Yleinen

10 ikimuistoista matkaa viime vuosikymmeneltä

26.1.2020
Maligne Lake

Viime vuosikymmenen aikana tein elämäni tähän mennessä suurimmat matkani. Olin matkustellut jonkun verran myös ennen vuotta 2010, mutta kaikki vaellusmatkat, vuorten valloitukset ja muut eksoottiset kohteet tuli nähtyä ja koettua viimeisen 10 vuoden aikana.

Inspiraation tähän postaukseen sain Kerran poistuin kotoa -blogin Nooralta, joka kirjoitti omista toteutuneista unelmistaan. Sitä lukiessa tajusin, että minunkin isoimmat matkani ovat tapahtuneet viimeisen 10 vuoden aikana. Nooran postauksen pääset lukemaan täältä: 10 matkavuotta – 10 toteutunutta unelmaa

Nepal ja Intia 2010

Nepalin ja Intian kiertomatka oli ystäväni ja minun juhlamatka. Täytimme molemmat pyöreitä keväällä ja mikäs sen parempi lahja kuin matka unelmakohteeseen Nepaliin. Intia tuli kaupan päälle.

Olin haaveillut lumihuippuisten vuorten näkemisestä ja vaelluspoluista niin kauan kuin muistan. Ystäväni oli kokeneempi vaeltaja ja hän oli ehtinyt valloittaa Kilimanjaron sekä vaeltaa niin Lapissa kuin Keski-Euroopassakin. Oma vaelluskokemukseni oli pyöreä nolla, ellei päiväpatikointia Samarian rotkoon Kreetalla laskettu mukaan. Valitsemanne matka sopi hyvin aloittelevalle vaeltajalle ja matkaohjelmaan kuului toki muutakin kuin vuorilla patikointia.

Nepalissa tutustuimme Kathmandun pölyiseen kaupunkiin, mutta näimme myös upeita temppeleita ennen vuorille lähtemistä sekä tutustuimme Pokharaan. Muutaman päivän vaellus vei meitä polkuja pitkin majalta toiselle ja auringonnousua ihailimme reitin korkeimmalla kohdalla 3200 metrissä Poon Hillillä. Ennen siirtymistä Intian puolelle tein muutaman matkakaverin kanssa vuoristolennon Mount Everestille. Se oli niin upea kokemus, että kyyneleet eivät olleet kaukana. Siinä vuoressa vaan on sitä jotain.

Intia tarjosi minulle ensimmäisen safarikokemukseni, kun vierailimme Ranthamboren kansallispuistossa. Meidän junamatka sinne ei sujunut kommelluksitta, mutta nyt niille tapahtumille voi jo nauraa. Safaripäivien jälkeen oli vuorossa Agra ja sen upeaakin upeampi Taj Mahal.

Vuonna 2010 elämässä tapahtui muutakin suurta kuin lumihuippujen näkeminen. Muutimme kesällä Lahteen, joka oli iso muutos koko perheelle. Rakkaudella rakennnettu omakotitalo ja kaikki muu tuttu jäi 200 kilometrin päähän. Sillä aikaa kun minä reissasin maailmalla, kotiväki järjesteli kotimme myyntiä ja sain tilannepäivitystä tekstiviesteillä.

Lue lisää Nepalin matkasta:

Hammassärkyä ja myöhässä olevia lentoja Nepalissa
Auringonnousu Poon Hillillä

Safarilla Ranthamboren kansallispuistossa Intiassa
Taj Mahal – maailman kaunein rakennus

Peru 2011

Perun matkan suunnittelu alkoi ystäväni kanssa jo lentokoneessa kotimatkalla Delhistä Helsinkiin. Ensimmäinen yhteinen vaellusmatkamme oli mennyt hyvin ja seuraava toivekohde siinti toisella puolella maapalloa eli Perussa. Mielessä oli legendaarinen Inkapolku-vaellus, mikäpäs muu.

Lokakuussa 2011 lähdimme kahden viikon matkalle Peruun. Alkumatkasta kiertelimme Limassa, Arequipassa, näimme Colca-kanjonilla andienkondorien aamulentelyt, Punossa hyppäsimme veneen kyytiin ja tutustuimme kaisloista tehtyihin kelluviin Uros-saariin ja seuraavan yön vietimme Titicaca-järvellä Amantani-saarella perhemajoituksessa. Sieltä matka jatkui kohti Cuscoa ja Inkapolku-vaellusta.

arequipa-peru

Camino Inka Trail empece

Inkapolun virallinen aloituspaikka; km82 rautatieseisake

Machu Picchu

Valitettavasti ystäväni joutui jättämään vaelluksen väliin jalassa olleen rasitusvamman takia. Sateen piiskatessa lähdimme matkaan. Sadekuuroja osui vaellukselle useita ja pienessä teltassa yritimme kuivatella vaatteita. Siitä huolimatta nautin joka sekunnista. Polku oli paikoitellen haastava, mutta kaikki selviytyivät ehjin nahoin. Kun aamutuimaan saavuimme Machu Picchulle pilvet väistyivät ja aurinko tuli esiin.

Lue lisää Perun matkasta: Perun matkan parhaat palat

Kroatia 2012

Vuosi 2012 oli matkojen suhteen hiljainen. Kesälomalla lähdin nuorimmaisen tyttäreni kanssa kahdestaan Dubrovnikiin. Olimme tähän asti matkustelleet koko perheen voimin tai sitten kahdestaan miehen kanssa. Koska muu perhe halusi jäädä mielummin mökille, me lähdimme tyttöporukalla matkaan.

Minua hieman jännitti miten kaikki sujuisi, koska nyt olin yksin vastuussa kaikesta. En voisi turvautua toiseen aikuiseen, jos vaikka sattuisimme eksymään tai myöhästyisimme jostain kulkuneuvosta. Alaikäisen niskaan ei voisi kuitenkaan vastuuta sälyttää.

dubrovnik_vanhankaupungin_muuri

dubrovnik

Kaikki meni onneksi hyvin ja meillä oli todella kiva reissu. Tämän matkan jälkeen olemme reissanneet kahdestaan useita kertoja ja viime kesänä kävimme uudestaan Kroatiassa muistelemassa menneitä.

Lue lisää Kroatian matkasta: Viikonloppu Dubrovnikissa

Tansania 2013

Perun matkan jälkeen alkoi ajatuksissa kutkuttaa Kilimanjaro. Inkapolku-vaelluksella siitä oli paljon puhetta ja muutaman ryhmän jäsenen kanssa meilailtiin matkan jälkeen ja suunniteltiin, että lähdetään vuoren valloitukseen yhdessä. Olimme jo niin pitkällä, että reissukin oli varattu, kunnes se peruttiin matkan järjestäjän taholta. Muut jäivät pohtimaan lähtisivätkö Kilille seuraavana vuonna, mutta minä en halunnut odottaa niin pitkään. Siirsin lomaani parilla kuukaudella ja otin matkan lopulta toisen matkatoimiston kautta.

Lokakuussa 2013 oli vuorossa Afrikan korkein vuori ja sen jälkeen safarimatka. Lensimme Nairobiin ja siellä yön vietettyämme siirryimme pikkubussilla Tansanian puolelle. Kilimanjaron valloitus alkoi kohdallani huonosti, koska paikallinen agentti oli möhlinyt jotain ja sekä minulta että toiselta ryhmämme jäseneltä puuttui vaelluslupa. Ilman sitä emme voineet lähteä matkaan. Luvat saatiin onneksi järjestymään muutamassa tunnissa, mutta muu porukka ehti jo lähteä matkaan meidän jäädessä odottelemaan lupien tulemista. Siinä ei ollut itku kaukana.

merja_kilimanjarolla

Kilimanjarolla pärjäsi päivisin t-paidalla ja polvipituisilla housuilla. Tässä ollaan 3000 metrissä.

View from Kilimanjaro

Maisemia Kilimanjaron rinteiltä

Vaelsimme Rongai-reittiä, jonka varrella ei ollut majoja, vaan yövyimme teltoissa. Kärsin kovasta päänsärystä ja olin jo lähes varma, etten tule huippua näkemään. Kuin ihmeen kautta päänsärky katosi viime hetkellä ja pääsin yrittämään huiputusta yhdessä muiden kanssa. Aamulla aikaisin meidän pieni naisvoittoinen ryhmä seisoi Afrikan katolla.

Viikon teltassa asumisen jälkeen oli ihanaa päästä ihmisten ilmoille ja safarille katsomaan eläimiä. Tansanian safarit olivat niin upeita, että kiinnostus heräsi muitakin Afrikan safareita kohtaan.

ngorongoro_leijonat

norsu_tarangire

Lue lisää Tansanian matkasta:

Tietokatkoksia Tansaniassa
Päänsärkyä ja tähtiä Kilimanjarolla
Pole pole – hitaasti kohti Kilimanjaroa
Afrikan katolla

Kypros 2014

Vuosi 2014 oli välivuosi kaukomatkoista. Kesäloman viimeisen viikon vietimme koko perheen voimin Kyproksen Ayia Napassa. Meille mieheni kanssa tämä reissu toi muistoja mieleen, koska teimme aikoinaan häämatkan Kyprokselle. Siihen aikaan ei ollut tapana lentää kaukaisille paratiisisaarille häämatkan viettoon.

ayia_napa_kypros

meriretki_kypros

Kypros oli muuttunut hurjasti niistä vuosista enkä tunnistanut sitä enää samaksi paikaksi. Vietimme rentoa lomaa uiden ja aurinkoa ottaen. Muutamilla retkillä käytiin myös ja syötiin hyvin paikallisissa ravintoloissa. Matkan aikana sekä mies että toinen lapsista vietti synttäreitä ja hotelli muisti molempia pienellä suklaakakulla sekä punaviinillä. Tytär olisi ilahtunut enemmän jostain muusta juomasta kuin punaviinistä, koska oli silloin vielä alaikäinen. Meille aikuisille se kelpasi ja tytär sai kaupasta valita mieleistä synttärijuomaa.

Lue lisää Kyproksen matkasta: Rantalomalla Kyproksella ja kadonneiden sormusten arvoitus

Kanada 2015

Kanada oli vaellusystäväni idea ja loistava sellainen olikin. Haaveilimme aluksi omatoimisesta vaellusmatkasta, mutta Kanadan lennot ovat todella kalliita ja kun katselimme netistä paikallisten tarjoamia vaelluspaketteja hinta olisi kivunnut yli meidän budjetin. Niinpä lähdimme Albatros Travelin matkassa Kanadaan mutta ilman vaelluskenkiä.

Lake Louise and rocks

Lake Louise, Kanada

icefields parkway

Icefields Parkway

Vancouver

Lensimme Calgaryyn ja sieltä ajoimme vielä samana iltana Banffiin Kalliovuorille. Matka eteni sieltä pikkuhiljaa kohti Vancouveria. Näimme matkapäivien aikana lukuisia järviä, vesiputouksia, kävimme jäätiköllä ja tutustuimme pieniin kyliin. Luonto oli henkeäsalpaavan upeaa ja matka oli kaikin puolin onnistunut.

Lue lisää Kanadan matkasta:

Savun tuoksuinen Banff
Icefields Parkway´ta pitkin Jasperiin
Outoja järviä ja syviä kanjoneita Jasperin kansallispuistossa
Sun Peaksista Whistleriin
Toteemipaaluja riippusiltoja Vancouverissa

Venäjä 2016

Vuonna 2016 tuli reissattua aika monessa paikassa, mutta Elbrusin kiipeilyreissu Etelä-Venäjälle Kaukasuksen vuoristoon meni ylitse muiden. Olin haaveillut Elbrusin valloittamisesta jo useamman vuoden, mutta nyt aika tuntui oikealta lähteä matkaan. Reissuun lähdin Mandala Travelin matkassa. Meille järjestettiin ennen matkaa infoilta, jossa näin jo osan muista matkaan lähtijöistä. Porukka vaikutti tosi kivalle ja rennolle ja sellaisen ryhmän kanssa oli kiva lähteä vuoren valloitukseen.

Merja Elbruksen huipulla

Elbrus oli haastava vuori. Meille sattui huiputusyöhön huono keli. Lunta satoi ja sitä oli ennestäänkin jo noin 70 cm. Siellä rämmimme menemään yön pimeinä tunteina taskulampun valossa. Ryhmämme harveni sitä mukaan kun nousu eteni. Lopulta meitä oli enää pieni porukka yrittämässä huipulle. Viimeiset osuudet olivat todella jyrkkiä ja verottivat voimia itse kultakin. Minulla oli hyvä ja energinen olo. Tiesin, että pääsisin huipulle ellei jotain yhtäkkistä romahdusta tapahtuisi. Eikä sellaista käynyt, vaan siellä me huipulla seisoimme monen tunnin rupeaman jälkeen.

Lue lisää Elbrusin valloituksesta:

Kohti Elbrusia
Elämää perusleirissä
Euroopan katolla

Singapore 2017

Singaporen reissun keksimme mieheni kanssa eräänä toukokuisena iltana kuin istuimme mökkimme paljussa. Pohdimme sopivaa kohdetta syyslomalle ja heitin Singaporen ilmoille. Kun myöhemmin pötköttelimme sohvalla ja selailin padilta Singaporen lentojen hintoja, teimme päätöksen että tuonne lähdetään.

marina_bay_sands

gardens_by_the_bay

Singapore hurmasi meidät molemmat. Siellä oli siistiä, kauniita nähtävyyksiä, mukavia ihmisiä ja ihanan lämmintä. Huonona puolena oli korkea hintataso. Kiertelimme viikon aikana nähtävyyksiä ja välillä chillasimme hotellin altaalla. Vaikka ehdimme viikon aikana nähdä Singaporesta lähes kaiken mitä halusimme, voisin lähteä sinne uudestaan milloin vaan.

Lue lisää Singaporen matkasta:

Minkälainen matkakohde on Singapore?
Singaporen upeat nähtävyydet – Marina Bay Sands ja superpuut
Singaporen etniset kaupunginosat: Chinatown ja Little India
Sentosan saari – singaporelaisten huvikeskus
Singapore Slingiä ja intialaista seuraa maailmanpyörässä
Clarke Quay – Singaporen trendikäs illanviettopaikka
Singapore Zoo – maailman paras eläintarha

USA 2018

Kalifornian Road trip oli ollut minun ja mieheni yhteinen haave jo vuosia. Se oli suunnittelupöydällä jo muutamaa vuotta aikaisemmin, mutta kohtalo puuttui peliin ja matkan sijaan meistä tulikin kesämökin omistajia. Vuonna 2018 oli täydellinen hetki lähteä rapakon taakse, koska samalla juhlimme mieheni pyöreitä synttäreitä.

Lensimme San Franciscoon ja kun olimme totutelleen aikaeroon parin päivän ajan otimme auton alle ja lähdimme kohti Las Vegasia. Päivällä teimme helikopteriajelun Grand Canyonille, jonka annoin miehelle synttärilahjaksi. Vegasin jälkeen ajelimme Los Angelesiin pariksi päiväksi ja sieltä kuuluisaa maisemareittiä Pacific Ocean Roadia pitkin takaisin Friscoon.

golden_gate

papillon_grand_canyon

bixby_creek_bridge

waikiki_beach

Matkamme ei suinkaan päättynyt siihen vaan lennähdimme vielä muutamaksi päiväksi Havaijille. USA:n matka oli niin täydellinen, että melkein pelottaa lähteä sinne uudestaan. Voiko toisella kerralla enää yltää samaan?

Lue lisää USA:n matkasta:

San Francisco kahdessa päivässä
Kalifornia road trip: Matka alkaa kohti Bakersfieldia
Kalifornia Road Trip: Las Vegas ja Grand Canyon
Kalifornia Road Trip: Los Angeles ja Venice Beach
Oahu, toivottavasti kohtaamme vielä

Kiina 2019

Viime vuonna kävin Kiinassa peräti kahdesti ja se oli ihan sattumaa. Toukokuussa olin naisporukalla Pekingissä sekä teimme muutaman päivän vaelluksen Kiinan muurille. Marraskuussa lensin siskoni kanssa Hongkongiin ja samalla reissulla kävimme myös Macaossa. Nämä kaksi reissua olivat viime vuoden kohokohdat, vaikka vuoteen mahtui monia muitakin kivoja reissuja.

Kiinan muuri

džonkki hongkong

Iltaisin risteilyvieraita kuljettaa punapurjeiset džonkit

Senadon aukio Macao

Senadon aukio

Kiina oli matkakohteena hyvin erilainen kuin mikään muu aikaisemmin näkemäni maa. Peking tuntui aika sulkeutuneelta paikalta ja olo oli välillä kuin Pohjois-Koreassa (vaikka en siellä ole käynytkään). Kiinan muurin maisemat hurmasivat. Siellä oli todella kaunista. Hongkong ja Macao olivat länsimaisempia kaupunkikohteita kuin Peking, vaikka omintakeista historiaa niistäkin löytyi.

Lue lisää Kiinan matkoista:

Peking: Taivaan temppelistä rakkausmarkkinoille
Peking: Taivaallisen rauhan aukio, Kielletty kaupunki ja Kesäpalatsi
Peking: teen maistajaiset, silkkiostoksia ja hierontaa
Vaellus Kiinan muurilla alkaa upea Ancient Badaling
Vaellusta Kiinan muurilla – mäkinen Mutianyu
Hongkong kolmessa päivässä
Macao – portugalilaista tunnelmaa ja kasinoiden loistetta

Onhan blogi seurannassa jo FacebookissaInstagramissa ja Blogit.fi:ssä

Jenni / Unelmatrippi
    26.1.2020 at 23:09

Aivan mahtavia kokemuksia! Näkyy olleen upea ja suorastaan hengästyttävä vuosikymmen näin tällaisena listauksena luettuna, vaikka onhan 10 vuotta myös pitkä aika. Toivottavasti tästä vuosikymmenestä tulee yhtä hieno! Tässä oli myös listattuna useampi kohde, joihin itsekin haluaisin (esim. Taj Majal ja safari). Ehkä tällä vuosikymmenellä myös pääsen, saa nähdä. 🙂

27.1.2020 at 16:22

Kiitos Jenni! 10 vuoteen mahtuu paljon, mutta yllätyin itsekin tätä koostaessa miten paljon 🙂 Paljon on upeita kohteita vielä näkemättä, saas nähdä mitä tuleva vuosikymmen tuo tullessaan.

Terhi
    27.1.2020 at 17:48

Hieno vuosikymmen! Paljon on kaikenlaista mahtunut vuosikymmeneesi, itää ja länttä. Vuoret ja trekkailu tuntuvat olevan lähellä sydäntäsi. Tuo Peru kiinnostaa minua ja matka onkin tässä suunnitteilla. Tosin taidan suosiolla jättää pois Inka trailin, en ole ihan niin hyvässä kunnossa.

28.1.2020 at 19:16

Kiitos Terhi! Vuoret ovat lähellä sydäntä ja nyt on kulunut aivan liian pitkä aika edellisestä vuorivaelluksesta. Milloin olet menossa Peruun? Machu Picchulle pääsee myös junalla ja bussilla, jos ei halua trekkailla sinne. Meidän ryhmästä osa kulki niillä, koska eivät syystä tai toisesta halunneet / päässeet vaeltamaan.

Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
    27.1.2020 at 22:53

Paljon mahtui hienoja matkoja 10 vuoteen. Huomaan selvästi, että ollaan kiinnostuttu paljon samanlaisista kohteista. Meillä noista on viime vuosina käytynä nyt Peru, Tansania ja USA useampaankin kertaan. Tänä vuonna vuorossa sitten muun muassa Intia, Kanada (ja USA) sekä Kiina. Ensi vuoden ensimmäinen matka puolestaan todennäköisesti muun muassa Nepaliin eli todella paljon samanlaisia kohteita!

Mukava lukee tällaisia koonteja, kun samalla tulee omatkin jo tehdyt ja tulossa olevat matkat mieleen.

28.1.2020 at 19:29

Kiitos Mikko! Hauska sattuma miten samanlaisia kohteita meillä on ollut ja osa vielä tulossa. Kiinan suhteen olen onnellinen, että kävin siellä viime vuonna, koska koronaviruksen takia lentoja on peruttu ja tullaan varmasti myös perumaan. Muutaman viikon päästä olisi tarkoitus lentää Hongkongin kautta lomalle ja koronaviruksen leviäminen kieltämättä hieman huolestuttaa.

VEERAPIRITA / Aurinkorasvaa ja aloe Veeraa -matkablogi
    28.1.2020 at 19:46

Huikea vuosikymmen matkailun näkökulmasta. Erityisesti tuo kiipeilyreissu Etelä-Venäjälle kiinnitti minun huomion. Missä hinnoissa pyöri tuolloin tuollainen matka?

30.1.2020 at 20:52

Kiitos Veera! Elbrusin matka oli noin 2000 €. Matkoja sinne tekevät Aventura ja Mandala Travel. Omatoimisesti onnistuu myös tai sitten voi liittyä kansainväliseen ryhmän mukaan. Kaikkein helpointa suomalaisen matkanjärjestäjän kautta.

Sari / matkalla lähelle tai kauas
    28.1.2020 at 20:39

Sulla on ollut niin mahtava reissu vuosikymmen, että oma vuosikymmen kalpenee. Vuorille en ehkä kiipeilisi mutta Peru ja Intia ovat vieläkin omalla bucket listalla ja tiedä koska ne vihdoin pääsisivät toteutumaan… Tällä vuosikymmenelläkö?

30.1.2020 at 20:54

Kiitos Sari! Toivottavasti pääset tällä vuosikymmenellä Peruun ja Intiaan 🙂 Molempiin on hyvä varata aikaa ainakin pari viikkoa. Nähtävää riittää!

Pirkko / Meriharakka
    29.1.2020 at 15:55

Niin se vaan helposti on, että kaukomatkoista saa ne ikimuistoisimmat matkamuistot, vaikka olihan Sinulla tässä listassa Kroatia ja Kyproskin jäänyt mieleen.
    Todella paljon viime vuosikymmenen mittaan matkustaneena olen vähän vierastanut ajatusta kirjoittaa minkäänlaisia vuosikymmenyhteenvetoja, kun materiaalia olisi niin paljon, mutta ehkä sitä vieläkin joskus, jos tässä tyhjää tilaa ”blogikalenteriin” sattuisi tulemaan ennen seuraavaa reissua helmikuun lopussa.

30.1.2020 at 20:57

Kiitos Pirkko! Sinulla voisi olla vaikea valita mikä olisi kunkin vuoden paras matka, kun teillä reissuja niin paljon. Minullakin oli joidenkin vuosien kohdalla jo valinnan vaikeutta. Kaukokohde yleensä vei voiton.

Martta / Martan matkassa
    29.1.2020 at 16:30

Kylläpä on ollut upea vuosikymmen ja jäin heti miettimään omaa vastaavaa postausta, mutta en varmaan osaisi päättää kohteita… Täytyypä haastatella sinua ensi kerralla noista vaellusreissuista, kuulostavat mukavilta!

30.1.2020 at 20:59

Kiitos Martta! Joidenkin vuosien kohdalla oli vaikea valita parasta matkaa kun hyviä vaihtoehtoja oli useita. Toivottavasti nähdään pian 😘 niin päästään juttelee vaellusmatkoista!

Sofia / Project Forever
    31.1.2020 at 19:20

Upeita reissuja, ja erityisesti nuo seikkailumatkat kutkuttivat! Näistä kohteista erityisesti Tansania ja Kanada on omallakin haavelistallani. Yhdysvaltojen roadtrip on itsellänikin yksi parhaimmista tekemistäni matkoista , ja haaveilen jo seuraavasta hieman eri suunnalle kuin viimeksi.

4.2.2020 at 17:17

Kiitos Sofia! Toinen USA roadtrip on meilläkin haaveissa. Osittain haluttais käydä samoilla kulmilla ja samalla kierrellä myös siellä minne ei viimeksi ehditty. Meiltä jäi mm. kaikki kansallispuistot näkemättä ja se jos mikä jäi harmittamaan. Kaikkea ei vaan ehdi yhdellä kerralla.

Anna-Katri / Adalmina's Adventures
    1.2.2020 at 08:16

Ihailtavia ponnisteluja nuo vuorten huiputukset, varmasti sanoin kuvaamattoman upea fiilis olla lopulta siellä huipulla! Ja noita Perun kuvia katsoessa alkoi kummasti haave matkasta takaisin Peruun kasvamaan, sieltä maasta löytyy kyllä niin paljon erilaisia kohteita matkailijalle!

4.2.2020 at 17:21

Kiitos Anna-Katri! Vuorten huiputukset olivat ikimuistoisia ja niitä vielä kiikkustuolissa varmasti muistelen. Peru on todella monipuolinen kohde ja sieltä löytyy nähtävää laidasta laitaan. Nazcan linjat jäivät mm. näkemättä.

Hannele / Hipaisuja maapallolla
    1.2.2020 at 14:16

Mielenkiintoisia reissuja sinulla.! Kaukasuksen reissu oli varmasti upea. Vaikkei vuorenvalloitukset ole ollenkaan minun juttuni tai edes haaveissani, on kiva lukea, kun joku kertoo omista inothimoistaan. Toisaalta sain tässä taas muistutuksen omasta kaikkien aikojen reissustani eli Tansanian safarista. Sen kokemuksen yli en edes odota minkään menevän:)

4.2.2020 at 17:25

Kiitos kommentista Hannele! Kaukasuksen reissu oli mieleenpainuva monestakin syystä. Helppoa se ei missään nimessä ollut ja epävarmuus vuoren huiputuksesta oli koko ajan läsnä. Minullakin oli alkupäivinä ruokahaluttomuutta ja vähän päänsärkyä. Jätin mm. yhden harjoitustrekin väliin, koska halusin mielummin levätä ja kerätä voimia huiputusyöhön. Onneksi sinä yönä olin hyvissä voimissa ja vahva usko omaan tekemiseen. Tärkeää oli myös syödä ja juoda jokaisella taukopisteellä, vaikkei mieli olisi tehnytkään.

Cilla Maria / From sunset last night to sunrise this morning
    1.2.2020 at 15:49

Uskomattoman hienoja ja ikimuistoisia kokemuksia! Etenkin tuota Inka trailia olisi upea päästä joskus vaeltamaan. Machu Picchu avautuu varmasti ihan erilaisena kun on itse kävellyt sinne vuorten yli eikä vaan tullut turistibussin kyydissä. Oliko sulla kuinka paljon vaelluskokemusta taustalla ennen Perun patikkareissua?

4.2.2020 at 17:35

Kiitos Cilla Maria! Olet oikeassa, että Machu Picchu näyttäytyy erilaisena kun on itse sinne kävellyt. Vaelluskokemusta mulla oli vain edellisvuoden Nepalin reissulta. Siellä teimme muutaman päivän Poon Hill -vaelluksen 3200 metriin. Harrastin silloin juoksemista ja peruskunto oli sen johdosta hyvä. Vaelluskokemusta ei siis kovin paljoa ollut ja meidän ryhmässä oli myös ensikertalaisia. Toki olivat ennen matkaa tehneet pitkiä sauvakävelylenkkiä, porrastreeniä ym. jotta jalat ei ole heti ensimmäisen päivän jälkeen hyytelöä.

Sini matkakuumeessa
    2.2.2020 at 15:28

Monipuolinen 10-vuoden reissutaival takana. Onko tuleville 10 vuodelle jo hienoja suunnitelmia?

4.2.2020 at 17:36

Kiitos Sini! Tuleville vuosille ei vielä kovinkaan montaa suunitelmaa ole. Jos kaikki menee putkeen, niin Australian reissu olisi seuraavana vuorossa. Tässä on nyt vaan niin monta epävarmuustekijää matkassa, että saas nähdä miten meidän reissun kanssa käy 🙁