Italia

Pitkä viikonloppu Roomassa

19.11.2023
rooma-colosseum-jonot

Rooma on loistava kohde viettää pitkää viikonloppua ja juhlia vaikkapa syntymäpäiviä. Maaliskuussa lähdimme naisporukalla ikuiseen kaupunkiin juhlistamaan siskoni merkkipäivää. Rooma oli minulle ja siskolleni tuttu kohde, mutta matkaseurana olevalle nuorisolle tämä oli ensimmäinen kerta.

Majoitus upouudessa Six Senses Rome -hotellissa

Siskoni oli hoitanut matkajärjestelyt ja paljasti meille vasta lentokentällä, että yövymme samana päivänä avatussa Six Senses -hotellissa. Olisimme hotellin ensimmäisiä vieraita. Kuulosti jännittävälle, koska tällaista tilaisuutta ei ollut aikaisemmin osunut kohdalle. Mietimme, miten asiat mahtavat sujua, kun kaikki on uutta henkilökunnallekin. Turhaan jännitimme heidän puolestaan, koska kaikki hoitui hienosti eikä mistään huomannut, että hotelli oli vasta avattu.

six-senses-rome-room
Six Senses Rome -huone

Koska olimme perillä aikaan myöhään, söimme illallisen hotellissa. Pizza ja italialainen valkoviini maistuivat ja niiden jälkeen olimme valmiita yöpuulle.

Ostoksia ja nähtävyyksiä

Hotelli sijaitsi aivan Rooman ytimessä, Via del Corson läheisyydessä ja San Marcello al Corso kirkon naapurissa. Ostoskatu oli siis ihan vieressä ja ensimmäisen päivän käytimme suurimmaksi osaksi kauppoja kierrellen. Piipahdimme Fontana di Trevillä sekä Espanjalaisilla portailla, kun ne sattuivat matkan varrelle. Kolikko jäi heittämättä suihkulähteeseen, kuten muillakin kerroilla.

Il Monumento Nazionale a Vittorio Emanuele II
rooma-fontana-di-trevi-2023
Fontana di Trevi
Espanjalaiset portaat

Roomassa oli jo mukavan keväinen keli ja Cacio e Pepe maistui lounaaksi terassilla. Miten pelkällä juustolla ja pippurilla maustettu pasta voikin olla niin herkullista? Illalla nautimme kalaa Pantheonin lähellä. Ilta viileni sen verran, että ilman terassilla olevia lämmittimiä, ei ulkona olisi voinut syödä.

Päivän aikana juhlimme siskoni syntymäpäiviä. Hotelli muisti päivänsankaria aamupalalla kakulla ja laululla. Kun palasimme kaupungilta, oli huoneeseen tuotu työkavereiden lähettämä shampanjapullo, jonka korkkasimme ennen illalliselle lähtöä.

Turistibussilla ympäri Roomaa

Monilla kaupunkilomilla tulee kierreltyä nähtävyyksiä hop on – hop off -bussilla. Rooman tunnetuimmat nähtävyydet ovat kävelymatkan päässä toisistaan, joten kaupunki on helppo ottaa haltuun. Päätimme kuitenkin säästellä jalkoja ja huristella nähtävyyksien perässä bussilla.

rooma-suihkulahde
Turistibusseja suihkulähteen edessä
hop-on-hop-off-rome
Minne mennään?
rooma

Ensimmäiseksi hyppäsimme bussista pois Colosseumilla. Sisälle kiemurteli pitkä jono, joten tyydyimme katselemaan sitä vain ulkoapäin.

Kohti Colosseumia
colosseum
Colosseum

Lounaspaikkaa jouduimme hetken etsimään, koska niitä ei ollut monta Colosseumin lähellä. Löysimme viimein pienen pizzerian, jonka terassilla oli tilaa. Kun maksun aika koitti, ei ravintolan maksupääte huolinut korttiani. Käteistä ei ollut niin paljon mukana, että sillä olisi saanut laskun maksettua. Siskoni kortti onneksi pelasti tilanteen, vaikka sekin ensin nikotteli. Vitsailimme jo, että kohta jäädään tiskaamaan, ellei kortit ala toimimaan.

Loppujen lopuksi emme ehtineet Vatikaaniin, koska halusimme nauttia hotellin Roman bath -osastosta. Tarjolla oli erilaisia suihkuja, saunoja ja altaita. Oma suosikkini oli trooppinen suihku, jonka alla tunsi olevansa tropiikin lämpimän vesisateen alla. Altaissa oli eriasteista vettä. Kokeilin kaikki altaat läpi kylmästä lämpimään. Saunat jäivät vähemmälle testailulle, kävin vain höyrysaunassa.

Illallisen nautimme La Buca di Ripettassa. Latasin kännykkään Free Now -apin ja menimme illallispaikkaan taksilla. Nuoriso lähti illallisen jälkeen tutustumaan Rooman yöelämään. Me ei siskoni kanssa jaksettu lähteä mukaan. Otimme hotellin baarissa drinkit ja sitten jo uni maittoi.

Ihana Trastevere

Sunnuntaina meillä oli vielä koko päivä aikaa nauttia Roomasta, koska lento lähti vasta illalla. Halusimme suunnata Tiber-joen toiselle puolelle Trastevereen. Vaikka olen käynyt Roomassa monta kertaa, on Trastevere jäänyt vähemmälle huomiolle. Vain kerran olen käynyt siellä, mutta silloinkin ainoastaan illallisella. Nyt halusimme nähdä miltä tämä viihtyisä kaupunginosa näyttäisi päiväsaikaan.

Viestittelin Roomassa asuvan Näkymiä vihreältä kukkulalta -blogia kirjoittavan Helin kanssa, ja sovittiin treffit Trastevereen. Kun yritin tilata taksia, ei yhtään vapaata autoa ollut lähimailla. Roomassa juostiin juuri sinä päivänä maraton ja osa kaduista oli suljettu. Kyselimme neuvoa hotellin respasta ja hekin tuntuivat aluksi neuvottomilta. Lopulta hotellin oma autonkuljettaja vei meidät joen toiselle puolelle. Melkoisen hyvää palvelua!

trastevere
Trasteveren kujilla
trastevere-piazza-rufina

Helin johdolla kiertelimme pitkin mukulakivikatuja. Kävimme syömässä viihtyisässä trattoriassa, jonne myös Helin koira oli tervetullut. Piipahdimme Santa Maria in Trastevere -kirkossa, ihailimme muraaleja ja ostimme gelateriasta jäätelöt.

Santa Maria in Trastevere ja aukion kahdeksankulmainen suihkulähde
Kirkko oli sisältä kaunis

Trastevere vaikutti paikalta, johon sopii päämäärätön haahuilu kapeilla kujilla. En ihmettele enää lainkaan miksi se on niin suosittu turistien keskuudessa. Trasteveressa on ihan omanlainen tunnelma eikä uskoisi, että vain parin kilometrin päässä on Rooman vilkas keskusta. Takaisin hotelllille menimme taksilla. Loppumatkan kävelimme, koska osa kaduista oli vieläkin suljettu maratonin takia, vaikka juoksijat olivat jo reitin kiertäneet. Ihastuin Trastevereen siinä määrin, että seuraavalla Rooman reissulla majoituksen voisi ottaakin toiselta puolen Tiber-jokea kuin yleensä.

Outi / Nattura-blogi
    19.11.2023 at 20:29

Trastevere on kyllä ihana ja ihan oma lempparini Roomassa! Olette saaneet hyvän paikallisoppaan, Heli osaa kyllä kierrättää just niissä oikeissa paikoissa 😉

Ja aivan fantastinen majoitus! Tuollainen spa-osasto maistuisi juuri nyt tähän marraskuiseen koleuteen 🤩

22.11.2023 at 18:28

Kiitos Outi! Heli oli loistava paikallisopas ja hänen johdollaan oli kiva kierrellä Trasteveressa. 🙂

Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
    20.11.2023 at 05:53

Rooma on tosi kiva kaupunki. Tuntuu vähän jakavan mielipiteitä, mutta itse kuulun ilman muuta siihen porukkaan, joka kaupungista pitää. Ihan kuin Outilla, niin Trastevere on ilman muuta omakin lempparini.

Näyttääpä tuo pizza muuten herkulliselta!

22.11.2023 at 18:29

Kiitos Mikko! Minäkin tykkään Roomasta. Toki täytyy myöntää, ettei se ensimmäisellä kerralla tehnyt niin suurta vaikutusta, mutta mitä useammin siellä käy, sitä parempi se on.

Anne/Matkahetket
    20.11.2023 at 11:30

Vaikka olen käynyt monta kertaa Italiassa, Rooma on vielä kokematta. Juuri päämäärätön kaduilla kuljeskelu ja syöminen ovat minusta parasta kaupunkireissuilla, Pantheonin toki haluaisin Rooman nähtävyyksistä nähdä. Hotellinne kylpyosasto näyttää ihanalta!

Anne | Elämää Nomadina
    20.11.2023 at 15:25

Trasteveressa haahuilu ja synttäriloma Roomassa kuulostaa ihanalta! Omasta vierailusta Roomaan on ihan liian kauan, ihan ehdottomasti pitää käydä joskus toistamiseen! Teillä kuulostaa olleen oikein mainio pidennetty viikonloppu, ja mahtava myös tuo hotellikokemus päästä ihan ensimmäisenä majoittujana huoneeseen. Hienolta paikalta näyttää muutenkin, tohtiiko kysyä paljonko majoituksen hinta oli?

22.11.2023 at 18:33

Kiitos Anne! Rooma on yksi siskoni lempikaupungeista, ja siinä mielessä juuri sopiva paikka viettää synttäreitä. Six Senses ei ole edullisemmasta päästä, mutta matkailualalla oleva sisko sai sinne hyvän diilin.

Cilla Maria Travel
    21.11.2023 at 09:26

Liityn Trasteveren ihailijoiden joukkoon. Käytiin Roomassa vuosi sitten ja nyt uudelleen pikaisesti viime kuussa. Vaikka suurin osa nähtävyyksistä onkin jo tullut kierrettyä, voisin ottaa Rooman välietapiksi jollekin tulevalle Italian matkalle ihan vain siksi, että saisi kierrellä Trastevereä ilman päämäärää ja lopuksi jäädä sinne illalliselle. Vaikuttaa muuten tosi viihtyisältä tuo teidän hotelli!

22.11.2023 at 18:37

Trastevere tuntuu olevan monen suosikki! Se on viehättävä ja mietin siellä kujilla kävellessä, miten ihanaa siellä olisi käydä kesällä. Kiva nähdä myös aina jotain uutta, koska Rooman perinteiset nähtävyydet on jo koluttu moneen kertaan.

Terhi
    21.11.2023 at 11:22

Neljä kertaa Roomassa ei ole ollenkaan liikaa, se on juuri passeli viikonloppukaupunki. Trastevere näyttää niin mukavalta, että sinne seuraavalla kerralla.

22.11.2023 at 18:38

Kiitos Terhi! Rooma kestää monet vierailut ja kuten yllä totesin, se paranee joka käynnillä. 🙂

Eveliina / Reissukuume
    23.11.2023 at 10:56

Heh, mahdanko olla ainoa, joka ei ole Roomassa koskaan käynyt? 😀 Kiinnostaisi ehdottomasti, sillä olen kuullut ja lukenut kaupungista niin paljon ylistyssanoja! Ja onhan tuolla nyt paljon kaikkea upeaa katseltavaakin 🙂

26.11.2023 at 20:26

Kiitos Eveliina! Et ole ainoa! 🙂 Roomassa riittää nähtävää. Olen käynyt viisi kertaa enkä vieläkään ole nähnyt kuin pienen osan kaupungin tarjonnasta.

Aila ja Juha
    25.11.2023 at 17:21

Olipa mukava katsella tuttuja nähtävyyksiä. Kävimme Roomassa 90-luvun puolivälissä lasten kanssa. Kuvissa olevat paikat myös. Jostain syystä lapsille on jäänyt mieleen iihan muut asiat: 1) oli niin lämmintä, että sandaalit painuivat asvalttiin. 2) toiseksi nuorin poikamme (13v) ei päässyt leirintäalueen lastenaltaaseen uimaan, ennen kuin oli näyttänyt passinsa. Urheilua harrastavana ja aikuisen kokoisena (koriskengät 48) oli ”liian iso”. 3) Ennen digiaikaa valokuvien kehitys kesti niin, että saimme vasta Roomasta lähtöpäivänä kuvat valokuvaliikkeestä. 13 metriä pitkällä vaunuyhdistelmällä ajeltiin keskellä Roomaa. Pitäisiköhän nyt keski-ikäisille lapsillemme kertoa totuus Roomasta näiden kuvien avulla?
    Juha

26.11.2023 at 20:28

Kiitos Aila ja Juha! Ihania muistoja lapsilta. <3 Muistan, että meidän lapset sanoivat myös jonkun ulkomaan reissun jälkeen, että jäätelö ja uiminen olivat reissun parasta antia.

Anna | Tämä matka -blogi
    26.11.2023 at 11:08

Trastevere on siis niin ihana paikka. Tosi kiva, että saitte Helin oppaaksi!
    Hop on – hop off -bussilla on niin helppo kierrellä kaupunkia. Säästyy jalat ja pääsee näppärästi usein ihan kohteen viereen.
    Vatikaanissa vierailu vaatii minimissään yhden kokonaisen päivän. Se on niin valtava kokonaisuus kirkkoineen ja museoineen.

26.11.2023 at 20:30

Kiitos Anna! Hop on – hop off -busseja olen suosinut monella kaupunkireissulla ja ovat käteviä. Miamissa sen hinta vaan oli niin kova, että tuli halvemmaksi ottaa Uber ja mennä sillä nähtävyydeltä toiselle. Vatikaanissa olisi ollut kiva käydä, mutta aika ei nyt riittänyt. Olen itse käynyt siellä pari kertaa, mutta tytöt eivät.