Kansallispuistot Suomi

Örön linnakesaaren luontopolut

9.7.2021

Örön saari on jokaisen luonnon ystävän paratiisi. Saaristoluontoa pääsee parhaiten ihailemaan saaren kahdella luontopolulla; Punainen 12 mm kierros suuntautuu saaren pohjoisosiin ja Sininen 6″ -reitti saaren eteläkärkeen. Me kiersimme matkabloggaajaporukalla molemmat reitit kesäkuisella saarivierailulla.

Luontopolkujen erikoiset nimet tulevat tykkien ja kanuunojen kaliibereista, onhan saarella vahva sotahistorian tausta. Vaikka Örön saari on ollut avattuna yleisölle jo usean vuoden ajan, ei joka paikkaan ole vieläkään pääsyä. Osa alueista on suljettu ja nämä paikat on merkitty kieltomerkein.

Sininen 6″ -kierros

Päätimme kävellä ensimmäisenä päivän sinisen kierroksen ja lähdimme kohti saaren eteläkärkeä heti lounaan jälkeen. Kävelimme kasarmialueelta Lyhyttä Ikävää pitkin, josta pääsi sinisen kierroksen alkuun. Kuuden tuuman kierros on 4,7 kilometriä pitkä ja tuumailimme, että ehditään kiertää reitti ennen olutmaistajaisia, jonne osa porukastamme oli menossa. Heti alkumatkasta pääsimme ihmettelemään juoksuhautoja ja juutuimme tutkimaan niitä pitkäksi aikaa.

oro-juoksuhaudat

oro-kukat

oro-metsapolku

Matka jatkui kohti laidunaluetta. Tähyilimme heinikon suuntaan ja pian siellä näkyikin lempeän näköisiä sarvipäitä. Ylämaankarja pitää  huolta saaren rantaniityistä ja -metsistä. Luontopolut kulkevat karja-aitausten läpi, eivätkä nämä otsatukat olleet moksiskaan siitä, että heidän laidunmaillaan tallaili muutama retkeilijä.

oro-noora-portilla

Joka tästä portista käy.. mitähän sitten tapahtuu, aprikoi Kerran poistuin kotoa -blogin Noora

oro-ylamaankarjaa-niitylla

Laidunalueelta reitti kiemurteli metsäpolkua pitkin Solkuron rannalle. Hiekkaranta näytti houkuttelevalle, mutta uintireissulle meillä ei valitettavasti ollut aikaa. Muutamia auringonpalvojia näkyi rantakallioilla ja merenlahdella uiskenteli joutsenia. Maisema oli todella idyllinen. Ihmettelimme miten kirkasta merivesi oli ja useimmille meistä kaunis merimaisema toi mieleen Kroatian. Merenlahdelle katsellessa tuli tosiaan tunne kuin olisimme olleet ulkomailla.

oro-maisema

oro-solkuron-ranta

oro-kalliot

Örön luonto on hyvin ainutlaatuista ja siellä on useita uhanalaisia kasvi- ja perhostyyppejä. Myös lintuharrastajille saari tarjoaa hyvät puitteet lintujen tarkkailuun. Hyvällä tuurilla voi nähdä vaikka merikotkan, joita on nähty usein liitelemässä Örössä.

Eteläisimpään kärkeen kuljimme riippusiltaa pitkin. Hieman se nitisi ja natisi, mutta kellään porukastamme ei tainnut kovin pahaa korkeanpaikan kammoa olla. Eteläkärjestä voi kirkkaalla säällä nähdä Bengtskärin majakan. En kuitenkaan onnistunut  erottamaan sitä taivaanrannasta, vaikka keli oli kirkkain mahdollinen.

oro-rantamaisema

oro-riippusilta

oro-etelakarki

Polku jatkui rannan vierustaa pitkin. Aurinko paahtoi täydeltä terältä ja hiki valui selkää pitkin. Rannalla kasvoi merikaaleja, jollaisia en ollut ennen nähnyt. Merikaali on muualla Suomessa harvinainen mutta Örössä niitä esiintyy runsaasti. Ennen reitin sukeltamista takaisin metsäpolulle vastaan tuli Krapulakalliot, joilla monet varusmiehet olivat aikoinaan parannelleet oloaan ja viettäneet aikaansa. Tällä kertaa Krapulakallioilla ei näkynyt huonovointista väkeä.

oro-etelainen-kierros

oro-merikaali-kyltti

merikaali

oro-krapulakalliot

Krapulakalliot

Punainen 12 mm kierros

Sunnuntaina oli vuorossa punainen 12 mm kierros, joka on 5,1 kilometrin pituinen ja kiertää saaren pohjoisosissa. Luontopolulle lähdimme tuttuun tapaan Lyhyttä Ikävää pitkin. Alkumatka kului metsän siimeksessä ja sieltä löytyi muun muassa 120mm patterin rauniot.

matkabloggaajat_orossa

rosa-kuvaa-lyhyt-ikava-pitka-ikava

matkabloggaajat-punaisella-reitilla

120-patterialue-oro

120 mm patterialueen rauniot

Metsäpolkujen jälkeen vuorossa oli taas rantamaisemia ja kasvillisuus vaihtui kallioihin ja kivikkoihin. Kun huomasimme kallion päällä kansallispuistosta kertovan ison kyltin, päätimme ottaa yhteiskuvan. Se osoittautui aluksi aika haasteelliseksi, koska kalliolle puhaltava tuuli meinasi viedä hiuksetkin päästä. Pelkäsin ajastukselle laitetun kännykän puolesta, että se sinkoaa tuulen mukana mereen, mutta Rosa asetteli puhelimen tottunein valokuvaajan ottein paikoilleen ja saimme kuvan otettua.

oro-punainen-reitti

Matkabloggaajat

Matkassa mukana vasemmalta: Merja, Sonja / Fiftyfifty, Hanneli / Toisiin maisemiin, Noora / Kerran poistuin kotoa, Katja / Lähtöselvitetty, Jenni / Unelmatrippi ja Rosa / Joko mennään

olet-todella-kaunis

Sileiltä kallioilta siirryimme kohti pohjoiskärjen linnoituksia. Katselimme samalla ympärillemme sillä silmällä minne voisimme pystyttää kesäkeittiön. Sopiva kallio löytyikin helposti ja Hanneli alkoi purkaa repustaan ruokatarvikkeita sekä trangian. Pilkoimme ensin porukalla tortilloihin tulevia vihanneksia ja sen jälkeen meidän oma master chef laittoi trangialle paistinpannun pöhisemään. Ruoka oli herkullista ja meidän kokkailut herättivät myös muiden ohikävelevien mielenkiinnon.

hanneli-ja-sonja-sileilla-kallioilla

trangia-lounas

Paluumatkalla näimme varusmiehiä palvelleen vanhan puhelinkioskin. Sitä oli edellisenä kesänä kunnostettu ja siellä se nyt nökötti. Vaikka sen kehuttiin olevan saaren kuumin instakuvauspaikka, ei se meistä siltä vaikuttanut, koska viereen oli kipattu iso hiekkakasa.

oro-puhelinkoppi

oro-pitka-ikava

oro-metsareitti

Metsäpolkujen jälkeen tulimme paahteiselle kedolle ja kiipesimme katsomaan kallion päällä olevaan tykkiä. Maisemat ylhäältä olivat hienot. Kalliolta laskeuduimme taas metsän siimekseen, joka tarjosi odotettuja varjopaikkoja. Tömistelimme jalkoja mahdollisten kyykäärmeiden varalta. Osa porukastamme oli huomannut sellaisen luikertelevan polun poikki.

oro-kalliolle-kiipeily

oro-tykkiNiin ihanaa kuin auringonpaiste ja lämmin keli olikin, huomasin olon nuupahtavan paluumatkalla. Olimme lounaan aikana olleet aika pitkään paahtavassa auringonpaisteessa ja minut se hyydytti täysin. Loppumatkasta jalka ei noussut enää samaan tahtiin vaan meno oli kuin hidastetussa elokuvassa.

Mitä mieltä olin Örön luontopoluista?

Molemmat kierrokset oli näkemisen arvoisia ja aika erilaisia. Minua miellytti kuitenkin enemmän saaren eteläosan maisemat ja sen kalliot ja rannat. Vesi oli uskomattoman kirkasta ja olisi ollut hienoa pulahtaa sen viilentävään syleilyyn. Virkistävää merivesi oli, sen saimme kokea illalla kun kävimme rantasaunan jälkeen uimassa.

Saattaisit olla kiinnostunut myös:

Vinkkejä Örön linnakesaarelle
Koli – Suomen kansallismaisema
Aamulenkki Matildanjärven ympäri Teijon kansallispuistossa

Onhan blogi seurannassa jo FacebookissaInstagramissa ja Blogit.fi:ssä

Noora / Seikkailumielellä
    9.7.2021 at 23:25

Örö on ihana! Vierailin siellä syysreissulla viime vuonna ja olen mainostanut paikkaa sen jälkeen kaikille, ketkä vain jaksavat kuunnella 😀 Syystuulien piiskaamissa kallioissa oli tunnelmaa, mutta kivan näköistä siellä on näemmä kesälläkin!

20.7.2021 at 20:00

Kiitos Noora! Örössä on syksyllä varmasti ihan oma tunnelmansa. Olisi toisaalta hienoa kokea saaristomeren kauneus myös syksyn tyrskyissä.

Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
    11.7.2021 at 14:59

Itsekin olen samaa mieltä, että molemmat kirrokset ovat kyllä kiertämisen arvoisia, mutta itseänikin miellytti eteläinen kierros enemmän. Kummatkin kierrokset oli myös siinä mielessä mukavia, että eläimiä tuli reittien varrella bongailtua runsaasti.

20.7.2021 at 20:01

Kiitos Mikko! Kierroksissa oli jotain samaa, mutta myös erilaista. Ehdottomasti kannattaa kiertää molemmat, jos aikataulut sen vain sallivat.

Teija / Lähdetään taas
    13.7.2021 at 14:37

Onpa tosiaan kaunista, ja olettepa olleet aktiivisia! Kyllä itsekin olisin noissa maisemissa. Veden äärellä varsinkin sitä haluaa kyllä kävellä vaikka kuinka pitkään.

20.7.2021 at 20:02

Kiitos Teija! Maisemat olivat todella kauniit ja yhdyn mielipiteeseesi, että veden äärellä viihtyy niin kävellen kuin muutenkin oleillen.

Ne Tammelat
    14.7.2021 at 17:04

Tosi kauniita maisemia, hieno retki ollut teillä ja tosi monipuolisesti nähtävää! Nuo ylämaankarjan edustajat ovat kyllä komeita otuksia <3

20.7.2021 at 20:03

Kiitos kommentista Tammelat! 🙂 Ylämaan karja oli todella symppis ja sieltä ne ujosti katselivat meitä otsatukkiensa alta.

Sari / matkalla lähelle tai kauas
    15.7.2021 at 22:47

Tosi kaunista! Kiva kun kerroit kummastakin saaren luontopolusta. Itse olen käynyt vain toisella.

20.7.2021 at 20:13

Kiitos Sari! Örön luonto on todella kaunis ja maisemia tuijotellessa tuli olo kuin olisi ollut ulkomailla.

Kaukokaipuun Monni
    16.7.2021 at 18:11

Todella kaunista ja miten kattava postaus! Örössä olen päässyt itse vierailemaan vain ihan pikaisesti (juuri silloin kun se avattiin yleisölle), mutta kyllä saariston kohteet houkuttelevat sen verran paljon että viimeistään ensi vuonna pitää päästä tutkimaan näitä polkuja ja myös mahdollisimman monta majakkaa Suomen puolella. 🙂

Juttusi oli niin hyvä, että linkittäisin sen mielelläni omaan Suomi-oppaaseen, sopisiko? Laittaisin lauseen-kahden noston ja linkin tähän artikkeliin. Uskon, että sitäkin kautta löytäisi uusia lukijoita blogisi pariin. 🙂

20.7.2021 at 20:17

Kaunis kiitos kommentista Monni! Ja tottakai sopii, että linkität jutun, kiitos jo etukäteen. <3 Örö on hieno kohde ja kannattaa ehdottomasti kävellä molemmat luontopolut, jos aikataulu vaan sen sallii.

Anna K.
    16.7.2021 at 23:53

Haluisin tosi kovasti saaristoon! Ei niin väliä minne tarkemmin, joku Turun tai Ahvenanmaan saarista kävis hyvin. Toistaiseksi vaikuttaa siltä että kesä on ohi ennen kuin ehdin toteuttaa kaikkia haaveita. 😎

20.7.2021 at 20:20

Kiitos Anna! Minäkin tykkään saaristomaisemista kovasti. Aika harvoin niihin tulee kuitenkaan lähdettyä – poikkeuksena Tammisaaren saaristo, jossa veneilimme parin vuoden ajan. Hätkähdin muuten eilen, että miten heinäkuu voi olla jo puolessa välissä. Minullakin on kaikenlaisia suunnitelmia kesän varalle, saas nähdä mitkä niistä ehtii toteuttaa 🙂

Kohteena maailma / Rami
    18.7.2021 at 10:55

Örössä en ole käynyt, mutta on bucketlistalla. Molemmat luontopolut kiinnostaisi, hienot saareen liittyvät nimet niillä 🙂 Hyvä retkipäivä oli teillä sään puolesta, kauniita kuvia Öröstä!

20.7.2021 at 20:21

Kiitos Rami! Sää oli täydellinen ja aikamoinen tuuri kävi sen kanssa. Kylmässä säässä ja vesisateessa saari olisi näyttäytynyt aivan toisenlaisena.