Thaimaa

Saarihyppelyä Krabilla – Hong Island

15.1.2019
Hong_island_laguuni

Vietimme joulun ja vuodenvaihteen Ao Nangissa, Krabilla. Kohde oli meille tuttu 12 vuoden takaa, jolloin teimme sinne ensimmäisen Thaimaan matkamme. Sen jälkeen jouluja tuli vietettyä pari kertaa Phuketissa ja kerran Rayongissa. Kaikista näistä kohteista Krabi pysyi suosikkina. Nyt oli kiva mennä katsomaan miten paikka oli muuttunut vuosien saatossa.

Krabilla parasta on ehdottomasti kuvankauniit saaret ja rannat. Edellisellä reissulla teimme saarihyppelyitä ja ne olivat ohjelmassa myös tällä matkalla. Ensimmäiselle retkelle lähdimme tapaninpäivän aamuna, jolloin meitä tultiin hakemaan kahdeksan jälkeen hotellilta. Kyyti oli sovittu puoli yhdeksäksi, mutta jostain syystä se tuli aikaisemmin. Olimme ostaneet saarihyppelyn Hong Islandiin kuuluville saarille edellisenä päivänä retkiä myyvästä kojusta. Listahinta oli 1600 bht / hlö, mutta pienellä tinkimisellä saimme sen puoleen hintaan eli 800 bht (n. 21 €) / hlö. Retkien hinnasta lähti aina jotain pois, kun kysäisi mikä on viimeinen hinta. Usein myös kansallispuistomaksujen luvattiin kuuluvan hintaan, jolloin niistä ei tarvinnut maksaa erikseen.

Retkelle lähtö ennen ja nyt

Ajoimme ensin noin 15 minuutin ajomatkan päähän Noppharat Tharon rannalle. Retkikuviot olivat muuttuneet 12 vuoden takaa siten, että nyt kokoonnuimme rannan lähellä olevaan puistoon ja sinne tuli kymmeniä pikkubussillisia ihmisiä. Kaikki eivät suinkaan lähteneet samalla retkelle, vaan meidät jaettiin omiin ryhmiin sen mukaan mille retkelle olimme menossa. Paperilistojen avulla tarkistettiin, että kaikki retken varanneet olivat paikalla, kansallispuistomaksut maksettu ja oikeanvärinen tarra annettu rintapieleen merkiksi retkikohteesta.  Touhu oli todella hidasta ja odotimme lähes tunnin ennenkuin ryhmät oli saatu kasaan ja kaikki tarvittavat paperit tarkistettu. Vihdoin olimme valmiina siirtymään pitkähäntäveneelle.

krabi_kohti_hong_islandia

krabi12 vuotta sitten retkille lähtö oli sujuvampaa, kun hotellilta mentiin suoraan rannalle tai satamaan mistä veneet lähtivät ja hypättiin kyytiin. Ei ollut tällaista paperien pyörittelyä. Pohdimme mistä tämä muutos johtuu ja mieleen tuli tsunami ja muut luonnonkatastrofit. Retkijärjestäjien täytyy nyt tietää keitä heidän retkillään on. Jos jotain tapahtuu, tiedetään mistä ihmisiä aloitetaan etsimään. Yli 10 vuotta sitten tuli sekaannuksia, kun toiminta oli löyhempää. Meille kävi esimerkiksi edellisellä matkalla niin, että osallistuimme retkelle, jota emme olleet varanneet. Nyt tuollaista ei olisi päässyt tapahtumaan. Niin monta kertaa tarkistettiin, että oikeat ihmiset menevät oikean veneen kyytiin.

Daeng Island – snorklausta ja meduusoja

Hong Islandin lisäksi retkeen kuului kolme muuta saarta; Lading Island, Pakbia Island ja Daeng Island. Retkillä saarien käyntijärjestys voi vaihdella ja kovan merenkäynnin tai laskuveden aikaan kaikille saarille ei pääse. Meiltä jäi tällä retkellä Pakbia väliin enkä muista että olisimme siellä edelliselläkään reissulla käyneet. Saariryhmät ovat kansallispuistoaluetta eikä niihin voida (onneksi) koskaan rakentaa hotelleja tai mitään muutakaan.

daeng_island

Daeng Islandin edustalle snorklaamaan

daeng_island_veneEnsimmäinen pysähdys oli Daeng Islandin edustalla, jota myös Red Islandiksi kutsutaan punaisen kalliovärin vuoksi. Siellä pääsi veneestä suoraan joko uimaan tai snorklaamaan. Kaloja näkyi aika vähän. Kun olin uimassa takaisin veneeseen, mieheni varoitteli veneen lähellä olevasta isosta meduusasta. Se laittoi tähän naiseen vauhtia ja halusin merestä ylös veneeseen niin pian kuin mahdollista. Se oli suurin meduusa, jonka olen koskaan nähnyt. Hui!

Kaunis Lading Island

Seuraavaksi rantauduimme Lading Islandille. Sen muistin hämärästi edelliseltä reissulta. Ranta oli todella kaunis ja sen toisessa reunassa olisi voinut uida ja snorklata. Toinen pääty oli varattu veneille.

lading_island_viewlading_islandLadingilta paikalliset kuulemma keräävät aineksia kiinalaiseen linnunpesäkeittoon, johon laitetaan syljestä koostuvia tervapääskyn pesiä. Tämän perinneruoan uskotaan kohottavan sukuviettiä. Me söimme Ladingilla lounasta, mutta onneksi se ei ollut linnunpesäkeittoa vaan kanaa, pähkinöitä ja riisia. Saarella oli aikaa tunnin verran ja lounaan jälkeen kävelimme rannalla ja ihmettelimme upeita karstikivimuodostelmia.

Hong Island – yksi Thaimaan kauneimmista saarista

Ennen Hong Islandille menoa pyörähdimme lähellä olevalle Hong Island laguunille. Ajoimme hitaasti laguunin ympäri ja sitten poistuimme kapeasta väliköstä, jonka jälkeen pitkähäntävene ajoi ”kulman” taakse laiturille. Pitkää, kelluvaa laituria pitkin kävelimme rantaan. Vinkiksi muuten, että kannattaa laittaa kengät jalkaan ennen laiturille astumista. Se oli polttavan kuuma ja koska eteneminen siinä oli hidasta edessä olevien ihmisten vuoksi,  jalkapohjat meinasivat palaa. Minulla oli kengät, mutta mies oli juuri riisunut ne ja käveli kuin tulisilla hiilillä.

merja_hong_island_lagon

hong_island

Hong Islandilla meillä oli aikaa puolitoista tuntia ottaa aurinkoa, uida tai snorklata. Vesi oli kirkasta ja rannan tuntumassa näki kaloja ilman snorkkeliakin. Koska turistikausi oli kiivaimmillaan, ei omasta rauhasta voinut kuin haaveilla. Teimme tukikohdan hengenpelastajan kopin lähelle. Siihen uskalsi jättää tavarat uimisen ja snorklaamisen ajaksi.

Matka Hong Islandilta takaisin Ao Nangiin kestää pitkähäntäveneellä noin 40 minuuttia. Moottoriveneellä matka olisi mennyt hieman nopeammin, mutta tykkään enemmän pitkähäntäveneistä, vaikkeivat nekään mitään hiljaisia ole. Paluumatkan kyytiä hotellille odottelimme jonkun aikaa. Olisi ollut kiva päästä nopeasti hotellille suihkuun ja huilimaan. Kun kuljetusta ei näkynyt ja opaskin vain hoki että se on juuri lähtenyt (ei tiedetty kylläkään mistä), päädyimme ottamaan tuk-tukin ja pääsimme nopeasti hotellille. Eihän lomalla kiire saisi olla, mutta joskus täytyy tehdä omia ratkaisuja odottelun sijaan.

Saattaisit olla kiinnostunut myös:

Krabi – 1260 porrasta Tiikeriluolatemppeliin
Krabi – neljän saaren retki pikaveneellä
Krabi – päiväretki Railay Beachille

Piyya
    16.1.2019 at 18:47

Olen tosi pitkään sanonut, etten millään muotoa tunne vetoa Thaimaahan.
    Huomaan mieleni hiukan muuttuneen. Kokeilen nyt Aasiaan matkailua Singapore, Bali, Malesia akselilla ja katsotaan kuinka akan käy.
    Eihän tällaiset postaukset ainakaan muuta mieltäni takaisin sinne ei koskaan osastolle vaan ihan toisin päin käy 😉

16.1.2019 at 21:39

Kiitos Piyya! Thaimaa jakaa mielipiteitä. Tunnen ihmisiä, jotka ovat kerran käyneet ja se riitti heille sekä toisaalta niitä, jotka hieman ennakkoluuloisesti lähtivät reissuun ja tykkäsivät. Singapore on muuten tosi kiva. Hieno reissu sinulle tulossa 🙂

Anmarien
    17.1.2019 at 00:31

Vuoden 2017 joulukuussa tuli ensimmäistä kertaa käytyä Thaimaassa ja suunnattiin reissulla juuri Krabille. Hong Islandilla vietettiin yksi päivä (jutun voi lukaista https://www.rantapallo.fi/cfctravel/2018/01/24/paivaretki-hong-saarelle/) ja mukavan rento paikka oli ehdottomasti. Tästä postauksesta tuli paljon muistoja mieleen ja piti käydä katsomassa myös omia matkakuvia. Itseäni ehkä hieman häiritsi se, että vesialue uimiseen oli tosi pieni. Päivä saarella oli kuitenkin todella ihana ja erityisesti nautin venematkasta.

20.1.2019 at 18:05

Kiitos Anmarien!:) Kiva kuulla, että sinäkin tykkäsit Hong Islandista. Käyn lukemassa juttusi, koska mukava kuulla miten toinen on kokenut saman kohteen.

G
    17.1.2019 at 06:17

Sössivät lähdön ja tulon. En osta näiltä enään mitään matkoja. Paskat turisteista kun rahat on saatu. Thaimaan menttaaliteetti sitten vuoden -14 jälkeen. Suosittelen vahvasti muita maita.

Los=Land of stealing, sheating, scams…

Nm. Yli vuosikymmen paikanpäällä.

20.1.2019 at 18:07

Harmi, että sinulla on huonoja kokemuksia Thaimaasta. Retkelle lähteminen on tosiaan muuttunut siitä kun viimeksi siellä käytiin eikä mitenkään positiiviseen suuntaan. Paluukyyti olisi varmasti sieltä aikanaan tullut, mutta me hieman hätäisinä emme halunneet sitä jäädä odottamaan. Muuten retki oli joka bathin arvoinen.

mamatravel
    20.1.2019 at 12:52

En ole koskaan käynyt Thaimaassa, mutta pikkuhiljaa se on alkanut kiinnostamaan. Olin jo päättänyt, että ensi talvena lähdetään Floridaan, mutta nyt Thaimaa on kirinyt pikkuhiljaa lähes rinnalle 🙂

26.1.2019 at 16:43

Kiitos Mamatravel! Thaimaasta löytyy kivoja kohteita ja jos tykkää rauhallisimmista paikoista, niin kannattaa suunnata pienemmille saarille. Meitä ei turremestat häiritse, kun itsekin turisteja ollaan 🙂 mutta toki lieveilmiöt (ruuhkat, kalliit hinnat ym) ärsyttää. Thaimaa on talvella lämpimämpi vaihtoehto kuin Florida. Sielläkin voi olla hyvät ilmat, mutta puolenyön aikaan ei voi topissa kuljeskella kuten Thaimaassa.

Jenni / Unelmatrippi
    20.1.2019 at 13:40

Meidän ensimmäinen reissumma Thaimaassa oli juuri tuonne Ao Nangiin, taisi olla 2011. En näin äkkiseltään enää muista, millä kaikilla saarilla silloin kävimme, mutta joka tapauksessa reissun parasta antia olivat juuri nuo saariretket. Aivan upeita maisemia ja ihania snorklausvesiä! Ihastuin Thaimaan luontoon ja ruokiin tuolla ekalla reissulla, ja sittemmin on käyty muuallakin Thaimaassa ja toki Aasiassa muutenkin.

26.1.2019 at 16:45

Kiitos Jenni! Krabilla parasta on mielestäni nuo saariretket. Maisemat ovat niin silmiä hiveleviä. Nykyisin saaret ja rannat ovat vain kovin ruuhkaisia, joten jos sellaista kammoksuu, niin sitten täytyy miettiä pienempiä saarikohteita, joissa taitaa vielä olla rauhallisempaa. Aasia on <3

Anni | Rajatapaukset
    21.1.2019 at 14:32

Krabi on toistaiseksi suosikkipaikkani Thaimaassa, en tosin ole sitä hirveän tehokkaasti ehtinyt tutkia. Ihanasti muistui mieleen ne karstikalliomaisemat tämän postauksen myötä! En muista missä itse kävin snorklailemassa, mutta ihanaa siellä oli!

2.2.2019 at 19:17

Kiitos Anni! Krabi säilytti suosikkipaikka -statuksen minunkin listallani. Toki Thaimaasta on moni kolkka vielä näkemättä, mutta niiden käytyjen kohteiden joukosta Krabi nousee ylivoimaisesti eikä vähiten upeiden saarien vuoksi.

Sandra / Terveiset päiväntasaajalta
    22.1.2019 at 00:13

On kyllä oikeastaan tosi mukavaa kun seuraavat noin tarkkaan osallistujat. 🙂 kait se luo jotain turvallisuuden tunnetta / ammattimaista fiilistä. 😀
    Snorklaus reissut on kyllä aina parhaita 🙂

2.2.2019 at 19:19

Hyvä vaan, että pitävät kirjaa retkelle osallistujista. Heidän systeemi vaan tuntuu niin tuskaisen hitaalta. Jos olisi edes tietokone käytössä, niin se nopeuttaisi paljon, mutta ymmärrettävistä syistä niitä ei siellä ole, vaan ruutupaperi ja kynä saavat toimittaa kirjanpidon virkaa. Kiitos kun kommentoit!

Anna | TÄMÄ MATKA
    25.1.2019 at 07:56

Itse tuli nyt nähtyä laguuneita ja ”salaisia” rantoja viime reisulla niin monta, että hetkeksi riittää. 🙂

Meduusoita näkyi ja onneksi suurin osa oli kohtuu vaarattomia, mutta erittäin kivuliaasti polttavia portugalin sotalaivoja. Käsitin, että meressä oli nähty myös hengenvaarallinen kuutiomeduusa. Siinä oli kansallispuiston vartija veneellä pitämässä vahtia, ettei kukaan mene lähelle. Mutta tuskin niitä on vain yhtä …

2.2.2019 at 19:24

Kiitos Anna! Kanadan reissulla näimme niin monta vesiputousta, ettei lopulta niistä jaksanut enää innostua. Liika on aina liikaa. Meduusat ovat kammottavia. En todellakaan halua törmätä niihin enää koskaan.

Jenni / H niin kuin Hausfrau
    25.1.2019 at 21:28

Olen käynyt tasan kerran Thaimaassa ja siloin juurikin Ao Nangissa. Tehtiin kanssa päiväretki, mutta meillä on silloin 10kk vauva mukana joten en muista oikein muuta kuin että stressasin päiväunia, ruokailuja ja ihan kaikkea – no en onneksi koko aikaa, mutta selvästi keskittyminen on ollut muualla kuin maisemissa ja kohteissa silloin 😛 Nyt kun pääsisi uudestaan, niin voisi hyvin sahata samat kohteet ”ihan uusina” uudestaan 😀

2.2.2019 at 19:26

Kiitos Jenni! Pienen vauvan kanssa matkustaessa huomio varmasti kiinnittyy ihan muihin asioihin kuin maisemiin. Me ei juurikaan matkusteltu silloin kun lapset olivat vaippaikäisiä. Kotimaan matkoja lähinnä ja korkeintaan Tukholman risteilyjä oli ohjelmassa. Muistan olleeni niin väsynyt, ettei reissulle edes tehnyt mieli. Me kävimme Ao Nangissa 12 vuotta sitten edellisen kerran ja nyt halusimme tietyt kohteet nähdä uudestaan, vaikka osa niistä oli vielä jotenkin muistissa.

Tanja / Tädin ja tytön matkablogi
    26.1.2019 at 08:30

Kivan oloista, muttei minuakaan Thaimaa houkuta. Mutta nämä ihanat vesi- ja ranta- ja ylipäänsä kesäkuvat ovat kyllä mukavaa katsottavaa 😊

2.2.2019 at 19:32

Kiitos Tanja kommentista! Näillä pakkasilla (ja kohta alkavalla uudella lumi-infernolla) on kiva katsella rantakuvia ja muistella reissua sekä odottaa tulevaa kesää.