Risteilyt Yhdysvallat

Miami ja Karibian risteily – kesäloman parhaat palat

23.7.2023

Kaupallinen yhteistyö risteilyn osalta: Elämyscruises

Ennen kuin jatkan juttuja Kaukasian matkalta, tähän väliin kooste meidän kesälomareissusta Miamiin ja Karibian risteilylle.

Matka alkoi ensimmäisenä kesälomapäivänäni. Reissuun lähtö heti loman alkajaisiksi on paras tapa unohtaa hetkeksi työt ja muut velvollisuudet. Lomafiilis olikin jo päällä, kun lensimme Finnairin suoralla lennolla Dallasiin. Enpä olisi vuosi sitten uskonut, että lennän sinne näin pian uudestaan. Meillä oli Dallasissa vajaa neljä tuntia vaihtoaikaa, koska viime vuonna pelkästään maahantulomuodollisuuksiin meni pari tuntia. Tänä vuonna selvisimme vajaassa kahdessa tunnissa, mutta matkalaukkujen siirto ja vaihto toiseen terminaaliin veivät myös oman aikansa. Miamiin lensimme American Airlinesilla. Perillä olimme kirjaimellisesti keskellä yötä. Kentältä otimme taksin Sleep Inn -lentokenttähotelliin. Väsyneinä pitkästä matkasta rojahdimme sänkyyn ja uni tuli saman tien.

Aamulla paistoimme hotellin aamiaishuoneessa vohveleita ja sen jälkeen Uberilla Pestana South Beach -hotelliin, jossa vietimme kaksi yötä. Olin varma, ettemme saa huonetta, koska olimme siellä niin aikaisin aamusta. Huoneemme oli kuitenkin valmis ja jos maksaisimme ”early check-in” maksun 50 dollaria, pääsisimme sinne heti. Vaikka hinta oli törkeän kallis, päätimme sen kuitenkin maksaa. Oli ihanaa saada laukut saman tien huoneeseen ja päästä vähän siistiytymään.

Lue lisää Miamista: 7 vinkkiä Miamiin

miamibeach-uintivalvojan-koppi
Rantavahtien koppeja löytyy eri väreissä
miami-pilvenpiirtajat

Karibian risteily | MSC Seascape

Miamissa vietettyjen päivien jälkeen teimme viikon mittaisen risteilyn MSC Seascapella. Tämä oli meille ensimmäinen Karibian risteily ja jännityksellä odotimme minkälaista siellä olisi.

msc-seascape-risteilyreitti

MSC Seascape teki neitsytmatkansa marraskuussa 2022, joten kyseessä oli suhteellisen uusi laiva. 339 metriä pitkä ja 76 metriä korkea alus olikin hulppean näköinen, kun ensimmäisen sen taksin ikkunasta näimme. Ajoimme aluksi vahingossa väärään terminaaliin. Uusi taksi alle ja vihdoin pääsimme oikeaan paikkaan. Sen jälkeen saimme jonottaa tunnin ennen kuin saimme hyttikortit ja pääsimme laivaan. Koska paria päivää aikaisemmin olimme jonottaneet lähes kaksi tuntia maahantulomuodollisuuksissa, alkoi ärräpäät jo lennellä jatkuvan jonottelemisen takia. Mutta kun astuimme vihdoin laivaan, kaikki tuo unohtui ja silmät selällään ihmettelimme upeaa alusta.

Viikon aikana laiva tuli tutuksi, vaikka vielä matkan puolivälissä tuntui, että joka päivä löysimme sieltä jonkin uuden sopen, missä emme olleet käyneet. Uima-altaita oli kolmella eri kannella. Aluksi testasimme Marina Poolin, joka oli 18. kannella. Allasalue oli lähellä vesiliukumäkiä ja se oli lapsiperheiden suosiossa. Allas oli mielestäni yllättävän pieni. Porukkaa oli paljon eikä siinä uimisesta tullut juuri mitään. Muina päivinä viihdyimme paremmin Infinity Poolilla, joka oli vain aikuisille tarkoitettu allasalue. Jungle Poolia emme testanneet ollenkaan. Se oli sisätiloissa ja sinne oli luotu viidakkomainen tunnelma. Porealtaita löytyi kaikkien altaiden yhteydestä, mutta ainakin Marina Poolin poreissa vesi oli minun mielestäni liian lämmintä.

msc-seascape-bahamalla
MSC Seascape Bahamalla

Laivalla oli runsaasti viihdetarjontaa. Me kävimme lähes joka ilta teatterissa katsomassa illan esityksen. Suurimmaksi osaksi ne koostuivat erityyppisistä konserteissa, joissa oli joku teema (esim. Whitney Houston -ilta). Ensimmäisenä iltana siellä esiintyi kaksi mentalistia, mutta heidän esityksensä oli mielestäni pitkästyttävä. Livemusiikkia oli myös tarjolla iltaisin eri kansilla ja taitavia esiintyjiä oli kiva kuunnella. Joka ilta oli myös laivan oman viihderyhmän järjestämä teemailta. Ne alkoivat aika myöhään, joten emme osallistuneet niihin kuin parina iltana. Aikaeron vuoksi uni tuli illalla hyvissä ajoin eikä jaksanut valvoa kovin myöhään.

Varustamolta oli mahdollisuus ostaa retkiä risteilyn eri kohteisiin. Me ostimme etukäteen retket Jamaikalle ja Meksikoon. Muihin kohteisiin tutustuimme omatoimisesti. Retkiä olisi voinut ostaa vielä laivaltakin, mutta hinta näytti olevan kalliimpi kuin ennakkoon ostettuna.

Lue myös: Hääpäivä Bahamalla

goodbye-miami

Karibian risteilyn jälkeen kohti Key Westiä

Laiva oli sunnuntaiaamuna klo 7 takaisin Miamissa. Laivasta poistumiset oli porrastettu ja meidän aikamme oli 8.20. Poistuminen sujui jouhevammin kuin laivaan meneminen. Laukut oli jätetty hyttikäytävälle jo edellisenä iltana ja saimme ne takaisin maissa. Otimme taksin Budgetiin, mistä olimme varanneet auton vuorokaudeksi. Saimme alle uudenkarhean Nissan Almeran ja suuntasimme kohti Key Westiä.

Miamista on Key Westiin matkaa noin 265 kilometriä. Reitti puikkelehtii pikkukaupunkien läpi ja alkumatkasta maisemat eivät olleet vielä kovin ihmeelliset. Lopulta meri tervehtii meitä tien molemmilta puolilta ja näköalat muuttuvat koko ajan paremmiksi. Meillä matka kesti kolmisen tuntia, mutta huonolla tuurilla matkaan voi mennä aikaa jopa 8 tuntia. Nyt ei ollut onneksia ruuhkia ja liikennettä oli enemmän Key Westistä poispäin.

kohti-key-westia

Paikan päällä tutustuimme Key Westin muutamiin nähtävyyksiin ja illalla ihailimme auringonlaskua, joka harmiksemme ei ollut niin näyttävä pilviharson vuoksi. Yövyimme Courtney´s Placessa, joka oli viehättävän persoonallinen majoituspaikka. Kun aulassa ensimmäisenä vastaan juoksi kaksi kukkoa, mies vilkaisi minua katseella ”mistä ihmeestä olet meille taas yöpaikan varannut?” Key Westistä kirjoitan myös myöhemmin lisää, mutta sen voin sanoa jo nyt, että se paikka valloitti sydämeni.

Seuraavana aamuna lähdimme takaisin Miamiin. Pysähdyimme ystävien suosituksesta lounaalla Key Largossa Mrs Mac’s Kitchenissa. Ravintola oli vuorattu rekisterikilvillä ja ruokaa odotellessa oli hauska katsella mistä kaikkialta niitä oli. Piipahdimme matkan varrella myös outlet-kylässä. Liikkeissä oli hyviä alennusmyyntejä ja muutamia ostoksia sieltä tarttui mukaan.

Viimeisen yön vietimme Yotel Miamissa, joka sijaitsee Miamin Downtownssa. Hotellia voin suositella sen hyvän sijainnin vuoksi ja olihan se muutenkin ihan kiva. Hotellista oli lyhyt kävelymatka Bayside Parkiin ja siellä me vietimme viimeisen reissuillan. Lentomme lähti seuraavana päivänä vasta alkuillasta, joten ehdimme tehdä päivällä vielä puolentoista tunnin mittaisen risteilyn Miamin edustalla ennen kentälle lähtöä.

Kotiin lensimme British Airwaysilla Lontoon kautta. Matka oli superihana ja kahden viikon aikana näimme ja koimme niin paljon kaikenlaista, että sen sulattelemiseen on mennyt aikaa. Reissusta tulee vielä paljon juttuja, joten stay tuned!

Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
    23.7.2023 at 16:57

Ei ole itse Karibialla tullut risteiltyä. En oikeastaan ole ihan lähivesiä ja Etelämannerta lukuun ottamatta ollut risteilemässä missään. Eiköhän tuo joskus tule koettua, vähän mietityttää lyhyet maissaoloajat, ja pelkään, ettei saariin ehdi oikeastaan lainkaan tutustumaan. Toisaalta itse risteilykin olisi varmasti mukava ja rentouttava, vaikka ilman rantautumisia. Myös Florida kiinnostaisi kohteena, erityisesti Everglades, mutta jälleen tänä vuonna tulee aikaa vietettyä Pohjois-Amerikassa ihan toisessa suunnassa.

24.7.2023 at 14:42

Maissaoloaika jää melko lyhyeksi, mutta minusta oli kiva, kun pääsi samalla reissulla käymään monessa eri kohteessa. Pienillä saarilla ei välttämättä edes ole niin paljon nähtävää, mutta esimerkiksi Meksikon Cozumel oli sellainen paikka, jossa olisi viihtynyt pidempäänkin. Kiitos kommentista Mikko!

Jenni / Unelmatrippi
    23.7.2023 at 17:32

Kiva päästä lukemaan kokemuksia tältä reissultanne! Mekin kävimme puolison kanssa loppuvuodesta ekaa kertaa Karibian-risteilyllä, mutta reitti ja varustamo oli eri kuin teillä. Noista teidän kohteistanne olen vieraillut ainoastaan Cozumelilla, mutta siitä on kyllä jo yli kymmenen vuotta eli ihan äskettäisestä kokemuksesta ei tosiaankaan ole kyse. 😀

Key West ja Miami ovat vähän paremmin muistissa, vaikka niissäkin käynnistä on jo vierähtänyt vuosia. Key West oli mielestäni oikein viihtyisä paikka, ja ajomatka sinne on tietty ihan klassikko! Me ajoimme aikanaan samana päivänä myös takaisin, kun Key Westissä oli niin järkyttävät hotellihinnat. Jos menisin uudestaan, niin varmaan viettäisin siellä yön, vaikka se sitten maksaisikin.

24.7.2023 at 14:45

Kiitos Jenni! Minulla ei ollut Key Westin suhteen mitään ennakko-odotuksia, joten yllätyin miten kiva se oli. Siellä olisi voinut viettää useammankin yön.

Sari/ matkalla lähelle tai kauas
      25.7.2023 at 20:37

Karibian risteily kiinnostaa vaikkakin ei takana ole niin hyvää kokemusta. Olimme korona aikaan Persialahden risteilyllä ja korona näkyi laivalla. Sen vuoksi pohdin, että pitäisi antaa uusi mahdollisuus.
      Kuinka monen päivän risteily tuo olikaan?

27.7.2023 at 13:03

Risteily oli viikon mittainen. Se oli minusta sopiva aika. Lyhyemmällä ei olisi ehtinyt nähdä oikein mitään ja pidempi olisi ehkä ollut liikaa.

Eveliina / Reissukuume
    23.7.2023 at 22:45

Mua on alkanut hirveästi kiinnostamaan tällaiset isommat risteilyt! Postaukset aiheesta on myös poikkeuksetta tosi mielenkiintoisia, joten suurkiitos sullekin tästä 🙂

24.7.2023 at 14:50

Kiitos Eveliina! Lisää juttuja on tulossa jahka ehdin niitä naputtelemaan. 🙂 Karibian risteily oli minulle sellainen ”once-in-the-lifetime” kokemus, mutta voisihan sinne mennä joskus uudestaankin. Kivasti pääsee vierailemaan pikkusaarille, jonne muuten tulisi tuskin mentyä.

Eila / Metkaamatkustelua
    24.7.2023 at 10:46

Tuollaiset pidemmät risteilyt ovat vielä kokematta, mutta olen ruvennut katselemaan niiden reittejä ja risteilyillä käyneiden blogipostauksia sillä silmallä, että saisi vihjeitä, jos joskus lähtisi itsekin risteilemään.

24.7.2023 at 14:53

Kiitos Eila! Karibian ja Välimeren risteilyt taitavat olla niitä suosituimpia, mutta erilaisia reittivaihtoehtoja on ympäri maailmaa. Meille tuotiin hyttiin tarjouslehtisiä uusista risteilyistä ja maapallon ympäri risteily vaikutti aika mielenkiintoiselta. Toki en ehkä itse jaksaisi montaa kuukautta viettää laivalla, mutta varmasti elämys.

Pirkko / Meriharakka
    27.7.2023 at 17:12

Me kävimme Key Westissä osana Miamista lähtenyttä risteilyä keväällä. Tavallaan olisi ollut kiva ajaakin tuo reitti, mutta toisaalta laiva oli aikaisesta aamusta myöhäiseen iltaan Key Westissä, joten päivässä ehti tosi hyvin tutustumaan tuon kivan pienen kaupungin nähtävyyksiin.

29.7.2023 at 15:30

Kiitos Pirkko! Key West on niin pieni, että päivässä ehtii hyvin tutustua nähtävyyksiin. Me halusimme olla siellä yötä, koska etukäteen ei tiennyt miten nopeasti Miami-Key West väli sujuisi ja muutenkin oli kiva olla yksi yö jossain muualla kuin Miamissa.

Paula - Gone with the Gastons
    28.7.2023 at 19:50

Kuulostaapa kivalle! Joku reissu olisi kiva päästä pitkästä aikaa risteilylle. Meillä on muuten ensi viikolla lento Dallasin kautta juuri tuolla neljän tunnin vaihto-ajalla. Itse ajattelin, että vähän turhan pitkä aika mutta ilmeisesti se onkin hyvä asia? Me tosin menemme kansalaisten jonossa, joka on usein vähän lyhyempi.

29.7.2023 at 15:33

Kiitos Paula! Neljän tunnin vaihtoaika Dallasissa oli meille sopiva, ehdimme käydä syömässäkin ennen seuraavaa lentoa (jossa ei tarjottu juuri mitään). Teillä jono menee todennäköisesti nopeammin maahantulossa, koska olette USA:n kansalaisia. Heidän jono näytti menevän nopeammin kuin meillä.

Stacy Sofia Siivonen
    29.7.2023 at 09:18

Melko kiinnostavaa kuulla Floridasta nyt kun sieltä lähtee pakolaisia ja tulee raportteja pelokkaasta tunnelmasta koko osavaltiossa. Florida onkin niitä osavaltioita, jotka ovat uppoamassa kuin Titanic.

29.7.2023 at 15:36

Kiitos Stacy! Pakolaisia ei katukuvassa näkynyt enkä kokenut tunnelmaa muutenkaan pelokkaaksi. Ehkä sitten eri asia, jos siellä asuisi, mutta näin turistin näkökulmasta en havainnut mitään erityistä.

Anna | Tämä matka -blogi
    29.7.2023 at 12:32

Mä haluaisin sellaisella risteilylle, jossa voisi bongailla mahdollisimman monta uutta maata. Tai noh… kelpaisi mulle oikeastaan mikä vaan risteily just nyt.
    Ihanan kuuloista teillä ollut!
    Siitä olen samaa mieltä, että jonottaminen ei ole kyllä todellakaan kivaa.

29.7.2023 at 15:41

Kiitos Anna! Risteilyillä saa kyllä kivasti uusia maita, vaikka paljonhan siellä on esim. Alankomaille ja Iso-Britannialle kuuluvia alueita. Meidän reitillä Caymansaaret oli tällainen kohde.

Tanja / Tädin ja tytön matkablogi
    29.7.2023 at 18:12

Kivan oloinen reissu, risteily ja oleskelu Miamissa. Harmi että Karibialle on niin pitkä matka ja vähän vaivalloista noiden lentojen kanssa jne.

31.7.2023 at 17:23

Kiitos Tanja! Pitkä matkahan sinne on, sitä ei käy kiistäminen. Finnairilla on ollut talviaikaan suoria lentoja Miamiin, joten niillä on kätevä mennä. Nyt kesällä piti mennä pompun kautta, mutta ei se hankalaa ollut. Pidensi vain matka-aikaa melkoisesti.

Krista/Kristallinhohtoa
    30.7.2023 at 15:19

Florida on aina Florida ja voisin koska tahansa muuttaa sinne. Haaveissa kanssa tällainen Karibian risteily joku päivä. Mielenkiintoisen kuuloinen

31.7.2023 at 17:25

Kiitos Krista! Kävimme ensimmäisen kerran Floridassa 27 vuotta sitten. Vuokrasimme tutuilta heidän talon vierailumme ajaksi. Onhan se ainakin säiden puolesta mukavaa seutua. Uber-kuski kertoi, että Floridassa on aurinkoista läpi vuoden. Joskus harvoin pohjoisesta voi tulla pariksi päiväksi kylmää ilmaa ja sadetta, mutta ei ne kuulemma kauaa kestä.

Kohteena maailma / Rami
    30.7.2023 at 20:36

Aijai, just tänään mietin saunan lauteilla, että lähden ensi talvena tyttären kanssa kahdestaan isä/tytär -reissulle Miamiin ja risteilylle. Ja voit olla varma, että ei tämä ainakaan päätöksen pitävyyttä heikentänyt!

Laura
    31.7.2023 at 15:26

Heippa! Kiva oli lukea suomalaisen kokemuksia risteilystä! Jään innolla odottamaan lisää.
    Meillä on varattuna samalle laivalle risteily jouluksi. Reitti on eri kuin teillä oli: Nassau- San Juan- Puerto plata- Ocean cay.
    Millainen muuten oli se turvallisuusharjoitus alussa? Kysyttiinkö mitään asiasta vai riittikö vain video,puhelu ja käynti kortin rekisteröinnissä?
    Tarvitsiko maissa passin vai riittikö hyttikortti?

31.7.2023 at 17:45

Kiitos kommentista Laura! Turvallisuusharjoitus on video, joka täytyy katsoa omassa hytissä. Sen jälkeen piti soittaa ruudussa näkyvään numeroon ja sillä kuitattiin, että video on katsottu. Lopuksi piti vielä mennä omalle kokoontumispaikalle ja siellä vilautettiin hyttikorttia. Mulla ei ollut maissa passia mukana. Sitä kysyttiin vain Cayman saarilta lähdettäessä. Pääsin miehen siivellä laivaan. Muissa paikoissa sitä ei kysytty, mutta koska teillä eri reitti, en osaa sanoa pitääkö se olla. Hyttikortti täytyy joka tapauksessa olla aina mukana. Ihanaa risteilyn odotusta! 🙂