiitos Helena kun kommentoit ja kiitos myös kahvilavinkeistä! 🙂

Elina / elinanmatkalaukussa
    11.4.2023 at 20:45

Täälläkään ei Wien tehnyt hyvää ensi vaikutelmaa aikoinaan läpikulkumatkalla. Kiva kuulla, että kolmas kerta auttoi kääntämään kelkan 😃 tuo konsertti on varmasti ollut elämys!

15.4.2023 at 08:15

Kiitos Elina! Jotkut kohteet vaatii useamman kerran ja jotkut kolahtaa heti ensi käynnillä. 😊

Eveliina / Reissukuume
    12.4.2023 at 11:41

Ihanaa, että Wien onnistui vihdoin hurmaamaan! 🙂 Mä olen käynyt siellä pariin kertaan paikallisen ystäväperheen kanssa, ja olen kyllä joka kerta nauttinut maisemista ja tunnelmasta! 🙂

Reissu-Jani
    12.4.2023 at 20:00

Wien ei ole avautunut minulle vielä – kaksi kertaa käynyt, kun olen ollut matkalla Brastislavaan. Jotenkin Wien on turhan snobi ja pömpöösi minulle, jopa ihmiset olivat hieman ylimielisiä (en puhu saksaa). Tai ehkäpä kaupunki on vaan liian suuri ja sekava minulle. Pidän enemmän Tirolista. Ehkäpä minunkin pitäisi kolmannen kerran käydä vielä Wienissä.

15.4.2023 at 08:18

Suurkaupungit eivät välttämättä heti ensimmäisellä käynnillä avaudu. Minulle LA ja Bangkok olivat sellaisia etten saanut niistä otetta. Ehkä toinen tai kolmas kerta auttaisi asiaa. Toki kaikista paikoista ei tarvitse tykätä.

Ismo for Takeoff
    13.4.2023 at 00:56

Wien ei myöskään ole avautunut. Tosin olen käynyt vain kerran ja kokemukset olivat sekä hyviä että huonoja. Wieniläistyylinen arkkitehtuurikaan ei oikein viehätä. Sacher on kyllä hyvää ja onhan Wien aidoin paikka sitä syödä, tosin erinomaista sacheria olen saanut niin Bratislavassa kuin Belgradissakin. Ehkä pitäisi sille antaa vielä mahdollisuus ja Wienin lentokentällä meillä oli jopa kantaravintola, josta ei ole kuin hyvää sanottavaa. Mutta todella tuo pöytiin tarjoilu on se, mitä aina Suomessa kaipaa verrattuna käytännössä koko muuhun Eurooppaan.

15.4.2023 at 08:21

Wien tuntuu olevan kaupunki, joka jakaa mielipiteitä. 😊 Vanhan ajan kahvilat ovat minusta ihania ja niitä saisi Suomessa olla enemmän.

Anna K. - Kaukaa haettua
    13.4.2023 at 22:56

Tykkäsin heti ekalla kerralla! Käytiin ystävän kanssa myös tuolla Belvederen museolla, muistan Klimtin Suudelman, se on upea!
    Hienoin nähtävyys musta oli Sissin palatsi. Fanitin lapsena Sissiä ja oli upeaa nähdä paikka nyt aikuisena.

15.4.2023 at 08:23

Sissin palatsi on minulla vielä näkemättä. Tykkäsin myös tosi paljon Sissi elokuvista pienenä.

Hannele/ Hipaisuja maapallolla
    15.4.2023 at 11:33

Kiitos jutusta! Olen käynyt Wienissä ainoastaan yhden kerran ja se jäi jotenkin vajaaksi kokemukseksi. Kakut ja leikkeet syötiin ja filharmonikot kuunneltiin kyllä, seurakin oli ensiluokkaista. Täytyypä harkita uutta visiittiä ja mahdollisuutta.