Itävalta

Talvinen viikonloppu Wienissä

20.1.2017
wien-katukuva

Tämän vuoden ensimmäinen matka suuntautui Itävallan kauniiseen pääkaupunkiin Wieniin. Olen käynyt siellä kerran aikaisemmin työmatkalla, mutta siitä on jo aikaa noin 10 vuotta. Wien ei silloin kolahtanut lempikaupunkieni joukkoon. Annoin sille nyt uuden mahdollisuuden ja hyvästä syystä. Meidän viime vuoden ”kesätyttö” lähti sinne syksyllä vaihtoon ja päätimme työkaverini kanssa lähteä katsomaan häntä ennenkuin opinnot Wienin yliopistossa päättyvät.

wien-lindner-hotelli

Hotellisuositus: Lindner Hotel Am Belvedere

Ebookersin kautta löysimme edullisen viikonloppupaketin Finnairin suorilla lennoilla ja viime perjantaina töiden jälkeen lensimme Wieniin. Hotelliksi valikoitui Lindner Hotel Am Belvedere, jonka sijainti osoitteessa Rennweg 12 oli erinomainen. Lentokentältä pääsi junalla (asema Rennweg) lähelle hotellia ja kaupungille kätevästi raitiovaunulla 71. Ostimme netistä valmiiksi kahden päivän matkakortin jo ennen lähtöä ja se kävi niin junaan, metroon, bussiin kuin raitiovaunuunkin. Lentokentän ja keskustan välille piti erikseen ostaa vielä lisälippu, joka oli noin neljä euroa.

Ennen matkaa tulee yleensä mietittyä varsinkin kaupunkikohteisiin mentäessä, mitä siellä haluaa nähdä. Nyt lähdimme aika väljällä toivelistalla. Pääpaino hyvässä ruoassa, viinissä ja yhdessäolossa. Väliin pientä shoppailua ja nähtävyyksistä Schönbrunn ylsi listan kärkeen. Myös vilaus Tonavasta olisi hienoa.

wien-nakyma-huoneen-ikkunastaHuoneemme oli hotellin ylimmäisessä eli 7.kerroksessa ja sieltä oli hienot näkymät Belvederen kasvitieteelliseen puutarhaan sekä Karlskirchen suuntaan. Lauantaiaamuna kurkkasimme verhon raosta miltä sää mahtaa näyttää, koska sääennusteet olivat näyttäneet kaikkea mahdollista aina auringon paisteesta räntäsateeseen. Valitettavasti räntäsateen ennustaja oli osunut oikeaan, koska sitä tuli taivaan täydeltä lähes koko päivän.

Kahviloita ja shoppailua

Ystävämme tuli aamulla meitä hotellille vastaan ja koska huonehintaan ei kuulunut aamiaista, lähdimme raitiovaunulla keskustaan etsimään aamiaispaikkaa. Ystävällämme oli pari kivaa paikkaa tiedossa ja ensin kävimme Ulrichin ovella, mutta siellä oli täyttä, joten siirryimme läheiseen Café Burggasseen. Se oli hyvin vintagehenkinen paikka, jonka yhteydessä oli myös vintagemyymälä. Kahvilan puolella nurkassa paloi takkatuli ja yhdelle seinälle oli pinottu halkoja. Tuolit ja pöydät olivat eri paria ja tunnelmaa loivat erilaiset viherkasvit sekä kynttilät.

Aamiaisen jälkeen lähdimme räntäsateeseen, jonka kova tuuli piiskasi vasten kasvoja. Totesimme, että kaupungilla kävely ei siinä säässä oikein houkuta, joten siirryimme kiertelemään kauppoja. Ostoskierroksen jälkeen vatsassa oli kakun mentävä kolo ja päätimme mennä Wienin suosituimpiin kuuluvaan Café Centraliin. Kahvila on ollut samalla paikalla 1800-luvulta lähtien ja se on upean näköinen sisältä marmoripylväineen ja kattokruunuineen. Kahvilaan saimme myös tovin jonottaa. Valitsimme vitriinistä mieleisen leivoksen ja painoimme sen numeron muistiin. Kun tarjoilija tuli ottamaan kahvitilausta, kerroimme hänelle leivosta vastaavan numeron. Kuten voitte arvata, leivos oli todella suussa sulava.

Alkuillasta teki mieli meksikolaista ruokaa, mutta ensimmäinen ravintola, jonka oven ripaa kävimme kokeilemassa, oli kiinni. Menimme sitten lähellä olevaan Santos Wieden (Favoritenstraße 4-6) -ravintolaan. Se osoittautui oikein viihtyisäksi paikaksi.

Vieraana paikallisten luona ja vähän yöelämää

Ystävämme asuu Wienin keskustassa nuoren pariskunnan alivuokralaisena ja pääsimme näin tutustumaan illalla wieniläiseen kotiin. Asunto oli vanhassa kerrostalossa, mutta se oli remontoitu moderniksi ja oli todella viihtyisä. Ystävällämme on käytössä iso huone ja yhteisiä pesutiloja, avokeittiötä ja olohuonetta saa myös vapaasti käyttää. Viileästä säästä huolimatta huoneet olivat lämpimät, mutta eteistilaa ja sen yhteydessä olevaa wc:tä ei lämmitetä joten ne tuntuivat melkoisen kylmiltä. Wienissä tuntui olevan yleistä, että wc ja suihku olivat erikseen. Näin oli myös meidän hotellissa.

Kävimme tutustumassa myös Wienin iltaelämään yhden lasillisen verran. Halusimme johonkin näköalabaariin, mutta useimmat niistä ovat tammikuussa suljettuja. Sky Bar sen sijaan oli auki ja menimme sinne. Ikkunan viereiset paikat olivat tietenkin jo varattuja, joten näköalaa emme päässeet ihailemaan. Sky Bar oli oikein mukava mutta olimme täysin unohtaneet, että baareissa saa sisällä polttaa tupakkaa ja näitä tupruttelijoita istui meidän viereisessä pöydässä. Vaatteet ja kaikki haisivat ikävästi tupakalle baarireissun jälkeen.

Schönbrunnin linna

Sunnuntaina paistoi aurinko, mutta kylmä tuuli teki säästä viileän. Menimme aamiaiselle Ulrichiin, jonne emme edellisenä päivänä jaksaneet jonottaa. Paikka oli taas täynnä, mutta odotimme noin 15 minuuttia pöydän vapautumista.

Aamiaisen jälkeen suuntasimme metrolla Schönbrunnin linnaan. Se on keisarinna Maria Theresian rakennuttama ja se toimi aikoinaan kesäpalatsina. Palatsissa on yhteensä 1441 huonetta, joista 45 on auki yleisölle. Me emme kuitenkaan menneet sisätiloihin vaan kävelimme valtavassa puutarhassa. Turistien lisäksi paikalla näkyi myös paljon lenkkeilijöitä. Schönbrunn pitäisi nähdä kesällä, jolloin puutarha olisi täydessä loistossa. Hieman ylempää löytyi iso huvimaja. Sinne johtavalle tielle oli asetettu puomit ja kyltissä luki, ettei siellä ollut talvikunnossapitoa. Kuitenkin ihmiset kiersivät puomit ja tasapainoilivat liukasta tietä ylös. Me mietimme hetken mitä teemme, mutta päätimme kuitenkin kiivetä ylös maisemia katsomaan. Sää alkoi tuntua jopa keväiseltä kun kauniissa auringonpaisteessa poseerasimme kameralle Schönbrunnin upea linna taustalla.

Kävelylenkin jälkeen palasimme keskustaan ja menimme yliopiston kampusalueella olevaan ravintolaan syömään schnitzelit eli kotoisammin wieninleikkeet. Lisukkeeksi sai valita ranskalaiset tai perunasalaatin. Ruoan jälkeen kello olikin jo sen verran, että haimme matkalaukut ystävämme asunnolta ja siirryimme junalla lentokentälle ja kotia kohti.

Wien on kaunis kaupunki ja varsinkin sen arkkitehtuuria katselee mielellään. Siitä huolimatta kaupunki ei toisellakaan kerralla tehnyt niin suurta vaikutusta, että nostaisin sen lempikaupunkieni joukkoon. Missä vika? No ei ainakaan seurassa. Meillä oli tyttöjen kanssa hauskaa ja nauroimme vedet silmissä monta kertaa kaikenlaisille kommelluksille. Roomakin teki minuun vaikutuksen vasta neljännellä kerralla, joten ehkä pitää antaa Wienille vielä pari mahdollisuutta.

• sarrrri | La Vida Loca 2.0 Matkablogi
    22.1.2017 at 21:11

Kävimme viime vuonna Wienissä pääsiäisen aikaan, ja silloin siellä oli jo kevät pitkällä. Mulla Wien kiilasi sillä reissulla ehdottomasti eurooppalaisten suosikkikaupunkien top-3-listalle. Mutta näissä kuvissa se ihana kaupunki näyttää kovin harmaalta ja ankealta, että ehkä Wien sitten vain on sellainen kaupunki, joka täytyy nähdä kauniilla säällä kun on jo vähän lämpimämpää. 🙂

• Merja / Merjan matkassa
      23.1.2017 at 20:56

Kiitos Sari kommentista! Kevät on varmasti parempi aika kuin harmaa tammikuu. Aikaisemmalla kerralla olin myös keväällä reissussa ja olihan siellä ihan eri näköistä eikä tarvinnut kietoutua paksuihin talvitamineisiin. Jostain syystä se ei silloinkaan kolahtanut, enkä osaa yhtää sanoa miksi. Nää on näitä 🙂

• Jenna / With huge passion for life
    23.1.2017 at 09:27

Ihana Wien! En malta odottaa, että pääsen juoksemaan keväällä sinne puolimaratonia 🙂 Kylmällä ja kostealla säällä kaikki kaupungit ovat muuten nihkeitä.

23.1.2017 at 21:00

Kiitos Jenna kommentista! Wau, Wienissä on varmasti tosi makeeta juosta puolimaraton. Minä olen juossut niitä vain Suomessa. Joo ja tuo on niin totta, että sää vaikuttaa fiilikseen, vaikkei sen saisi antaa vaikuttaa.

• Maria
    23.1.2017 at 14:13

Voi miten herkullisia ruokia matkalla! Kuvista jäi vähän sama viba, ihan kiva ja kauniihko mutta ei säväyttävä!

23.1.2017 at 21:03

Kiitos Maria! Ruoka oli hyvää ja hieman edullisempaa kuin Suomessa. Harmaalla säällä oli kuvien ottaminen työn ja tuskan takana. Onneksi sunnuntaina paistoi aurinko, niin sai Schönbrunnista edes jotain järkeviä kuvia.

• Miika / Scenic Road Hunters
    23.1.2017 at 14:50

Rakennukset näyttävät upeilta. Mää olen aina tykännyt rakennuksissa kiinni olevista patsaista ja harmittaa, ettei niitä enää juurikaan tehdä.

Noi kahvikuppeihin tehtävät kuviot on jänniä 🙂 Eikös Wienissä oo tapana käydä kuuntelemassa joku konserttikin?

23.1.2017 at 21:08

Kiitos Miika! Wienin arkkitehtuuri oli tosi hienoa. Rakennuksia katseli mielellään. Meillä oli tarkoitus mennä johonkin oopperaan tai musikaaliin, kun niihin voi saada viime tipassa lippuja tosi halvalla. Nyt oli tarjolla vain joku tuntemattomampi musikaali, joten ei sitten viitsitty mennä.

• Ne Tammelat
    23.1.2017 at 20:33

Wien kuulostaa ihan käymisen arvoiselta paikalta, täytyy laittaa nämä vinkit korvan taakse. Tykkään myös ihailla kaupunkia korkeista rakennuksista/paikoista.

23.1.2017 at 21:12

Kiitos kommentista 🙂 Wienissä kannattaa ehdottomasti käydä. Vaikkei se minuun (vieläkään) kolahtanut, niin moneen muuhun se kyllä on. Tuttavapiiristäkin löytyy Wien-faneja, jotka varmaan heittelevät minua mädillä kananmunilla tämän postauksen jälkeen 😉

• sari/ matkalla lähelle tai kauas
    23.1.2017 at 21:58

Wien on listoillani. Kuten kaikki Euroopan maat ja pääkaupungit. Sinne on päästävä keväällä, olisiko sitten kaupunkikokemus parempi?

24.1.2017 at 21:39

Kiitos Sari kommentista! Kevät on kivempi aika mennä Wieniin (ja moneen muuhunkin Euroopan kaupunkiin) kuin talvi. Aurinkoinen sää, vehreät puutarhat ja kukkaloisto antavat kaupungista paremman kuvan.

• Teija / Lähdetään Taas
    24.1.2017 at 20:56

Voi, minä niin haluaisin Wieniin ja etenkin sen lähettyvillä oleville viinitiloille. Voi olla, että jo tänä vuonna toteutetaan pitkä viikonloppumatka sinne miehen kanssa.

24.1.2017 at 21:44

Kiitos Teija kommentista! Teidän suunnitelmat kuulostaa hyvältä. Wienin viinitilat kiinnostaisi minuakin.

• Kati / Lähinnä Kauempana
    25.1.2017 at 00:11

Minä olen käynyt Wienissä sen ainoan kerran kesähelteillä ja ennakko-odotukset oli aika vaatimattomat. Ehkä siitä syystä tykästyin kaupunkiin tosi paljon! Ja totta lienee sekin, että kaunis aurinkoinen sää saa kaiken näyttämään entistä kauniimmalta. Mun mies muuten kävi silloin pulahtamassa Tonavassakin, mutta minä sentään jätin sen väliin. 🙂

27.1.2017 at 19:12

Kiitos Kati kommentista! Tottahan se on, että aurinkoisella ja lämpimällä säällä moni kaupunki näyttää kivemmalta. En tiennytkään, että Tonavaan pääsee pulahtamaan. Tosin väliin minäkin olisin sen jättänyt 😉

• Miika ♥ Gia | matkakuume.net
    25.1.2017 at 13:50

Taitaa olla kelillä paljon tekemistä sen kanssa miten kaupungin kokee. Täytyy sanoa että näissä kuvissa sateinen ja harmaa kaupuni ei juuri houkuttele, mutta aurinkoisemmalla se varmasti näyttäisi itsestään toisen puolen.

Tuo pieni aamiaiskahvila, oi miten tunnelmalliselta se vaikuttaakaan! Eikä nuo maisemat hotellin ikkunasta varsinaisesti huonot olleet nekään. 🙂

27.1.2017 at 19:19

Kiitos kommentista! Näinhän se on, että sää vaikuttaa. Tosin kun kävin Wienissä edellisen kerran, siellä oli aurinkoista eikä se siltikään vaikutusta tehnyt. Nämä taitaa olla jotain henkimaailman juttuja, kun en oikein keksi mitään selitystä, miksi joku kaupunki kiehtoo säällä kuin säällä ja joku toinen ei. Hotelli oli kiva ja maisemat kohdallaan. 🙂

• Outi
    25.1.2017 at 15:26

Vesisade pilaa helposti kaupunkiloman vaikkakin silloin on hyvää aikaa tutustua kahvila- ja ravintolatarjontaan. Onneksi saitte myös auringonpaistetta osaksenne ?

27.1.2017 at 19:21

Kiitos Outi kommentista! Sunnuntain auringonpaiste oli oikein tervetullut, vaikka kylmä tuuli silloinkin oli.

• Terhi / Muru Mou
    25.1.2017 at 23:07

Olen käynyt Wienissä kerran, mutta vain muutaman tunnin ajan, joten kovinkaan kummoista kuvaa en silloin kaupungista saanut. Kaupunki ei ole myöhemminkään oikein kiinnostanut, mutta kyllähän tuonne voisi mennä viikonloppua viettämään! Kahvilat näyttää todella kivoilta, ja arkkitehtuuri on upeaa 🙂

27.1.2017 at 19:26

Kiitos Terhi! Kahvilatarjonta on Wienissä tasokasta ja jos tykkää palatseista, museoista ja kirkoista niin niitäkin sieltä löytää. Arkkitehtuuri on myös kaunista. Edellisellä kerralla kävimme katsomassa Espanjalaisen ratsastuskoulun aamuharjoituksia ja jos hevosista tykkää, sitä voin myös suositella. 🙂

• Heidi / Fiiliksiä & hetkiä
    26.1.2017 at 06:44

Minun täytyisi ehdottomasti antaa Wienille myös toinen mahdollisuus. Ainoa varsinainen visiittini kaupungissa on vuosien takaa, kun saavuin Passausta alkaneen fillariretken päätteeksi Wieniin. Olin niin poikki, etten jaksanut hengailla kuin hotellin ympäristössä. Pidän Itävallasta muuten paljon, joten ehkä keväinen Wien olisi viikonloppu minun makuun. Tässä tuli hyviä vinkkejä!

27.1.2017 at 19:29

Kiitos Heidi! Keväinen Wien on kaunis ja suosittelen sitä mielummin kuin talvista kaupunkia. Näkemistä ja tekemistä riittää, en vaan tiedä, miksei se minuun kolahtanut.

• Asko/Appa matkustaa
    26.1.2017 at 06:56

Kiitos matkakertomuksesta, josta löytyy paljon samoja elementtejä mitä itse käytän omissa kirjoituksissani. Minua miellyttää mm. se, että kerrotaan vinkkejä kulkuyhteyksistä hintoineen lentokentältä ym. käytännön tietoa. Niistä on helppo ottaa koppi omaa matkaa suunnitellessa. Kuvat paljastavat, että me turistit kierrämme samoja paikkoja, jopa samoja kahviloita 🙂 Wien on kaunis kaupunki, mutta ei voi mitään, että niissä käy mieluiten kesäaikana.

27.1.2017 at 19:35

Kiitos Asko! Yritän kirjoittaa sellaisista asioista mistä itsekin etsin tietoa, jos olen reissuun lähdössä. Hienoa, jos niistä on hyötyä muillekin 🙂 Cafe Centralissa taitaa lähes kaikki turret käydä, on se sen verran legendaarinen.

• Pirkko / Meriharakka
    26.1.2017 at 10:43

Kävimme viimeksi Wienissä viime vappuna ja silloin Beldeveren puutarhakin näytti jo parastaan, mutta eiköhän tuossa kaupungissa ole aineksia viikonloppureissuun vaikka talvellakin.

27.1.2017 at 19:37

Kiitos Pirkko! Beldeveren puutarha on varmasti todella kaunis keväällä / kesällä. Nyt emme sinne ehtineet, mutta huoneen ikkunasta näkyi, että se oli lenkkeilijöiden suosiossa.

• Johanna Hulda
    26.1.2017 at 12:20

Kansainvälistyminen on juuri tuon takia niin ihanaa, että sitten voi kyläillä ystävien luona ulkomailla! Wien on jotenkin tullut aina skipattua siellä päin matkaillessa, koska vaikka nuo suureelliset ja hienot rakennukset ovat toki upeita, niin viihdyn paremmin kodikkaammissa kaupungeissa – ehkä Wienistäkin silti löytyisi sellaisiakin kaupunginosia. Tuo aamiaiskahvila takkatulineen paikkaisi tätä kyllä mainiosti! Joskus kyllä pitää mennä kokeilemaan Wieniäkin.

29.1.2017 at 15:38

Kiitos kommentista Johanna! Meidän lähes kaikki ystävät ja sukulaiset asuvat Suomessa, joten oli tosi kiva päästä moikkaamaan ulkomailla hetken asuvaa kaveria. Lauantaiaamun aamiaispaikka oli todella tunnelmallinen. Tarjoilija oli myös todella suloinen. Kun tilasin lisäksi jugurttia, hän ei meinannut millään uskoa, että haluan todella pelkkää jugurttia enkä esimerkiksi lisukkeeksi marjoja tai hedelmiä. Hän oli sitten ripotellut luonnonjugurttini päälle mustikoita ja hieman mysliä, ettei näyttäisi niin tylsältä. Sweet 🙂

• Stacy Siivonen
    26.1.2017 at 20:58

Minun teki mieli tämän kirjoituksen jälkeen antaa Wienille mahdollisuuksista ensimmäinen jo pelkästään noita viheralueita katsellessa. Räntäsadetta ei tietenkään toivo koskaan itselleen. Epäselväksi jäi, milloin tämä tapahtui, mutta saattoipa olla jopa sama räntäsade, mikä minua kiusasi Puolassa. Itävalta on siitä ikävä maa, että mieli repii kahtaalle, pitäisi käydä sekä Alpeilla että Wienissä, ehkä kummassakin.

29.1.2017 at 15:40

Kiitos kommentista Stacy! Wienissä riittää viheralueita ja sen myötä lintuja. Olin reissussa viikkoa ennen Matkamessuja, joten taisi mennä saman räntäsateen piikkiin, joka oli sinun kiusana Puolassa.

• Anna | Muuttolintu.com
    27.1.2017 at 00:25

Tuommoiset lomat on yleensä niitä parhaita, hyvää seuraa, eikä ohjelmassa mitään pakollista muuta kuin ruokaa ja juomaa. Hirveä sankolistan ruksiminen ja nähtävyyksien kiertäminen on väsyttävää ja stressaavaakin, joten yleensä vältän sellaista kaupunkikohteissa. Wien ei ole tuttu, mutta eiköhän sinnekin joskus päädytä!

29.1.2017 at 15:42

Kiitos kommentista Anna! Välillä on kivaa, ettei ole niin paljon ohjelmaa vaan voi mennä fiiliksen mukaan. Ruoka ja juoma olivat tällä kertaa pääosassa 🙂

• Lotta | Watia.fi
    27.1.2017 at 13:27

Tunnelmallisen oloisia kahviloita olet ainakin löytänyt. Kivalta reissulta vaikuttaa. Onks toissa leivoksessa jotain kultalehdykkää päällä? Näyttää herkulliselta, mutta kalliilta. 😀

29.1.2017 at 15:46

Kiitos kommentista Lotta! Apus nyt en enää muista mitä tuo kultalehdykältä näyttävä oli. Cafe Centralin leivos taisi maksaa jotain 8-9 euron tietämillä. Täytyy kyllä myöntää, etten tiedä mitä ne Suomessa maksavat, koska harvoin täällä tuollaisia ostan. Olisiko suurin piirtein samanhintaista kuin täällä?

• Heidi/Himomatkaajan Turinoita
    27.1.2017 at 16:56

Herkkullisen näköisiä kuvia! Nam! Wienin leivokset ovat kyllä tosi herkkua erityisesti Sacher-kakku.
    Näyttää siltä, että teillä on ollut oikein laatuloma, vaikka sää ei ollutkaan paras mahdollinen. 🙂

29.1.2017 at 15:47

Kiitos kommentista Heidi! Sää ei tosiaan suosinut, mutta aika kului muuten mukavasti hyvässä seurassa maittavien ruokien ja juomien äärellä 🙂

• Kaisa
    27.1.2017 at 20:55

Olin viime kesänä Wienissä ja keli oli vähän erilainen kuin teillä mikä varmasti vaikuttaa kokemukseen. Ei jaksettu kiertää historiallisia kohteita koska sää oli niin kaunis. Mulla ei ollut mitään odotuksia joten yllätyin positiivisesti. Kivoin oli kävely viinitiloilla, joihin pääsee kätevästi paikallisbussilla: https://www.rantapallo.fi/mutkiamatkassa/2016/08/16/olen-juonut-viinia-wienissa-viiniviljelmilla/

29.1.2017 at 15:49

Kiitos kommentista Kaisa! Mä olenkin muistaakseni lukenut postauksesi Wienin viinitiloista. Sinne olisi ollut kiva päästä, mutta en tiedä miten ovat talvella auki. Kesä olisi ehdottomasti paras vuodenaika viinitilojen tutkimiseen.

• Liza in London
    28.1.2017 at 03:08

On varmasti ollut mukava tapa korkata matkavuosi, vaikkei Wien itsessään (vielä?) täysin hurmannutkaan. Mä katselin jo tälle viikonlopulle matkalippuja Wieniin bongattuani uutisreportaasit Tonavan muuttumisesta suureksi luistinradaksi, mutta paikallinen ystävä painotti, että sinne kannattaisi tulla vasta kesällä. 🙂

29.1.2017 at 15:50

Kiitos kommentista Liza! Matkavuosi tuli avattua kivalla tavalla, vaikkei Wien lempparikaupunkini olekaan. Edellisen kerran olen käynyt siellä keväällä ja se oli ehdottomasti parempi vuodenaika. Kesä varmaan vielä parempi 🙂

• Virpi /Täynnä tie on tarinoita
    28.1.2017 at 10:20

Tälläiset tyttöjen reissut ovat kyllä parhautta, vaikka kaupunki ei niin sytyttäisikään. En ole Wienissä käynyt joten omaa mielipidettä sieltä ei ole, mutta tosiaan joskus joku paikka voi alkaa miellyttämään vasta useamman käynnin jälkeen.

29.1.2017 at 15:53

Tyttöjen reissut on <3 Silloin ei kohteella niin suurta merkitystä, kun keskitytään yhdessäoloon ja hyvään ruokaan.

• Kohteena maailma / Rami
    28.1.2017 at 16:12

Wien on mukava kaupunki, mutta siellä täytyy vähän osua oikeille mestoille. Tietty kesäaikaan tämäkin kaupunki on kivempi, mutta tekemistä ja näkemistä löytyy aina. Bratislava naapurissa tuo vielä oman lisänsä.

29.1.2017 at 15:54

Kiitos kommentista Rami! Bratislava olisi kiinnostanut kovasti, mutta siihen reissuun ei nyt ollut aikaa. Ystäväni kertoi käyneensä siellä muiden vaihtarikavereiden kanssa, koska se on niin lähellä.

• Ariela/Andalusian auringossa-ruokamatkablogi
    28.1.2017 at 23:21

Itse kävin Wienissä reilireissulla liki 20 (!) vuotta sitten eikä kaupunki ainakaan tuolloin tehnyt minuunkaan mitään kovinkaan kummoista vaikutusta. Kahvilat muistan tosin lämmöllä ja sen Sacherkakun <3

29.1.2017 at 15:55

Kiitos kommentista Ariela! Kahvilat ja sen herkut ovat melkeinpä parasta Wienissä sekä tietysti ne kaikki kauniit rakennukset 🙂