Jamaika Risteilyt

26.11.2023
jamaika-ocho-rios

Kaupallinen yhteistyö: Elämys Cruises

Heräsin tuulen ujellukseen, joka kuului hyttimme parvekkeelta. Vilkaisin kelloa ja se oli vasta kuusi. Aikaeron vuoksi olimme joka aamu aikaisin hereillä. Iltaisin ei silmät meinanneet pysyä auki millään. Kävimme varhaisella aamiaisella ja seurasimme sen jälkeen parvekkeelta Ocho Riosiin rantautumista.

Oli kolmas risteilypäivä. Ensimmäisenä päivänä kävimme Bahamalla ja sen jälkeen seurasi meripäivä. Bahamaan tutustuimme omin päin, mutta Jamaikalle olimme varanneet varustamon järjestämän retken. En oikeastaan edes miettinyt muita vaihtoehtoja. Oletin, että laivayhtiö järjestää parhaimmat ja laadukkaimmat retket. Voi miten väärässä olinkaan!

Jamaika | Ocho Rios – saarikierros

Kahdeksan aikaan menimme teatterille, jossa meidät jaettiin ryhmiin sen mukaan mille retkille olimme menossa. Poistuimme laivasta oman ryhmän kanssa ja satamassa tapasimme paikallisoppaamme. Saarikierrokselle lähti yhteensä 20 hengen porukka.

Oppaaksi saimme Melodyn. Hän opasti meidät parhaat päivänsä nähneen pikkubussin luo. Tulevasta retkestä tiesin vain, että teemme saarikierroksen ja pysähdymme jonnekin maistelemaan rommia. Retket varattiin laivan omasta appista ja se tarjosi niukasti tietoa mitä ne sisälsivät. Kun pääsimme bussiin paikoillemme, kysyin oppaalta missä kaikkialla kävisimme. Hän kertoi suurpiirteisesti retken kohokohdat ja vielä siinä vaiheessa ne kuulostivat hyviltä.

Ocho Rios on rannikkokaupunki, joka on tunnettu luontokohteistaan. Ajattelin, että kävisimme katsomassa näitä kohteita saarikierroksen aikana. Suuntasimme kuitenkin ensin St. Ann’s Bay kirjaston eteen, jonka pihassa oli Marcus Garveyn patsas. Garvey oli Ocho Riosin tunnetuin asukas. Hän syntyi St. Ann’s Bayssa vuonna 1887 ja opittuaan setänsä oppipoikana painajaksi, hän muutti Kingstoniin vuonna 1906. Garvey oli tunnettu lukuharrastuksestaan, joten patsas kirjaston edessä oli sopiva kunnianosoitus hänelle. Katselimme patsasta bussin ikkunasta ja jatkoimme matkaa.

Seuraava kohde oli The Lady of Perpetual Help Church. Ajattelin, että menisimme katsomaan sitä lähempää ja kenties pääsisimme kurkistamaan sisälle. Kun opas kehotti taas ottamaan kuvat bussin ikkunasta, kysyin eikö saa mennä ulos. Eihän ikkunan läpi kovin kummoisia kuvia tule. Opas meni hämmentyneen näköiseksi. Kukaan ei kai aikaisemmin ollut kirkosta niin kiinnostunut, että olisi halunnut sitä lähempää katsoa. Hän neuvotteli hetken kuskin kanssa ja pääsin katsomaan kirkkoa lähempää. Kaikki muut jäivät bussiin ja lähes tunsin muiden katseet selässäni.

roomalaiskatolinen-kirkko-ocho-rios
The Lady of Perpetual Help Church, joka on Jamaican vanhin kirkko
St.Ann´s Bay oli ensimmäinen paikka, jonne Kristoffer Kolumbus ankkuroitui ”löytäessään” Jamaikan vuonna 1494. Sen kunniaksi hänen patsaansa on kaupungin keskustassa.
ocho-rios-katukuvaa

Teimme vielä lyhyen epämääräisen ajelun ennen kuin ajoimme Oceans on the Ridge -ravintolan luo. Jamaikalaista ruokaa tarjoava ravintola ei kuitenkaan ollut syy miksi sinne menimme, vaan upeat näköalat, jotka avautuivat kukkulalta merelle. Hetken aikaa saimme kävellä ja katsella maisemia. Paikalla oli lukuisia myyjiä ja heidän taskuistaan olisi löytynyt varmasti vaikka mitä nautintoaineita.

Oceans on the Ridge
Näköalapaikalta oli hienot maisemat merelle ja kaupungin ylle
jamaikan-myyjat
Myyjät näköalapaikan parkkipaikalla

Rommin maistelua

Saarikierros oli iso pettymys, mutta toivoin, että rommin maistelu pelastaisi tilanteen. Ajoimme Reggae Hill -nimiseen paikkaan, joka sijaitsee White River -joen varrella. Alue oli kauniin vehreä. Värikkäät kukat ja satavuotiaat puut varjostivat istuinryhmiä, joita oli sijoiteltu sinne tänne. Drinkkien lisäksi siellä olisi voinut syödä ja tehdä ostoksia pienessä myymälässä.

Paikka oli kaunis, ja kävelimme aluksi ympäriinsä katsomassa mitä kaikkea sieltä löytyisi. Opas katosi saman tien jonnekin, ilmeisesti järjestelmään rommin maistelua ja drinkkikoulua. Paikka oli lopulta aika nopeasti katseltu läpi. Opasta odotellessa katselimme toisen ryhmän kellumista isoilla uimarenkailla jokea pitkin. He lipuivat rauhallisesti eteenpäin ja meno näytti mukavalle. Alkoi melkeinpä harmittamaan, ettei oltu mukana.

Opas tuli vihdoin ja pahoitteli, että toisen ryhmän vuoksi jouduimme odottamaan vuoroamme. Maistelimme neljää rommia, joista vahvin oli 63 %. Osa niistä oli hyviä, mutta vahvoista en pitänyt. Sen jälkeen ohjelmassa oli drinkkikoulu. Käytännössä se tarkoitti sitä, että katsoimme kun opas sekoitti rommipohjaiset juomat. Ryhmästä valittiin kaksi henkilöä, jotka osallistuivat oppaan kanssa juoman sheikkaukseen. Sen jälkeen saimme maistella pienistä shottilaseista juomaa.

jamaika-reggae-hill
Reggae Hill
ocho-rios-white-river
Rengaskelluntaa
jamaika-reggae-hill-rommit
Kohta maistellaan

Juomien jälkeen meille jäi aikaa tehdä ostoksia. Mukaan lähti Bob Marley t-paita, jonka korkkasin myöhemmin kesällä festareilla. Ostettiin myös pullo rommia. Kotimatkalla meidät vietiin vielä paikalliseen ostoskeskukseen, jossa sai ostaa matkamuistoja.

Olimme takaisin laivalla jo yhden maissa, koska kyseessä oli puolipäiväretki. Menimme lounaalle ja sen jälkeen nauttimaan hiljaisesta allasalueesta.

Olin retkeen todella pettynyt. Olisin kaivannut saarikierrokselle monipuolisempaa ohjelmaa. Kuten alussa mainitsin, Ocho Riosissa on kauniita luontokohteita kuten vesiputouksia. Niissä vierailu olisi miellyttänyt enemmän kuin patsaiden ja kirkkojen katselu bussin likaisten ikkunoiden takaa. Romminmaistelu pelasti vähän tilannetta, mutta sielläkin oli turhaa odottelua.

Mitä tekisin toisin? Valitsisin jonkun toisen retken tai ottaisin satamasta taksin alle ja kiertäisin ne nähtävyydet, jotka oikeasti kiinnostaisivat. Jälkimmäisessä toki se riski, ettei taksien luotettavuudesta ja turvallisuudesta täyttä varmuutta ja jos myöhästyisimme, ei laiva odottaisi.

Oletko sinä osallistunut retkelle, joka on ollut täysi pettymys?

Mari/ Maailma kotina
    26.11.2023 at 20:23

Ilman muuta ajattelisi, että yhtiön järjestämä retki on paras. Onpa outoa, että päivän sisällöstä tiennyt etukäteen. Järjestetyissä retkissä usein se huono puoli, että joka pysähdyspaikalla myyjiä. Itse matkustan kevyillä matkatavaroilla, etyä ostoksille ei juuri tilaa.

27.11.2023 at 17:54

Kiitos Mari kommentista! Retkien sisällöistä kerrottiin todella niukasti etukäteen. Latasin appin jo kotona, ja arvelin ensin että ehkä laivalla saa lisätietoja retkistä, mutta noup.

Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
    26.11.2023 at 22:22

Näistä karibianjutuista on aina kiinnostavaa lukea, kun itse emme vastaavaa risteilyä ole kokeneet. Ja kyllä, on tullut osallistuttua retkillle jotka ovat pettymyksiä. Itse suosimme aina onatoimijuttuja, niin järjestetyt retket ovat usein vähän enemmän tai vähemmän pettymyksiä – toki niitäkin tulee joskus käytettyä.

27.11.2023 at 17:58

Kiitos Mikko! Ajattelimme pelata varman päälle ja ottaa valmiin retken. Kuvittelin tosiaan, että kun se ostetaan laivan sivuilta niin se olisi hyvä ja laadukas, mutta toisin kävi.

Reissu-Jani
    27.11.2023 at 19:58

Kuulostipa epäonnistuneelta päiväreissulta, varsinkaan kun ei ollut tarkkaa ohjelmaa tiedossa ja että bussin ikkunoista pitäisi jotain kohdetta tarkastella. Enpä ole tälläisiin valmisreissumatkoihin monesti ottanut osaa kun tuntuu että joko 30-40 hengen porukassa sitten odotellaan jotain tai on kiire siirtymään seuraavaan paikkaan. Yleensä teen retket/vierailut itse, tai sitten on oma opas tai taksikuski jonka kanssa käyn niissä paikoissa joita minua kiinnostaa ja tällöin on myös helppo vaihtaa kohdetta kun ei ole muita matkassa.

4.12.2023 at 18:44

Kiitos Jani! Jos jotain hyvää pitää tästä retkestä sanoa, niin kaikki olivat ajoissa paikalla. Kunhan pääsen kirjoittamaan meidän toisesta retkipäivästä, niin siellä hermot meni muiden odotteluun. 🙂

Pirkko / Meriharakka
    27.11.2023 at 21:22

Ei nyt tule mieleen ihan huonoja retkiä, mutta voihan olla, että ne tapaa yrittää aktiivisesti unohtaa 🙂
    Me kävimme Ocho Rioksessa juurikin Dunn’s River Fallsilla, jossa pääsimme oppaan perässä nousemaan putousta nousemaan, mikä oli enimmäkseen suht helppoa ja oppaat ja muut ihmiset auttoivat tarvittaessa. Ihan kiva kokemus!
    Juttu kymmenen vuoden takaa on niukka, mutta on siinä joku kuva putouksilta https://meriharakka.net/2013/01/12/ocho-rios-jamaika/

4.12.2023 at 18:47

Kiitos Pirkko! Vesiputoukset olisi kiinnostaneet ja muistaakseni sinne oli tarjolla omia retkiä. Luulin, että tuo meidän valitsema olisi ollut monipuolisempi ja toivoin, että piipahdettaisiin myös jollain putouksella. No, eihän se ihan niin mennyt. 🙂

Sari/ matkalla lähelle tai kauas la
    30.11.2023 at 17:40

No eipä kivalta kuulostanut!
    Pohdin ensin, että jos Jamaikalla ei ole mitään nähtävää….
    Oikeastaan tulin lukemaan juttua, koska haaveilemme reissusta Jamaikalle.

4.12.2023 at 18:57

Kiitos Sari! Kyllä Jamaikalla nähtävää riittää. Ocho Riossa on rantojen lisäksi sademetsää ja vesiputouksia. Kasvitieteellinen puutarha on kuulemma myös näkemisen arvoinen paikka.

Raija / Kohti avaraa maailmaa
    1.12.2023 at 21:45

En tiedä olisinko itse ottanut retkeä, josta ei ole tuon kummempaa tietoa. Olen aika usein käynyt valmiilla retkillä, enkä nyt muista yhtään oikein kamalan huonoa. Viimeisin taisi olla kohta parin vuoden takainen Phuketin saarikierros. Luen kyllä hyvin tarkkaan minne ollaan menossa ja mitä tekemään, sekä mahdolliset arvostelut retkistä. Todella keljua, jos joutuu jonnekin, mistä ei nauti yhtään. Itselleni tuo rommin maistelu olisi ollut vain heikentävä tekijä retkessä 😀 Mutta, oppia ikä kaikki, et varmaan enää lähde retkelle, josta ei ole oikein mitään tietoa.

4.12.2023 at 19:03

Kiitos Raija! Joo, en tiedä miksei retkistä ollut sen tarkempia kuvauksia. Kuitenkin haluttiin varata ne jo ennen lähtöä, kun ei oltu varmoja miten suosittuja ne on ja mahtuuko enää mukaan, jos jätetään varauksen teko laivalle. Etukäteen ostettuna oli myös vähän halvempi. Mutta kuten sanoit ”oppia ikä kaikki” 🙂

Outi / Nattura
    2.12.2023 at 15:44

Olipas ”piristävää” lukea välillä epäonnistuneesta matkakokemuksesta 😄 Kuulostaa kyllä sellaiselta reissulta että olisi voinut rommille tulla enemmänkin käyttöä 🤪

4.12.2023 at 19:05

Haha, rommia olisi voinut maistella enemmänkin. Ehkä sitten ei olisi harmittanut niin paljon. 😄 Kiitos Outi kun kommentoit!

Aila ja Juha
    2.12.2023 at 21:25

Aika oudolta kuulosti ja ainakin itseäni olisi harmittanut katsella näkymiä vain bussin ikkunan läpi. En ymmärrä, miten joku opas voi edes kuvitella sellaisen riittävän. Emmepä ole oikeastaan koskaan edes osallistuneet tällaisiin retkiin, on ollut usein sellainen ennakkoluulo, että näillä retkillä viedään erityisesti sellaisiin paikkoihin, joissa pitäisi ostaa jotain matkamuistoja tms, eli tarkoitus on vain saada matkailijat tuhlaamaan rahojaan. Aila

4.12.2023 at 19:07

Kiitos Aila! Olen ollut valmiilla retkillä monta kertaa, mutta en nyt näin huonoa kokemusta muista. Yleensä ovat hyviä ja näkee paljon.

Anna | Tämä matka -blogi
    3.12.2023 at 11:08

On ollut välillä täysin nolla retkiä. Sellaisia, joista vain halusi nopeasti palata laivaan tai hotelliin. Mutta minkäs teet. Välillä tulee huteja.

Jamaikasta mulle tulee aina mieleen rallatus:
    Aruba, Jamaica, ooh I wanna take ya
    Bermuda, Bahama, come on pretty mama
    Key Largo, Montego
    Baby why don’t we go Jamaica

4.12.2023 at 19:08

Kiitos Anna! ”Piristävää” kuulla, että muillakin on ollut huonoja kokemuksia. Mulle tulee Jamaikasta muuten mieleen tuo sama biisi. 🙂