Yhdysvallat

Havaiji – ensitunnelmista Pearl Harboriin

22.8.2018

Havaiji – tuo trooppinen unelmakohde, jonka upeat hiekkarannat ja vehreät saaret antavat synonyymin sanalle paratiisi. Kukapa ei siellä haluaisi lomaansa viettää.

Kun suunnittelimme Kalifornian road tripia tuli ajatus, että nyt olisi hyvä tilaisuus käydä myös Havaijilla. Se on kuitenkin niin kaukana, ettei sinne tulisi varta vasten lähdettyä. Nyt olisimme vain viiden tunnin lentomatkan päässä. Ihan näköetäisyydellä se ei vieläkään olisi, mutta lähempänä kuin Suomesta katsottuna. Kun tämä ajatuksen siemen oli laitettu päähän itämään, alkoi se kasvaa sellaista vauhtia, että pian oli lennot ja hotelli varattu neljäksi yöksi Waikiki Beachilta Oahun saarelta.

Ylibookattu kone Oahun saarelle

Viimeinen yö road tripillä vietettiin Half Moon Bay´ssa. Sieltä ei ollut enää pitkä matka San Franciscoon. Auto piti palauttaa lentokentälle puoleen päivään mennessä, ja olimme siellä jo hyvissä ajoin. Lento lähti iltapäivällä, joten vietimme kentällä kolme tuntia Honolulun lentoa odotellen.  Pientä jännitystä aiheutti Unitedin koneen ylibookaus. Me saimme onneksi liput koneeseen, mutta noin 30 ihmistä jäi ”rannalle”. Portin luona olevasta ruudusta sai seurata miten tilanne eli koko ajan. Osa valitsi myöhäisemmän lennon ja osa jännitti loppuun saakka mahdollista paikkaa.

Kun laskeuduimme illalla Honoluluun sain tekstiviestin, jossa kerrottiin meidän matkatavaroiden tulleen jo edellisellä lennolla. Ihmettelimme miten se voi olla mahdollista, koska laukkujen ja niiden omistajien pitäisi olla samassa koneessa. Eikös se ole jo turvallisuusriski, jos ne laitetaan eri koneeseen. Pitkään emme asiaa miettineet, vaan nappasimme laukut mukaan matkatavarahihnan vierestä ja menimme etsimään taksia.

Majoitus Hilton Waikiki Beach -hotellissa

Majoituimme Hilton Waikiki Beach -hotelliin. Se oli vaikuttanut kuvien perusteella kivalta ja sitä se myös oli. Yksi ärsyttävä tekijä näissä Hiltoneissa sun muissa on, että huoneen hintaan ei kuulu juuri mitään. Aamiainen maksoi erikseen joka hotellissa (paitsi Venice Beachilla), mutta ilmainen wifi sen sijaan kuului hintaan. Paitsi Hiltonissa – siellä sen sai ilmaiseksi vain kanta-asiakkaat.  Niinpä tuli liityttyä Hilton Honors -jäseneksi.hawaiji_hilton_waikiki_beach

havaiji-rantaSaimme huoneen 23.kerroksesta. Se oli oikein viihtyisä ja siihen kuului parveke, josta oli näköalat vuorien suuntaan. Iloitsin parvekkeesta ja haaveilin jo istuvani siellä illalla viiniä nautiskelemassa. Koska huoneemme oli niin korkealla, oli parvekkeella aika tuulista. Kylmä ei kuitenkaan tullut – siitä piti huolen trooppinen ilmasto.

Historiallinen Pearl Harbor

Havaijilla oli tarkoitus ottaa rennosti; kävellä rannalla, pulahtaa uimaan ja ehkä käydä katsomassa jotain nähtävyyksiä. Ei pakottavaa tarvetta juosta paikasta toiseen, vaan voisi tehdä mitä mieli tekisi. Olimme viikon verran ajelleet ympäriinsä ja nähneet hengästyttävän monta kaupunkia ja nähtävyyttä. Pieni reissuväsymys nosti päätänsä.

Mietin miten maailmanympärimatkaajat selviytyvät nähtävyysähkystä, kun me olimme poikki jo viikon jälkeen. Ensimmäisenä päivänä emme kuitenkaan osanneet vielä rauhoittua aurinkovarjon alle. Kun näimme aamukävelyllä hotellin edestä lähtevän bussin Pearl Harboriin, päätimme tehdä sinne ”täsmäiskun”.

Pearl Harbor tunnetaan Yhdysvaltain Tyynenmeren laivaston tukikohtana, jonne Japani teki yllätyshyökkäyksen vuonna 1941. Tapauksen johdosta Yhdysvallat liittyi toiseen maailmansotaan, josta se oli siihen asti pysynyt poissa. Yhdysvallat menetti hyökkäyksessä useita taistelulaivoja, joista suurimmat tuhot kohdistuivat USS Arizonaan. Yksi pommeista osui suoraan laivan ammusvarastoon ja aluksen kyljet repesivät räjähdyksen voimasta. Aluksen mukana hukkui 1177 miestä, joista suurin osa oli laivan sisätiloissa hyökkäyksen alkaessa. Yhdysvaltain laivasto koki raskaat tappiot: yli 2000 miestä menehtyi, sotalaivoja tuhottiin yli 20 ja lentokoneita yli 300. Japanilaisten menetykset jäivät vain muutamiin kymmeniin kuolleisiin ja lentokoneita heiltä tuhoutui 29. Siitä huolimatta on jälkikäteen pohdittu oliko hyökkäys kuitenkaan onnistunut.

Miten Pearl Harboriin pääsee?

Pearl Harboriin pääsee omatoimisesti paikallisbussilla tai taksilla. Sinne tehdään myös opastettuja retkiä. Me päädyimme omatoimisuuteen ja menimme odottamaan hotellin lähellä olevalle pysäkille bussia nro 42. Kyseinen vuoro ei montaa kertaa tunnissa kulkenut, koska jouduimme lopulta odottelemaan sitä 20 minuuttia. Meillä oli myös se harhakäsitys, että matka kestää vain puoli tuntia. Hitaalla paikallisyhteydellä aikaa meni 1,5 tuntia.havaiji-missouri_pearl_harbor

pearl_harbor-monument

havaiji-mss_arizona_pearl_harbor

USS Arizona Memorial

pearl_harbor_sukellusvenePearl Harborin alueelle on ilmainen sisäänpääsy. Sinne ei kuitenkaan saa viedä laukkuja, vaan ne tulee jättää tavarasäilöön ja siitä peritään maksua $5/kassi. Jos haluat käydä USS Bowfin sukellusveneessä tai USS Missouri taistelulaivassa, ne ovat myös maksullisia.

USS Arizona Memorial on ilmainen, mutta sinne päästäkseen tulee olla aikaisin aamulla liikkeellä. Muistomerkille jaetaan joka aamu 1300 walk-in lippua, jolla pääsee laivaan. Lippuja voi ostaa etukäteen myös netistä, mutta siellä niitä on vain pieni määrä myynnissä.

Meille riitti alueen ilmainen anti ja tutustuimme aluksi museoihin. Niissä esiteltiin Tyynenmeren sodan tapahtumia. Dokumenttivideo Pearl Harborin yllätyshyökkäyksestä vangitsi meidät pitkäksi aikaa valkokankaan ääreen. Tutustuimme myös rannan puolella oleviin muistolaattoihin ja infotauluihin.

Minulle jäi käynnistä se tunne, että Pearl Harbor antaa enemmän amerikkalaisille ja japanilaisille kuin meille suomalaisille. Se ei ole kuitenkaan meidän historiaa ja ajoittain siellä tuli jopa ulkopuolinen olo. Suurin osa turisteista olikin amerikkalaisia tai japanilaisia. Vaikuttava paikka kuitenkin ja ehdottomasti käymisen arvoinen.

Pirkko / Meriharakka
    23.8.2018 at 11:13

Totta tuokin, että suomalaiset ovat, onneksi, olleet vähän sivussa monista suurista käänteistä maailman historiassa, mutta minusta niin tämä kun vaikka Japanissa Hiroshima ovat kyllä olleet kiehtovia paikkoja kokea – jotenkin sitä tuntee historian havinaa ympärillään. Toki me olimme valmistautuneet vierailuun esimerkiksi katsomalla elokuvan Pearl Harbor – taisi muuten taas äskettäin tulla televisiosta.
    Ymmärrän omatoimisuuden jos tavoitteena on säästää matkabudjetissa, mutta aika paljon tulee myös luettua juttuja, jossa omatoimisesti liikuttaessa on jäänyt yhtä sun toista näkemättä tai kokematta, kun ei ole löytynytkään parkkipaikkaa tai jotain vastaavaa. Me ostimme tuonne valmiin retken ja pääsimme siis myös Arizonalle – ja samainen retki kierteli vielä hiukan Honoluluakin ja opas kertoi historiasta niin osa-valtion, kaupungin kuin tietysti sitten Pearl Harborissa sen osalta. Lisäksi tietysti meillä oli vaan pari päivää aikaa Honolulussa ennen kuin suuntasimme muille saarille, joten halusimme olla ”tehokkaita”.
    Tässä linkki juttuumme Oahulta, jos vaikka haluaisit vilkaista Arizonaa 🙂

28.8.2018 at 20:41

Kiitos Pirkko! Valmiilla retkellä pääsee moneen kohteeseen paremmin käsiksi kuin omatoimisesti. Mekin olisimme saaneet tuosta varmasti paljon enemmän irti, jos olisimme menneet ryhmän mukana. Jos Hawaiji olisi ollut reissun ensimmäinen kohde, olisimme varmasti tarttuneet valmiiseen retkeen. Nyt olimme niin väsyksissä kaikesta, ettemme halunneet alkaa säätämään aikataulujen kanssa (ja totta sekin että valmis retki olisi maksanut aika paljon) vaan menimme omatoimisesti. Vaikkei Arizonan muistomerkille päästy, niin koin saavani Pearl Harborista sen mitä hainkin.

Make
    23.8.2018 at 20:06

”USS Arizonaan. Ohjus osui suoraan laivan ammusvarastoon”
    Taisi olla kuitenkin pommi, joka osui tuolloin eikä ohjus.

Aron / Ja sitten matkaan...
    26.8.2018 at 21:25

Hawaijilla olisi kyllä kiva joskus käydä. Se on vaan vähän sivussa. 🙂 Just jonkin länsirannikon retken oheen tuo vierailu olisi järkevä yhdistää. Pearl Harbour varmasti olisi myös meillä ohjelmassa. Vierailimme joitain vuosia sitten New Yorkissa museoidulla lentotukialuksella, jossa myös tuli pikkuisen sellainen tunne, että suomalaisena osa asioista meni vähän ohi. Mutta olihan se silti ihan kiva kokemus nähdä tuollainen valtava hökötys sisäpuolelta. Kaupan päälle pääsi vielä kurkistamaan sukellusveneeseenkin.

28.8.2018 at 20:44

Kiitos Aron! Hawaiji on tosiaan hieman sivussa 🙂 Kolmentoista tunnin aikaero ottaa myös koville, vaikka saimme paluumatkalla yhden yön palautella San Franciscossa. Minulle oli uutta tuo New Yorkissa oleva museoitu lentotukialus. Pitääpä laittaa korvan taakse, jos joskus sinne kulmille tie vie.

Paula - Viinilaakson viemää
    27.8.2018 at 03:55

Havaiji on kyllä ihana paikka vaikkakin aika tyyris. En ole itse käynyt muilla saarilla kuin Big Islandilla mutta ehdottomasti olisi kiva käydä muuallakin. Amerikkalainen mieheni on käynyt Pearl Harborissa ja tykkäsi, että se on todella mielenkiintoinen paikka. Pari vuotta sitten olimme Hiroshimassa ja minulle tuli siellä juuri tuo sama tunne, että miehelleni paikka oli enemmän merkityksellinen kuin minulle. Mielenkiintoinen toki, mutta en kokenut sitä niin syvästi kuin hän. Sama on varmaan Pearl Harborin kanssa.

28.8.2018 at 20:47

Kiitos Paula! 🙂 Hawaiji on todella kallis paikka. Jos Kaliforniassa oli kallista, niin tuolla hinnat vielä nousivat muutaman pykälän. Siitä huolimatta se oli ihana ja tykkäsin kovasti. Minuakin kiinnostaisi ne muut saaret. Sinne tehdään risteilyjä ja koneessa vieressä istunut mies oli menossa risteilyaluksella saarikierrokselle. Hän oli muuten käynyt Helsingissäkin. Risteilemällä tietysti..

Soile
    27.8.2018 at 16:18

Havaii, ja ehdottomasti myös Pearl Harbor on mun tulevan maailmanympärimatkan kohteita ?

Susanna
    27.8.2018 at 21:23

Mielenkiintoinen kohde kauniilla maisemilla. Juu tuo on totta, esim. Itävallan Hiltonissa ei saanut mitään mutta Bratislavassa sai kerran suklaakeksin. Ilmeisesti riippuu myös työntekijöistä, näin olen päätellyt

3.9.2018 at 21:38

Bratislavassa ollaan näköjään anteliaita 🙂 Kaikissa muissa hotelleissa (jopa siellä rupuisessa motellissa) oli ilmainen Wi-Fi niin olihan se aika yllätys kun Hiltonissa ei ollut. Haluavat näköjään tällä tavoin saada lisää kanta-asiakkaita.

Travelloverin Annika
    29.8.2018 at 18:13

Hassua, mutta minulle Hawaiji ei ole unelmien kohde. En ole koskaan ajatellut sitä erityisesti paratiisina. Maine on toki sellainen. Klikkailen mielelläni auki postauksia sieltä, koska haluaisin löytää kuvista hehkutetun paratiisin, mutta en sitten tiedä, pidetäänkö houkuttelevimmat kuvat omana tietona vai mikä, mutta en ole nähnyt ou wau tuonne haluan -kuvia ollenkaan.

3.9.2018 at 21:42

Kaikki eivät tykkää kaikesta. Hawaiji näyttää kyllä parhaimmat puolensa livenä. Kuviin ei saa sitä parasta aina vangittua. Minä ihastuin siihen vehreyteen. Toki kun sadekuuroja ropisi kerran päivässä niskaan (onneksi vain max puoli tuntia kerrallaan) niin saari pysyykin vihreänä 🙂

Sonja | FIFTYFIFTY
    1.9.2018 at 17:14

Ihan hyvä veto, että lensitte Hawaijille nyt kun siellä päin olitte. Mehän käytettiin samaa logiikkaa New Yorkin suhteen, vaikka ei sekään ihan länsirannikon tuntumassa tosiaan ole. 😀 Ja enpä silloin tiennyt, että jo tänä vuonna pääsisin uudestaa New Yorkiin, mutta tietysti enemmän on aina enemmän!

3.9.2018 at 21:46

Mietittiin, että se jää muuten näkemättä. Ja siihen oli hyvä lopettaa Kalifornian kierros. New Yorkiin, ihanaa 🙂 Sinne olisi mahtavaa päästä. Olen käynyt siellä vain lyhyesti joten olisi hauska tutkia kaupunkia tarkemmin.

Timo
    7.9.2018 at 16:22

Kiitos vierailusta mun blogissa! Tämä Havaiji pisti heti silmään, kun ollaan juuri pohdittu marraskuuksi jotain lämmintä paikkaa ja näkyi halpoja LA-lentoja, jotka luult jo menneet tosin. ^^ Tuo yhdistäminen voisi tosiaan olla hyvä idea. Useamman saaren katselua ovat monet suositelleet, mutta tilanteet vaihtelee ja kaikkea ei voi saada.

10.9.2018 at 21:38

Havaiji on hieno kohde ja lämmintä ympäri vuoden:) Samaan reissuun voi tosiaan yhdistää esim. Los Angelesin tai San Franciscon. Havaijin saaria olisi kiva kiertää mutta kaikkeen ei aika (eikä rahat) riitä.