Bahama Risteilyt

Karibian risteily – hääpäivä Bahamalla

5.11.2023

Kaupallinen yhteistyö: Elämys Cruises

Karibian risteilyn ensimmäinen pysähdyspaikka oli MSC varustamon oma saari Ocean Cay Bahamalla. Laiva oli yön aikana tullut satamaan, ja kun aamuvirkkuina kömmimme parvekkeelle katsomaan maisemia, pääsimme ihailemaan auringonnousua. Sää oli lämmin jo heti aamusta ja oli kiva fiilistellä ympärillä avautuvia kauniita maisemia.

Aamupalan jälkeen pakkasimme repun ja lähdimme ensimmäisten joukossa laivasta ulos. Saarella oli aamulla hyvin rauhallista. Suurin osa risteilymatkustajista tuli maihin vasta myöhemmin, ja koska saarella ei ole asutusta, saimme kävellä rannalla melkeinpä kahdestaan. Risteilyaluksen henkilökunta laittoi saaren eri kolkissa baareja kuntoon asiakkaita varten eikä heilläkään tuntunut kiire olevan. Istuimme hetken Majakkabaarin mukavilla sohvilla ja huomioni kiinnittyi muutamaan tarjoilijaan, jotka viihdyttivät itseään ottamalla selfieitä.

Welcome to Ocean Cay
Ranta oli hiljainen aamupäivällä

Ocean Cay

Ocean Cay on keinotekoinen saari, joka on rakennettu 1960-luvun lopulla. MSC-varustamo aloitti siellä vuonna 2016 mittavan hankkeen. He halusivat rakentaa alueen missä risteilyvieraat saisivat nauttia Karibian kauniista luonnosta. Hanketta viivästytti tuhoisa hurrikaani vuonna 2019, mutta jo saman vuoden joulukuussa ensimmäiset risteilyvieraat toivotettiin tervetulleiksi saarella. Ocean Cay on yksityinen saari, jonne pääsevät vain MSC-varustamon risteilyvieraat.

Mihin suuntaan seuraavaksi?
ocean-cay-polkuveneet
Saarella oli tarjolla erilaisia vesiaktiviteetteja, esimerkiksi polkuveneillä olisi päässyt merelle

Kun varustamo otti Ocean Cayn haltuunsa, se oli kuin iso hiekkakasa, jota hyödynnettiin vain teollisuuden tarpeisiin. Elvytysprojektin ansiosta saari koki muodonmuutoksen ja sen ekosysteemiä on saatu pikkuhiljaa palautettua. Varustamo palkkasi asiantuntijoita, meribiologeja ja tiedemiehiä, joiden tehtävänä oli muun muassa istuttaa koralleja ja palauttaa merenalainen elämä takaisin kukoistukseen.

Päivä paratiisisaarella

Ocean Cay oli kuin pieni pala paratiisia; valkoinen hiekkaranta, turkoosia vettä, palmuja ja aurinkoa. Kävelimme aluksi rantaviivaa pitkin ja siirryimme sitten kävelemään ympäri saarta tehtyjä kävelyteitä pitkin. Saaren pikkubaareista sai meidän juomapaketilla juomia, joita pysähdyimme kävelyn lomassa nauttimaan. Samalla skoolasimme hääpäivälle, jota olimme tulleet risteilylle viettämään.

bahama-beach-ocean-cay
Saaren kauniita maisemia
ocean-cay-talot
Saarella oli kauniin värikkäitä taloja, jotka olivat henkilökunnan käyttöön

Uimassa piti toki käydä ja vesi oli niin ihanan lämmintä, että siellä olisi voinut lojua vaikka koko päivän. Ranta alkoi pikkuhiljaa täyttymään risteilymatkustajista ja koska lämpötila nousi hiostavan kuumaksi, päätimme palata hyvissä ajoin laivaan. Takaisin merelle lähdimme neljältä iltapäivällä.

Takaisin laivalle

Laivalle palattuamme puoliso alkoi selvittämään miksi puhelimeeni ostettu nettipaketti ei toiminut. Ensimmäisenä iltana emme jaksaneet siihen paneutua, mutta nyt se alkoi ärsyttämään. Kun emme sitä itse saaneet korjattua, puoliso meni laivan ”puhelin- ja nettineuvontaan”, jossa kaveri teki jotain temppuja ja sen jälkeen netti toimi koko loppuristeilyn ajan.

msc-seascape-allasalue

Loppupäivän vietimme 18.kannen pääallasalueella. Kuuntelin äänikirjaa, kävin uimassa ja seurasin aurinkolasien takaa salaa muiden matkustajien touhuja. Meidän takana oleville aurinkotuoleille tuli isompi latinoporukka, jotka soittivat omista kaiuttimista poppia melko kovaa. Ei siinä, ihan hyvää musaa, mutta kun allasalueen omista kaiuttimista tuli myös musiikkia, niin alkoi olla melkoinen kakofonia. Totesimme myöhemmin, että taidamme loppuristeilyllä viettää allaspäivät mieluummin aikuisille tarkoitetulla infinity pool -alueella, jossa oli rauhallisempi meininki.

Mari/ Maailma kotina
    5.11.2023 at 21:40

Onnittelut. Hieno hääpäivämuisto!

Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
    6.11.2023 at 09:21

Tuo korallien istutus kiinnostaa. Tuliko tuosta infoa, onko homma tuottanut tulosta? Ja tosiaan, kuten Mari sanoi, varmasti mahtava tapa viettää hääpäivää!

6.11.2023 at 17:11

Kiitos Mikko! Valitettavasti en osaa sanoa onko korallien istutus tuottanut tulosta, siitä en kuullut tuolla infoa. Ymmärtääkseni se ei ole helppoa, ja onnistuminen on monesta seikasta kiinni ja vie vuosia. Hyvä kuitenkin, että asioille tehdään jotain ja siihen on herätty.

Anne | Elämää Nomadina
    6.11.2023 at 10:56

Mielenkiintoinen paikka, ja kuvien perusteella ei näytä yhtään niin keinotekoiselta kuin voisi kuvitella. Korallien istutus kiinnostaa minuakin, sitä kun ei käsittääkseni ole ihan niin helppoa saada onnistumaan. Hienoja muistoja varmasti, onnittelut vielä hääpäivästä!

6.11.2023 at 17:13

Kiitos Anne! MSC on tehnyt hyvää työtä. Saarta ei tosiaan olisi arvannut keinotekoisesti tehdyksi, jos ei olisi tiennyt. Mikolle jo vastasin, etten valitettavasti tiedä miten korallien istutus on onnistunut.

Pirkko / Meriharakka
    6.11.2023 at 15:35

Vähän vierastan noita varustamoiden omia saaria, mutta kaipa niissä on puolensa ja niille on kysyntää, kun niitä niin paljon on. Haitin osalta mekin päädyimme ”vain” Labadeehen, mutta aika kivasti olivat tuoneet sinne paikallisia yrittäjiä ”varsinaisen” Haitin puolelta, esiintymään, myymään matkamuistoja ja luultavasti ihan retkioppaiksikin.
    Onnea hääpäivän johdosta – jääväthän ne aina vähän paremmin mieleen, kun ne viettää vähän erityisessä paikassa.

6.11.2023 at 17:17

Kiitos Pirkko! Varustamoiden omat saaret jakavat varmasti mielipiteitä. Minäkin menisin mieluummin ”oikealle” saarelle kuin jollekin keinotekoisesti tehdylle. Hyvä puoli tuossa oli se, että siellä ei juurikaan ollut ruuhkaa, varsinkin kun aamuvirkkuina menimme maihin aikaisin.

finintirol
    7.11.2023 at 22:31

Viihtyisän näköinen saari. Paljon rakkautta, kaikkea hyvää ja viihtyisää uuteen yhteiseen vuoteenne:)
    Upea paikka viettää hääpäivää.

Elina / elinanmatkalaukussa
    9.11.2023 at 21:29

Onko teilläkin ollut aikoinaan syyshäät? 🙂 Meillä tulee ensi vuonna 10 hääpäivä täyteen ja mietittiin, että sitä pitäisi jotenkin juhlistaa. On kuitenkin jo muita reissusuunnitelmia ja hääpäivän alla ei reissussa olla. Bahama ja Karibian risteily on teillä ollu kyllä varsin kiva kohde hääpäivän viettoon! Onnea! 🙂

13.11.2023 at 16:41

Kiitos Elina! Meillä oli kesähäät. 🙂 Oltiin reissussa kesä-heinäkuun vaihteessa.

Sarianne / Matkalla kaikkialle
    11.11.2023 at 10:43

Vaikuttaa hienolta reissulta viettää hääpäivää! 🙂 Ja jännä konsepti tosiaan tuo risteilijöille tehty saari. Siinä saadaan varmasti luotua täysin turisteja varten aktiviteetit, mutta hyvä jos ympäristöstä pidetään huoli.

13.11.2023 at 16:42

Kiitos Sarianne! Oli upea paikka viettää hääpäivää, vaikka aamusta olikin vähän pilvistä. 🙂

Anna | Tämä matka -blogi
    11.11.2023 at 11:41

Hyvää hääpäivää!
    Tosiaan varmasti hyvä idea mennä aikaisin aamusta jo saarelle. Kosteus ja kuumuus ei ole kiva yhdistelmä, vaikka kuinka saisi drinkkejä ja juomista baareista.
    Allasalueella ihan parasta on just katsella salaa toisia ihmisiä.

13.11.2023 at 16:44

Kiitos Anna! Oli hyvä päätös mennä maihin heti kun sinne pääsi. Joka paikassa oli väljää, kun suurin osa tuli vasta myöhemmin. Siinä vaiheessa me jo pujahdettiin takaisin laivan ilmastoituihin tiloihin.

Sari
    11.11.2023 at 12:24

Onnea hääpäivänänne! Hienoa risteilyelämää kuvista päätellen.

Stacy Sofia Siivonen
    11.11.2023 at 12:52

Tyypillinen latinomeno, aina blastaamassa niiden omat musiikit, vaikka kaiuttimista tulisi musiikkia jo valmiiksi. Perussa päätin, että tämä on paikallinen olosuhde ja että siihen pitää tottua.

13.11.2023 at 16:45

Kiitos Stacy! Lattareilla tosiaan oma meininki. Onneksi laivalta löytyi rauhallisempi allasalue, jossa sitten viihdyttiin hyvin loppulomasta.

Aila ja Juha
    11.11.2023 at 20:22

Onnea hääpäivänne johdosta! Niitä kannattaa aina viettää ja juhlia, muistot rakastumisen alkuhetkistä kiirivät mieleen. Eipä kuulostanut muuten ollenkaan huonolta ratkaisulta tehdä saari, jossa keinotekoisuuden välttäminen on ilmeisesti onnistunut oikein hyvin. Tuli muuten mieleen, miten me muutama vuosi sitten vietimme oman hääpäivämme Refugio de Juanarilla Espanjassa kiipeämällä vuoren rinnettä ylös huipulle. Silloin yli 40 vuoden taipaleesta tuli jo muisteltua monenlaisia tiukkojakin haasteita ja verrattua niitä kivisen ja jyrkän polun kiipeilykokemuksiin.

13.11.2023 at 16:47

Kiitos! 🙂 Vuoren huiputusta hääpäivänä voi tosiaan verrata kuvainnollisesti menneisiin vuosiin. Välillä on tasaista ja helppoa, sitten ylämäkeä ja välillä alamäkeä. Kaikkea löytyy!

Laura Olin
    11.11.2023 at 22:22

Onnea hääpäivästä jälkikäteen! 🙂 Ensi kertaa kuulen varustamojen omista saarista, onpa jännä juttu. Mutta hienoa toki, jos tekevät luonnosuojelutyötä ja vastaavaa. Se lienee vähintä mitä voi vaatia.

Jenni / Unelmatrippi
    12.11.2023 at 11:43

Ai että, kyllä noissa maisemissa kelpaa viettää hääpäivää! Paljon onnea teille! <3 Oli kiva lukea tuosta Ocean Caystä kokemuksia, koska mietinkin, millainen paikka se on. Pääsispä Karibian aurinkoon!

13.11.2023 at 16:49

Kiitos Jenni! 🙂 Nyt just olisi ihanaa päästä Karibian aurinkoon, kun kello tulee vasta viisi ja ulkona on jo yhtä pimeää kuin… Onneksi marraskuu on jo puolessa välissä ja kohta selätetty.

Sanna | Seven Seas
    12.11.2023 at 23:26

Näyttää ja kuulostaa aivan ihanalle tavalle viettää hääpäivää! Upeita turkooseja maisemia ja erityisesti iso peukku tuolle saaren monimuotoisuuden tavoittelulle ja korallien kasvatukselle.