Australia

Leppoisaa lomailua trooppisessa Cairnsissa

12.6.2020

Port Douglasissa vietetyn yön jälkeen ajoimme takaisin Cairnsiin ja palautimme auton lentokentälle. Matkan varrella pysähdyimme useamman kerran ottamaan valokuvia, koska Captain Cooks Highwayn maisemareitti näiden kahden kaupungin välillä on todella kaunis. Luin jostain nettiartikkelista, että sitä on kehuttu jopa yhdeksi maailman kauneimmista.

cairns-port-douglas-road

cairns-port-douglas-tie

captain-cook-highway

Hilton – Guest of the day

Lentokentältä otimme taksin hotelli Hiltoniin, jonne meillä oli kahden yön varaus – molemmin puolin Ison Valliriutan purjehdusta. Purjeveneeseen ei voinut viedä isoja matkalaukkuja, joten jättäisimme ne hotelliin ja sinne olisi helppo palata purjehduksen jälkeen illalla.

Koska oli vasta aamupäivä, emme odottaneet saavamme huonetta. Näin meille vastaanotossa ensin sanottiinkin, mutta kun aloimme pohtimaan ääneen pitäisikö varata vielä kolmaskin yö, vastaanottovirkailijan ilme kirkastui ja huone järjestyi meille saman tien. Saimme kuulla olevamme ”Guest of the day” ja saimme paremman huoneen kuin minkä olimme varanneet sekä viinipullon.

Olin liittynyt Hilton Honors -jäseneksi pari vuotta sitten Havaijilla, koska siellä huoneen langattomasta verkosta olisi muuten pitänyt maksaa erikseen. Jäseneksi liittyminen oli helppoa ja se onnistui sisäänkirjauksen yhteydessä. Kun nyt varasin Cairnsista hotellia mahdollisimman läheltä satamaa muistin Hiltonin jäsenyyden ja kaivoin jäsennumeron esiin. Guest of the day -konsepti oli minulle uusi, mutta tuli tämän reissun aikana tutuksi.

Valliriutalta palattuamme pääsimme taas hienoon merinäköalalla varustettuun huoneeseen hotellin 9. kerrokseen. Pääsimme loungeen nauttimaan illalla juomista sekä pienestä purtavasta. Luulimme myös, että aamiainen kuului samaan konseptiin, varsinkin kun asuimme hotellin ylimmässä kerroksessa. Se ei Cairnsin Hiltonissa kuitenkaan kuulunut, mutta saimme toisen aamupalan maksutta, kun ei sitä kukaan tajunnut meiltä laskuttaa.

hotel-hilton-cairns

hilton-guest-of-the-day-wine

Nämä odottivat huoneessa. Not bad!

hotel-hilton-cairns-nakoala

Huone oli ihana. Ihastelimme merinäköalaa ja korkkasimme viinipullon, vaikka kello oli vasta puoli yksitoista aamupäivällä. Why not – lomallahan tässä oltiin!

Minkälainen kaupunki on Cairns?

Kun selvittelin etukäteen minkälainen kaupunki Cairns on ja mitä siellä voi tehdä, törmäsin useampaan otteeseen kommentteihin, ettei se paikkana ollut kovin ihmeellinen. Parin päivän kokemuksella voisin sanoa samaa.

Cairns on reppureissaajien suosiossa ja moni pitää sitä tukikohtana Isolle Valliriutalle suuntautuville retkille. Näinhän mekin teimme. Lähistöltä löytyy muitakin luontokohteita, joissa pääsee tutustumaan esimerkiksi maailmanperintölistalla oleviin sademetsiin.

Kaupunki vaikutti aika hiljaiselle, mutta se saattoi johtua ajankohdasta. Paikallisten lomat olivat ohi kuten oli myös kuumin turistisesonki. Yksittäisiä reppureissaajia tuli kadulla vastaan, mutta tungoksesta ei voinut puhua. Iltaisin kaduilla oli enemmän elämää.

Ilmasto Cairnsissa on ihana ja kunnon lämpötiloista mekin saimme nauttia. Toki siinä on myös varjopuolensa. Kaupungissa ei jaksa paahtavassa helteessä pitkiä matkoja kävellä, vaan mieli halajaa veden ääreen.

Samoilimme katuja pitkin ja kun kaipasimme taukoa, istahdimme terassille syömään, nauttimaan virvokkeita ja ihan vaan katselemaan ihmisiä. Irkkupubin terassilla kuuntelimme salaa kun Jenkeistä Sydneyyn ja sieltä myöhemmin Cairnsiin muuttanut nainen kertoi elämästään turistipariskunnalle. Hänen mielestään maailmassa ei parempaa paikkaa ollut.

cairns-central

cairns-mosaiikki

cairns-marina

Kaunis palmurivistön reunustama kävelytie satama-alueella

cairns

Cairns Lagoon – kaikkien yhteinen uima-allas

Vaikka Cairns sijaitsee meren rannalla, kaupungista ei löydy kunnollista uimarantaa. Vilvoittelemaan pääsee kuitenkin Cairns Lagooniin, joka on yleinen uima-allas rannan läheisyydessä. Kävelimme ensimmäisenä päivänä laguunille ja seuraamme lyöttäytyi paikallinen vanhempi mies, joka turinoi kanssamme pitkän tovin. Häneltä kuulimme muun muassa, että laguunin vesi tulee merestä. Siitä poistetaan suola, lisätään klooria ja sen jälkeen se onkin uimakelpoista.

cairns-lagoon

cairns-laguuni

Vakava uimari laguunissa

cairns-laguun

hilton-cairns-pool

Hotellin allasalueella oli rauhallista

Cairns Lagoonin lisäksi uimme ja vietimme aikaa hotellin altaalla. Lämpömittari näytti reippaita lukemia, jotka pyörivät +35 nurkilla. Auringonpaahteessa ei kauaa jaksanut katuja tallustella. Iltaisin ihmettelimme valtavan lepakkolauman lentoa. Aluksi luulimme, että ne ovat lintuja, koska näyttivät siltä kauempaa katsottuna. Lähempi tarkastelu kameran zoomin avulla paljasti ne lepakoiksi.

cairns-pelikaanit

Pelikaanit uiskentelemassa

cairns-lepakot

Taivaalla näkyvät pisteet ovat lepakoita. Niitä oli varmaan tuhansia. Ne lensivät isoissa parvissa puihin ruokailemaan.

Viimeinen lomapäivä Cairnsissa

Cairnsissa vietimme yhteensä kaksi kokonaista päivää ja yhden illan. Välissä teimme purjehdusretken Isolle Valliriutalle, josta kirjoitan myöhemmin lisää. Viimeiselle päivälle mietimme ensin jotain saariretkeä, mutta emme tehneet etukäteen varauksia. Mietimme sitä, huvittaako lähteä takaisin merelle Valliriutalla snorklailun ja uimisen jälkeen.

Pohdimme myös sademetsäretkiä, mutta loppujen lopuksi emme lähteneet minnekään. Pieni reissuväsymys alkoi painaa ja päätimme viettää viimeisen lomapäivän rennosti ilman sen suurempia suunnitelmia.

Kävelimme aamupäivällä laguunille uimaan ja jatkoimme myöhemmin pulikointia hotellin uima-altaalla. Illalla lämpötilan vähän laskiessa jaksoi paremmin kävellä kaupungilla ja tehdä viimeisiä tuliaisostoksia. Pyörähdimme yömarkkinoilla, mutta tavaran paljous alkoi lopulta ahdistamaan emmekä jaksaneet siellä pitkään pyöriä.

Venesataman ravintolat näyttivät viihtyisiltä ja yhteen niistä päädyimme illalliselle. Ihmetellen katselimme, kun naapuripöydässä vedettiin isoja ribsiannoksia. Minun vatsaani olisi niistä mahtunut ehkä 1/10, mutta isot miehet vetelivät rasvat suupielistä tirskuen lautaset tyhjäksi.

Kun palasimme illan pimetessä hotellille, yritin painaa mieleeni miltä trooppinen lämpö tuntuu iholla. Tiesin, että Suomessa odottaisi kylmä maaliskuinen sää ja auringon lämpöä saisi odottaa monta kuukautta. Enpä silloin tiennyt, miten maailma muuttuisi koronan myötä ja ulkomaanmatkat jäisivät vain haaveeksi. Ehkä oli hyväkin, etten tiennyt.

Onhan blogi seurannassa jo FacebookissaInstagramissa ja Blogit.fi:ssä

Saattaisit olla kiinnostunut myös:

Nelson Bay – delfiinejä, vuoria ja auringonlaskuja
Hunter Valley – vierailu Australian vanhimmalle viinialueelle
Australia – autoillen Blue Mountainsin kansallispuistoon
Port Douglas – muutakin kuin unelias pikkukylä

Anna | Muuttolintu.com
    13.6.2020 at 01:50

Hotellihuone näyttää kivalta! Mekin ollaan tuossa Hiltonissa joskus yövytty. Me ollaan asusteltu nyt Cairnsissä puoli vuotta, ja aika rakas kaupunki siitä on tullut. Tai jos tarkkoja ollaan, asustellaan täällä Cairnsin pohjoisilla rannoilla. Cairnsin kaupungissa ei tosiaan ole rantaa mutta 20 minuuttia pohjoiseen ja täältä löytyy omasta mielestäni Australian kauneinta rantaviivaa 🙂 Lyhyt visiitti teillä oli, mutta kiva että pääsitte kuitenkin näkemään tätä osaa Australiaa!

25.6.2020 at 16:21

Kiitos kommentista Anna! 🙂 Teillä on kyllä todella kiva kotikaupunki, varsinkin sään puolesta. Nyt saadaa Suomessakin nauttia helteistä, mutta Cairnsissa se taitaa olla arkipäivää. Meillä oli lyhyt piipahdus sinne, mutta toivottavasti päästään joskus takaisin. Niin paljon jäi kaikenlaista näkemättä.

Tuija
    13.6.2020 at 15:05

Mä olen reissannut Ausseissa pariin otteeseen yhteensä puolisen vuotta mutta ekastakin kerrasta on aikaa. Kävin nimittäin Cairnsissa katsomassa Bodyguardin. Kävin snorklaamassa Valliriutalla ja osallistuin jollekin kansainväliselle retkelle Cairnsin pohjoispuolelle. Yövyin halvalla jaetuissa dormeissa. Tulipa muistoja mieleen tosta jutusta.

25.6.2020 at 16:22

Kiitos kommentista Tuija! Puolessa vuodessa ehtii tehdä ja nähdä jo vaikka mitä. Meilläkin oli haaveena, että olisi pystytty lähtemään pidemmälle reissulle, mutta nyt ei ollut mahdollisuutta kuin kahden viikon matkaan. Tyhjää parempi sekin 🙂

Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
    15.6.2020 at 14:05

Joo, pitkälti samaa mieltä Cairnista, ei siellä kovin paljoa tekemistä ole. Mutta kaupungin laguuni on kyllä on kyllä erittäin kiva ja varsin suosittukin.

Vaikka Iso valliriutta oli meillekin se Cairnin ykköskohde, oli Atherton Tabledands myös kyllä käymisen arvoinen paikka., https://www.matkallamissamilloinkin.com/kohti-isoa-valliriuttaa-ja-atherton-tablelands/

25.6.2020 at 16:25

Kiitos Mikko! Vähänkös hienoja vesiputouksia Atherton Tabledandsilla. Jos oltais menty Cairnsiin matkan alkupäivinä, niin olisi varmaan jaksettu kierrellä lähiympäristöä paremmin. Nyt alkoi matkaväsy hiipiä ja mieluiten vain chillattiin kuumassa kaupungissa ja altaiden äärellä.

Anne/ Matkahetket
    15.6.2020 at 15:29

Kauniilta näyttää tuolla! Itse nykyään yhä enemmän kaipaan vain oleilua uusissa paikoissa, jos ei löydy sen ihmeempää tekemistä ei harmita sekään. Tuo upea laguuni varmasti riittäisi itselleni syyksi käydä Cairnsissa. 🙂

25.6.2020 at 16:27

Kiitos Anne! Rento oleskelu on mukavaa eikä tosiaan jaksa koko aikaa mennä tukka putkella paikasta tai nähtävyydeltä toiselle 🙂 Laguuni oli näkemisen ja kokemisen arvoinen. Meidät Cairnsiin vei kuitenkin Ison Valliriutan risteily, josta julkaisin eilen postauksen.

Unna
    15.6.2020 at 21:48

Kiitos kivasta postauksesta :). Vietin muutama vuosi sitten joulun reppureissaajana Cairnsissa ja oli kyllä villi fiilis pulikoida trooppisessa helteessä tuolla laguunissa ja seurata ihmisiä, joilla oli tonttulakit päässä. Artikkelisi sai muistelemaan sitä aikaa, kiitos 🙂

25.6.2020 at 16:28

Kiitos Unna ja kiva kuulla, että tykkäsit jutusta 🙂 Joulu Cairnsissa kuulostaa ihanalle. Me ollaan muutama joulu vietetty ulkomailla (lähinnä Thaimaassa) ja onhan se aika vinhaa kun joululaulut soi allasalueilla ja henkilökunta hiippaloi tonttulakit päässä.

Sonja | FIFTYFIFTY
    17.6.2020 at 09:50

Voi että miten erilaiselta tuntuu varmasti muistella tätä matkaa ja tuota lämpöä mitä kuvailitkin nyt kun tietää, mitä maaliskuussa tapahtui. Just luin uutisista, että Pekingissä on taas tullut pieni epidemia ja mietin vain, että alkaako tämä kaikki alusta.

Mutta Cairns vaikuttaa kyllä aika leppoisalta paikalta! Tuo laguuni on ihan ehdoton, kun meressä ei voi pulikoida. Oma tukikohta Ison Valliriutan retkille oli Airlie Beach ja siellä oli myös laguuni, jossa tuli vietettyä ihanan paahteisia päiviä.

25.6.2020 at 16:30

Kiitos Sonja! Australian matkasta tulen muistamaan koronan varmasti koko loppuelämäni, koska onhan tämä todella erikoinen vuosi ollut. Siitä olen iloinen, että ehdimme tuon reissun tehdä, koska muuten olisi harmittanut älyttömästi jos se olisi pitänyt perua.

Sandra / Terveiset päiväntasaajalta
    18.6.2020 at 12:32

No onpa hauska tuo yleinen uima-allas! 🙂 Australia on vielä ihan tuntematonta aluetta itselle. Cairns vaikuttaa oikein mukavalta!

25.6.2020 at 16:32

Kiitos Sandra! Laguuni oli todella kiva, koska kaupungissa ei tosiaan uimarantaa ole. Pitäisi lähteä autolla vähän kauemmaksi kuten Anna tuolla ylempänä kertoi. Noissa lämpötiloissa teki mieli päästä veden äärelle ja mielellään uimaan 🙂

Pirkko / Meriharakka
    18.6.2020 at 13:07

Minulle on vuosien takaa näiltä kulmilta jäänyt mieleen muisto siitä, että lähdimme hotellistamme naapurihotelliin illalliselle ja kun palasimme sieltä illan jo pimennettyä vehreää polkua takaisin omalle hotellillemme, niin sammakot kurnuttivat joka puolella ja taskulampun valossa näimmekin useita niistä. Luonto tuli todella lähelle!
    Great Barrier Reef vakuutti ilmasta, mutten niinkään snorklaajaa.

25.6.2020 at 16:34

Kiitos Pirkko! Me ei nähty sammakoita, mutta niitä lepakoita oli senkin edestä. Niiden iltalentoa oli maagista katsoa, kun niitä oli tuhansittain. Aluksi tosiaan luulimme niitä linnuiksi. Olen kuullut monen kehuvan Valliriutan helikopterilentoja. On kuulemma todella vaikuttavan näköinen. Meille ei sellaiseen tarjoutunut mahdollisuutta, kun liikuimme purjeveneellä, mutta itse tykkäsin myös vedenalaisesta maailmasta.

Ne Tammelat
    18.6.2020 at 17:40

Meillä on myös Hiltoniin jäsenyys ja se on ihan kätevä, kun saa huonepäivityksen, aamupalaa tai jotain muuta extraa. Me ollaan harvoin oltu noin kuumissa paikoissa, mutta ne harvat kerrat ovat kyllä imeneet mehut muutamissa tunneissa. Hurjia lämpötiloja suomalaiselle. Jään odottamaan seikkailun jatkoa, varmasti hieno reissu ollut ja mieletön ajoitus, että ehditte pois koronan tieltä.

25.6.2020 at 16:37

Kiitos Tammelat! 🙂 Hiltonin jäsenyydestä oli tuolla tosiaan hyötyä. Ei olla kovin usein sen ketjun hotelleissa yövytty, mutta sitten kun tästä taas pääsee reissaamaan, niin voisi katsella tuotakin vaihtoehtoa tarkemmin. Nyt Hilton valikoitui majoituspaikaksi, kun se sijaitsi sataman lähellä ja siitä oli lyhyt kävelymatka veneelle. Julkaisin eilen postauksen Valliriutta risteilystä. Sielläkin sattui ja tapahtui 🙂

Jenna / Muu maa mandariini
    20.6.2020 at 00:02

Ihanat maisemat tuolta hotellihuoneesta! Cairns ei tosiaan kaupunkina ole hirveän ihmeellinen, mutta sen lähiseuduilla on paljon nähtävää mm. sademetsiä. 🙂 Itse kävin hyppäämässä myös benjin Cairnsin lähettyvillä. 😀

25.6.2020 at 16:39

Kiitos Jenna! Ooh, olet ollut rohkea kun uskalsit benjin hypätä. Sitä en ole uskaltanut tehdä enkä onneksi enää saakaan leikattujen silmien vuoksi 🙂 Cairnsin lähistöllä olisi ollut paljon hienoa nähtävää, mutta emme jaksaneet Valliriutta reissun jälkeen tehdä enää yhtään retkeä. Välillä on ihan kiva vain chillata.

Anna | TÄMÄ MATKA
    20.6.2020 at 08:11

Mulle kävi Intiassa aikanaan sanoin, eli sekoitin lepakot ja linnut. En siis voinut mitenkään ensin tajunnut, että niitä lepakoita voisi olla noin paljon.

Hienon näköistä. Mä olen myös Hiltonin jäsen ja ihan kivoja etuja niillä on.

25.6.2020 at 16:42

Kiitos Anna! Miten ne lepakot voikaan muistuttaa niin paljon lintuja varsinkin siellä taivaalla lennellessä. Mekin ihmettelimme sitä pitkät tovit, kunnes oli pakko googlata onko asia tosiaan näin. Hiltonin jäsenyydestä oli tuolla hyötyä. Hiljainen kausi saattoi myös auttaa asiaa. Hotellissa oli toki muitakin meidän lisäksi, mutta ei mitenkään ruuhkaksi asti.

Teija / Lähdetään Taas
    20.6.2020 at 12:44

Yllätyksen ei tarvitse olla iso, ja siitä tulee tosi hyvä mieli ja koko paikan muistaa erityisellä lämmöllä. Viinipullo kruunaa tilanteen kuin tilanteen 🙂

Suvi / Suvin matkassa
    21.6.2020 at 09:15

Kivan oloinen paikka, etenkin tuo Lagoon, kyllä kelpaisi sielä pari päivää viettää. Jään odottelemaan postaustasi siitä purjehdusretkestä ja valliriutasta, ne kuulostaa mahtavalta..

25.6.2020 at 16:43

Kiitos Suvi! Laguuni oli tosi kiva ja kävimme siellä parina päivänä. Julkaisin eilen postauksen purjehdusretkestä ja omasta snorklailusähellyksestä 🙂