Risteilyt Yhdysvallat

29.10.2023
msc-seascape

Kaupallinen yhteistyö: Elämys Cruises

Karibian risteily – siitä haaveilin monta vuotta. Oikeaa hetkeä matkaan ei tuntunut kuitenkaan löytyvän ja kun puoliso ei ollut risteilystä niin innostunut, se meinasi hautautua unholaan.

Tammikuussa Matkamessuilla menin hetken mielijohteesta Elämys Cruisesin osastolle kyselemään minkälaisia risteilyvaihtoehtoja heillä oli myynnissä ja kannattaisiko kesällä lähteä risteilylle. Kesä ajankohtana mietitytti, koska Karibialla on silloin hurrikaanikausi. Risteilyasiantuntija vakuutti, että kesä olisi ihan yhtä hyvä ajankohta risteilylle kuin mikä muu tahansa. Kun hän vielä kertoi itse olleensa Karibian risteilyllä kesällä ja sää oli ollut hyvä, en epäröinyt enää. Jos hurrikaani iskisi, laivan reittiä muutettaisi sen mukaan.

Kesä valikoitui ajankodaksi sen vuoksi, että olimme suunnitelleet kesä-heinäkuun vaihteeseen hääpäivämatkaa ja risteily oli noussut uudestaan mieleeni. Keskustelu Matkamessuilla johti lopulta siihen, että lähdin osastolta alustavan varauksen kanssa.

Väärässä terminaalissa

Varasin risteilyn MSC Seascapelle, joka oli tehnyt neitsytmatkansa marraskuussa 2022. Risteilyn lähtö- ja paluusatama oli Miami ja vietimme siellä pari päivää ennen lähtöä.

Laivaan nousu oli porrastettu, jotta se olisi mahdollisimman sujuvaa lähes 6000 matkustajalle. Meidän vuoromme oli klo 14 ja tilasin hyvissä ajoin Uberin satamaan. Näimme valtavan kokoisen laivan jo taksin ikkunasta. Kun ajoimme satama-alueelle, ihmettelimme miksi kyyti jätti meidät aika kauaksi laivasta. Pian selvisi, että olimme väärässä terminaalissa. Voi hitto! Uusi taksi alle ja naapuriterminaaliin.

Laukut jätettiin saman tien varustamon työntekijöiden hoiviin ja siirryimme jonottamaan lähtöselvitykseen. Jono liikkui hitaasti ja tunnin verran jouduimme odottamaan omaa vuoroa. Meistä otettiin valokuvat ja saimme hyttikortit, jotka tarvittiin kuljettaessa laivaan ja sieltä ulos. Hyttikortit toimivat laivalla myös ”maksukortteina”. Kun vihdoin pääsimme laivaan, halusimme nähdä ensimmäisenä hytin. Matkalaukkuja jouduimme odottamaan iltaan saakka. Tämä kannattaa huomioida ja pakata esimerkiksi uikkarit ja muu tarvittava toiseen kassiin.

MSC Seascape – hytti nro 10010

Hytin valintaan sain hyviä neuvoja Elämys Cruisesin Eeralta. Oma toive oli parvekehytti ja sen pohjalta mietimme mikä olisi meille sopivin. Valinta osui hyttiin nro 10010, joka sijaitsi laivan oikealla puolella aivan keulan tuntumassa. Valintaa puolsi se, että satamasta lähdettäessä saisimme paremmat maisemat kuin laivan toiselta puolelta.

msc-seascape-hytti
Hytti nro 10010
msc-seascape-parveke
Parveke ja taustalla Miamin pilvenpiirtäjät
karibian-risteily-lahto-miamista
Lähtö Miamista

Loppujen lopuksi emme viettäneet parvekkeella niin paljon aikaa kuin olin ajatellut. Aamulla oli kiva avata parvekkeen ovi ja haistella ulkoilmaa sekä katsella maisemia päivän satamaa lähestyttäessä. Illemmalla puolestaan nojailimme parvekkeen kaiteeseen ja katselimme laivan lähtöä takaisin merelle. Etukäteen olin haaveillut, että söisimme siellä aamupalaa tai lukisin kirjaa, mutta ne jäivät lopulta haaveiksi. Vaikka parveke jäi nyt vähemmälle käytölle, valitsisin sen uudestaan, jos joskus lähtisin uudestaan Karibian risteilylle.

MSC Seascapella on useita erilaisia hyttejä. Hienoimmat löytyivät Aurea tai Yacht Club -luokista. Meidän valintamme oli Fantastica-luokka, johon kuului parvekehyttejä. Hytin koko oli 17m² ja parveke toi siihen viisi neliötä lisää. Kahdelle hengelle tilaa oli riittävästi. Hytissä oli kaikki oleellinen; iso parisänky, kirjoituspöytä, televisio ja sohva. Parvekkeella oli pieni pöytä ja kaksi tuolia.

Jos merellä tulee herkästi huono olo, kannattaa valita hytti laivan keskiosasta, jossa keinunta tuntuu vähiten. Koska kumpikaana meistä ei ole niin herkkä, meille sopi keulan tuntumassa oleva hytti. Sää oli alkumatkan pilvisyyttä lukuunottamatta hieno eikä keinuntaa tuntunut missään vaiheessa.

MSC Seascape – ravintolat

Laivalla oli yksitoista ravintolaa – kolme pääravintolaa, buffet, Aurea- ja Yacht Club -asiakkaiden omat sekä viisi erikoisravintolaa: The Butcher’s Cut, Ocean Cay -kalaravintola, HOLA! Tacos & Cantina sekä Kaito Teppanyaki ja Sushi Bar.

Risteilyn hintaan kuului ruoka jossakin laivan kolmesta pääravintolasta sekä buffet. Meidän illallisravintolaksi valikoitui Green Waves. Kaikissa pääravintoloissa oli sama ruokalista, ainoastaan ravintolan sisustus ja teema olivat erilaisia. Halutessaan ravintolaa olisi voinut vaihtaa, mutta emme kokeneet sitä tarpeelliseksi.

Olimme valinneet ensimmäisen illallisajan, joka oli klo 17. Joka ilta meillä oli sama pöytä ja sama tarjoilija. Yleensä söimme lounaan buffetissa ja illallisen Green Wavesissa. Erikoisravintoloissa emme käyneet, koska niistä olisi pitänyt maksaa erikseen.

Ruokaa oli tarjolla buffetissa melkeinpä jatkuvasti joitakin taukoja lukuunottamatta. Kävimme parina iltana hakemassa sieltä iltapalaa, mutta muuten pärjäsimme tukevan illallisen voimin. Ruoat olivat hyviä ja tarjonta oli monipuolista. Jos jotain kritisoisin niin joitakin ruokia olisi voinut maustaa enemmän.

karibian-risteily-buffet-kakut
Buffetin jälkiruokavalikoima Yhdysvaltain itsenäisyyspäivänä

Aamupalaa oli tarjolla sekä buffetissa että pääravintoloissa. Jälkimmäisessä oli pöytiin tarjoilu ja listalta sai valita lämpimät vaihtoehdot. Aamiaista nautimme molemmissa paikoissa vähän fiiliksen mukaan. Meidän hyttiluokkaan kuului aamiaisen tilaaminen hyttiin veloituksetta. Valikoima oli kuitenkin suppeampi kuin ravintoloissa, joten jätimme sen väliin, vaikka aamiainen parvekkeella olisi houkutellut. Tutustuimme laivalla kanadalaiseen pariskuntaan, joka ehdotti tilaamaan aamiaisen hyttiin ja jos jäisi nälkä, menisi hakemaan ravintolasta lisää. Sinällään hyvä ehdotus, mutta sekin jäi testaamatta. Ehkäpä ensi kerralla..

Risteilylle osui Yhdysvaltain itsenäisyyspäivä (4.7.), jolloin illallisravintolaan suositeltiin muodollisempaa pukeutumista eli miehillä piti olla pitkät housut. Muina iltoina riitti siistit shortsit. Minulla oli reissussa iltapuku mukana, mutta en sitä lopulta käyttänyt. Itsenäisyyspäiväksi valitsin lyhyemmän juhlamekon, joka sopi paremmin illan fiilikseen. Muuten pukukoodi vaikutti olevan aika vapaata. Osa pukeutui illallisille tosi hienosti ja osa tuli ihan arkivaatteissa – kukin tyylillään.

Mites se juomapaketti?

Yksi eniten meiltä kysytty asia somen ja kavereiden kautta oli juomapaketti ja kannattiko se ottaa. Risteilyn hintaan kuuluu alkoholittomat juomat kuten vesi, kahvi, tee ja mehut. Halutessaan voi lisäksi ostaa erilaisia juomapaketteja tai sitten yksittäisiä juomia.

msc-seascape-4-july
Laiva oli hienosti koristeltu itsenäisyyspäivänä
msc-seascape-flyygeli

Seascapella oli tarjolla erilaisia juomapaketteja ja osaan niistä kuului muun muassa jäätelö. Me ostimme vaihtoehdoista edullisimman Easy-juomapaketin, jonka saimme ”summer promo” hintaan. Siihen kuului alkoholittomien juomien lisäksi, viini, olut sekä valikoima drinkkejä.

Paketin hinta koko viikolle oli 224 € / henkilö. Yksittäiset juomat laivalla maksoivat noin 8-10 €. Juomapaketin olisi voinut ostaa myös laivalta, mutta hinta näytti olevan kalliimpi. Suosittelen ostamaan juomapaketin etukäteen, jos sellaisen haluaa.

karibian-risteily-allas
Uima-allas ” The Marina Pool” 18. kannella. Taustalla ”huvipuistolaite” Robotron, joka pyöritti matkustajia ylösalaisin.
karibian-risteily-paaallas
The Marina Pool – pääallasalue
karibian-risteily-lasten-altaat
Pääallasalueen vieressä oleva vesipuisto lapsille ja lapsenmielisille. Sieltä löytyi erilaisia liukumäkiä ja altaita.
msc-seascape-infinity-pool
Infinity Pool – laivan perässä oleva aikuisten allasalue, jossa me viihdyimme

Laivasta, sen viihdetarjonnasta ja uima-altaista olen kirjoittanut aikaisemmin täällä.

Karibian risteilyn reitti

Meidän viikon mittaiselle risteilylle osui kaksi meripäivää ja kävimme Bahamalla, Jamaikalla, Cayman saarilla ja Meksikossa. Ostimme etukäteen retket Jamaikalle ja Meksikoon, muihin kohteisiin tutustuimme omin päin.

msc-seascape-risteilyreitti

Laiva oli aamulla klo 7-10 aikaan satamassa ja takaisin merelle lähdettiin klo 16-18. Vierailuaika satamissa jäi melko lyhyeksi, mutta osa kohteista oli sellaisia, että aika oli juuri sopiva. Oma suosikkini satamista oli Meksikon Cozumel. Ostimme saarelle valmiin retken, mutta jos menisin uudestaan, tutustuisin siihen omatoimisesti. Retki ei ollut kovin erikoinen, mutta siitä huolimatta se jätti fiiliksen, että tuolla voisi viihtyä pidempäänkin.

msc-seascape-bahamalla
MSC Seascape Bahamalla
goodbye-miami

Karibian risteily – hot or not ja mitä maksaa?

Oliko Karibian risteily sitten niin ihana kuin etukäteen ajattelin? Me tykättiin ja viikko laivalla oli todella mukava. Kahden meripäivän aikana ehti tutustua hyvin laivan monipuoliseen tarjontaan ja satamista löytyi erilaista tekemistä. Viikko oli oikein sopiva aika. Lyhyempi risteily olisi ollut liian lyhyt ja tuota pidemmät taas liian pitkiä. Jos lähtisin uudestaan, valitsisin varmaan saman pituisen risteilyn.

Omia lempipaikkoja laivalla oli aikuisten infinity pool -alue, missä lähes joka päivä vietimme aikaa. Siellä oli ihanan rauhallista verrattuna pääallasalueen hälinään. Pidin myös illan viihdetarjonnasta, ja teatterissa saimme kuulla ja nähdä laadukkaita esityksiä (jos mentalisteja ei lasketa mukaan). Laivan henkilökunnalle myös isot taputukset, huikeaa ja huumorintajuista porukkaa. Varsinkin illallispöydän tarjoilijat olivat todella mukavia ja heidän kanssa oli kiva vaihtaa päivän kuulumisia.

Viikon risteily maksoi 2600 € kahdelta hengeltä. Tähän sisältyi majoitus Deluxe parvekehytissä, ruoka, juomapaketti ja tipit henkilökunnalle. Hintaan tuli lisää puhelimeeni otettu nettipaketti (66 €) sekä retket.

Elämys Cruisesin monipuoliseen tarjontaan voit tutustua täällä.

Oletko käynyt Karibian risteilyllä? Minkälaisia kokemuksia sinulla on?

Mari/ Maailma kotina
    29.10.2023 at 18:20

Onpa kivan seikkaperäinen artikkeli. Joskus olisi kiva mennä risteilylle.

30.10.2023 at 19:19

Kiitos Mari! Karibian risteily oli kiva kokemus, kannattaa ihmeessä joskus kokeilla, jos yhtään kiinnostaa. 🙂

Jenni / Unelmatrippi
    29.10.2023 at 18:46

Oli kiva lukea kooste teidän matkastanne, koska itse kävimme viime vuonna lokakuussa Celebrity Cruisesin viikon risteilyllä Karibialla. Se tuli maksamaan noin 1820 euroa kahdelta hengeltä. Meillä ei ollut parvekehyttiä enkä sellaista risteilyllä kaivannutkaan, vaikka minäkin mietin etukäteen, että olisihan siellä partsilla hauska vaikka syödä aamiaista. Arvelin kuitenkin, että emme lopulta viettäisi parvekkeella kovinkaan paljoa aikaa, joten otimme hyvin ilman parveketta. Ei jäänyt harmittamaan. Tekisin saman ratkaisun uudelleenkin. Myöskään juomapaketille en nähnyt mitään tarvetta enkä ottaisi sitä seuraavallakaan kerralla. Laskin etukäteen, että yksittäisten juomien ostaminen tulee edullisemmaksi kuin paketti, jos ei äidy hirveästi kaatamaan, ja risteilyn päätteeksi totesin, että päätös oli kuluja katsoessa meille järkevä. Hinnoissa on tietenkin eroa laivayhtiöstä ja paketista jne. riippuen, joten vertailu on fiksua.

Karibian-risteily oli meillekin ensimmäinen laatuaan ja olihan se hieno kokemus. Ei meistä ehkä hirmuisia risteilyfaneja sen myötä tullut, mutta voisin toki lähteä uudelleenkin, jos reitti olisi kiinnostava. Pelkästään laivalla hengailu ei niinkään kiinnosta, joten valitsisin seuraavallakin kerralla reitin, jossa ei ole paljoa meripäiviä (meillä niitä oli vain yksi).

30.10.2023 at 19:22

Kiitos Jenni! Kiva kuulla teidän kokemuksia. Risteilyjen hinnat tosiaan vaihtelevat paljon sen mukaan, mitä ”herkkuja” ottaa pakettiin mukaan. Ilman parvekehyttiä ja juomapakettia meidänkin reissu olisi ollut edullisempi, mutta halusimme panostaa, koska juhlimme pyöreää hääpäivää. 🙂

Pirkko / Meriharakka
    29.10.2023 at 19:08

Pari risteilyä Karibiallakin on takana, mutta tuskin edessä – tai toisaalta, never say never …
    Olemme valinneet risteilyn silloin kun se on mahdollistanut useamman pienen saarikohteen helposti, mutta etenkin meripäivät ovat mielestämme niin tylsiä, että ilman uusia mielenkiintoisia kohtia emme risteilylle ehkä lähtisi. Joskus kyllä katselen tosi pitkiä risteilyjä ”sillä silmällä”, mutta niihin pitäisi sitten suhtautua kuten talveen Fuengirolassa, eli sama se missä ollaan, vaikka laivalla, mutta ei pakkasessa eikä räntäsateessa. Kohteidenkin takia risteilyssä on riskinsä, sillä periaatteessa kai varustamot eivät mitenkään takaa reittiä, mutta kerran olemme kyllä saaneet suunnitellun risteilyn peruttua, kun jo etukäteen kertoivat, että tavoittelemamme kohde ei olisikaan reitillä. Juomapakettien yksi huono puoli on, että koko hytin pitää ostaa samanlaiset paketit, joten olemme useimmiten viime aikoina päätyneet ostamaan juomat per annos – ja lisäksi tuomaan aina satamasta jonkin verran limuja laivaan.

30.10.2023 at 19:27

Kiitos Pirkko! Seuraavalle mahdolliselle risteilylle minäkin katsoisin reitin tarkkaan. Karibialla onneksi vaihtoehtoja riittää ja toki sitä voi risteillä muuallakin. Hyttiin tuli useana päivänä mainoksia tulevista risteilyistä ja yksi niistä mainosti maailman ympäri risteilyä. Olisikohan se ollut kolmen kuukauden reissu, jos en väärin muista. Se kuulosti aika pitkälle ajalle laivassa, koska meripäiviä siihen tulisi aika monta.

Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
    29.10.2023 at 20:09

Ei ole tullut Karibian risteilyillä käytyä. Olen aina ajatellut, että maassaoloajat jää niin lyhyiiksi, että risteily ei sen vuoksi kiinnostaisi. Toisaalta, risteily on näppärin kaino päästä moneen noihin seudulla olevaan paikkaan, ja onhan se risteily itsessäänkin elämys.

30.10.2023 at 19:31

Kiitos Mikko! Risteily itsessään oli jo näkemisen ja kokemisen arvoinen. Jopa puolisoni, joka ei oikein risteilyistä välitä, oli innoissaan. Maissaoloajat ovat melko lyhyet ja esimerkiksi Meksikoon haluaisin mennä joskus ajan kanssa, mutta Cayman saarille tarvitsee tuskin uudestaan mennä.

finintirol
    30.10.2023 at 07:10

Melkoisia laitoksia nuo karibian ristelilijät. Joskus aikaa sitten olin Naantalin (vai onko se Turun) satamassa tutustumassa valmistuvaan risteilijään. Voi tottelemata siellä oli sähkökaapelia ja putkea sekä ties mitä ristiin rastiin. Pitää olla kyllä ammattilaiset asialla, jotta tietää mikä kaapeli menee minnekin 🙂
    Meillekin viikko olisi varmaan passeli laivalla mikäli vaimo kestäisi merimatkaa. Hän on tullut niin herkästi merisairaaksi, jotta ollaan tehty muita reissuja ja mikäli saareen pitää päästä niin lennetään.

30.10.2023 at 19:33

Kiitos kommentista! Laivat ovat aikamoisia laitoksia ja voin vain kuvitella sitä kaapelien ja putkien määrää rakennusvaiheessa. 🙂

Anne | Elämää Nomadina
    30.10.2023 at 12:05

Kiinnostava postaus ja kuvaus risteilystä! Itselläni ei ole Karibianristeilyistä kokemuksia, enkä ole varsinaisesti mikään ristelyfani, mutta ehdottomasti voisin joskus lähteä viikon mittaiselle risteilylle, jos löytyisi kohteiltaan riittävän kiinnostava reitti ja kohtuullinen hinta. Nuo laivat ovat kyllä aivan valtavia, joten varmaan meripäivinäkään ei loppuisi tekeminen kesken,

30.10.2023 at 19:34

Kiitos Anne! Laivoilla on paljon tekemistä, joten meripäivistä ei tule tylsiä. Seascapen ylimmässä kerroksessa oli joku autorata, minne emme koskaan ehtineet, vaikka tarkoitus oli käydä se katsomassa.

Eila / Metkaamatkustelua
    30.10.2023 at 13:01

Olipa mukava postaus, jossa oli vastauksia mieltä askarruttaneisiin kysymysiin. Esim. tuo pukeutuminen illallisilla on mietityttänyt, koska juhlavaatteita ei oikein enää ole kaapissa. Ehkä saan houkuteltua Ilpon vuoden kuluttua hiukan pidemmälle risteilylle kuin 1-vuotishäämatkalla Tallinnaan vuonna 1975.

30.10.2023 at 19:37

Kiitos Eila! Pukukoodit eivät ole enää tiukkoja kuin joskus ennen. Miehille riittää siistit, pitkät housut ja paita sekä naisille jotain ”parempaa seppälää” millä pärjää. Meidän risteilyllä vaadittiin tosiaan vain itsenäisyyspäivän iltana siistimpää pukeutumista, vaikkei siellä muinakaan iltoina kellään rantavaatteita ollut. Toivottavasti saat Ilpon pidemmälle risteilylle kuin Tallinnaan. 🙂

Terhi
    30.10.2023 at 19:25

Seikkaperäinen kuvaus, kiitos siitä. Itse olen ollut parilla risteilyllä ja voisin vielä harkita yhtä jos pysähtymispaikat olisivat mielenkiintoisia.
    Tuli tuosta iltapuvusta mieleen, että minulla ei kokopitkää iltapukua ollut mukana, mutta tyttärellä oli viideksi illaksi viisi iltapukua 🙂
    Juomapakettia emme ostaneet kummallekaan risteilylle emmekä sellaista kaivanneetkaan, ruokaa sen sijaan oli aina tarjolla liiallisuuteen asti, olisi ollut hauska maistella maissa (Argentiinassa ja Chilessä) paikallisia herkkuja, mutta kun ei vaan jaksanut.

30.10.2023 at 19:39

Kiitos Terhi! Vai viisi iltapukua 🙂 oliko niille kaikille käyttöä? Olette ilmeisesti käyneet Etelä-Amerikassa risteilemässä. Wau, siellä riittää hienoja kohteita.

Tiina
        8.12.2023 at 16:57

Oli mukava lukea juttuasi, koska olemme lähdössä tammikuuussa tuolle samalle risteilylle. Mistä sait varattua retket etukäteen?

10.12.2023 at 18:26

Kiitos kysymyksestä Tiina! Retkiä voi varata joko MSC Cruises -varustamon nettisivujen kautta. Kun kirjautuu palveluun pääsee hallinnoimaan omia tietoja ja ostamaan lisäpalveluja. Toinen vaihtoehto on MSC for Me -sovellus, joka kannattaa jokatapauksessa ladata omaan puhelimeen. Sen kautta voi myös varata retkiä.

Eija
    30.10.2023 at 21:41

Olipa mielenkiintoinen artikkeli. Kiitos Merja! Itsellä nuo risteilyt on jäänyt vielä käymättä. Paljonkohan maissaoloaikaa tavallisesti kohteissa on? Mietin paljonko omatoimisesti kohteissa kerkiäisi kiertämään ja näkemään. Ja mietityttää kauanko kestää tuon ihmismäärän liikkuminen laivasta pois ja takas.

6.11.2023 at 17:24

Kiitos Eija! Kiva kuulla, että tykkäsit jutusta. 🙂 Maissaoloaika vaihtelee kohteen mukaan. Meillä oli aikaa 8-9 tuntia. Omatoimisesti siinä ehtii jo jotain nähdä. Rannassa oli yleensä takseja tai muita kyydintarjoajia odottamassa. Jos etukäteen miettii mitä haluaisi nähdä ja ottaa taksin alle, niin voi saada päivästä enemmän irti kuin valmiista retkistä. Riskinä siinä on se, että jos myöhästyy, laiva ei odota. Valmiilla retkellä ei sitä tarvitse stressata. Me kävimme kahdella retkellä ja ne olivat mielestäni yllättävän huonoja. Kirjoitan niistä myöhemmin lisää. Ihmisten liikkuminen laivasta pois ja takaisin meni taas yllättävän hyvin. Me palasimme laivaan yleensä sellaiseen aikaan, ettei ollut jonoja. Laivaan mennessä tarkistetaan tavarat ja hyttikortti pitää olla mukana.

Cilla Maria Travel
    31.10.2023 at 16:33

Kiinnostavaa infoa! Meillä on jossain vaiheessa kans edessä tuo risteily, koska halutaan käydä muun muassa St. Lucialla. Luultavasti viikko olis meillekin sopiva aika. Jään odottamaan Meksikon ja Jamaikan postauksia 🙂

3.11.2023 at 17:15

Kiitos Cilla! Risteilyllä pääsee kätevimmin saarille kuten esim. St.Lucialle. Yksi tarjoilija oli sieltä kotoisin ja opetimme hänelle suomea. 🙂 Viikko oli minusta aika sopiva aika. Siinä ehti kunnolla tutustua laivaan ja kohteita mahtui ihan mukavasti ohjelmaan.

Sarianne / Matkalla kaikkialle
    2.11.2023 at 12:14

Kuulostaa siltä, että viikossa ei ehtinyt kyllästyä laivalla! Karibian risteily kiinnostaisi, mutta useat saaret joilla haluaisin päästä käymään ovat kauempana Miamista, joten risteily kestäisi yli viikon. Täytyy jossain vaiheessa hieman tutkailla reittejä enemmän, ja pohtia kauanko laivalla jaksaisi olla. Tai harkita jotain muuta reittiä saarille.

3.11.2023 at 17:16

Kiitos Sarianne! Kaikki risteilyt eivät lähde Miamista, joten kannattaa tutustua eri reittivaihtoehtoihin.

Kati | Täydellisen Kreikan saaren metsästys
    2.11.2023 at 19:15

Hyvä ja informatiivinen postaus risteilyä harkitsevalle. 👍 Monellahan se varmasti on siellä matkahaaveiden joukossa.

Karibialla ei ole tullut risteiltyä, mutta Persianlahdella kyllä. Ajattelin, että se on hyvä tapa ”vilkaista” sellaisia paikkoja, joihin ei ole kiinnostusta lähteä koko lomaa viettämään – ja samalla tietysti näkee, haluaako kuitenkin tulevaisuudessa palata johonkin kohteeseen pidemmäksi lomaksi. Siihen tarkoitukseen risteily olikin omiaan, mutta muuten minusta ei tullut valtavien risteilyalysten ja risteilymatkustamisen fania. Lyhyempi jokiristeily tai vuonoristeily pienellä aluksella tosin voisi tulla joskus kyseeseen.

3.11.2023 at 17:18

Kiitos Kati! Kiteytit hyvin ajatuksen siitä, että risteilyllä pääsee ”vilkaisemaan” eri kohteita ja sen perusteella voi miettiä haluaako niihin myöhemmin uudestaan. Joki- ja vuonoristeilyt voisivat myös olla kivoja.

Annemaria/Samppanjaa muovimukista
    3.11.2023 at 17:16

Tämä matkustusmuoto meillä vielä kokematta. Syynä vähän sama kuin teilläkin, mies ei ole kovin innostunut. Pitää varmaan tehdä sama juttu, alustava varaus vain kehiin 🙂 Tuollainen viikko olisi varmaan juuri sopivan mittainen. Olin jopa yllättynyt hinnasta. Ei paha lainkaan, sillä hintaan sisältyy jo aika paljon. Pakko kysyä, sisältyikö tuohon juomapakettihintaan mitään kuohuvaa?

3.11.2023 at 17:22

Kiitos Annemaria! Alustava varaus laittoi meillä vauhtia asioihin, ehkä teilläkin. 🙂 Meidän juomapakettiin kuului kuohuviini, mutta ei shampanja. Astetta parempaan pakettiin olisi kuulunut myös shampanja, mutta meille riitti hyvin tuo edullisin.

Hannele/ Hipaisuja Maapallolla
    4.11.2023 at 21:46

Olipa kiva postaus. En ole itse vielä tehnyt Karibian risteilyä ja olen luullut niitä paljon kalliimmiksi. Tosin siellä ei taida edes olla yhden hengen hyttejä eli tuohon kannattaisi sitten houkutella kaveri mukaan. Olen myös ajatellut, että laivalla on tylsää ja vaikka allasoleilusta rennosti kirjaa lukien pidänkin, olen nähnyt mielessäni edes takaisin säntäilevät pikkuristeilijät, mutta tuo aikuisten rauhallinen keulan allas muuttaakin ajatusta toiseen suuntaan.

6.11.2023 at 17:31

Kiitos Hannele! Joillakin varustamoilla on ns. ”sinkkuhyttejä” yksin matkustaville. Niitä löytyy sisähyteistä parvekehytteihin. Aikuisten oma allasalue oli ihanan rauhallinen kaikkina muina päivinä paitsi itsenäisyyspäivänä. Silloin osa matkustajista innostui aloittamaan juhlat hyvissä ajoin ja meteli oli sen mukaista.